Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco
MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco
autor: Adam Vágner , publikováno 18.11.2020
MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco

Při uvedení GeForce RTX 3090 Nvidia necílila přímo na hráče, ale spíše na tvůrce obsahu. Karta má totiž pro hry zbytečných 24 GB paměti a cenu, která obstojí vedle profesionálních řešení, ale rozhodně ne vedle herních grafik. Zato výrobci se u nereferenčních RTX 3090 se k bohatým hráčům hrdě hlásí a nabízejí jim to nejlepší.


RTX 3090 není karta, která by se hodila čistě na hraní. Pořídit ji na něco takového by bylo vyhazování peněz. A to platí už v případě RTX 3090 Founders Edition, která není za 41 tisíc nic extra výhodného, naopak. Proti RTX 3080 připlatíte více než dvojnásobek ceny a dostanete za to ve vyšších rozlišeních 10–15 % výkonu navíc, v nižších méně.

Poměr cena/výkon ve hrách u něčeho podobného nemá ani smysl počítat. K nezaplacení je ale RTX 3090 ale ve chvíli, kdy na ní budete potřebovat dělat něco, na co vám nebude stačit běžných 8, 10 nebo 16 GB paměti. Při činnostech, při nichž si na sebe karta časem vydělá. Ale zvažujte důkladně, na některé věci může být rozumnější vzít za stejnou cenu dvě 10GB GeForce RTX 3080 nebo dva 16GB Radeony RX 6800 XT.

Čistě na hraní lze tuto kartu doporučit asi jen v kombinaci s monitorem nebo televizorem s rozlišením 8K. Důvody jsou dva – náklady na většinu displejů s 8K jdou stále spíše do statisíců než do desítek tisíc korun a padesátitísícová „investice“ do grafické karty už vedle není tak hrozivá. Druhým důvodem je to, že nic lepšího momentálně nepořídíte. Pro solidní hraní v 8K je nutností DLSS, s klasickou rasterizací bez snižování detailů nepochodíte. No a i ty nároky na paměť v 8K už jsou větší. Ale stejně bych doporučoval nechvátat, dokud se neukáže, zda Nvidia po novém roce neplánuje nějakou tu 20 GB RTX 3080 Ti, která by i k tomu 8K byla o poznání výhodnější volbou.

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco

4K

Už tak ošklivou cenu kazí ještě fakt, že jako u všech totálně nedostatkových karet si na ni obchodníci dávají protišmelinářskou přirážku. V obchodech se tak obvykle pohybuje někde kolem 51–55 tisíc, i když by se měla držet spíše někde kolem 46–48 tisíc. Ale to asi nemá u padesátitisícové karty příliš smysl řešit.

Samotná karta má výrazně předimenzovaný chladič a optimálně nastavenou regulaci – nemá ani zbytečně velké rezervy do limitu teplot, ani zbytečně vysoké otáčky na ventilátorech. Na to, že má příkon 370 W, je naměřená hlučnost kolem 36–37 dBA špičkový výsledek, kterého dosahují jen ty tišší karty a bude patřit k tomu nejlepšímu, co se dá pořídit. Soudě dle zkušeností s RTX 3080 by na tom mohl být v tichém režimu ještě o nějaký decibel, dva lépe Strix od Asusu, ale ten se k nám na recenzi nejspíš nedostane. Zamrzí asi jen to, že kartu výrazně škrtí power limit a výrobce vám s tím nedovolí prakticky nic udělat navzdory tomu, že karta samotná má hned tři napájecí osmipiny. Na druhou stranu už při 370 W asi nemá smysl týrat celou sestavu ještě víc a většina lidí se při ladění bude asi chtít ubírat se spotřebou spíše směrem dolů než nahoru.

Ke kartám z rodiny RTX 3070, 3080 a 3090 (včetně těch v sestavách) dostanete i roční členství ve službě GeForce Now Founders pro streamování her po internetu v hodnotě 59,99 dolarů (u nás je půlroční předplatné za 695 korun). Akce běží od 29. října a končí 31. prosince 2020, kód exspiruje 28. února 2021.

Kdybych to měl stručně shrnout – momentálně jde prakticky o nejvýkonnější a jednu z nejlépe vybavených grafických karet, které můžete pořídit, za což od nás dostane zlaté ocenění s přílepkem „pro nadšence“, kteří cenu neřeší. Po stránce vlastností a výbavy jde o extrém, a totéž bohužel platí i pro cenu.

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X
KLADY MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco ZÁPORY
nejvýkonnější grafická karta i pro hráče na trhu cena, cena, cena
24 GB paměti poměr cena/výkon
(jak vůči ostatním kartám, tak proti RTX 3090 FE)
bez zátěže pasivní chlazení, v zátěži patří k tišším průměrně hlučné cívky
chladič má velkou rezervu power limit lze navýšit jen o 10 W
tovární přetaktování spotřeba
podpora DX12 Ultimate  
CUDA, DLSS, Ray Tracing, Reflex, Broadcast  
   
Orientační cena s DPH: 51 000 Kč

Za propracovanou konstrukci, předimeznované chlazení, špičkové provozní vlastnosti a atraktivní design udělujeme MSI GeForce RTX 3090 Gaming X zlaté ocenění.

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco

 

MSI GeForce RTX 3090 můžete objednávat i na CZC.cz

MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio: Pro šílence fakt něco



Tagy: msi  trio  gaming x  rtx 3090  nvidia  geforce  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
18.11.2020 10:05:21   178.20.142.xxx 225
Dal bych za ni max 35k.
18.11.2020 11:22:08   79.219.196.xxx 1210
Dakujeme za informaciu. Az sa prestanu predavat ako teple rozky za 50, vasu ponuku urcite zvazime. Sincerely, Huang. :-)
18.11.2020 11:41:36   217.63.121.xxx 1117
kdyz dojde do CR 1_3 kusy mesicne ... par magoru co neresi prachy se najde..
18.11.2020 13:09:50   78.80.187.xxx 159
A ty jim to uz deset let zavidis a trollis vsude, kde to jde?
18.11.2020 13:47:43   217.63.121.xxx 1717
zavidet 500W topeni za 50tis? hele ani ne, z tohohle sem vyrostl..
20.11.2020 15:48:28   188.75.191.xxx 31
No ty si prave nevyrostl, Honzine. Co ctu diskuze, tak u kazdy recenze grafik, trollis priblblejma komentarema jak maly decko, a ne jen tady. To samy i ten druhen Honzin z garaze. Kluci, bude Vam pomalu 40, najdete si holku a zacnete trochu zit. Nebo zacnete psat normalni komentare a my se Vam obema na ty holky slozime, at aspon jednou zazijete, o cem ten zivot je :-)
18.11.2020 11:06:08   109.107.210.xxx 1110
Důležité je načasování, aby aspoň nějaké zlato zbylo. :-)
18.11.2020 11:35:57   78.108.97.xxx 25
Zdá se, že nebude problém krom podzimu vyzlatit ještě celý příští rok..však skoro každý nový hardware je alespoň chvilku nejvýkonnější. Otazka, zda to hodnocení má pak nějaký smysl. Lepší by bylo medaile rozdávat až na konci roku a dávat punťíky napřes rok.
18.11.2020 11:51:35   109.107.210.xxx 2011
Je všeobecně známo, že tady zlato přednostně dostává jedna značka. :-) Takže to zase tak zlatý nebude.

Nemám nic proti tomu, když se medaile dávají průběžně, ale čekal bych určitou konzistentnost. 3090 je IMHO max. na stříbro, a to nejen s ohledem na AMD, ale i s ohledem na 3080 a odstup výkonu, natož pak na vysokohorskou přirážku. Že je 3090 o pár procent výkonnější (a dočasně nejvýkonnější,) to přece není důvod dát zlato, zvláště když provozní vlastnosti jsou meh a cena nesmyslně vysoká?

Ale jsem na PCT, tak se zase až tak moc nedivím.
18.11.2020 12:04:02   89.190.46.xxx 919
Dobrý, no. A co přesně mají ty Radeony navíc?

Třeba u 6900 XT je cena stejně tak nesmyslně vysoká.
18.11.2020 12:10:58   217.63.121.xxx 812
6900 ma stat minimalne o 500 dolarů mene to rozhodne neni neni tak "nesmyslne vysoke" jako predvadi Nvidia.. Kdyby byl rozdil 100 dolarů tak nereknu..
18.11.2020 12:22:25   89.190.46.xxx 148
Ano, při srovnání 6800 XT vs 6900 XT není ta přirážka tak vysoká.

Ale opravdu mě nenapadá, proč za tu kartu proti RX 6800 XT připlácet.

U RTX 3090 jsou důvodem aspoň ty paměti pro kreatůry.

RX 6900 XT má stejných 16 GB jako RX 6800 XT, jenom je o trošičku výkonnější s raketovým příplatkem.
18.11.2020 13:35:54   80.188.24.xxx 173
Proč do toho hned tahat 6900 XT?

Nosnou myšlenku příspěvku výše vidím v tom, že 3090 prostě jako karta na zlaté ocenění není. Ano, je pravda, že má nejvyšší výkon, jaký si dnes lze koupit, ale... Je tohle pozitivum natolik silné, aby vykoupilo tu řádku negativ (od spotřeby po cenu) a ještě to převážilo na zlato? A nemusíme do toho vůbec tahat konkurenci. Dokonce ani další modely stejného výrobce.

Častokrát je tu vidět recenze výrobku, který dostane v podstatě jen kladné hodnocení, negativ je minimum, ale hvězdu nedostane žádnou, případně jen zlato/stříbro. Proč tedy v tomto konkrétním případě je to ocenění ustřeleno, opravdu nechápu.

Za mě je to určitě super karta, ovšem jen pro velice úzkou skupinu lidí. A už pro to si prostě zlatou hvězdu těžko zaslouží. Ať má výkon jaký chce.
18.11.2020 13:41:25   89.190.46.xxx 914
Když pominu tu spotřebu, ta grafika má lepší provozní vlastnosti než většina karet na trhu včetně grafik s příkonem o 200 W nižším.

I přes těch 370 W je o dost tišší než 250W referenční RX 6800, například.
18.11.2020 13:50:16   217.63.121.xxx 87
ta karta zere ve 4K rozhodne vic jak 370W..
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3090-gaming-x-trio/29.html

spicky kolem 450W uplne s prehledem
18.11.2020 14:07:51   89.190.46.xxx 711
Jo, a po 450W špičce následuje drop na 290 W a v průměru jsme zase na 370, že...
18.11.2020 16:06:58   85.163.4.xxx 32
jo, a diky tomu si musim poridit .75-1 kW PSU, OMGWTF
18.11.2020 14:54:12   80.188.24.xxx 52
A jsme opět u toho. Proč tu vůbec zmiňovat RX 6800? O provozních vlastnostech jsem nepsal - pouze o spotřebě, která je v případě 3090 opravdu šílená.
18.11.2020 11:44:10   217.63.121.xxx 1112
Testovat spotrebu RTX 3090 ve 1080p je nesmysl.. Spotreba se musi testovat ve 4K idealne kde je karta 100% vytizena.. opravdu neznam zadnou jinou redakci, ktera by spotrebu RTX 3090 merila ve starodavne hre v 1080p... Taky vsude jinde vysla spotreba daleko vyssi
18.11.2020 13:57:13   89.190.46.xxx 912
Ale prd.

AvP – permanentní vytížení grafiky 98-100 %

F1 2020 – až na první průběh, kde to natahuje assety vytížení 96–100 %.

V Metru je to o malinko nižší. Ale pořád s průměrem kolem 370 W.

Ve 4K to fakt nebude žrát o 50 W víc.
18.11.2020 18:27:08   217.30.66.xxx 70
A je zajímavý, že to při tom AvP při permanentním vytížení grafiky 98-100% žere jen 486W a při stejným vytížení v Metru a F1 žere 534W...

Těch 48W rozdílu je celkem dost a vypovídá to o tom, že AvP tu kartu plně vytížit neumí, i když ukazuje 98-100% a v ostatních hrách pravděpodobně používá i jiné jednotky nebo featury, které AvP neumí...
22.11.2020 14:52:43   85.216.223.xxx 00
Adame mohol by si testy doplniť o minimálne FPS pre každú hru ? ĎĎ
18.11.2020 11:50:08   83.208.222.xxx 1615
Honem rychle rozdejme zlaté medaile všem RTX 3090, protože za chvíli je zesměšní mnohem levnější karty konkurence.... Ale medaile se přece již nevrací
18.11.2020 12:01:28   89.190.46.xxx 1519
Fakt chcete u grafiky za pade řešit poměr cena/výkon?
18.11.2020 12:09:38   217.63.121.xxx 189
pokud mi konkurence nabidne to samy s cenou o 15-20tis nize tak rozhodne ano
18.11.2020 12:13:32   78.80.187.xxx 93
Takze 6800XT bude to samy co 3080, ale o 15-20 levnejsi? To je dobry, kde je budou rozdavat?
18.11.2020 13:25:07   37.188.188.xxx 95
Jenže tady nejde o poměr cena vykon. Ani o to, že chce někdo to nejlepší a tak si připlatí. To bych pochopil... Ale jestli mi dá někdo stejný výkon jako konkurence za 30 místo za 51,tak bych byl přeci padlej nahlavu, pokud bych ocenil zlatem ten produkt za 51. Jako proč? Protože má 24gb vram? Ono dneska 8gb vram stojí 21 tisíc nebo jak? Vždyť i sama nVidia uznala, že to je nesmysl a vydá si tu svoji 3080ti za stejnou cenu jako bude 6900XT.
18.11.2020 13:26:42   78.80.187.xxx 132
Ale vubec, tady jde o to, ze Adam je fanboy Nvidie a Stratos je fanboy AMD a oba placaji sebevetsi kraviny, aby "dokazali" ze jejich hracka je lepsi.
18.11.2020 13:38:39   89.190.46.xxx 818
RTX 3090 nemá stejný výkon nako RX 6900 XT. A nenabízí totéž co RTX 3090.
18.11.2020 12:25:43   195.168.55.xxx 62
1. Prečo sa pri grafikách rieši zadný plech ako spevnenie ? 1mm hliník môže max slúžiť ako chladič, na tú dĺžku je možno aj samotné PCB pevnejšie.
2. Mohli by ste prosím pre zaujímavosť doplniť nejakú 1070/1080 do testu?
3. Nedal by som tej grafike zlato, už len za power limit. Striebro áno, v high end sfére.
18.11.2020 13:51:56   188.167.252.xxx 15
1. pri spevneni nejde o hrubku toho backplate, ak su na viacerych miestach spojene napr. srobami... zataz na stred (resp. na nejake najviac "stress" miesto pri ohybani) sa rozlozi (na tie spoje/sroby a v smere tahu, nie ohybu)
neviem to vysvetlit odborne, mozno sa tu najde nejaky inzinier, ktory by to vedel lepsie napisat.
2. tiez sa pridavam
3. "Enthusiast" asi viete, co znamena... v tejto zone nejake power limit nikoho nezaujima.
Urcite aj poznate ludi, co maju nejake hobby a vedia do toho vrazit neskutocne peniaze a prevadzkove vlastnosti tam nikto neriesi (napr. auto tuning, atd.). Je to jednoducho "must have" pre enthusiast ludi.
20.11.2020 11:53:54   195.168.55.xxx 00
1.Z toho inžinierskeho hľadiska to plní funkciu kryt. Pevnostne to pomôže, ale nie moc.
Preto by som osobne dával toto do Plus iba keď to bude tepelne vodivo spojené.
18.11.2020 13:46:37   193.86.67.xxx 62
Za žádnou kartu jsem nikdy z principu nedal víc než 5tis, a tahle by nebyla výjimkou..
18.11.2020 14:13:46   88.102.102.xxx 41
Mám nastaveno trochu víc. 7000.-
18.11.2020 14:13:47   37.188.229.xxx 15
Karta pod 5k nedává smysl s tím, co AMD umí v APU...
18.11.2020 14:09:34   178.143.41.xxx 02
Tak to teda (tiez) MUSIM MAT !
18.11.2020 15:27:08   46.229.127.xxx 77
Všude jinde testy AMD 6800\6800XT a tady jako vždy nezklamali
Jsem zvědav, jak to zahýbe s cenama nVidie, jelikož docela rozdíl.
O pár procent výkonější 3080 žere v průměru o 100W víc při ceně o dost vyšší...AMD win
18.11.2020 15:48:47   89.190.46.xxx 66
RX 6800 mi z nějakého důvodu tak trošíčku chcípá ve čtyřech z osmi her (dost možná jede na vyšších taktech, než ustojí)

Tak se to trošku zdrží.
18.11.2020 16:12:54   85.163.4.xxx 11
a bude test s Zen3?
18.11.2020 16:23:35   89.190.46.xxx 102
Ano, ale ne hned. S hrůzou jsem to za pochodu poskládal a nainstaloval, ale na měření se dostanu až po vydání a po vyspání.
22.11.2020 19:06:15   85.216.223.xxx 00
Možno amd doladia ovládač
18.11.2020 20:19:19   37.188.248.xxx 62
nadpis clanku je celkem trefnej, protoze aby dal nekdo za GK 50k musi byt dost velkej blazen :-D Rika nekdo kdo si koupil u po nekolikate 8x5700xt ovsem ne na hry ale na praci a ty karty se v pohode zaplati a to je rozdil nez vyhodit 50 na hry

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

25 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 4.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.