Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu!
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu!
autor: Adam Vágner , publikováno 16.9.2020
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu!

Končí informační embargo na výsledky testů první herní grafické karty s novou architekturou Nvidie Ampere. RTX 3080 je nejvýkonnějším modelem v nabídce Nvidie určeným primárně pro hráče. Proti minulé generaci nabízí za obdobnou cenu výrazný nárůst výkonu v klasické rasterizaci a ještě větší při využití ray tracingu. Novinka deklasuje vše kolem sebe.


Víc otázek než odpovědí

RTX 3080 je počin dost zvláštní na to, aby člověka napadala spousta otázek, které jsem v rámci standardní recenze a dosud používané metodiky nepokryl.

Především přináší nezvykle velký nárůst výkonu. A kvůli tomu je v řadě her výrazně limitovaná procesorem. Nejvíc se to projevuje v rozlišení 1920 × 1080 bodů. Dobře je to vidět v testech provozních vlastností – jediný test, ve kterém je na naší testovací sestavě grafický čip vytížený naplno, je Aliens vs. Predator, kterému někteří nemohou přijít na jméno.

Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu!

V jiných recenzích si proto dávejte pozor i na to, na jakém procesoru se testovalo. Je to i důvod, proč se pomalu rozloučíme s naší letitou sestavou s i7-5960X a přejdeme na Core i9-10900K. Ani s ní ale výsledky ve full HD moc nereflektují reálný nárůst hrubého výkonu grafiky.

Efektivita – ani skvělá, ani špatná

Asi jen málokdo čekal avizované dvojnásobné zvýšení výkonu proti RTX 2080. Je to skutečně to marketingové „až“ – dá se ho dosáhnout, ale vyžaduje to specifické scénáře. Intenzivní využití ray tracingu a DLSS, moderní hry anebo pracovní zátěž. Tam, V Minecraft už se dá hrát s ray tracingem a DLSS i ve 4K. U RTX 2080 Ti byla sice snímová frekvence kolem 40–50 fps jakž takž plynulá, ale doprovázel ji příšerný input lag. Ale Minecraftu se asi budeme věnovat detailněji.

Komplikovanější je to se spotřebou. V absolutních číslech vypadá celkem děsivě. V relativních číslech je u ní opravdu velký rozptyl – záleží na tom, nakolik bude při testu vytížený grafický čip, záleží na využití RT Cores i na využití tensor cores. V testu máme naměřené pouze hodnoty, kde tyto jednotky nedělají nic a na zvýšení efektivitu čipu se nemohou podílet.

Většina lidí bude efektivitu nejspíš srovnávat s RTX 2080 Ti. A to je pro RTX 3080 asi nejhorší scénář – je to nejefektivnější karta z minulé generace, protože si s odstupem držela výkonnostní náskok Nvidii nic nenutilo hnát její takty výš. RTX 2080 už je na tom nebyla tak dobře. Šéf Nvidie sliboval 1,9násobné navýšení efektivity, ale že se optimističtější srovnání už asi nedalo udělat, už jsme také řešili v článku věnovaném teorii kolem Ampere.

Efektivita není katastrofální, jak strašily některé spekulace – i v klasické rasterizaci karta předběhla dříve špičkovu RTX 2080 Ti. A dost výrazně utekla i tolik vychvalovaný 7nm proces TSMC používaný u Radeonů RX 5700 XT. Od přechodu Nvidie na lepší výrobní proces jsme si asi původně slibovali víc, ale při srovnání se 7nm RX 5700 XT si nemyslím, že je na místě vyjadřovat se k 8N od Samsungu s despektem..

Na druhou stranu je 7 nm u RX 5700 XT v podstatě taktéž minulá generace, uvidíme, jak na tom bude Navi nové generace s vylepšenými 7nm procesem.

Nabízí se i srovnání se žravými kartami typu R9 390X či Radeon RX Vega, jenže u nich byl hlavní problém s tím, že ve srovnání s ostatními produkty na trhu měly špičkovou spotřebu, ale zároveň nenabízely špičkový výkon.

Chladič na pochvalu

Aspoň v případě Founders Edition je pozitivní, že Nvidia adekvátně navýšila výkon chladiče. Výsledkem je tedy karta se špičkovým výkonem, na highend vynikajícím poměrem cena/výkon, vysokou spotřebou, ale dobrým poměrem výkon/wat a přitom není extrémně hlučná – po stránce hlučnosti se dá označit za trochu horší průměr. Ještě lepší je, že Nvidia vyřešila asi největší slabinu svých karet – zbytečně vysoké otáčky ventilátorů u nezatížené karty. RTX 3080 v takovém případě ventilátory vypíná, takže je po problému.

S přihlédnutím k ceně se trochu bojím, že chladič s podobnými provozními vlastnostmi u nereferenčních modelů s obdobnou cenou jen tak nepořídíte – jen málo lidí by pak mělo motivaci kupovat dražší nereferenční modely.

Řada lidí má námitky k 10 GB paměti s tím, že to nebude stačit. Nebál bych se toho, že by to měl být v dohledné době problém – 2GB a 4GB karty definitivně zabil až příchod rozlišení 4K a toho, že na ně vývojáři začali optimalizovat textury. Ale na 4K teď asi nějaký ten pátek vydržíme. Neumím si představit, že by se vývojáři v brzké době rozhodli, že 4K nestačí a 50–150 GB na hru je málo a je potřeba čtyřnásobné rozlišení kvůli televizorům a monitorům s rozlišením 8K. Když se podíváte na jejich ceny, je zřejmé, že pro většinu lidí to bude ještě nějaký čas příliš velký luxus. A ti, kteří nějaký podobný přístroj doma mají, už nejspíš zvládnou zaplatit i tu 24GB RTX 3090za jedenačtyřicet tisíc.

Pokud by vás to přece jen trápilo, nákup odložte, je dost dobře možné, že pokud AMD přesvědčí zákazníky, že musejí mít minimálně 16 GB paměti, Nvidia prostě nabídne alternativu k RTX 3080 se 20 GB paměti. Že takovou kartu umí udělat, je zřejmé z existence RTX 3090, která je postavená na stejném základu.

Dostupnost

Dodávky karet by se neměly významně lišit oproti minulým generacím (a jestli, tak spíše k lepšímu), problém je s tím, že když se podíváte po diskuzích, je z nich zřejmé, že poptávka bude výrazně vyšší než u RTX 2080 z minulé generace. S dostupností karet to tedy asi nebude zpočátku příliš valné a u těch, na něž se nedostane, asi nezbývá než poradit, aby objednali a vydrželi.

První karty budou dostupné zítra (17. 9.) v 15:00 na Alze a CZC.cz a ve stejnou dobu se rozjedou i objednávky na Founders Edition na e-shopu Nvidie. Kromě Founders Edition by za doporučenou cenu měla být GeForce RTX 3080 Phoenix od Gainwardu a Asus TUF GeForce RTX 3080 Gaming.

Během zítřka nebo pátku by měly být dostupné modely GeForce od Inno, Palit a Gainward, v průběhu příštího týdne pak první várka karet značek Asus, MSI, Gigabyte a EVGA.

Na zahájení prodejů je u nás v obchodech k dispozici 250–300 kusů karet a v následujících týdnech by měl dorazit týdně zhruba stejné množství karet. V průběhu října by se dostupnost měla zlepšit, ale je pravděpodobné, že až do konce roku nejprodávanější modely nebudou k dispozici skladem, ale stále pouze na objednávku s dodací lhůtou několika dní.

S Founders Edition to bude nejspíš ještě horší a bude to chtít asi hodně velké štěstí na to, abyste kartu u Nvidie odchytili skladem. Moc modelů s doporučenou cenou, které by nabídly chladič s podobně vychytanou konstrukcí a dobře nastavenou regulací, asi na trhu nebude.

V aktuální nabídce je RTX 3080 Founders Edition kartou, která deklasuje vše ve svém širokém okolí, počínaje nějakými RTX 2070 a dosud prémiovými RTX 2080 Ti konče. A proto ji nemine nejvyšší ocenění.

Nvidia GeForce RTX 3080
KLADY Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu! Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu! ZÁPORY
Výrazně vyšší výkon než RTX 2080 Ti jen průměrná hlučnost, je slyšet cívky
Podstatné zlepšení poměru cena/výkon spotřeba v zátěži
Výrazný nárůst výkonu s ray tracingem  
Bez zátěže pasivní chlazení  
Cena  
Podstatné zlepšení poměru cena/výkon proti minulé generaci  
Orientační cena s DPH: 18 990 Kč

Za špičkový výkon a vynikající poměr cena/výkon a příznivou cenu při dobrých provozních vlastnostech udělujeme RTX 3080 zlaté ocenění.

Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition: Ampere je tu!

 



Tagy: nvidia  ampere  founders edition  rtx 3080  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.9.2020 23:12:09   62.40.67.xxx 494
Děkuji za článek.
17.9.2020 00:54:18   85.239.64.xxx 173
Pěkná recenze na parádní grafiku. Spotřeba je sice vysoká, ale s méně žravým procesorem bych zdroj vyměňovat nemusel. Jen mám tušení, že pod 20k hodně dlouho k dostání nebudou.

Jsem taky moc rád, že máte ještě testy na starých DX9/DX11 hrách. Třeba zrovna Fallout 4 mám už dlouho chuť si pořádně namodovat a znovu zahrát.

