msi-geforce-8800gts-radeon-x1950xtx-killer
Hardware Článek MSI GeForce 8800GTS - Radeon X1950XTX killer?

MSI GeForce 8800GTS - Radeon X1950XTX killer?

Štefek Petr

Štefek Petr

21. 11. 2006 01:00 88

Seznam kapitol

1. Úvod 2. MSI GeForce 8800GTS - bližší pohled 3. 3DMark 06 4. Call Of Duty 2 5. Battlefield 2 6. Need For Speed: Carbon 7. F.E.A.R.
8. 9. Serious Sam 2 10. Ghost Recon 3 11. Half-Life 2:Episode One 12. Prey 13. Oblivion 14. Závěr

V dnešním artiklu se zaměříme na GeForce 8800GTS a její souboj s Radeonem X1950XTX. Obě karty se pohybují na stejné cenové hladině a bude velmi zajímavé porovnat, zda-li si Radeon X1950XT vybojuje své místo na slunci, nebo definitivně ukončí svou kariéru.

Reklama

V dnešním artiklu se zaměříme na GeForce 8800GTS a její souboj s Radeonem X1950XTX. Obě karty se pohybují na stejné cenové hladině a bude velmi zajímavé porovnat, zda-li si Radeon X1950XT vybojuje své místo na slunci, nebo definitivně ukončí svou kariéru či změní svou cenu. GeForce 8800GTX a specifikace celé architektury jsme si představili v článku GeForce 8800GTX a GTS v testu, kde sice figurovaly v testech obě karty GeForce 8800, ale testů bylo poskrovnu, a tak lze tento článek chápat i jako jakési doplnění toho prvotního.

GeForce 8800GTS disponuje stejnými technologiemi jako dražší GeForce 8800GTX, což sebou přináší stejné jádro G80, které bylo využito u obou modelů řady GeForce 8800. Rozdíly mezi oběmi kartami spočívají především ve velikosti paměti s čímž velice těsně souvisí i šířka paměťové sběrnice i počet samotných paměťových čipů. GeForce 8800GTS má oproti modelu GTX paměť menší o 128MB, což představuje 2 čipy o kapacitě 512Mbit. Rovněž díky přítomnosti 10 paměťových čipů byla propustnost sběrnice omezena, což logicky vyplývá z použití 6 kanálového 64-bit řadiče (384-bit - 6x64bit=12 GDDR3 čipů), který nyní operuje s menším počtem kanálů (320-bit 5x64-bit=10 GDDR3 čipů). Úspory se projevily hlavně v menším plošném spoji modelu GTS a menší paměti.

MSI GeForce 8800GTS - Radeon X1950XTX killer?
i Zdroj: PCTuning.cz

Jádro G80 splňující specifikace DirectX 10 posloužilo i tentokráte, ale bylo využito omezujícího opatření v podobě deaktivace 32 ze 128 streamových procesorů a GeForce 8800GTS tak výkonově neohrožuje dražší model GTX. Samotné zmenšení paměti a propustnosti sběrnice by zde totiž kýženému výsledku příliš nepomohlo. Lamentování nad nevyužitelností DirectX 10 kompatibilních grafických karet až v novém systému Windows Vista ponecháme jiným a vrhneme se dále.

Důležité vlastnosti čipu G80 byly vyjmenovány v předcházejícím článku a za všechny zmíním konečně kvalitní filtrování textur nebo nový Coverage Sampling Anti-Aliasing, který pracuje v módech 8-16x s menším počtem barevných vzorků, ale kvalitativně překonává klasický 4xFSAA při stejném výkonovém propadu. Dále zde máme podporu PureVidea pro HD-DVD či Blu-ray disky a virtuální paměť jejíž přínos ocení především vývojáři herních enginů.

V následující tabulce jsou specifikace všech grafických karet této kategorie. Je nutné brát v potaz, že stream procesor neodpovídá pixel pipeline jak ji známe z tradičních architektur, a proto nelze porovnávat výkony podle počtu jednotek pixel shaderů.

 Radeon X1950XTXGeForce 7900GTXGeForce 8800GTSGeForce 8800GTX
VPUR580G71G80G80
Výrobní proces0.09 µm TSMC0.

09

µm TSMC
0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů384 milionů278 milionů

681

milionů

681

milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - IV)
256-bit DDR
(I - I

II

)
320-bit DDR
(I - IV)
384-bit DDR
(I - IV)
Paměť512 MB512 MB640 MB768 MB
Takt čipu650 MHz

650

MHz
500 (1200) MHz575 (1350) MHz
Takt pamětí1000 MHz
(2000 DDR)

800

MHz
(

1600

DDR)

900

MHz
(1800 DDR)

900

MHz
(1800 DDR)
Paměťová propustnost64.0 GB/s

51.2

GB/s

64.0

GB/s

84.7

GB/s
Fill-rate (

pixel

)
10400 Mpixel/s

10400

Mpixel/s
12000 Mpixel/s13800 Mpixel/s
Fill-rate (

texture

)
10400 Mtexel/s

15600

Mtexel/s
24000 Mtexel/s36800 Mtexel/s
Vertex Shaderů8

8

96*128*
Pixel Shaderů48

24

96*128*
Počet TMU

16

16

32 (+32)**

32 (+32)**

Počet ROP

's

16

16

24

24

Vertex Shader verze3.0

3

.0
4.04.0
Pixel Shader verze3.0

3

.0
4.04.0
DirectX9.0c9.0

c

1010
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
8-16x CSAA
2-4x RGMS
8-16x CSAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Transparent AA
Transparent AA

Coverage Sampled AA

Transparent AA

Coverage Sampled AA

Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compress
Quality AF
Fetch4
UltraShadow
Intelli Sample 4.0
Unifikovaná architektura
Virtualized memory
Unifikovaná architektura
Virtualized memory

*Celkový počet stream procesorů v shader core G80

** 32 TMUs má adresovací jednotku a 32 nikoli

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama