Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

29. 10. 2020 03:00 264

Seznam kapitol

1. Architektura RDNA2 2. AMD Smart Access Memory, nižší lag 3. DirectX 12 Ultimate a ray tracing 4. Detailní specifikace karet 5. Preview výkonu 6. Závěr

Zdá se, že AMD dostává do formy nejen při návrhu procesorů, ale už i v oblasti grafických karet. Tentokrát už v těsném závěsu za Nvidií představilo trojici nových grafických karet, které jsou přímým konkurentem i pro nejvýkonnější modely RTX 3080 a RTX 3090. Přinášejí vysoký výkon, který je stejně jako v případě Nvidie za nezvykle příznivé ceny.

Reklama

AMD Smart Access memory

Druhou zmíněnou technologii AMD Smart Access memory. Podle Scotta Herkelmana umožňuje tato technologie procesoru přistupovat přímo do paměti grafické karty z procesorů řady Radeon RX 5000. (otázka do pranice – chápal bych, že může být problém u starších desek stavěných na procesory s PCIe 3.0 a Smart Access Memory bude fungovat jen na deskách s čipsetem B550 a X 570, ale myslíte, že je nějaký technický důvod, proč je tato technologie omezená pouze na procesory Ryzen z řady 5000, když i třítisícovky rychlou PCIe 4.0 podporují, nebo se tím AMD snaží přimět lidi k nákupům nových procesorů?)

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Při použití vhodné desky a procesoru spolu s Radeony RX 6000 bude stačit zapnout Smart Access Memory v BIOSu a ve hrách se vám dostane okamžitého nárůstu výkonu. Na grafu jsou rozdíly proti RTX 3080 po aktivování Rage Mode a Smart Access Memory. Všimněte si, že už zmizely údaje o příkonu.

V dalším grafu ukazuje, jak kombinace AMD FreeSync s Anti-LAG a AMD Radeon Boost umožňuje ve Fortnite zkrátit latenci až o 40 milisekund. Ukázka zkrácení lagu ve Fortnite asi není v prezentaci náhodou; jednou z klíčových nových technologií, kterou představila Nvidia spolu s Ampere, je Reflex pro zkrácení odezvy ve hrách. A AMD tento graf nejspíš předkládá jako alternativu k Reflexu, která také zkrátí odezvu o desítky milisekund. Ale tady byste měli zpozornět, protože si myslím, že  by udělali lépe, kdyby Reflex přešli mlčením. Pokud se v tom začnete vrtat víc do hloubky, zjistíte, že nejde o srovnatelné řešení.

Preview AMD Radeon RX 6000: nečekaná konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak AMD dospělo ke zrychlení 8 ms díky FreeSync je zřejmé – jde o samotnou podstatu vertikální synchronizace. Při 60 Hz je prodleva mezi vykreslením snímků 16,7 ms. Prodleva mezi dokončením renderingu snímku a jeho vykreslováním je tedy mezi 0 a 16 ms a průměrná prodleva 8 ms. Když nečeká grafická karta na to, až monitor překreslí obraz, ale monitor začne vykreslovat okamžitě, jakmile dostane nový hotový sníme, ušetříme si v průměru právě něco kolem těch 8 ms. Otázka je, kolik z toho připadá na samotný FreeSync a jak moc ještě pomáhá v grafu zmíněný Anti-lag.

Komplikovanější je to s Radeon Boost. To je technologie, která umožňuje podle toho, jak moc mrskáte myší, dynamicky snížit rozlišení a s tím zvýšit snímkovou frekvenci. Idea je taková, že pokud se obraz prudce hýbá, nevnímáte tolik detaily a stačí renderovat s horším rozlišením. Při pohybu myší se obraz trochu víc rozmázne, což na obrazu rozmazaném pohybem tolik nevnímáte. Horší je, že to s sebou vezme i statické objekty, na kterých už to vidět je – u stříleček je to obvykle zbraň a u her z pohledu třetí osoby zase postava připíchnutá uprostřed obrazovky.

Adaptivní v-sync umí i Nvidia (neumí jej ale na u HDMI 2.0, kde AMD používá proprietární rozšíření, zatímco u GeForce funguje jen na monitorech G-sync, přes DisplayPort a HDMI 2.1). U AMD Boost ale snižuje hra latenci v podstatě tím, že dynamicky sníží rozlišení pro rendering a s tím stoupá snímková frekvence. Zatímco do hry zadrátovaný Reflex zkracuje odezvu na cestě od myši až na monitor systémově lepší synchronizací procesoru, grafiky a ovladačů při renderingu, AMD to obchází tím, že kombinuje rendering v nižším rozlišení s adaptivním v-syncem (a možná nějakými dalšími optimalizacemi na straně ovladačů), což není srovnatelné řešení.

Výhodou řešení AMD je to, že nepotřebuje žádné proprietární API integrované do hry, jako je Reflex, stačí jen podpora Radeon Boost pro danou hru v ovladačích (ale to je celkem logické, snížit dynamicky rozlišení a využít adaptivní v-sync jde prakticky v jakékoliv hře bez nutnosti do ní zasahovat). Problém je, že Radeon Boost funguje pouze ve hrách, u kterých to ovladače povolí (pokud se na tom od uvedení něco nezměnilo). Nějak se ale nemůžu dopátrat, kde je nějaký aktualizovaný seznam podporovaných her. Na tom starém je jen několik her a Fortnite schází a je dost dobře možné, že se jej dočkáme až s novými ovladači (ideální by bylo, kdyby s nimi AMD povolilo Radeon Boost na všech hrách, ale nevím, jestli se něčeho takového dočkáme).

Za mě není snaha AMD prezentovat FreeSync s Radeon Boost jako rovnocennou alternativu k Reflexu a ještě se trefovat do toho, že Reflex je třeba do hry integrovat (když i Radeon Boost funguje jen v několika hrách, kde to ovladače dovolí). Ale uvidíme, třeba má pro Radeon Boost v plánu nějaké významné vylepšení na připravovanou novou generaci ovladačů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama