Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší!
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší!
autor: Adam Vágner , publikováno 20.9.2020
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší!

Podíváme se na první z nereferenčních GeForce RTX 3080 v provedení Gaming X Trio od MSI. Karta v atraktivním provedení s podsvícením pomocí adresovatelných RGB LED nabízí obrovský a výkonný tříslotový chladič s novou generací ventilátorů, který bez potíží zvládá továrně přetaktovanou RTX 3080.


Začneme tím pozitivním. Karta je v zátěži o poznání tišší než RTX 3080 Founders Edition. Na to, že jde o grafiku s příkonem kolem 340 W, je to výborný výsledek. Je tišší než většina karet ve srovnání s podstatně nižší spotřebou i výkonem. Podobně jako u ostatních RTX 3080 vás z hlediska hlučnosti budou trápit spíš cívky, ty jsou vedle poměrně tichého chlazení podstatně otravnější.

Teploty čipu jsou tak akorát, nejsou zbytečně nízké za cenu vyšší hlučnosti, ale do limitu zbývá ještě dostatečná rezerva. Pokud ji pořídíte, nebudete z jejich provozních vlastností zklamaní. Výkon je o nějaké to procento lepší než u RTX 3080 FE. A konečně i designem bude se současnými deskami ladit lépe. Zejména pokud patříte k příznivcům RGB LED, asi se vám bude zamlouvat víc.

Řada rozhodnutí výrobce ale nedává u karty v této podobě smysl. Předně je to nevyužití možnosti zkrátit plošný spoj a do zadní části karty dát o něco větší pasiv. Možná je důvodem to, že chtěli v MSI posadit na kartu rovnou tři osmipiny. To ale opět nedává smysl, pokud má karta limit příkonu omezený na 350 W, zatímco RTX 3080 FE se dvěma osmipiny vám dovolí jít až na 375 W. Z letmého pohledu na RTX 3090 mám pocit, že důvodem je snaha využít pro oba modely stejný základ (a možná příprava na nějaký další výkonnější model, kde už by tři osmipiny dávaly smysl).

Moc mě nenadchnul ani backplate. Výrobce se sice chlubí tím, že využívá plast kombinovaný s grafenem, takže pomáhá i kartu chladit, ale neměl jsem pocit, že by plast nějak zvlášť dobře vedl teplo – nad napájecí kaskádou byl vařící, ale o kousek dál ze zahřál až po prohřátí plošného spoje. A vzhledem k tomu, že u RTX 3090 Gaming X už najdete klasický kovový backplate, dokonce doplněný o plochou heatpipe, hádám, že u RTX 3080 prostě dostal přednost design před funkčností. Ano, díky temnému matnému povrchu a povedenému tvarování v prosklené skříni bude vypadat efektněji, ale nebude to tak funkční jako kus plechu. Rozdíl udělá doslova pár stupňů, ale i tak je to škoda.

Také u podsvícení bych rád viděl pár LEDek navíc. Když už to na té kartě je, at to za něco stojí. U minulé generace karet MSI z řady Gaming X byly na podsvícení krásné plynulé barevné přechody, tady to spíš působí, že jednotlivé LEDky blikají a efekt cestující barevné duhy se vytrácí.

MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší!

Ale to jsou spíše drobnosti, podstatné je, že výrobce nešetřil na tom nejdůležitějším, totiž na chladiči. Ten je špičkový, nabízí kvalitní ventilátory a má velkou rezervu.

Definitivní hodnocení mi prakticky znemožňuje aktuální situace. Za ideálního stavu by cena karty měla být lehce přes 21 tisíc korun. Pak bych napsal, že příplatek za výkonnější chladič a atraktivní provedení je akceptovatelný a pokud se vám Trio líbí, určitě nebudete litovat. Momentálně máte ale spíš na výběr mezi tím, jestli se pokoušet o beznadějně rozebraný ideál z hlediska poměru cena/výkon, tedy RTX 3080 FE, nebo připlácet dalších pět tisíc, tedy o čtvrtinu víc na karty jako RTX 3080 Gaming X Trio, což už pošle poměr cena/výkon do háje (bude to pořád lepší než RTX 2080 ti za 29 tisíc, ale o čtvrtinu víc než za základní modely za pár procent výkonu navíc). Příplatek kolem pěti tisíc za větší šanci oproti kartě Nvidie už není adekvátní a nemá to smysl, pokud grafiku akutně nepotřebujete.