Bylo by fajn, kdyby AMD vydalo GPU s podobným výkonem nebo poměrem cena/výkon ať je z čeho vybírat. Třeba něco za 599$ by bylo ideální.
17.9.2020 01:58:43   193.85.7.xxx 191
A co podvoltování nešlo by to zkusit o kolik klesne spotřeba??
17.9.2020 02:29:25   37.48.57.xxx 151
To by mě taky zajímalo, řekněme 0,750V jaká bude stabilní VF křivka+příkon
17.9.2020 03:28:01   193.85.7.xxx 33
Spotřeba a jaký to bude mít dopad na výkon ( podvoltování )
17.9.2020 05:25:43   84.245.120.xxx 67
Velmi pekna a prehladna recenzia, už len ten undervoltink ku dokonalosti chyba.
Na youtube ho už skušali a pri nastaveni napatia na 0,8V znižili spotrebu o 50W teplotu karty znižili o 3°C a hlučnosť o 1,5dB a hlavne frekvencia bola 1800MHz stabilne. Tak že nielen že bez straty vykonu ale občas ten vykon bol aj lepši.
17.9.2020 05:39:28   84.245.120.xxx 34
https://www.youtube.com/watch?v=o1B4qZFDpYE&t=14s
17.9.2020 03:29:33   77.237.128.xxx 1615
Adame děkujeme Ti za tvojí práci, ale ten 5690X k nakrmení téhlé grafiky myslíš vážně? Díky tomu je recenze o ničem...
17.9.2020 03:49:27   79.219.196.xxx 188
Na 4k, zvlast s RT staci. Co je v mojom pripade tiez jedine rozlisenie, co ma zaujima, chcem kvalitu, nie bambilion fps.
17.9.2020 07:21:51   89.245.149.xxx 930
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.9.2020 08:55:54   195.113.180.xxx 533
Testy ve fullHD jsou stále třeba:
1) FullHD je stále nejzastoupenější rozlišení
2) test ukazuje, že v tomto rozlišení je limitem CPU (pro hodně výkonné grafiky)
3) každý to má jinak. Někdo chce jen 4K, jiný 1440p a dalšímu stačí fullHD.
A pak se to dělí ještě podle fps, kdy někomu stačí 50-60, jiný chce 75 a další 144+.

Takže to, že někoho zajímá jen 4K nebo 50-60fps a nebo obojí neznamená, že se testy budou dělat jen podle nich.
Test je komplexní, každý ať si z něj vybere to co jej zajímá.
17.9.2020 11:33:33   89.245.149.xxx 728
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.9.2020 12:31:09   89.190.46.xxx 2213
Ano, máte naprostou pravdu. PCIe 4.0 přináší oproti zastaralému PCIe 3.0 s jeho mizernou propustností mezi 1-2 % výkonu navíc. A každé procento navíc je dobré zejména v tom full HD, protože to aspoň trochu kompenzuje ten jedenáctiprocentní propad výkonu, který to má, když to otestujete na Ryzenech.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-amd-3900-xt-vs-intel-10900k/27.html
17.9.2020 14:39:51   193.86.125.xxx 44
To srovnání na techpowerup jsem četl. Ale s tím nahrazováním bych počkal - když už, nenahrazoval bych starou platformu (5960X) za "starou" platformu (10900K) a počkal si na na to až bude mít i Intel PCIe 4.0, když už to musí být mermomoci Intel. A nebo "za chvíli" budou na trhu zen3
17.9.2020 16:29:17   176.102.118.xxx 54
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-amd-3900-xt-vs-intel-10900k/images/relative-performance_3840-2160.png
hej, zufalstvo, ze intel musel techpowerup pretaktovat "max pl" aby dostal meratelny rozdiel od toho ryzena

...jo a pozeram, ze casovanie ramiek to tam dali na OBRa
16 GB DDR4@ 3733 MHz 19-23-23-42
ten W1zzard je fakt macher
17.9.2020 16:47:10   89.190.46.xxx 82
Testoval jsem sice jenom pár desek se Z490 a B460, ale na všech ty procesory poběží právě s max PL, pokud někdo záměrně nevleze do rozšířeného nastavení procesoru a ty limity tam neopíše ručně ze specsheetů intelu.

Technicky vzato je to přetaktování, v praxi je to BIOS na load optimized defaults.

A u 4K jsou dva problémy - je to minoritně zastoupené rozlišení (což nechápu, jak někdo může ještě dnes fungovat dokonce na 1× 1080p), druhak... se u něj nikdo nehádá, že tam není bottleneck na cpu (ale i tam myslím, že rozdíl 1-2 % neodpovídá stavu v situacích, kdy dojde k framedropu).
18.9.2020 07:07:17   217.30.64.xxx 15
A až budete testovat hry s RTX IO tak tu budeme číst, jak nevidíte rozdíl, protože máte "upgrade" se zastaralou technologií.
Ten kup se aktuálně opravdu nepovedl....
18.9.2020 07:33:32   89.190.46.xxx 91
Až budu testovat hry s RTX IO, ve kterých bude 3,5 GB/s bottleneck u výkonu, nejspíš už to nebude na tomto procesoru.

Ne, fakt mi nepřijde jako dobrý nápad použít teď na testování výkonu grafických karet procesor, který jim srazí framerate o 10 % proti jinému s vidinou, že se možná za rok objeví dvě, tři AAA hry s podporou microsoft direct storage a které stejně nebudou optimalizované na disky pro PCIe 4.0, ale na PCIe 3.0, protože těch fakt rychlých disků je na trhu a v počítačích minimum ve srovnání s těmi běžnými pro PCIe 3.0.
21.9.2020 07:45:24   217.30.64.xxx 00
Tak jako je minimum 10900K, protože všichni staví na Ryzenu....
17.9.2020 07:07:24   89.190.46.xxx 307
Než jsem vyplázl přes třináct litrů za 10900K, tak jsem udělal rychlé srovnání 5960X vs. R9 3900X vs i7-10700K ve čtyřech hrách z metodiky na RTX 2080 Ti v 1080p – Avp, GTA, Metro LL a FC5. Jesti by třeba nestačil ten Ryzen.

Lehce mě to šokovalo, ale v nich ta 5960X přetočená na 4,2 GHz vycházela prakticky stejně jako Ryzen 9 3900X na defaultu (Ryzen balanced, 12/24 jader).

10700K, 5960X, R9 3900X
AvP 321; 330; 333
GTA 110,2;96;99,1
Metro LL;231;202;202
FC5 154;122;126

A proto jsem nakonec se skřípěním zubů vzal tu 10900K (dosud jsem kupoval zásadně jen procesory s cenou v rozmezí 4-6 tisíc. ).

A teď budu doufat, že ji Ryzeny 4 ve hrách za pár týdnů nedeklasují (na druhou stranu bych ale strašně rád, kdyby to tak bylo a výkon na jádro se u procesorů konečně aspoň o kus posunul).
17.9.2020 05:21:01   80.188.182.xxx 5215
Adame, myslím, že jste udělal chybu s tím, že jste si TEĎ, pár dní před vydáním Zen 3 pořídil 10900K
17.9.2020 06:05:54   89.190.46.xxx 2831
Ani ne, jednak už jsem po letech hypování kolem produktů AMD skeptický, jednak se na mě řítí hromada nereferencí, které nepočkají na to, až AMD uvede své procesory.

A ten procesor rozhodně uživím, i kdybych ho musel měnit za toho Ryzena.
17.9.2020 07:31:33   83.208.222.xxx 4711
Já Vám nevím... hypování bylo dříve za starého vedení... od uvedení Zen 1 AMD vždy dodrželo co slíbilo, takže se obávám, že teď Intelu vytrhne i tu poslední berličku.

No ale když ten procesor pak využijete tak jako tak, tak proč ne.
17.9.2020 11:45:01   89.245.149.xxx 814
Intel je chyba už posledních několik let. Kromě známých problému s efektivitou čipů na 14nm procesu (já si své účty za elektřinu musím platit sám) je v případě grafického výkonu Intel v lehkém zpoždění s uvedením PCIe 4.0.
17.9.2020 16:22:46   141.143.213.xxx 31
tak alespon nekde budou testovat novy hry na starym HW protoze jak se objevi vyuziti RTX IO, tak mu to najednou pojede na PCIE3 x12 a stream textur bude polovicni rychlosti ... nekoho to treba bude zajimat, ale lidi co kupuji novej HW se budou divat jinam
17.9.2020 05:34:02   84.245.120.xxx 1120
Prave že Ryzen 4 bude ultimatka, takty na 4,9GHz a ipc o 15 % vyšie.
asi ako bol rozdiel medzi Ryzen2 a Ryzen3, možno ešte vačši bude rozdiel vo vykone medzi Ryzen3 a Ryzen4.
Čo sa tyka testovania v celu to je jedno tu sa hlada rozdiel vo vykone medzi GPU.
17.9.2020 06:31:25   37.221.252.xxx 171
Nechci být rejpal, ale Ryzen 4 zatím jen tak nebude. Buď ZEN3 nebo Ryzen 5000.
17.9.2020 07:31:58   109.81.211.xxx 50
Je v tom celkem hokej Zen 2 teď bude Zen 3, pak možná Zen 3+ Warhol příští rok, pak snad už Zen 4 a ještě se spekuluje právě o tom názvu Ryzen 5000
17.9.2020 07:39:49   78.99.47.xxx 15
pockajme si na konkretne testy zamerane na CPU.. ale imho bola a vzd bude chyba kupit 10900k, ked v hrach ma 10700k rovnaky vykon a tiez sa da taktovat. Na default ma prijemnu spotrebu a teploty s lacnym starym CM hyper 212
17.9.2020 08:14:57   89.190.46.xxx 121
Ano, aktuálně ano, ale mám trochu obavy, že za rok už bude pár AAA her, kde by to nemusela být pravda. Nad tou 10700K jsem intenzivně uvažoval i kvůli tomu, že 10900K mám problém uchladit (a s 10700K bych se nejspíš dostal na vyšší takty).

Bohužel se mi tu nesešly oba pohromadě tak, abych to mohl vyzkoušet a vybrat si, co z toho vypadne líp.
17.9.2020 08:25:33   78.99.47.xxx 09
10700k je zhodne vykonny s 9900k..
17.9.2020 11:38:45   89.245.149.xxx 916
Já vidím jako obrovskou chybu testovat grafické karty na obstarožních Intel platformách. Intel, kromě toho, že se přes zimu bude hodit jako skvělý přímotop má pro testy grafických karet jednu zásadní nevýhodu a to je totální ignorace PCIe 4.0.
17.9.2020 12:17:45   79.98.159.xxx 178
Pořád v těch hrách je výkon lepší s tím obstarožním Intelem než s Ryzeny a PCIe 4.0
17.9.2020 12:17:01   79.98.159.xxx 68
Sám čekám na to, co předvedou nové Ryzeny, pak vezmu buďto Ryzen nebo 10900K.

