Nejste z USA? Stejně nám plaťte! Je tady už digitální daň?
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Nejste z USA? Stejně nám plaťte! Je tady už digitální daň?

Nejste z USA? Stejně nám plaťte! Je tady už digitální daň? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 3. 2021 03:00 43

Seznam kapitol

1. Bavíte se na internetu? Plaťte! 2. Vaše data, nebo vás to vyjde draho 3. Nechat se oškubat a být zticha 4. Zatím je z čeho brát 5. Příklad pro všechny

Tento týden YouTube zdvořile vysvětlil těm tvůrcům, kteří nejsou z USA, že by měli odevzdat svoje daňové údaje, protože budou platit daň ze všech příjmů, které budou mít od uživatelů z USA. Anebo budou platit daň z celosvětových příjmů, pokud nezašlou data. Máme tu digitální daň?

Reklama

Problém je v tom, že Amerika dělá příklad. Když oni mohou zdanit digitální statky, jako je zobrazení reklamy či dar diváka, proč by to nemohl dělat někdo jiný? Zatím se věc řešila tak, že mezi lidmi tekly peníze a byly zdaňovány jejich příjemci v jejich vlastních zemích podle příslušnosti příjemce. Zatím se neřešilo to, že zhlédnutí reklamy americkým občanem má zcela separátní zdanitelnou hodnotu pro IRS – anebo dokonce to, že má nárok na přístup k datům světových tvůrců, jinak budou zkráceni o globální výnosy.

To totiž – pardon – je krádež. Je to prostá krádež. Je americkou věcí, že žádá po americké firmě, aby se dělila o výnosy z reklamy servírované americkým občanům. To není príma, ale to dokážu ještě pochopit. Dokážu pochopit, že nastaví daňový default v případě, že zahraniční tvůrce buď nežije v zemi, která nemá smlouvu s USA – anebo dokonce odmítá vyjevit, v jaké zemi žije vůbec. Pro YouTube není složité zjistit, že přehrál reklamu někomu na americkém území a zdanit takovou událost podle toho.

Jenomže to, že uvalují americká pravidla na zbytek světa, dokonce pod penalizací, je extrémně stupidní krok. V podstatě se chovají „že to je celé jejich“. To naštve tvůrce, ale taky trochu ostatní vlády a inspiruje je to k tomu, že budou žádat po technologických gigantech svoje vlastní poplatky a daně. A že budou hrozit svými vlastními restrikcemi.

Digitální daně nejsou dobrá věc. Digitální technologie měly věci zlevnit anebo je přinést zcela zadarmo, měly zefektivnit spoustu pomalých a drahých procesů. Daň není nic jiného než nástroj, jak ty věci zase zdražit – a přinést spoustu sporů. Jejich důsledkem bude nesmyslná komplikace pravidel a parcelace internetu podle místních zájmů – a možná vznik lokálních alternativ ke globálním technologickým službám, což ale není normální způsob, jak funguje soutěž.

Je to Pandořina skříňka, která se právě otevírá – a je jen těžko možné odhadnout, co nám všechno přinese, jaké důsledky bude její otevření mít.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama