Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence | Kapitola 5

Adam Vágner

Adam Vágner

29. 10. 2020 03:00 264

Seznam kapitol

1. Architektura RDNA2 2. AMD Smart Access Memory, nižší lag 3. DirectX 12 Ultimate a ray tracing 4. Detailní specifikace karet 5. Preview výkonu 6. Závěr

Zdá se, že AMD dostává do formy nejen při návrhu procesorů, ale už i v oblasti grafických karet. Tentokrát už v těsném závěsu za Nvidií představilo trojici nových grafických karet, které jsou přímým konkurentem i pro nejvýkonnější modely RTX 3080 a RTX 3090. Přinášejí vysoký výkon, který je stejně jako v případě Nvidie za nezvykle příznivé ceny.

Reklama

Na úvod kapitoly s grafy s výsledky testů výkonu, které pořídilo marketingové oddělení jakéhokoliv výrobce hardwaru, se patří upozornit, že budou zřejmě obsahovat vybrané výsledky, které budou produkty stavět do lepšího světla. I v případě AMD byste s tím měli počítat a na definitivní soudy počkat až na nezávislé testy.

Grafy jsou v několika ohledech zákeřné. AMD v nich totiž na přeskáčku srovnává GeForce v základním nastavení s Radeony za různých podmínek – někde jde o srovnání obou modelů v základním nastavení, někde srovnává standardní GeForce s přetaktovanými Radeony a někde srovnává GeForce s Radeony s aktivním Smart Access Memory, pro jehož funkci ale musíte mít desku s posledními z čipsetů AMD, tedy B550 nebo X570 a k tomu i nový Ryzen 5000. A ještě jeden nezvyk (i když celkem logický postup) – AMD porovnává vzájemně výsledky testované s různými API, přičemž nesděluje, jaké konkrétní API pro test použilo, pouze to, že pro konkrétní hru dosahovalo na daných kartách nejlepších výsledků. Je tedy možné, že třeba <ře> Radeon je v Battlefield V měřený pod DirectX 11, zatímco GeForce pod DirectX 12.

RX 6800 XT má nabídnout dostatek výkonu pro hraní všech níže uvedených her na nejvyšších detailech při snímkových frekvencích přesahujících 60 snímků za sekundu, někdy i výrazně. Ve všech hrách v grafu nabízí snímkovou frekvenci vyšší než 60 snímků za sekundu v rozlišení 4K. Bez srovnání s jinými kartami ale výsledky visí ve vzduchu.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Mnohem ilustrativnější je to už na druhé sadě snímků, kde AMD srovnává výsledky s čerstvě uvedenou GeForce RTX 3080 v rozlišení 4K. Hned ale dodám, že Wolfenstein: Young Blood podporuje DLSS 2.0 a Doom Eternal by jeho podporu měl dostat. A starší verzi DLSS 1.0 (s níž už by mohla být znát degradace kvality obrazu) pak podporuje Battlefield V a Shadow of the Tomb Raider. A předpokládám, že AMD na testy DLSS nezapínalo. Hned tři hry ze sady testů tedy mohou běžet na GeForce i výrazně rychleji a čtvrtá se přidá zanedlouho.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

V grafech bohužel nejsou uvedené snímkové frekvence u GeForce. Výkon je srovnatelný ve čtyřech hrách, Nvidia má ve třech menší náskok, AMD má velký náskok v Battlefieldu a menší náskok v Borderlands 3 a ve Forza Horizon 4. Srovnávat deformované grafy a počítat pixely na marketingových slajdech bez uvedených hodnot mi přišlo zcestné (pokud to někdo uděláte, můžete dát přesnější výsledky do diskuze), když jsem to od oka natipoval na nějakých 103, 61, 83, 79, 139, 133, 77, 125, 88 a 145 fps, vyšel průměrný výkon v testovaných hrách u Radeonu asi o jedno procento vyšší. V souvislosti s tímto grafem mluvil o Scott Herkelman tom, že „v některých titulech nabízí 6800 XT nabízí v některých titulech signifikantní vítězství při nižší spotřebě“, takže se dá předpokládat, že jde o standardní nastavení.

V předchozích grafech by neměly být zahrnuté dvě technologie, které budou Radeonům pomáhat k vyššímu výkonu – tzv. Rage Mode a technologie AMD Smart Access memory, že AMD může spolu s výkonnými grafickými čipy nabídnout i velmi výkonné procesory. S příplatkem dvanáct nebo šestnáct tisíc za nový Ryzen 5000 se pak dopracujete k podobným rozdílům.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Ale po Ryzenech 5000 určitě pošilhávají všichni majitelé základních desek s novými čipsety AMD B550 a X570 s podporou PCIe 4.0. O důvod víc k upgradu teď budou mít v případě, že budou chtít pořídit Radeon RX 6800, RX 6800 XT nebo RX 6900 XT.

V nižším rozlišení je při natipovaných hodnotách 179, 108, 135, 145, 201, 181, 126, 230, 151 a 248 fps průměr Radeonu necelá čtyři procenta nad RTX 3080 – především zásluhou Battlefieldu V, kde Radeon GeForce ujel o parník.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve 1440P nabízí v testovaných hrách levnější Radeon RX 6800 o 18 procent vyšší výkon než RTX 2080 Ti. Ovšem pouze v sestavách s Ryzenem 5000 – jde o výsledky s aktivním Smart Acess Memory. Bez něj by měly být výsledky Radeonu tuším o 6–8 procent nižší (oproti stávajícím výsledkům radeonu, ne proti GeForce).

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Na předchozí stránce se Radeon RX 6900 XT chlubil lepší efektivitou a spotřebou – se svými 300 W to vypadá bez debat lépe než RX 3090 s 350 W. No a na grafy se srovnáním výkonu prostě zapnete Rage mód, který 300W power limit odstaví a příkon karty zvedne na zatím nezveřejněné hodnoty (ale předpokládám, že ve výsledku bude příkon RX 6900 XT aspoň o nějaký ten wattík nižší, aby ta lepší efektivita zůstala).

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Spíše než Rage Mode ale výkonu Radeonu pomohlo i využití výhod platformy AMD – hry jsou testované na Ryzenu 5900XT s aktivovaným Smart Access Memory, který Radeonu přidává nějakých 6–8 % výkonu navíc. Na Intelu a starších Ryzenech nebo deskách se staršími čipsety AMD už budou výsledky méně optimistické. Ale pro majitele Ryzenů 3000 či starších je asi při pořizování karty s výkonem RTX 3090 nebo RX 6900 XT výměna procesoru za Ryzen 5000 nutností – pokud to neudělají, připraví se o slušnou porci výkonu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama