Hlavní stránka Hardware Grafické karty Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
autor: Kwolek Jirka , publikováno 26.4.2007
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat

Dnešní článek je trochu netypickým pohledem na právě uváděnou řadu grafických karet GeForce 8600GTS a 8600GT. Tentokrát se podíváme nejenom na výkon těchto karet (okrajově), ale také na souvislosti vedoucí ke vzniku této řady. V poslední části provedeme výkonově-cenovou analýzu dnes dostupných modelů střední třídy (od základních typů až po "téměř" Hi-end).


Cílem vývoje čipů G84 bylo zachovat (případně mírně vylepšit) funkční vlastnosti G80, zejména kompatibilitu s DX10, avšak zásadně zmenšit plochu čipu a tím podstatně snížit náklady na jeho výrobu. Zatímco ekonomové snižovali plochu čipu (snižováním počtu interních jednotek), inženýři tu a tam čip vylepšovali - nové texturovací jednotky G84 dokáží np. počítat s osmi adresami textur a provést osm filtrovacích operací v každém taktu (u G80 4 + 8).

Kompromisy to jsou....

Výsledná podoba čipu G84 je ve výsledku spíše vítězstvím ekonomů - čip G84 má, ve srovnání s G80 prakticky třetinovou velikost; z 700M tranzistorů jich v novém návrhu zůstalo 290M a paměťová sběrnice se zúžila na 128-mi bitovou.

Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat

NVIDIA G84
polovodičový proces80nm @ TSMC, 289M tranzistorů
velikost jádra169mm² (13mm x 13mm)
typ čipuFlipchip
základní konfigurace pipeline16 / 8 / 64
Textures / Pixels / Z
paměťová sběrnice 128-bit (interně 2 x 64-bit)
API kompatibilitaDX10.0
externí sběrnicePCI Express x16
výstupní linky2 x dual-link TMDS w/HDCP, 2 x 400MHz RAMDACs, HDTV out

G84 v kostce

 GeForce
7600 GT
GeForce
8600 GTS
GeForce
8600 GT
Radeon
X1650 XT
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat
kódové označení čipuG73G84G84RV560
počet tranzistorůcca. 178 M.cca. 289 Mcca. 289 Mcca. 330 M
výrobní proces90 nm80 nm80 nm80 nm
takt jádra560 MHz675MHz540 MHz575 MHz
takt shaderů560 MHz1450 MHz1190 MHz575 MHz
pixel pipelines12--8
shadery (konfigurace)24 (4D)32 SP (1D)32 SP (1D)24 (4D)
FLOPs (MADD/ADD)107 GFLOPs139 GFLOPs114 GFLOPs166 GFLOPs
jednotek ROP8888
pixel fillrate4480 MPix/s5400 MPix/s4320 MPix/s4600 MPix/s
jednotek TMU1216168
texel fillrate6720 MTex/s10800 MTex/s8640 MTex/s4600 MTex/s
vertex shadery8unifik. shaderyunifik. shadery5
unifikované shadery
(v hardware)
XX
pixelshaderPS 3.0SM 4SM 4PS 3.0
vertexshaderVS 3.0SM 4SM 4VS 3.0
geometryshaderXX
paměti256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3256 GDDR3
takt paměti700 MHz1000 MHz700 MHz675 MHz
interface128 Bit128 Bit128 Bit128 Bit
propustnost22400 MB/s32000 MB/s22400 MB/s21600 MB/s

Funkční schéma G84

Grafické jádro G84 vychází z původního jádra G80. Stejně jako G80 podporuje tedy rozhraní DirectX Shader Model 4.0 a u základů leží unifikované (1D) stream procesory* (SP). Zatímco špičkové 8800GTX obsahuje 128 SP, ekonomické 8800GTS zase 96SP, v případě čipu G84 klesl tento počet na čtvrtinu, respektive na jednu třetinu jednotek (32 jednotek SP).

*SP jsou univerzální procesory, které mohou být využity v podstatě pro jakékoli účely. Kromě operací s pixely / vertexy a geometrií lze je využít k akceleraci fyziky, multimediálním výpočtům a GP-GPU aplikacím. Vzhledem ke své skalární architektuře jsou velice univerzální a pro podobné účely vhodné.

Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat

Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat

G84 obsahuje dva clustery (každá po 16 SP) z původních osmi SP clusterů G80. Takt SP clusterů je i v tomto případě vysoko nad frekvencí zbytku jádra (1450 vs 675MHz). Pokud se podíváme na jednotky ROP (Raster Operations Pipeline) pak můžeme konstatovat, že G84 má třetinovou propustnost čipu G80.

Výkon her DirectX 10 - je to "vo hvezdách"...

Polopatě: GeForce G8600GTS /GT a co od nich očekávat

I když dnes nejsou k dispozici žádné hry napsané pro rozhraní DirectX 10, lze předpokládat, že výkon řady 8600 se nebude zdaleka blížit řadě 8800 GTX / GTS. Na druhou stranu Microsoft slibuje, že u plnohodnotných DX 10 titulů nastane rapidní pokles "výpočetní režie" která je spojená s řízením rozhraní DirectX 3D. To by mohlo znamenat, že ve srovnání se staršími akcelerátory mohou získat nové čipy nějaký ten bod navíc... (pokud budou psané jak pro DX10, tak pro starší DX9c).



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
320 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 148Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.