Asus GeForce 8600GTS - soupeř pro Radeon X1950Pro? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dnes se podíváme na grafickou kartu GeForce 8600GTS, která je v současné době předmětem zájmu hračů, kteří preferují dobrý poměr ceny ku výkonu. Jak obstojí ve srovnání s Radeonem X1950Pro, se podíváme už v samotném testu.
Prvním zástupcem další generace karet nVidia byla GeForce 8800, která se spoléhá na top-end grafické jádro G80. To při svém příchodu přineslo hlavně podporu nového rozhraní DirectX 10, které je sice oficiálně "venku", ale funguje pouze pod Windows Vista a samozřejmě na trhu zatím není žádná hra, která by jej dokázala využít. Když přihlédnu k problematickým ovladačům pro Windows Vista, tak je DirectX 10 zatím pouze hudbou budoucnosti. Nicméně jádro G80 bylo prvním čipem s USA (Unified Shader Architecture) na platformě PC a to se počítá (ATI byla se svým Xenosem vůbec první, avšak vše se točilo kolem Xboxu 360 a nikoli kolem PC). G80 má své výpočetní jednotky rozděleny do 8 částí, kde každá z nich obsahuje 4 texturovací jednotky (2 s adresovací jednotkou + 2 bez této jednotky, 2 shaderové procesory (každý 8 streamových procesorů - odsud 128 unifikovaných jednotek = 8*2*8).
G84 je čipem s 290 mil. tranzistorů, což je na i na dnešní poměry úctyhodné číslo. Je ovšem nutné brát v úvahu, že součástí čipu je tentokráte i I/O procesor (60 mil. tranzisotrů), který je u high-endovém GeForce 8800 umístěn mimo grafické jádro, aby se čip nestal příliš komplexním na výrobu u TSMC na 90nm výrobní technologii. Výsledné číslo 220 mil. tranzistorů napovídá tomu, že G84 už v sobě nemá žádné skryté neaktivní jednotky a o otevírání či využití tohoto čipu pro výkonnější karty tedy nemůže být řeči.
G84 samozřejmě muselo být řádně okleštěno, tak jak je už bývá zvykem u mainstreamových a low-endových produktů. Nvidia se ovšem rozhodla k odvážnému kroku a v jádře ponechala pouze a jen 32 stremových procesorů, což znamená, že se jedná 1/4 počtu v G80. Tohle opatření je velmi nezvyklé a lze jenom spekulovat o tom, proč se tak Nvidia rozhodla, protože doposud byly maintreamová jádra přibližnou polovinou těch z segmentu high-endu. G84 tedy spíše evokuje (podle dosavadních zkušeností) spíše jádra segmentu low-endu. Nové mainstreamové jádro nVide má tedy k dispozici 32 unifikovaných jednotek, které pracují na interním taktu 1.45GHz, což značí i externí frekvence celého jádra na 675MHz. Toto navýšení taktu oproti GeForce 8800 (G80 - 500-575MHz) bylo vzhledem k relativně malému počtu unifikovaných nutné, aby byl zachován dostatečný výkon.
Zajímavý je počet texturovacích jednotek, kterých je celkem 32 (16TA+16TF), a to je vskutku velký počet. K čemu potřebuje mainstreamová karta toliko texturovacího výkonu ponech na zralé úvaze každého zkušenějšího čtenáře. Největším překvapením je ovšem 128-bitová paměťová sběrnice, která sluší už snad jen low-endu. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že vše je vyváženo rychlými GDDR3 na 1GHz (2GHz DDR) a propustnost tak činí slušných 32GB/s, což by mělo pro mainstreamovou kartu postačovat.
Radeon X1900Pro | GeForce 8600GTS | |
VPU | RV570 | G84 |
Výrobní proces | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 329 milionů | 289 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - IV) | 128-bit DDR (I - IV) |
Paměť | 256-512 MB | 256 MB |
Takt čipu | 575 MHz | 675 (1450) MHz |
Takt pamětí | 690 MHz (1380 DDR) | 1000 MHz(2000 DDR) |
Paměťová propustnost | 44.2 GB/s | 32.0 GB/s |
Fill-rate ( pixel ) | 6900 Mpixel/s | 5400 Mpixel/s |
Fill-rate ( texture ) | 6900 Mtexel/s | 10800 Mtexel/s |
Vertex Shaderů | 8 | 32* |
Pixel Shaderů | 36 | 32* |
Počet TMU | 12 | 16 (16)** |
Počet ROP 's | 12 | 8 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 4.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 4.0 |
DirectX | 9.0c | 10 |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 8-16x CSAA |
AA speciality | Temporal AA Adaptive AA Centroid Sampling | Transparent AA Coverage Sampled AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress Quality AF Fetch4 | Unifikovaná architektura Virtualized memory Purevideo (full HW) |