Radeon X1900XTX 512MB - nový král na poli grafických karet? | Kapitola 9
Seznam kapitol
Dnes si představíme zbrusu novou grafickou kartu společnosti ATi Radeon X1900XTX 512MB, která má ambice na post té nejvýkonnější herní grafické karty pro PC. Dosud na na pomyslném trůnu grafických karet pobývala GeForce 7800GTX 512MB, která svým obrovským surovým výkonem zašlapala libovolnou konkurenční kartu do země.
Battlefield 2
Verze | 1.13 |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | Battlefield 2 Benchmarking |
Protože naprostý high-end nemá smysl testovat bez vyhlazování nebo anizotropního filteringu, tak jsem tentokráte testy omezil jen na rozlišení s FSAA a AF. Nárůst výkonu na Radeon X1800XT je obzvláště v rozlišení 1600x1200 velmi patrný, neboť minimální FPS je o více než 50 procent vyšší. To potvrzuje teorii kdy R580 nemá dosahovat závratných výšin v maximálních FPS díky stejnému fill-rate jako Radeon X1800XT, ale na druhou stranu má co ukazovat v minimálních FPS, kde je kartu těžké dostat do úzkých díky mnohem vyššímu výkonu pixel shaderů.
Doom 3
Verze | 1.3 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 je hra profitující téměř výhradně z hrubé síly karty, takže bylo možné očekávat téměř stejný výkon jako má předchůdce Radeon X1800XT. Nějaký nárůst zde ovšem je i když jen stěží ho můžeme označit za podstatný. Podobné skóre by dosáhl i Radeon X1800XT PE s takty 700/1600MHz, který je v současné době k dispozici u několika společností.
FarCry
Verze | FarCry 1.33 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Far Cry je již dnes hra postarší a v testech se s ní setkávám již velmi dlouho. Radeon X1900XTX ukazuje, že i v ní má co říci a nárůst výkonu je patrný hlavně v nejvyšších rozlišeních, kde dosahuje v minimálních FPS téměř dvojnásobku GF7800GTX. Je tedy pravděpodobné, že by mohl směle soupeřit i se SLI systémem osazeným dvěma GeForce 7800GTX 256MB.
F.E.A.R.
Verze | 1.02 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0/3.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | Build-in Test |
Ze hry F.E.A.R. jsem byl na Radeonu X1900XTX úplně nadšen, neboť to byla první grafická karta, kde jsem si na svém 20 palcovém LCD mohl hru vychutnat v nativním rozlišení 1600x1200 i s vyhlazováním bez cukaní a pocitu pomalosti. Minimální FPS skončil na velmi pěkných 36 snímcích.
Half-Life 2
Verze | Half-Life (Steam) |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Half-Life 2 není hrou nikterak náročnou a ani Radeon X1900XTX v ní nezaznamenal nikterak podstatné navýšení výkonu. Tuto hru si zahrajete na plné detaily na každé moderní kartě střední třídy a high-endu.
Quake IV
Verze | 1.0 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo moje_demo.demo[enter] |
Quake IV dopadl na Radeonu X1900XTX neslavně, protože navýšení výkonu je na minulou sérii X1800 nepodstatné, což opět dokládá fakt o stejném fill-rate a zaměření na komplexní shadery ve hrách pod DirectX. Dobře pro nové Radeony je, že už není ohlášena žádná nová hra na Doom 3 engine a zraky všech se upírají na nový Unreal Engine 3.
Splinter Cell : Chaos Theory
Verze | Splinter Cell : Chaos Theory |
Rozhraní | DirectX |
Heslovitý popis | Unreal Engine 2 (upravený), multitexturing, HDR, tonemapping |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Splinter Cell Chaos Theory Benchmark |
Splinter Cell:Chaos Theory je hrou založenou na základech Unreal Enginu 2 (notně vylepšeném), ale přesto dokáže potrápit všechny high-endové karty ve vysokých rozlišeních. Všechny Radeony poskytují v rozlišení 1600x1200 hratelné FPS a náskok Radeonu X1900XTX je více než zřetelný, zde je opět škoda, že nemáme šanci porovnat s GeForce 7800GTX 512MB, která by se v této hře rozhodně nenechala zahanbit.