asus-geforce-8600gts-souper-pro-radeon-x1950pro
Hardware Článek Asus GeForce 8600GTS - soupeř pro Radeon X1950Pro?

Asus GeForce 8600GTS - soupeř pro Radeon X1950Pro? | Kapitola 2

Štefek Petr

Štefek Petr

7. 5. 2007 01:00 91

Seznam kapitol

1. PureVideo HD 2. G84 - jádro nového mainstreamu 3. Asus GeForce 8600GTS 4. Testy 5. Závěr

Dnes se podíváme na grafickou kartu GeForce 8600GTS, která je v současné době předmětem zájmu hračů, kteří preferují dobrý poměr ceny ku výkonu. Jak obstojí ve srovnání s Radeonem X1950Pro, se podíváme už v samotném testu.

Reklama

Prvním zástupcem další generace karet nVidia byla GeForce 8800, která se spoléhá na top-end grafické jádro G80. To při svém příchodu přineslo hlavně podporu nového rozhraní DirectX 10, které je sice oficiálně "venku", ale funguje pouze pod Windows Vista a samozřejmě na trhu zatím není žádná hra, která by jej dokázala využít. Když přihlédnu k problematickým ovladačům pro Windows Vista, tak je DirectX 10 zatím pouze hudbou budoucnosti. Nicméně jádro G80 bylo prvním čipem s USA (Unified Shader Architecture) na platformě PC a to se počítá (ATI byla se svým Xenosem vůbec první, avšak vše se točilo kolem Xboxu 360 a nikoli kolem PC). G80 má své výpočetní jednotky rozděleny do 8 částí, kde každá z nich obsahuje 4 texturovací jednotky (2 s adresovací jednotkou + 2 bez této jednotky, 2 shaderové procesory (každý 8 streamových procesorů - odsud 128 unifikovaných jednotek = 8*2*8). 

G84 je čipem s 290 mil. tranzistorů, což je na i na dnešní poměry úctyhodné číslo. Je ovšem nutné brát v úvahu, že součástí čipu je tentokráte i I/O procesor (60 mil. tranzisotrů), který je u high-endovém GeForce 8800 umístěn mimo grafické jádro, aby se čip nestal příliš komplexním na výrobu u TSMC na 90nm výrobní technologii. Výsledné číslo 220 mil. tranzistorů napovídá tomu, že G84 už v sobě nemá žádné skryté neaktivní jednotky a o otevírání či využití tohoto čipu pro výkonnější karty tedy nemůže být řeči.

Asus GeForce 8600GTS - soupeř pro Radeon X1950Pro?
i Zdroj: PCTuning.cz

G84 samozřejmě muselo být řádně okleštěno, tak jak je už bývá zvykem u mainstreamových a low-endových produktů. Nvidia se ovšem rozhodla k odvážnému kroku a v jádře ponechala pouze a jen 32 stremových procesorů, což znamená, že se jedná 1/4 počtu v G80. Tohle opatření je velmi nezvyklé a lze jenom spekulovat o tom, proč se tak Nvidia rozhodla, protože doposud byly maintreamová jádra přibližnou polovinou těch z segmentu high-endu. G84 tedy spíše evokuje (podle dosavadních zkušeností) spíše jádra segmentu low-endu. Nové mainstreamové jádro nVide má tedy k dispozici 32 unifikovaných jednotek, které pracují na interním taktu 1.45GHz, což značí i externí frekvence celého jádra na 675MHz. Toto navýšení taktu oproti GeForce 8800 (G80 - 500-575MHz) bylo vzhledem k relativně malému počtu unifikovaných nutné, aby byl zachován dostatečný výkon.

Zajímavý je počet texturovacích jednotek, kterých je celkem 32 (16TA+16TF), a to je vskutku velký počet. K čemu potřebuje mainstreamová karta toliko texturovacího výkonu ponech na zralé úvaze každého zkušenějšího čtenáře. Největším překvapením je ovšem 128-bitová paměťová sběrnice, která sluší už snad jen low-endu. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že vše je vyváženo rychlými GDDR3 na 1GHz (2GHz DDR) a propustnost tak činí slušných 32GB/s, což by mělo pro mainstreamovou kartu postačovat.

 Radeon X1900ProGeForce 8600GTS
VPURV570G84
Výrobní proces0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit
Počet transistorů329 milionů

289

milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - IV)
128-bit DDR
(I - IV)
Paměť256-512 MB256 MB
Takt čipu575 MHz675 (1450) MHz
Takt pamětí690 MHz
(1380 DDR)

1000

MHz
(2000 DDR)
Paměťová propustnost44.2 GB/s

32.0

GB/s
Fill-rate (

pixel

)
6900 Mpixel/s5400 Mpixel/s
Fill-rate (

texture

)
6900 Mtexel/s10800 Mtexel/s
Vertex Shaderů832*
Pixel Shaderů3632*
Počet TMU12

16 (16)**

Počet ROP

's

12

8

Vertex Shader verze3.04.0
Pixel Shader verze3.04.0
DirectX9.0c10
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
8-16x CSAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling
Transparent AA

Coverage Sampled AA

Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress
Quality AF
Fetch4
Unifikovaná architektura
Virtualized memory
Purevideo (full HW)
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama