Oblivion vs. kombajny na grafiku | Kapitola 3
Seznam kapitol
Oblivion je nejnáročnější hrou dneška a dobře ilustruje potřebu opravdu výkonných grafických karet pro přicházející hry, a proto jsme vybrali všechny dostupné grafické karty a vyhodnotili ty nejlepší v daných kategoriích. Hodnotící kriterium bylo poněkud netradičně zaměřeno na typ a velikost monitoru.
20" LCD monitory mají v naprosté většině nativní rozlišení 1600x1200 (4:3), a tak kladou velké nároky na grafickou kartu právě nejmodernějších hrách, kde se v tomto rozlišení skutečně láme chleba a odděluje zrno od plev. Výběr v této kategorii lze aplikovat i na 20" LCD monitory širokoúhlé s nativním rozlišením 1680x1050.
Situace v o stupeň vyšším rozlišení není nijak dramatická, ale do popředí našeho zájmu se tentokráte dostává Radeon X1900XT, který v minimálním FPS deklasuje "zelené" v podobě všech samostatných grafických karet nVidie. V průměrném FPS se ovšem zařadil do žebříčku poměrně nezajímavým výsledkem vedle GeForce 7900GTX. Zajímavý je i propad GeForce 7900GT SLI pod naprosto suverénní GeForce 7900GTX SLI, které překonalo bez problémů i CrossFire v podání Radeonů X1900. Příčinu hledejme především v poloviční paměti SLI v podání modelů GT (256MB).
Nvidia mystifikuje zákazníky tvrzením, že GeForce 7950GX2 je první kartou s 1GB paměti! Stejně jako u ostatních SLI systémů se paměť nenásobí, přestože každá karta má k dispozici 512MB na plošném spoji. Pro SLI v podání GeForce 7950GX2 a GeForce 7900GTX je tedy maximum použitelné paměti 512MB. U SLI v podání GeForce 7900GT je maximem 256MB paměti.
Exteriéry v rozlišení 1600x1200 jsou osudné i pro karty jakými jsou GeForce 7900GT a Radeon X1900GT. GeForce 7900GTX neposkytne i přes svůj relativně vysoký průměrný framerate dostatek komfortu pro hraní díky velkému propadu v oblasti minimálního FPS (-9FPS oproti Radeonu X1900XT). Horkým favoritem tedy opět zůstává Radeon X1900XT, který při ceně kolem 9000 korun s DPH (orientačně v levnějších e-shopech) posílá do důchodu i mnohem dražší Radeon X1900XTX, který si neospravedlní svůj 3-4 tisícový příplatek.
Radeon X1900XT zde zvítězil především díky 512MB paměti a plnohodnotnému jádru R580 se 48 pixelovými procesory a 8 vertex shadery. Při vysoké zátěži pixel shaderů deklasuje čipy nVidie s "pouze" 24 pixel shadery, z čehož plyne i vysoké minimální FPS spojené s nepřesvědčivým průměrným framerate, kde se podepisuje především počet texturovacích jednotek (16 u R580 vs. 24 u G71). Pro nás ovšem platí, že je lepší stabilnější framerate, než skutečnost, že hodnota FPS vystoupá do závratných výšek, aby se vzápětí ocitla na samém spodu hratelnosti.