Hlavní stránka Hardware Grafické karty Staré PC s i5-8600K a nová grafika: upgrade na RTX 3060 Ti
Staré PC s i5-8600K a nová grafika: upgrade na RTX 3060 Ti
autor: Adam Vágner , publikováno 29.1.2021
Staré PC s i5-8600K a nová grafika: upgrade na RTX 3060 Ti

Testy nových grafických karet obvykle srovnávají výkon jen s aktuální generací grafik na nejvýkonnějších procesorech. Podíváme se, jak si polepšíte v případě, že nebudete chtít pořizovat rovnou novou sestavu, ale vyměníte jenom grafickou kartu. Srovnáme výkon RTX 3060 Ti proti GTX 970 a GTX 1070 na pár let starém šestijádru Core i5-8600K.


V úvodu jsem napsal, proč si nemyslím, že je cílení marketingu výrobců grafických čipů na monitory s rozlišením 1440p šťastná volba. Ve srovnání s 1080p a 4K jsou relativně drahé a nabídka je podstatně omezenější. A špičkové monitory s 1440p na 100 Hz nejsou na grafiky o nic méně náročné než 4K při 60 Hz.

Prezentovat karty s cenou kolem třinácti tisíc, které mají přebytek výkonu na 1080p, ale na nejnáročnější hry ve 4K naplno nestačí, jako řešení pro rozlišení 1440p dává smysl. Co už v současnosti moc smysl nedává, je pořizovat monitor s 1440p, pokud nepůjdete vysloveně po nějakém progamingovém speciálu za třicet tisíc, ale k němu asi nepořídíte nějakou levnější kartu. Že se monitory s 1440p netěší velké popularitě, je ostatně znát i z jejich podilů na trhu. Pokud takový monitor již vlastníte, tak jsou karty jako RTX 3060 Ti optimální, ale na novou sestavu?

Na 4K?!

Při testování mi spíše než upgrade na hraní ve 1440p dával stále větší smysl jiný scénář. Na 4K monitoru se hry totiž už, na rozdíl od GTX 970 nebo GTX 1070, docela slušně hýbou, zejména pokud v nich jde zapnout DLSS.

Pokud máte kombinaci nějakého staršího šestijádra a monitoru s 1080p a chcete udělat nějaký „levnější“ upgrade pro větší herní zážitek, spíš než kupovat novou výkonnou herní sestavu za čtyřicet tisíc by možná spíš stálo za to vyměnit jenom grafickou kartu a monitor.

Nemyslím tím upgradovat z nějaké čtyřiadvacítky nebo sedmadvacítky s 1080p na 28" nebo 32" monitor se 4K. To není taková výhra. Ale dnes už se dají relativně levně pořídit „malé“ 43" televizory se 4K. Musíte se jen smířit s tím, že se občas neobejdete bez ovladače (hlavně kvůli jeho zapínání) a pohlídat si, aby nastavení televize nabízelo režim se sníženým input lagem. Za částky kolem devíti tisíc už pořídíte provařené značky, k nimž najdete i recenze zaměřené na to, jak poslouží coby zobrazovač k PC. Levnějších „neznaček“ s cenou začínající nad šesti tisíci bych se už trochu bál, ale po pravdě netuším, jak jsou na tom s input lagem a orientací na hráče – mohou na tom být i lépe.

A pokud byste televizorem pohrdali a nechtěli řešit nastavení, uspávání a podobné věci, nejlevnější 43" monitory už začínají na nějakých dvanácti tisících.

Staré PC s i5-8600K a nová grafika: upgrade na RTX 3060 Ti

Takový upgrade se obejde bez investice do základní desky, pamětí a procesoru a případně i nového zdroje, čímž si můžete ušetřit i přes dvacet tisíc. Ale garantuji vám, že přechod na 43" displej s RTX 3060 Ti pocítíte při hraní víc, než když koupíte herní 32" monitor se 4K a k němu novou sestavu se špičkovou RTX 3080 a našlápnutým procesorem.

Na RTX 3060 Ti si ve 4K nezahrajete všechno na maximálních detailech, ale některá nastavení nadoraz už nemají daleko k placebu. Při hraní obvykle na pohled nepoznáte, jestli máte nejnáročnější položky v nastavení detailů nastavené na high, nebo na ultra high, ale jestli hrajete na 27" nebo 43" displeji pocítíte určitě.

Majitelé 43" displejů snad potvrdí, že se nemusíte bát, že by to bylo už moc velké. I když se vám při civění na metrovou úhlopříčku z metrové vzdálenosti ve hrách zkraje občas možná zamotá hlava, z vlastní zkušenosti se 43" televizí místo monitoru můžu říct, že zvyknout se dá velice rychle.

S přechodem na 4K vás nebude tolik trápit slabší výkon staršího procesoru, k propadům výkonu bude docházet jen výjimečně. A ve 4K má RTX 3060 Ti ještě jednu velkou výhodu – DLSS, které pomůže tam, kde chybí hrubý výkon čipu. Nefunguje zdaleka všude, ale mezi novými AAA tituly má už významný podíl. Větší zážitek ze sledování videí na počítači je další příjemný bonus – na YouTube už je 4K standardem, a na nižších rozlišeních používají streamovací platformy tak mizernou kompresi, že je i v tom 1080p často lepší přepnout na stream ve 4K. A pokud byste měli přece jen obavu z výkonu grafiky ve 4K, dá se ještě sáhnout po RTX 3070 nebo RTX 3080.

Ale to už jsem dost odbočil. Zpět k naší sestavě. Do srovnání jsem vzal dvě staré karty, které byly svého času na obdobné pozici, jako dnes RTX 3060 Ti a mezi hráči byly velmi populární pro tehdy vysoký výkon a současně atraktivní poměr ceny a výkonu. Kombinace GTX 970 a šestijádra nebude asi příliš běžná, v době, kdy se Intel rozhoupal k uvedení šestijádra do mainstreamu, už GTX 970 na trhu nahrazovala GTX 1070. Ale má obdobný výkon jako jiná karta – GeForce GTX 1060, která už se v řadě sestav s Core i5-8600K nachází. A tam už je nárůst výkonu obrovský, z karty, která přestává být použitelná na hraní v 1080p, se s upgradem na 3060 Ti dostanete na stroj, se kterým se dá hrát i ve 4K.

Upgrade na RTX 3060 Ti ale přichází v úvahu spíše u lidí, kteří kupovali kartu o třídu výše, tedy GTX 1070 za částky kolem třinácti tisíc. A i proti nim nabízí RTX 3060 Ti pořádnou porci výkonu navíc.

Nebo raději zůstat na 1080p?

I v 1080p dosáhnete se slabším procesorem výrazného nárůstu výkonu, a to i v situacích, kde kartu limituje procesor. V testu je vidět, že na nové hry na nejvyšších detailech už ani GTX 1070 na šedesát snímků za sekundu nestačí a v některých je na hranici hratelnosti.

U karet jako RTX 2080 Ti za třicet tisíc bych vás určitě nabádal k tomu, abyste pořídili i výkonnější procesor, protože s pomalejším v některých situacích poběží třeba o deset procent pomaleji, než by mohla. A u karty, za kterou zaplatíte deset tisíc navíc za 15% nárůst výkonu proti RTX 2080 vážně nechcete, aby slabší procesor její výkon zase srazil o deset procent dolů. U karty za třináct tisíc už se ale dá žít s tím, že ji občas procesor o 20 fps přiškrtí. A zdůraznit musím ještě jednu věc – test probíhal na s pomalejšími pamětmi a na nepřetaktovaném procesoru, u nějž se takt pohyboval na 4,1 GHz na všech jádrech, ale káčkové Intely z řady 8000 přetočíte někam ke 4,8–5,0 GHz, takže ten propad bude výrazně menší.

GeForce RTX 3060 Ti oproti starším modelům navíc nabízí podporu DX 12 Ultimate, ray tracing snad už ani nemusím připomínat. Pokud by vás spíš zajímala technologie Reflex pro snížení input lagu v podporovaných kompetitivních hrách, u ní není takový důvod utíkat na novou kartu – má fungovat i na GeForce řady GTX 900 a novějších, tedy na všech z dnes testovaných grafik.

Další přidanou hodnotou novějších GeForce RTX, která se, bohužel, v současnosti hodí víc než kdy dříve, je Broadcast pro úpravu obrazu a zvuku pomocí AI, s níž je o něco větší šance, že při videohovoru nebude protistrana nechtěně vidět a slyšet to, co nechcete.

A ještě jednu velkou výhodu mají lidé, co rozmýšlejí nad upgradem oproti těm, kteří pořizují novou sestavu – nemusejí tolik brát ohled to, co se dá nejrychleji a s velkou přirážkou sehnat, ale mohou v klidu vybírat a zařadit se do pořadníků...

Až se nějaká GeForce RTX 3060 Ti objeví skladem, můžete jí koupit tady u našeho partnera CZC.cz

 



Tagy: geforce  nvidia  rtx 3060 ti  gtx 970  gtx 1070  pascal  ampere  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.1.2021 17:10:41   95.173.192.xxx 415
43" televize je pro mě asi zbytečně moc, 27-32" beru jako standart, víc nepotřebuji. Ale hlavně tyto levné tv mají 50Hz panel a stojí 8-10 000Kč. A za ty samé peníze pořídím sice menší 27", nicméně herně zaměřený 144Hz IPS monitor s QHD rozlišením, na kterém si zahraju radši.
29.1.2021 17:30:55   89.190.46.xxx 78
Good point. No Samsung za deset mi na 60 Hz jede. Nebo se tak aspoň tváří.

A když už na tom něco hraju, tak spíš strategie nebo pomalejší věci, takže u těch se bez 144 Hz fakt obejdu.

U těch 100/120/144Hz monitorů je zatím problém s tím, že mají proti 60–75Hz fakt nehezké ceny. Když to má člověk na kancelářskou práci (případně video) a jenom občas na tom pustí nějakou hru, tak se to moc nehodí kupovat.

Zbytečně moc je asi pro člověka, co má běžně jeden monitor, já už měl uprostřed 32" a na straně nad sebou dvě fullHD dvaadvacítky, takže když jsem ten prostřední monitor vyměnil za 43" televizi, tak už mi to ani nepřišlo. Ono je to v podstatě jak čtyři 22" fullHD panely u sebe, ideální PPI pro Windows.
29.1.2021 18:07:19   89.102.13.xxx 204
úplně nechápu hejt na 1440p monitory.


Co je třeba na tomhle špatně?
34" AOC CU34G2X/BK
mě přijde jako single monitor dobrý jak na hry tak na práci a nestojí majlant. 13 je proti zmi%novaným 30 podstatný rozdíl

Jo, jistě, 4k monitory jsou tu v rozumných velikostech (rozumějte mi 30"+) od nějakých devíti litrů, ale jako že by to byla obrazová hitparáda, to fakt ne.

brw, na práci mám taky (teď už postarší) 34" acer s 1440p a poměrně příjemně mě potěšilo, když jsem zjistil že 27" qhd panely mají naprosto stejnou fyzickou výšku obrazovky, takže se dá vedle sebe vyrovnat 27+34+27 a nedělá to bordel, když roztáhnu okno až na další panel.
29.1.2021 18:21:21   89.190.46.xxx 511
No na tomhle asi nebude obraz taky žádná hitparáda. Minimálně na HDR to má nízký jas (ale to ostatně ty levné televize taky).

Já u nich mám problém s cenou. Měla by být někde uprostřed mezi 1080p a 4K, ne nad 4K. Nikdy to nebude nikdo dělat tak masově jako 4K televize, takže to vždycky vyjde cenově hůř.

Teď mají výhodu v těch 144 Hz, ale venku je HDMI 2.1, venku jsou nové konzole, které to nějak využijí, takže mi přijde, že 4K@100/120 Hz u televizí je další logický tahák pro marketing, když vybouchlo 3D, rádobyHDR už má každý a nástup 8K je v nedohlednu a že se to bude rychle rozšiřovat.
3.2.2021 21:47:37   89.190.46.xxx 02
Ale opomněli jsme jednu podstatnou věc, kterou jsem v článku řešil. Je to 3840 × 1440 při 144 Hz. To je bezmála dvakrát náročnější než 3840 × 2160 při 60 Hz.

Fakt máte pocit, že je dobré ke 144Hz monitoru pořizovat RTX 3060 Ti a že je dobré k RTX 3060 Ti doporučovat takový monitor?
8.2.2021 00:43:22   78.108.102.xxx 30
Tak zcela konkrétně:
žena ho od vánoc má a má i 3060ti phoenix. (vánoce by alza)

Na warzone a nucler winter výkonově 3060ti stačí s přehledem. Teď úplně nevím, jak běhal exodus, tam jsem něco z rtx povypínal, ale zase tam fps nejsou až tak důležitý.

To, že monitor umí až 144hz neznamená, že vyžaduju od každé hry, aby tak rychle běžela. Mě stačí, že zvládne těch 60+. Nějak nepředpokládám, že by kterákoliv z těch levných 4k televizí uměla víc než 60 (a budeme rádi pokud nebude mít jen 50). Takže bych to neviděl jen na volbu mezi 1080@144 nebo 2160@60 ale zvolil jsem 1440@60 až 144.

A to AOC je obrazově dle recenzí a dle osobních zkušeností velice dobré, což byl ostatně důvod koupě a hezky jsme si asi měsíc počkal, než mi ho sehnali.
(furt se bavíme o monitoru na doma a o relaci
8.2.2021 11:11:55   78.108.102.xxx 00
P.S.
Ano, mám pocit, že je to velmi dobrý nápad a rozhodně nesdílím autorovo nadšení levnými 4k televizemi ve funkci monitoru. To jsem mnohem víc nadšený aktuální nabídkou 32" QHD displejů za ceny kolem 6k
29.1.2021 18:50:17   89.102.36.xxx 416
K článku bych měl pár připomínek:

1) 6c i5-8600K označit jako staré PC? Doporučil bych se podívat do Steam survey, na čem všem se ještě jede...

2) v dnešních hrách je největší rozdíl mezi detaily na min. a medium, nikoliv mezi medium a max a na medium i ta GTX1070 pojede ve 1440p slušně..

3) po vlastních zkušenostech bych se interpolace 1440p rozlišení na 2160p monitoru nebál, sám jsem byl překvapen jak to např. Samsung zvládá...:-)

4) poněkud vtipné je propagovat grafiku, která se aktuálně nedá koupit, ledaže by to byla skrytá reklama...
29.1.2021 19:07:17   89.190.46.xxx 113
Tak upgradovat čtyřjádro, tak už je asi na ráně první ten procesor.

Ale přemýšlím, jestli neoprášit i nějaké čtyřjádro. Uvidíme, až budou venku nějaké nové levnější grafiky kolem pěti, šesti tisíc.

A jinak se teď nedá aktuálně koupit žádná grafika.
29.1.2021 22:07:17   185.140.245.xxx 221
To čtyřjádro by Adame nemuselo být vůbec marný. V komunitě, ve který se pohybuju, je nejběžnějším CPU pořád něco na úrovni i5/i7 Haswellu.
30.1.2021 07:35:00   217.30.64.xxx 66
Tak Steam survey uhlazuje realitu minulých let, které byly "zakonzervované" Intelem. To se nyní mění, ale samozřejmě postupně.
U entuziastů, influencerů apod. jsou dnes zkrátka 12c. Doba "6c je HEDT pro nesmrtelníky", jak se Intel tvářil před třemi lety je prostě pryč.
29.1.2021 19:04:36   77.48.24.xxx 94
Jako recenzovat kartu která se nedá sehnat jinak než od scalpera a přitom mňoukat na cenu monitoru to je fakt něco. Dobré QHD bude sloužit i za dekádu byť třeba jako druhý "discord" monitor. Chválím že už jsou KONEČNĚ v testu i nějaké relevantní hry.
29.1.2021 19:11:01   89.190.46.xxx 23
Mňoukám hlavně na to, že to nedává smysl vedle 1080p a 4K.

A pokud jde o 21:9, tak to taky není zrovna formát, který by se hodil na postavení vedle jiného monitoru.

Možná na výšku na ten discord, no.
29.1.2021 19:29:23   77.48.24.xxx 160
No pro mě to byl direct upgrade z FHD 144HZ TN > QHD IPS @ 165hz a s Strix 3080 je to tak akorát. Nedává mi smysl spíš 4K.
30.1.2021 16:12:03   178.20.142.xxx 20
RTX 3080 Strix mě došla pře vánoci a monitor 32" 3840 x 2160 (UHD 4K)naprostá pohoda.
29.1.2021 19:42:26   86.49.75.xxx 1731
Jestli tu hodlate v tech nesmyslech pokracovat, tak si vas smazu ze zalozek!

Fakt se tu placaji uz jen nesmysly.

3060 Ti neexistuje, karta je leda na papiru a ty hovadiny o 1440p si taky strcte nekam.
4K naprosta hovadina pod 50".
29.1.2021 19:49:34   89.190.46.xxx 77
Dvaadvacítky nebo čtyřiadvacítky s 1080p jsou taky naprostá hovadina? V čem se potom liší od 43" 4K, když to má jenom plus mínus stejné PPI a čtyřikrát větší plochu?

A co jsou 28–32" 4K, jestli je naprostá hovadina 4K pod 50"?

Ale jako proč ne, ony ani ty 50" 4K nejsou už o moc dražší. Jenom mi to už připadá na stůl velké na to, aby se vedle toho ještě postavily další monitory.
30.1.2021 19:47:42   78.98.76.xxx 43
Doma mam vedla seba 24" 1080p a 28" 2160p monitor...A ked mam pravdu povedat, ak musim kvoli vykonu GPU prepinat niektore hry na ten Full HD monitor, tak je to pre mna vizualne utrpenie. Radsej uberiem na 4K niektore detaily a hoci aj mierne znizim scaling, aby som sa udrzal vo freesync range, ako hrat na tom Full HD monitore...
31.1.2021 08:07:28   86.49.78.xxx 27
3060ti neexistuje A proto jsme jich koupil asi 8 ks a proto je kazdy tyden (snad vyjimkou tohoto) vidim obcas na Alze nez zmizi.
29.1.2021 20:58:35   193.165.236.xxx 193
S tím komentářem směrem k 2K monitorům tedy vůbec nesouhlasím. Mám AOC Q27G2U VA, barevný gamut o kterém se většině monitorů může zdát, 144Hz a cena 7.300,--
Nemá tedy HDR, ale na to s..e pes.
29.1.2021 21:12:32   89.190.46.xxx 320
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.1.2021 10:53:06   78.102.64.xxx 112
Radši místo kvalitní sedmadvacítky, padesátku 4k televizor s lagy a ghostingem.
Z vás se stává stejný kašpárek jakým je Obermaier.
Doporučil bych vám se podívat na zahraniční weby a jaké velikosti monitorů doporučují k jednotlivým rozlišením.
31.1.2021 21:09:20   89.190.46.xxx 512
Pán je odborník na slovo vzatý. Kolik máte na těch televizích sám naběháno? Nebo to jsou jenom rozumy z diskuzí?

Ano, sedmadvacítka se 4K má krásně ostrý... a malý obraz, na kterém i v dnešní době pod Windows dokáže v jedné ze tří aplikací blbnout GUI, pokud člověk nastaví vyšší měřítko v nastavení obrazovky. Včetně Office od Microsoftu. Ano, ani v Office od autorů operačního systému nefunguje u všech funkcí a grafiky korektně škálování obrazu.

„Velikost monitoru“ ve vztahu k rozlišení už je celkem irelevantní, vždycky je to hlavně otázka toho, jak daleko má člověk od displeje hlavu.

Ad s lagy – neřekl bych, že mezi 20ms input lagem u Samsungu v PC mode a standardním průměrným 9ms input lagem u 60Hz monitoru pozoruju nějaký propastný rozdíl.

A ghosting je lepší než u nějakých uberherních monitorů, které mají přepálený overdrive (přičemž většina jejich majitelů ani netuší, že tam něco takového je, ne tak že si to mohou upravit).
29.1.2021 21:40:51   194.166.121.xxx 131
tiez nechapem, co je na tom rozliseni zle. prijde mi dobry pomer cena/vykon mam pave tu 8600k na 4,8ghz s 1080ti (sice az teraz ked padla cena, mal som predtym 1060,1070 a 1080. 1080ti ma cca rovnaky vykon ako rtx 3060ti, az na nove technologie. na 1440p mi pekne na red eagle gmasteru g8276qsu ide 2560x1440x144hz 1ms a funguje premium free sync. staci hry nastavit na rozumne detaily a zazitok je super za par euro
29.1.2021 22:23:20   89.190.46.xxx 111
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.1.2021 00:00:34   89.102.128.xxx 70
mám 1440p na 32" a podle mě tak akorát. Na druhém pc 27" s fHD, tam už je hrubší rastr znát, ale dá se na tom fungovat.
Výhoda 1440p je že si s ním i dost starších aplikací tyká, ne jako se 4K které je vyloženě pro nové programy.
Měl jsem i na vyzkoušení 27" s 1440p, ale přišlo už mi to moc mrńavé a někde ani nelze nastavit zvětšení ovládacích prvků...
30.1.2021 05:54:09   89.190.46.xxx 44
To je to kouzlo 43" úhlopříčky – dá se to používat se 100% měřítkem úplně stejně jako 22" full HD. Není tam potřeba nastavovat 200 % jako na osmadvacítkách se 4K, takže aplikace nemají problém. Jenom je prostě víc místa na ikonky, víc místa na dokumenty.

Člověk vedle toho postaví dvě pomocné dvaadvacítky, čtyřiadvacítky, všude si může nastavit 100 %, takže mu to neskáče při přetahování aplikací z monitoru na monitor, bez problémů.
30.1.2021 16:23:27   89.102.128.xxx 21
no to už je ale spíš vědecké pracoviště, že?
30.1.2021 17:39:55   89.102.128.xxx 00
P.S: docela se mi líbí ASUS VP348QGL. Zatím mám BenQ PD3200Q, také dost dobrý. Asus je o něco větší, jemnější rozlišení, jinak podobné, ovšem výbava chudší - hlavně není USB hub a čtečka karet. A Asus si nechá za základní HDR a freeSync hodně zaplatit...
31.1.2021 19:50:09   159.253.109.xxx 01
43ku by som rozhodne kupil, ak by som kupoval novy monitor, ale nie nejaku "levnu TV", ale nieco ako toto:

https://www.alza.sk/43-hp-z-display-z43-d5272010.htm?o=1

nadhera.
31.1.2021 21:23:57   89.190.46.xxx 10
Tak když jsem to před dvěma lety kupoval za desítku v akci, tak byly ceny 43" monitorů ještě trochu jinde. A i na ty Samsungy se dá občas narazit v akcích, kde jsou za lepší cenu, pořád je to proti monitorům pár tisíc v kapse. Což mě fakt vytáčí, protože monitor je v podstatě vykuchaná televize s menším počtem funkcí a horší výbavou.

A kupoval jsem to primárně na „kancelářskou práci“. Funguju na tom bez problémů, jako bonus to má ještě celkem slušné repráky, na rozdíl od monitorů, a na ty hry to v pohodě stačí.

Ale nehraju na tom fortnite, cod nebo battlefieldy.
30.1.2021 07:29:10   217.30.64.xxx 41
Mám 21:9 1440p. Ne vše je třeba hrát ve fullscreen;) Např. Divinity I jsem dohrál prakticky komplet v FullHD okně (cca 80h hraní), jistě se tak dají hrát i ony starší konfliktní hry (k kterým je ale často komunitní parch na ultrawide/triple screen).
29.1.2021 22:50:07   188.167.252.xxx 20
ale skole by som mu dal 2ku. V kazdom grafe by som privital polozku, kde by s rovnakym nastavenim bol napr. ten i9-10900K. To by potom bolo za 1 s *
30.1.2021 05:47:15   93.185.4.xxx 21
Díky za test, přijde mi, že odpovídá mnohem reálnějším situacím, kde je rozpočet napnutý a uživatelé zvažují, zda koupit novou kartu, upgradovat CPU nebo pořídit třeba konzoli.
A líbila se mi i zmínka o nastavení a placebu, protože v jednom z článků o efektech v Cyberpanku byly obrázky s/bez zapnutého efektu vedle sebe a popravdě jsem rozdíly hladela velmi obtížně - a to u statického obrázku, bez zápalu ve hře.
30.1.2021 10:05:14   212.79.110.xxx 53
Článek hezký. Ale s tím závěrem úplně nesouhlasím. Ano, hraní ve 4k je luxus, grafika je nádherná, co jsem měl možnost vidět. Sám jsem ve frontě čekatelů na RTX3060Ti a mam 8700k@4,8GHz s aktuálně GTX 1070 Gaming X od Msi. Hraju převážně online FPS hry, takže si nedovedu představit, že bych investoval do 4k monitoru a k tomu adekvátní kartě jen kvůli tomu, abych měl dostatek FPS. Mám par let starej Aoc 25" s 240Hz a gsync, i když ten gsync používám málo. Dneska už grafika na takové fps nestačí ani při jeho fhd (aneb graficky stejné hry na skoro stejném enginu a optimalizace na CENZURA), ale kolem 100-130 mám. Běžné hry pro takové to domácí hraní mi stačí při 60fps,ale FPS prostě potrebuju dostatečně rychlé. Proto 3060 a i jsem uvažoval o G7 od Samsungu, což je QHD, VA a proti TN to bude obrazově nebe a dudy. Jen bych se tou koupí dostal na stejná FPS, jako mám aktuálně. Takže monitor odkládám až po vyzkoušení nove gpu na aktuální sestavě. Takže tlačit 4k v mém případě je naprostá zbytečnost, když FPS hraju v 98% herního času, co po večerech mám. Až za dva roky ukážou kartu, co dává alespoň 100fps při 4k za "rozumné" peníze (do těch 15k jsem ochoten jednou za pár let investovat), tak určitě budu uvažovat i o 4k monitoru, takhle bych se obral zbytečně o výkon. I když některé argumenty chápu a souhlasím, od pracovní plochy přes kvalitu grafiky.
30.1.2021 11:03:46   188.23.149.xxx 40
ten g sync praveze ked nemas dostatok fps vykonu je dolezity! nie ked ho mas navyse.... to ze mas vypnuty g sync je chyba.
30.1.2021 11:51:23   212.79.110.xxx 11
Já vím, taky neříkám, že bych ho nepoužíval vůbec. Ale jsou situace, kdy je to diskutabilní a registrovatelné, když to zkouším, jestli s nebo bez. A taky jeden čas byl problém s blikáním obrazovky při aktivním gsync, než to poresili.
30.1.2021 14:52:31   86.49.236.xxx 43
Já pracuju na Xeonech Nynfield a hraju na Ivy Bridge a vzhledem k tomu, co na tom jde a nejde teprve teď začínám mít dojem, je tohle staré..

To že Intel už pět let každý rok vydává plus mínus tosamé jakože “nové”, neznamená, že je třeba Haswell kdoví jak zastaralý. Furt stačí na vše
30.1.2021 16:28:39   188.167.251.xxx 54
No, tak ja pani ficim stale na Core 2 Quad 9550 2,8 GHz, doska Asus Maximu Formula a aktualne mam RTX 2060. Bez problemov si zahram hociktoru najnovsiu hru na plnych detailoch na Full HD (ano, nie vsetky idu dokonale plynulo). Masinka uz taha uz 14. rok Tento rok to uz asi definitivne vymenim.
30.1.2021 17:41:19   77.48.32.xxx 20
No tak ty ještě 2x větší dravec než já RTX grafiku provozovat na C2Q?? Jde to vůbec (není potřeba UFI)?..

Každopadně C2Q měla opravdu brutálně nižší IPC než jakékoli “íčko”, a fps jsou u moderních her ve srovnání i s takovým SandyBridge snad poloviční.

Pokud to není vtip, tak to vyměň za nějakou i7
30.1.2021 18:26:05   188.167.252.xxx 23
tu je na to pekny test s 2080ti. Okrem grafiky, to treba dat do srotu.
https://diit.cz/clanek/test-amd-athlon-3000g-geforce-rtx-2080-ti/herni-vykon-1920x1080
31.1.2021 02:46:41   78.45.109.xxx 23
Jenže my se nenecháme obelhat, na C2Q 9550 nejde Windows 10 x64 a tudíž nemáš DirectX 11.2 a 12.0, to znamená že ti nové pařby jdou špatně nebo nejdou vůbec.
31.1.2021 04:14:00   89.102.128.xxx 20
proč by neměl? Běží dobře...
https://diit.cz/clanek/test-intel-core2quad-q9550-283ghz-core2quad-q9650-377ghz-v-roce-2019/zaverem
31.1.2021 16:02:30   188.167.251.xxx 10
Netusim na zaklade coho si napisal takuto hlupost. Windows 10 64-bit tam samozrejme funguje uplne bez problemov a tym padom aj DirectX 12. Nove hry funguju taktiez uplne bez problemov.

Popravde, este by som to nejaky rok nechal, ale limit je zial RAMka, kedze max. tej dosky je 8 GB.
31.1.2021 18:27:35   77.48.32.xxx 00
Jj 2GB na slot další velký limit platformy 775, Lynfieldy umí na lepších deskách 16GB, což je už v cajku..
31.1.2021 20:00:20   188.167.251.xxx 00
Priznam sa, ze som sa pozeral po doske Asus Maximus Formula II, kde je limit 16 GB

OK, teraz vazne. Po tejto velmi prijemnej skusenosti s doskou z rady ROG planujem opat podobnu dosku z ROG serie, ak nie priamo jej pokracovatelku, aj ked teda cena sa zdvojnaosbila medzicasom.
8.2.2021 11:39:52   213.192.2.xxx 00
ja tak fungoval na C2Q 8400 (oC 3,4 GHz), ale limit bylo tech 8GB RAM. Pred rokem jsem presel na i5 4570 a 32 GB RAM. ten c2q stale jeste slouzi a asi i dalsich 13 let vydrzi
1.2.2021 08:14:32   78.45.109.xxx 04
Osobní zkušenosti, většina C2D a C2Q nepodporuje Windows 10 x64, je problém v motherboardu. Připouštím ale možnost, že existuje motherboard, kde to běží.
1.2.2021 10:41:48   213.226.254.xxx 30
Asus P5B, Xeon 5450, 8GB RAM. Jedou na tom 64bit W10. Upgradováno z W7....
31.1.2021 11:41:22   185.99.176.xxx 43
1) na pctuningu bych cekal spis clanek jak vytunit beznou sestavu v dobe nedostupnosti vseho lepsiho na maximum a preklenout tak obdobi do prvnich skutecne vykonnych procesoru s ddr5 a rdna3 vykonem grafik bez nutnosti kupovat stavajici generaci. Tj. jak prezit na gtx1070 a podobnych s nejakym tim vyhnanym coffee lakem, zda se vyplati do toho cpat rychle pameti atd.

2) rada s televizi na 4k je uplne o nicem a slusne a pouzitelne herni monitory o televizni uhlopricce zacinaji pro 60hz od 12k a pro pouzitelne 144hz od 30k. A to zas neutahnou stavajici generace grafik, amd a v dusledku i nvidia uz kuchti dalsi generaci, ktera uz to stihat bude.

3) celkove mi prijde ze se v pctuningu uz nedela nic, jen plka, trolli a meri vykon v AvP

2)
31.1.2021 12:46:57   185.213.145.xxx 22
1070Ti 2080Mhz, 4455x2 Mhz Core/Mem , pridaných pár kondenzátorov na voľné pozície, pomohlo +150Mhz Mem. Výkon 1080ky
7700k 4,8Ghz, delid, voda
2x16Gb Kingston 3200Mhz Cl 16, CR1 tu sa nedalo nič OC
v CP na Ultra bežal skoro plynulo, procesor sa nudil na max 50 perc vytaženie. 1440p monitor pohode PC na všetko
31.1.2021 14:42:36   89.190.46.xxx 24
No tak jestli někoho těch deset procent navíc, co z toho vyrazí přetaktováním starého krámu, vytrhne...

Televize je úplně v pohodě pro každého, kdo na tom nechce mastit FPS MMO.
31.1.2021 12:37:58   185.213.145.xxx 12
Settings, Controls,Third Person Cammera : RAW, nemáte za čo, input lag fuč
31.1.2021 14:50:11   89.190.46.xxx 11
No, to nemáme, protože tohle input lag při hraní z pohledu první osoby fakt nevyřeší.

A ano, je tam i na 1000Hz myši.
1.2.2021 15:24:10   185.213.145.xxx 10
Skús to, len tak pre zaujimávosť prepnúť. tiež mi to je proti logike, ale vyriešilo to tú gumennosť pohybu. Fakt, 30 sec kym to je ...
11.2.2021 00:57:31   89.190.46.xxx 00
Zkoušel jsem, už na dvou různých instalacích, nevyřešilo. Ten pohyb není gumový, prostě to laguje. Prudký pohyb myší, pauza, prudký pohyb obrazu.

Při vyšším framerate není problém.
31.1.2021 16:01:51   212.79.110.xxx 22
Tolik práce a přitom je to jenom skrytá reklama...

https://www.czc.cz/tv%2043%22/televizory/hledat?q-c-2-conditionSticker=sNEW&q-c-1-f_96259940=r43-49&q-c-0-f_2026609=s3840%20x%202160%20%28 4K%20UHD%29&utm_source=pctuning&utm_campaign=2021-czc

https://www.czc.cz/monitory/monitory/hledat?q-c-1-conditionSticker=sNEW&q-c-0-f_96259940=d43&ut m_source=pctuning&utm_campaign=2021-czc
31.1.2021 21:02:16   89.190.46.xxx 21
Nemyslíte, že kdybych chtěl vyrábět reklamu na televize, tak stačí změřit RTX 3060 Ti, můžu si odpustit testování dvou starých grafik a sežere mi to třetinu času?

A skrytá reklama, ve které je přímý odkaz? Ale no...
1.2.2021 19:46:13   212.79.110.xxx 10
Odkazy v článku:

https://grx.gl/50V
https://grx.gl/xcI

Tomuhle říkáte přímé odkazy?
Tak to je ... hodně slabá argumentace.
3.2.2021 14:00:21   89.190.46.xxx 01
Ano, jsou to odkazy na CZC přes počítadlo. Ale to je reklama kontextová (nebo spíš intextová), nikoliv skrytá.
1.2.2021 13:18:13   90.181.223.xxx 22
Pane Vágner vám už začíná asi hodně hrabat... Ten závěr ta špína co tu plivete na 1440p ... Jako vážně ?
Zkuste si někdy dát vedle sebe 60Hz monitor a 144Hz a puste si dnes oblíbeného Quake2 v NON-RTX režimu ,ale v klasickém OpenGL a uvidíme ten rozdíl.

Já bych osobně už 60Hz nechtěl ani za zlaté prase a to sem tu změnu udělal nedávno.. A 3060Ti pro 144Hz 1440p je SLABÁ

Tam musí být jedině 3080 / 6800Xt pokud chcete opravdu plynulost a využít potencial monitoru.
Upřímě ted na mé 1080 Ti trpím !!!! Rád bych něco vykonějšího ,ale bohužel.
2.2.2021 10:54:17   89.190.46.xxx 31
No, to je právě to. Člověk musí hrát primárně věci jako Quake 2 pod OpenGL, aby ho to trápilo. FPS.

Ale ubezpečuju vás, že v Kerbal Space Program, v Mashinkách, ve World of Tanks, v sérii Command and Conquer, ve Wordu, Excelu, při sledování videa, je těch 60 Hz naprosto snesitelných a za 1440p/144 Hz bych to fakt neměnil.

Neříkám, že je 144 Hz k ničemu, ani že by mi 60 Hz stačilo. Až budou 120Hz 4K televize k mání za deset litrů, tak na to milerád přejdu.

Ale zatím je pro mě zajímavější plocha o 3840×2160 bodech při 60 Hz než o třetinu nebo o dvě třetiny menší obraz na 144 Hz. Už jen proto, že na tom netrávím většinu času hraním.
3.2.2021 22:07:44   89.190.46.xxx 00
A mimochodem, právě to, že je 3060 Ti pro 1440p na 144 Hz SLABÁ, je přesně ten důvod, proč říkám, že to nevidím jako dobrou kombinaci a moc nerozumím tomu, proč ji výrobci do tohoto segmentu tlačí (a proč bych takový monitor měl doporučovat jako dobrou volbu v kombinaci s RTX 3060 Ti).
RTX 3060 Ti je levné řešení, proto vidím jako rozumnější kombinovat ji s levnou televizí anebo s méně náročným rozlišením.
2.2.2021 20:02:56   178.255.168.xxx 10
Já nesouhlasím s tím, že 1440p dnes moc nedává smysl. Já se nedávno rozhodoval jestli jít do QHD @144Hz nebo do 4K@60Hz, vybral jsem si QHD s vysokou obnovovací frekvencí a myslím, že na hry je to lepší volba. Ale souhlasím, že krmit QHD monitor takto vysokými FPSkami asi bude podobně náročné jako 4K při 60 FPS.
18.2.2021 15:49:25   91.212.206.xxx 00
Ahoj Adame, chcem podakovat za prakticky a zmysluplny clanok.

Skoda, ze karty nie su dostupne a v poslednych generaciach su 7-ckove karty tak sialene drahe.

Podla spravnosti mala byt testovana RTX3070 dostupna za 500€ a nie okliestena RTX3060Ti.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

63 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 24.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.