Za to, že Gaming X Trio nabízí nadstandardní mix vysokého výkonu a výborných provozních vlastností, jsem zvažoval zlaté ocenění. Jenže má minimálně jednoho hodně povedeného soupeře v podobě TUF RTX 3080 od Asusu. Ten sice, aspoň na mě, nepůsobí tak atraktivně, ale nabízí o něco lepší mix provozních vlastností (detailněji se na to podíváme v následující recenzi) a přitom by měl být i o něco levnější. Nabídne navíc jeden konektor HDMI na záslepce a duální BIOS a power limit až na 375 W. Zaostává spíše po estetické stránce, LEDky má, jen aby se neřeklo a kryt s boulí na konci vypadá divně. Pokud máte sestavu, do které se vám bude Trio hodit více než TUF, domyslete si pro Trio zlatou a neváhejte (pochopitelně až se ceny trochu srovnají).

Nvidia GeForce RTX 3080
KLADY MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší! MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší! ZÁPORY
Výrazně vyšší výkon než RTX 2080 Ti je slyšet cívky
Znatelně tišší než RTX 3080 Founders Edition spotřeba v zátěži
Výrazný nárůst výkonu s ray tracingem tři osmipiny, přitom power limit jen na 350 W
Bez zátěže pasivní chlazení  
Chladič má velkou rezervu  
Podstatné zlepšení poměru cena/výkon proti minulé generaci  
Tovární přetaktování  
Orientační cena s DPH: 23 000 Kč

Za špičkový výkon, dobrý poměr cena/výkon a výborné provozní vlastnosti udělujeme RTX 3080 stříbrné ocenění.

MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio: rychlejší, tišší, lepší!

 



Tagy: ampere  nvidia  geforce  rtx 3080  gaming x  trio  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
20.9.2020 22:46:45   188.167.252.xxx 615
moze mi niekto zmysluplne vysvetlit co znamenaju tie grafy priemerneho vykonu resp. v akych jednotkach su. Az doteraz som si myslel, ze to su FPS. Vsimol som si to az pri minulom teste, ked 4K je vyssia hodnota ako FHD. Aky to ma preboha zmysel? Preco tam nieje priemer FPS ???
21.9.2020 02:10:58   79.219.196.xxx 170
Je to interaktivny percentualny narast vykonu voci niektorej karte v zozname. y default (tentorkat) 2080Ti, ktora ma 100.0 %. Ak mysou na nejaky z tych grafickych ciarok nabehnes, ukaze ti percentualny narast/pokles voci danej karte. Imho to nie je zle, ale malo by sa to prepnut do tohto modu prave az, ked na to nabehnes mysou. Na druhej strane... fps "napriec hrami" je dost nezmyselny udaj k nicomu. Osobne mi to nevadi, ako to je.
21.9.2020 06:44:27   188.167.252.xxx 17
% narast je, ked prides mysou na ktorukolvek kartu, tak ti ukaze tie pod ako menej % a tie nad ako viac %. To je ok a tak to ma byt. Ale ten zaklad musi byt FPS, nie nejake nezmyselne % niecoho neidentifikovatelneho!!! Priemerny vykon v hrach je priemerne fps v hrach, co ine by to ako malo byt?
21.9.2020 06:46:45   188.167.252.xxx 38
tieto grafy su tu tak 5? 7? rokov? vzdy som si myslel, ze to je fps, az teraz porovnavam rozlisenia a v 4K to ma 133 "niecoho" a FHD 114 "niecoho" WTF???
21.9.2020 07:25:19   78.99.47.xxx 09
a uplne najlepsi by bol median, kde polovica hier ma fps nizsie a polovica vyssie ako dana hodnota.
21.9.2020 06:16:35   78.102.129.xxx 90
Uvítal bych kdyby, když už je v těch grafech milion karet, aby tam byl plný název karty. Gaming X vs Gaming X Trio, chvíli jsem si nebyl jistý co vlasntě hledat.
21.9.2020 07:10:45   37.221.252.xxx 1517
Já bych zase uvítal, kdyby recenzent připsal informaci, kde si tento technologický skvost můžeme koupit.
21.9.2020 06:44:17   185.67.190.xxx 60
Ahoj v grafech s DXR je asi chyba jsou tam 2x 2080ti a je jedna 3080 přičemž jedna z těch 2080ti je ve všech výkonější. Předpokládám že popis měl být tato triple Msi 3080tka.
21.9.2020 07:38:01   89.190.46.xxx 63
Ano, předpokládáte správně, díky, mělo by to být opravené.

Nemám ani čas to projít a zkontrolovat.
21.9.2020 07:11:52   178.143.43.xxx 07
ale to je predsa Fantasticke !
tak TO musim (tiez) mat !
21.9.2020 07:24:24   195.212.58.xxx 46
RT hry cele dve a porovnanie s jedinou RTX2000 kartou. Nic som sa dokopy nedozvedel.
21.9.2020 07:39:05   89.190.46.xxx 93
Časem, všechno najednou to bohužel změřit nedokážu.
21.9.2020 07:56:03   90.181.223.xxx 255
Chtělo by to udělat novou metodiku testování, todle je dlouhé jako nudle a opravdu mě to nebaví číst tolik stránek u každé grafiky. Zjednodušit to.
Určitě by za to stálo vyměnit skladbu her jako je oblíbený Warzone. Red Dead Redemption 2. a né ty staré vykopávky co tu máte. Fajn by bylo měřit ty karty na oblíbených procesorech ,jako je Ryzen 3600/3700X a k tomu oblíbené intel cpus.
Protože testy grafiky při FULL HD a ještě střední detaily kde má hra 300Fps je nesmysl.
21.9.2020 08:33:51   217.63.121.xxx 1069
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
21.9.2020 08:44:26   89.190.46.xxx 209
Zdejší testovací platforma co do herního výkonu pořád v podstatě stejně dobrá, jako by to byl nějaký Ryzen 3700X nebo 3800X. Samotného mě to překvapilo.

Předpokládám, že testovat to na 3800X, tak seš nadšený z toho, jak máme skvělou supermoderní platformu.

A grafy budou velice brzo přehlednější, než to bude spoustě lidí milé, protože dvacet z těch třiceti grafik ve srovnání už prostě na přetestování neseženu.

Momentálně už je například problém sehnat na přeměření jakoukoliv RX 5700 a 5700 XT, protože samply jsou povětšinou rozdané a prodané recenzenty po bazarech, že... Takže zbývají eshopy.
21.9.2020 19:38:18   109.81.197.xxx 63
Cože? Narážíš na nezdaněný prodej HW z testů na internetu bez záruky?
21.9.2020 20:47:42   5.181.92.xxx 60
Jednoho Radeona RX 5700 XT ti mohu na přetestování zapůjčit z GPUreport. Tedy pokud si zajistíš dopravu
21.9.2020 08:34:37   89.190.46.xxx 194
Střední detaily na 1080p jsou tam spíš výjimečně povětšinou u testů s benchmarkem, a jsou tam čistě kvůli testům lowendových karet typu GeForce 1650 a RX 560. Na ně nejde použít u náročnějších her stejné nastavení jako na mainstream a highend, protože pokud framerate spadne někam na 5-10 fps, jsou takové výsledky na porovnání výkonu nepoužitelné.

Pro highend to skutečně nemá smysl (téměř, například se z toho dá odhadnout, nakolik je daná hra už limitovaná procesorem). Změřené to ale mám, grafy se vygenerují samy, pro mě by byla spíš práce navíc dávat do každé recenze grafiky podle jejího výkonu jiné grafy.

Testovat to na více různých procesorech v rámci testů grafiky absolutně nehrozí.

Red Dead Redemption 2 chci, ale je to trochu problém s ohledem na to, že si to tam na každé kartě háže jiné nastavení (střední detaily na RX 5700 XT jsou jiné nastavení než střední detaily na RTX 3080), těch nastavení jsou tam tři... spousty, do toho ještě vulkan / dx12, nemůžu tam automaticky narvat maximální nastavení a prostě to změřit, protože většina grafik na to nemá výkon, a ještě ten benchmark běží dost nechutně dlouho. Ta hra je na testování za trest, pokud se to má udělat pořádně a všechno pohlídat (v podstatě to znamená všechno kontrolovat přes konfigurační soubory). I kvůli tomu jsem to zatím neměl čas nějak rozumně nachystat.
21.9.2020 09:44:15   95.82.135.xxx 145
Adam je příliš poctivý. Třičtvrtě her by to chtělo vyházet (kromě AVP x). Včetně grafik - na co tam dávat pět různých OC verzí GTX1660 například? A vůbec, testy ve fullHD bych taky vyházel. Ušetřený čas by se mohl využít na víc RTX testů, pathtracing (Quake, Minecraft), nebo na porovnání AMD/Intel platformy včetně OC. Snad se zadaří najít rozumný kompromis během tohoto přechodného období.
21.9.2020 09:55:29   87.163.56.xxx 115
https://www.alternate.de/Grafikkarten/RTX-3080

Ampere je tu. Akurat sa nikde neda kupit a i ta najlacnejsia stoji o 100 eur viac, nez avizovanych 699E za FE, ktora sa samozrejme tiez neda kupit (a ak mal ten YouTuber pravdu, ktovie, ci sa vobec niekedy bude dat). Osobne planujem kupit 3090FE, kde bude situacia mozno lepsia, pretoze ta uz nie je cenovo tak vyhodna ani nahodou, ale planujem kupit presne to, co oznamili. 3090FE za ohlasenych 1499E. Ak bude stat co len o euro viac, ostavam na 1080 SLI. Z principu, lebo toto proste nebudem podporovat. Scalperi by neboli (respektive boli by v hajzli), keby bolo kariet dost a predavali sa za to, za co su v recenziach u pomeru cena/vykon hodnotene. :-P
21.9.2020 09:57:07   87.163.56.xxx 44
Errata - 1080Ti SLI. :-P Takze mam aspon vyhodu, ze ma to tak netlaci.
21.9.2020 11:04:01   109.80.25.xxx 72
Teď když už máte po testech, mohl bych od vás tu kartu odkoupit? Zaplatím víc, než je orientační cena.
21.9.2020 11:25:02   89.190.46.xxx 82
Nemohl, jde dál.

Není to herní křeslo, sluchátka anebo myš za pár šupů, aby to pak výrobce nechal recenzentovi s tím, že je to proprděné nebo zapocené.
21.9.2020 11:30:45   109.80.25.xxx 52
Škoda, ale musel jsem se zeptat, co kdyby náhodou
21.9.2020 11:28:37   87.163.56.xxx 93
Sorry, to je putovny exemplar #3 urceny pre region strednej a vychodnej Europy vratane Ruska. ;-)
21.9.2020 13:02:56   88.102.102.xxx 23
"Budoucnost patří Aluminiu!"
Jinak moc hezká kartička.
21.9.2020 15:23:27   79.98.159.xxx 21
U popisu posledního grafu u FC ND s 10900K je chyba, místo FE RTX 3080 je tam 2080Ti
21.9.2020 18:01:12   217.195.172.xxx 51
Zdar, prvne dekuji za recenzi a uz se tesim na Asus TUF. Jeste bych chtel i Gainward Phoenix, ale to asi neni realne a chtel bych toho moc. Kdyby se nahodou preci jen postestilo, tak to prosim neodmitni.

MSI Gaming X Trio si nekoupim, maji pry podobny problem jako Founders edice, kde je to pry absolutne smeckove. Teplota na GDDR6X je na 85 stupnich, coz je pry pro dlouhodoby provoz nevhodne.

Asus ma proto jeste specialni heatsink jen pro pameti. A teplotu snad srazil pod 70 stupnu.

Ac se mi MSI Gaming teda jinak az na napalenou cenu libila, vim, ze do toho nejdu. U tehlech drahych a topivych karet to chce kov vsude kde to jde, i na backplatu.

Asus to ma. U Gainwardu nevim, nekdo rika, ze taky a nekdo zase, ze ne. Zbytek karet vcetne MSI jsou proste jen obycejne plastaky a topi to potom presprilis. (Znovu opakuji, neni az takovy problem na grafickem cipu, ale na pametech GDDR6X.)
21.9.2020 18:30:06   178.20.142.xxx 41
Mám objednanou ROG-STRIX-RTX3080-O10G-GAMING
https://www.asus.com/Graphics-Cards/ROG-STRIX-RTX3080-O10G-GAMING/
Doufám že ji pan Vágner také otestuje.
21.9.2020 19:44:52   109.81.197.xxx 112
To by neměl být problém. Hlavně když to tady tak veřejně nabízíš.
22.9.2020 05:41:03   178.20.142.xxx 15
Možná je to jen nedorozumění, pokud to dobře chápu tak si myslíš že ty karty prodávám ?
22.9.2020 06:17:49   77.48.44.xxx 20
Ne, jenom že ji nabízíš k otestování.
22.9.2020 06:29:34   178.20.142.xxx 34
Ale já nikde nepsál že tu svou nabízím k otestování, ale pokud je to tak chápáno tak se omlouvám.
22.9.2020 08:30:59   109.81.197.xxx 52
A přesně kvůli takovým nedorozuměním vznikají války. Nepředpokládáš ale že Adam otestuje všechny typy RTX3080-10G co budou na trhu, že? Navíc když pravděpodobně vyjdou i s 20GB VRAM.
Ale zkus jeDDen blog, tam určitě "tvůj" ASUS otestuje.
22.9.2020 08:54:37   178.20.142.xxx 05
Ale s tím jsi začal ty a ted mě tu zase neco podsouváš, doufám že se chceš jen bavit na cizí účet, jinak bych si mysle že jsi ......
22.9.2020 09:08:37   109.81.197.xxx 63
Mám objednanou ... Doufám že ji ...
vs.
Mám objednanou ... Doufám že stejnou ....

Chápeš? A proto píši, že přesně takto vznikají války. To s tím blogem je samozřejmě pro zasmání, kdo zná ten ví, jak je to tam s ASUSem.
22.9.2020 09:34:17   178.20.142.xxx 07
Zajdi si k lékaři at ti dá neco na hlavu, pořád mě neco podsouváš a jak to tu čtu ne jen mě, tímto ukočuji tuto debat.
22.9.2020 10:36:08   46.234.161.xxx 71
Tak já si mám zajít k lékaři. No comment.
Jednak hned první post je psán jako vtip a další pak jen jako vysvětlení, jak se dá chápat ten tvůj.
Já ti nikde nic nepodsouvám, tak vychladni s lékařema.
22.9.2020 09:58:59   77.48.44.xxx 41
Jak to? Napsal jsi, že máš objednanou kartu a doufáš, že (ti) ji pan Vágner také otestuje.
22.9.2020 10:38:00   46.234.161.xxx 50
Přesně, místo aby uznal že i tak se dá jeho post vyložit, tak mě posílá k lékařům.
21.9.2020 20:05:36   91.127.23.xxx 130
Dobrý deň,
Chcem vás poprosiť, či by ste otestovali výkon RTX 3080 v šachovom programe založenom na neurónových sieťach LCZero (Leela, LC0), prípadne výkon porovnali s ľubovoľnou RTX 2xxx (na rovnakej PC zostave).
V prípade že si nájdete čas, potrebujete:
- LCZero v0.26.2, CUDA verziu: https://github.com/LeelaChessZero/lc0/releases
- sieť J92-190 (bude pravdepodobne použitá v superfinále LC0 vs StockFish tcec-chess.com): https://github.com/jhorthos/lczero-training/wiki/Leela-Training
- rozbaľte LC0, vymažte default NN (súbor *.gz) a nahraďte ju J92-190
- v cmd v adresári s Lc0 spustite príkaz: lc0 benchmark
trvá cca 5-6 minút, výsledok napr. pre RTX Titan je:
Total time (ms) : 340944
Nodes searched : 5879655
Nodes/second : 17245

Na vývoj (trénovanie sietí), ako aj hranie či analýzy sa na 99percent využívajú práve karty RTX2xxx, ktoré sú pre tento účel násobne výkonnejšie ako staršie GTX, alebo AMD Radeon. Od nových RTX3xxx je očakávané ďalšie výrazné zlepšenie. Žiaľ zatiaľ na internete (ani v komunite) neexistujú testy.
Ďakujem.
21.9.2020 20:16:45   91.127.23.xxx 31
Pozerám že môj príspevok je chybne umiestnený. Som síce pravidelný čitateľ, no diskusií sa nezúčastňujem - sorry .
PS: samozrejme vďaka za pekný článok.
21.9.2020 20:29:14   92.245.197.xxx 413
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.9.2020 06:19:41   77.48.44.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.9.2020 08:24:24   217.63.121.xxx 458
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.9.2020 08:32:58   109.81.197.xxx 104
Kabelko, alespoň nelži. Ale vsadím se, že ti zase jedna z karet od Huanga zůstane za prsty.
22.9.2020 10:08:52   217.63.121.xxx 238
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.9.2020 10:39:32   46.234.161.xxx 82
Tak hlavně že sis kopl, že? Už máš pro dnešek splněno nebo máš větší denní kvótu?
23.9.2020 12:54:13   212.11.118.xxx 35
To teď jako každá 3080 dostane hvězdu?? To můžou za chvilku taky hvězdy dojít. Zrovna MSI trio není ta karta která si hvězdu zaslouží a to samé platí o první recenzi referenční 3080, která dostala dokonce zlatou. Jakou hvězdu potom dáte Asus TUF a Strix, která je opravdu top, mezi 3080 kartama?
24.9.2020 21:06:03   185.112.167.xxx 01
Tak ono je to na jednu stranu těžký.
Pojedete závod a skončíte první, spokojíte se s 4. místem?
28.9.2020 21:03:01   89.203.160.xxx 02
RTX3000 jsou výhodná koupě, když jsou vadné z výroby :-) To jako bych si koupil auto s tím, že vím že je vadné a půjdu ho reklamovat a čekal kdy to přijde. A ty provozní vlastnosti jsou strašné. Jsem zvědav co ukáže AMD, ale asi to bude stát za to.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

51 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 19.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.