Ale bohužel se obávám, že Ryzeny v průměru ten výkon přinejlepším jen dorovnají.

Protože reálný rozdíl mezi 10900k a nejrychlejšími herními Ryzeny je v průměru nějakých 20% a od nových Ryzenů se čeká cca 15% zvýšení IPC díky nové architektuře a pak pár procent díky vyšším frekvencím.
17.9.2020 14:47:13   193.86.125.xxx 153
No, ve hrách možná. Ve všem ostatním ale mají Ryzeny navrch už teď. My, co nemáme 240Hz monitory, tak je nám jedno, jestli máme na i7 152fps a na R7 "jenom" 144fps A ušetří se, resp. ušetřené prachy se vrazí do něčeho jiného
17.9.2020 16:57:07   79.98.159.xxx 12
Ono kdyz si pak clovek chce zahrat nejakou kompetetivni hru, kde obvykle shazuje grafiku kvuli lepsi prehlednosti a co nejvyssim fps, tak ty rozdily jsou i vetsi
17.9.2020 06:27:22   78.45.198.xxx 198
S tou pamětí bych byl opatrnější. V DOOMOVi má 3080 náskok před 2080 místy dvojnásobný ve 4K, protože 2080 dochází na max textury vram. Bere si to zřejmě 9 Gb, 2080 má 8 Gb.

V Breakpoint má dle benchmaru na ultimate preset 3080 ve 4K 13 Fps. Proč asi? Došlo VRAM.

Já si to pořídím na 1440 a tam to bude snad O.K., ale ve 4K je prostě s výhledem do budoucna a next gen hrám 10 Gb málo. Pozor na to.
17.9.2020 08:07:11   89.190.46.xxx 145
U dooma je to celkem standard, tam se svého času dal "vyrobit problém" u většiny karet na trhu.

Nebudu tvrdit, že bude 10 GB stačit na každou hru, co se v příštích třech letech objeví, ale je to spíš psychologický problém nemít u kvality textur a stínů narvané detaily nadoraz v případě, že se vývojáři urvou z řetězu. S těmi 10 GB na 4K to pořád bude vypadat dobře, aniž by byl s tou pamětí problém.

Další věc je, že pokud to AMD hodlá hrát na 16 GB paměti, nejspíš se s launchem objeví pár her, na kterých bude dokazovat, že je to nutnost.
17.9.2020 11:15:43   95.82.170.xxx 31
Nekecej..
https://d1sxg8jua9jde6.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/09/2-5-8.jpg
17.9.2020 07:04:37   185.51.241.xxx 24
Mno, opravdu se bojím že moje vousatá 3770K už fakt nebude stačit Sice delid a přetočená na 3,9GHz, ale stejně to asi zkusím.
17.9.2020 07:05:06   185.51.241.xxx 30
4,9GHz, kafe ještě nezabralo
17.9.2020 07:06:41   89.190.46.xxx 91
Škrtí to i šestijádra na 4,9 GHz :-\
17.9.2020 10:43:02   178.20.142.xxx 30
Jak na tom bude i7 9700k je to moc velká brzda ?
17.9.2020 11:41:08   89.245.149.xxx 37
Toho bych se nebál. S CPU jsem nenarazil ani s i5 4570S, což byla úsporná varianta i5 4570.
17.9.2020 07:15:30   89.245.149.xxx 93
Sice jsem na CZC dával za Sapphire Nitro + 5700XT o 1000Kč méně než je v grafech, takže poměr cena / výkon bude úpln ěněkde jinde, ale musím uznat, že tahle karta vypadá výborně. Konečně karta, s kterou se dá rozjet 7 let staré GTA5 na Ultra ve 4K. Jinak nárust výkonu ve 4K oproti 5700XT parádních 80%. Tohle už je opravdu 4K karta. Opět nechápu smysl testování ve FULL HD - všechny hry v grafu rozjedu ve FULL HD plynule na RX580.
17.9.2020 08:16:46   78.99.47.xxx 182
ludia sa zblaznili a po Mpix manii z fotakov a telefonov prisla Hz mania do monitorov. Kazda sexretarka chce 144Hz, bezni hraci 240 a asus dal do predaja 360Hz monitor. Tak na to.
17.9.2020 09:01:17   109.81.211.xxx 51
Ještě že výkon GPU se neposouvá tak skokově. Jinak bychom měli dneska 32k 24" monitory a 16k 6" mobilní telefony jako nový výborný gimmick . Osobně si myslím, že pro profi hráče je 240Hz dost a pro casual uživatele rozmezí někde od 100 do 165Hz. Zajímalo by mě, jak se bude vyvíjet rozlišení displayů. Doma mám 25" QHD a ten je celkem dost jemný, dokázal bych si představit i nějaký 4k 27" na to aby byl rastr dostatečně jemný, že už pixely uživatel nerozezná. 8k asi najde uplatnění, ale co rozlišení 16k a vyšší? Nebude to už v podstatě zbytečnost, za cenu brutálního nárůstu nároků na vykreslovací zařízení?
17.9.2020 10:00:45   78.99.47.xxx 37
ja som spokojny so svojou 40" 4K@60 iiyamou. Keby sa pokazil prave teraz, isiel by som do 43" 4k@60 Phillips resp. presiel aktualnu ponuku.
17.9.2020 11:13:52   31.30.169.xxx 31
tak tak, mám ten samý... lepší krásný detailní obraz a 60fps než malý hrubý obraz se stovkami fps...
17.9.2020 11:56:31   89.245.149.xxx 125
Já používám monitor na úpravu fotek, takže pro mě má opravdu význam jen IPS monitor s širokým Gamutem a 4K. Takže pokud nechci (a to opravdu nechci) dát za monitor raketu, tak mi prostě stačí můj monitor splňující tyto parametry. Ale má 60Hz. Při 60fps mi hry přijdou naprosto plynulé. Mánie Hz a fps mi přijde stejná jako audiofilní mánie před 15 lety. Kolega se zbavoval svého shitovního CD přehrávače ze sestavy s pořizovací cenou 30k Kč (jen ten CD přehrávač), protože musel koupit nějakou opravdu kvalitu za 100k Kč. Já jsem ten rozdíl neslyšel, ale byl jsem za totálního blba. Opravdu mezi námi žije tolik mimozemšťanů, kteří dokáží vyhodnotit 144Hz jako něco sekaného? Já totiž nevidím žádné sekání hry ani při těch 60 fps/Hz. A stejně hry nejraději hraji v obýváku na 50Hz 65palcové televizi. Jestli je opravdu nezbytné se trápit u nějakého pidi 24palcového TN monitoru, tak jsem rád za to, že to prostě nevidím.
17.9.2020 13:09:36   95.174.67.xxx 26
Tak to jsi ještě málo viděl, zdravý lidský zrak vidí očividný rozdíl mezi 60 a 90 FPS, lepší jedinci i mezi 90 a 120 FPS. FPS nad 144 jsou zbytečné to souhlas.
17.9.2020 14:18:49   84.245.121.xxx 212
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
17.9.2020 16:42:39   89.190.46.xxx 101
Rozdíl mezi 60Hz a 120Hz monitorem je vidět i na blbém kurzoru v desktopu u Windows. S monitorem na 30 Hz je to už dokonce (na tom kurzoru) i cítit na input lagu.
17.9.2020 17:40:53   95.174.67.xxx 27
Kurzor ve Windows nedosahuje ani 60 FPS a to ani s herní myší 1000 Hz. To že vidíš rozdíl je způsobeno nižším input-lagem a vyšší rychlostí odezvy pixelů u 120 Hz LCD.
17.9.2020 22:27:26   89.190.46.xxx 90
Tahleta teorie se mi fakt líbí natolik, že jsem to vykoušel.

A teď jsem strašně zvědavý, jak vysvětlí tuhle fotku pořízenou na 60Hz monitoru se závěrkou na čtvrtinu sekundy.

http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/temp/_ada6799.jpg
18.9.2020 07:38:15   193.86.125.xxx 00
Začínám si myslet že potřebuju aspoň 144Hz monitor
18.9.2020 08:57:43   78.45.70.xxx 04
Možná se Vám podařilo nalézt kombinaci hardware, kde to funguje líp. Na spoustě PC to nedává ani 60 FPS.
18.9.2020 10:30:44   89.190.46.xxx 50
No, nemyslím si, že i když vyzkouším kterýkoliv jiný z devíti monitorů, co to mám, na padesáti různých grafikách, dopracuju se k jinému výsledku než je ten, že se při 60 Hz obraz v desktopu Windows 10 překreslí šedesátkrát za sekundu.
18.9.2020 11:45:57   89.176.9.xxx 32
Adam: Zbytecna snaha, nektere lidi proste nepresvedcis. Jsou jako sekta. Napred uctivali 24FPS, coz jim bylo objektivne vyvraceno. Pak presli na 30FPS, ale s tim taky pohoreli, tak ted maji novou modlu 60FPS. Nikdo z nich nejspis u 120+Hz monitoru nesedel, ale budou dal svorne zvanit, ze mezi 60 a 120 FPS nikdo nepozna rozdil. Sam jsem mel podobne nazory, ale co jsem poridil 144Hz monitor, tak se temhle blabolum uz muzu akorat zasmat.
18.9.2020 12:59:43   193.86.125.xxx 10
Bude to stejný problém, jako kdysi u "3D monitorů" (myslím s klasickou obrazovkou). Tam taky všichni jeli na 60Hz (nebo 50? už nevím). Já měl EIZO s Trinitron obrazovkou který zvládal "až" 1600x1200 při 85Hz (což se ovšem na 17" nedalo), takže jsem měl nastaveno ve Windows 1152x864 při 120Hz. A byl to sakra rozdíl oproti tomu, když to bylo 60Hz. Jenže tehdy ty monitory fakt "blikaly", teď se asi spoléhá na to, že "než ten krystal odteče a zase přiteče, není rozdíl vidět"
17.9.2020 16:53:31   79.98.159.xxx 37
Tak to doporucuju si zajit k doktorovi (seriozne), ja ve slepym testu poznal i rozdil mezi 120 a 144 Hz.
17.9.2020 18:52:18   178.38.146.xxx 82
Je to dost o tom, kto sa comu venuje. Ty robis s fotkami, preto potrebujes siroky Gamut. Tvoj kamos sa zas venuje hifi, preto riesi CDP za 100k. Ty nepocujes rozdiel a on by asi nedocenil ten sirsi gamut. Niekomu zas nestaci 60Hz. Proste kazdy riesi to, co mu pride dolezite. Najdolezitejsie ale je respektovat toho druheho a nazvajom sa neodsudzovat. A to myslim z obidvoch stran. Je blbost niekoho presviedcat, ze potrebuje 144Hz ak nevidi rozdiel. A samozrejme naopak ak to niekto vidi, nech si to kupi.
Mam dojem, podla castych miestnych komentarov, ze kazdy (nemyslim konkretne teba) je ten najmudrejsi a ostatni su paka. Proste kazdy ma ine preferencie a inu citlivot vnimania urcitych parametrov. Treba to respektovat.
17.9.2020 08:09:32   72.143.239.xxx 1216
Asi není překvapením že RTX 3080 poráží RTX 2080 Ti když minula generace RTX 2000 konkrétně RTX 2080 poražela GTX 1080 Ti s přehledem. Vesměs i taková RTX 2070 mnohdy poražela 1080 Ti. Dá se tedy čekat že RTX 3070 bude na úrovni RTX 2080 Ti. Jen si osobně myslím že řada RTX 2000 byla efektivnější co se týče spotřeby. Mezigeneračně výkon stoupl o cca stejně jako u minule generace oproti její starší, ale spotřeba tentokrát o dost výrazně.
17.9.2020 09:00:42   37.188.128.xxx 48
Konecne karta na 4k 60+ (i kdyz to je porad tragedie na 4k 144hz), testovat takovou kartu ve FHD je samozrejme blbost minimum pro ni bude QHD, na FHD si to asi nikdo nekoupi :-D pokud bude cena +- 15k czk bude to fajn, ale jelikoz to ma 19ghz pameti ddr6 ocekavam ze by to mohlo davat 80-90mh na etereu a tudiz to znamena to ze karta bude nepujde koupit nebo bude stat 20+ 3090 to je uplne nesmysl. Jedine ze by to NV pohrbila vysokou spotrebou aby se to minerum nevyplatilo, 5700xt je na tezbu velice dobra rigy s 5700xt davaji temer 2x vyssi hashrate nez rx580 a spotreba je stejna. Otazkou je co navi2, 2x vice SP znaci ze vykon bude velmi vysoky dost mozna prevysujici 3080, hodne bude zalezet jake pouziji pameti, pokud stejne tedy 19ghz ddr6 obavam se ze osud bude stejny cena a dostupnost spatna kvuli tezbe.
17.9.2020 09:50:39   158.255.27.xxx 60
Ak 3080 znížiš spotrebu na 270 wattov (spotreba 2080ti) prídeš len o 3-4% výkonu karty.

https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/
18.9.2020 07:11:33   109.81.211.xxx 10
5-10% 2080 (nebereme v potaz Super, která vyšla o rok později) vs 1080 Ti mi úplně "s přehledem" nepřijde. S přehledem ji porazila 2080Ti, která stála téměř 2x tolik a kde uživatelé patrně platili vývoj RT DLSS a podobných fičur pro řadu 3000.
17.9.2020 09:47:46   158.255.27.xxx 40
Dočital som sa že ak priškrtíte 3080 výkon na 270w prídete len o 3-4% výkonu. Google prekladač preložil článok do slovenčiny priam dokonalo.

https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/6/
17.9.2020 11:54:05   37.188.133.xxx 61
to je teda napad koupit si takovou kartu a resit spotrebu :-D Tohle si koupi nekdo kdo chce hrat ve 4k a chce aby se ta hra trochu hybala, nebo tezar.
Uvidime jaka bude cena a dostupnost, pokud bude spatna dostupnost je jasne ze to skupuji tezari, klasika jako v roce 2017 a to je jen zacatek protoze 2017 by pripadalo ve 4 letem cyklu krypta az na rok 2021
Zajimave bude tez srovnani efektivity Navi na 7nm tsmc, 3000 rady na 8nm samsungu a Navi2 na 7nm tsmc zrejme s euv nebo jinak vylepsene vyroby.
17.9.2020 10:44:53   90.181.223.xxx 64
Když se podívu na toto video tak mi zase nepříjde ten Ryzen horší.

GTA
FHD - Core 223 RyZEN 215
4K - Core 82 - 79
COD
FHD - Core 286 RyZEN 275
4K - Core 123 - 118

Samozřejmě se najdou větší rozdíly ale to je většinou v DX11 který hůře využívá procesorová jádra.
Navíc tato grafika není pro 1080P ,ale spíš vyšší.

https://www.youtube.com/watch?v=aG5FLkNHG2g
17.9.2020 17:02:38   93.91.150.xxx 124
Koukněte se na cenu na CZC a bude vám na blití. Nikdy ji nekoupíte za 19k. Doufám, že ji AMD seřeže jak psa a to za cenu okolo 18k.
17.9.2020 17:26:02   89.176.219.xxx 44
V obchodech plny regaly MSI RTX 3080, Asus RTX 3080, Gigabyte RTX 3080, .... a na NVidia RTX 3080 Founders budeme cekat mesice.

Duvod je jasnej, vyrobcum karet na priplatek za RGB LED z vysoka kaslu a objednavam tichou kartu se semipasivnim rezimem primo od NVidie!!!
17.9.2020 17:42:27   176.102.118.xxx 22
tak, ukaz im to, nebud ouca!
17.9.2020 19:37:29   90.177.60.xxx 74
RTX 3080 FE za 18 900 kč jak je na webu nvidie nikdy dostupná nebude.
Reálně tě budou dostupné pouze nereferenční karty za 25 900 kč.

Na začátku roku možná nereferenční za 20 900 Kč.

Tu kartu kterou zde recenzují, nikdy v běžném prodeji za 19 tisíc nebude, je to úmyslně tak to vydané aby zkreslili poměr cena/výkon není to karta k prodeji, pouze podvod na recenzenty.
17.9.2020 20:11:22   45.82.233.xxx 24
jj 15k za 3080 vlhkej sen s aktualni ziskovosti tezby eteru z 1Gh cca 2000+ $ rewardu za mesic se i tyhle drahy karty zaplati dost rychle ;) 5700xt sla take uz nahoru s cenou, na 5700xt me vychazi ROI na rigy 3-4 mesice pokud bude reward takhle brutalne vysoko 2 mesice je to zaplaceny .. neskutecnej mazec. 3080 diky rychlejsim pametem bude davat vic nez navi asi nektery ze 4GB rigu naladuju 3080tkama dokud pujdou koupit
17.9.2020 20:47:16   89.190.46.xxx 66
Jasně, stejně jako u RTX 2080, že jo. A na ebay ty jeté karty dává sama Nvidia, aby to vypadalo, že je někdy prodávala.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=nvidia+rtx+2080+%22founders+edition%22&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0...

Founders edition je marná snaha Nvidie, jak tlačit na výrobce, aby ty karty za těch 26 tisíc neprodávali. Protože oni by je jinak za těch 26 tisíc dnes bez problémů prodávat mohli.

Zkuste si vzpomenout, co udělali výrobci, když byla founders edtiion o 100–200 dolarů dražší než základní modely (aby si výrobci nestěžovali, že na tom málo vydělávají). Ano, vzali cenu founders a přirazili si na ni dalších 50–200 dolarů.

FE se za tu cenu prodávají. To je důvod, proč prakticky nejdou koupit. Poptávka je bohužel taková, že spuštění prodejů dokáže shodit i jejich servery, ne tak aby to dokázali stíhat vyrábět a distribuovat.
17.9.2020 21:15:49   89.190.46.xxx 72
Ono je to už od Pascalů pořád dokola: Nvidia ty karty ze začátku dotuje, aby měla v recenzích dobrý poměr cena/výkon, za ty peníze se to nedá vyrábět, jakmile zmizí dotované karty, budou už jen drahé, Nvidia vydírá výrobce a nutí je prodávat tak levně, že na tom prodělávají nebo nevydělávají...

A v reálu se u každé generace v okamžiku, kdy se zlepšila dostupnost natolik, že jsou karty běžně skladem, prodávají gainwardy a pality s nižší cenou, než mají ty founders (a přesto na nich výrobce nějakým záhadným způsobem musí vydělávat).
22.9.2020 15:24:45   79.219.196.xxx 00
Az nato, ze ked prisiel Pascal (po ktorom boli ludia snad este vyhladovelejsi kvoli dlhorocnemu 28nm procesu), dal sa kupit vsade v den predaja. FE i ne-FE, vsetko skladom (aspon teda v DE). Viem to, lebo som vtedy (FE) karty kupoval. Dnes nie su karty nikde. Nikto ich nema. A keby chuderka Nvidia tak velmi chcela tu FE predavat, davno spravia stranku s preorderom a poradovnikom. Lenze to nechcu, lebo by to znamenalo, zeby museli naozaj k nejakemu casovemu bodu tie karty aj dodat - na com by jednak ak aj nie tratili tak aspon nezarobili tolko, a este by ich aj partneri zozrali, ze im pokazili kseft. Takze radsej dodaju 100 kusov, co sa hned rozchyta, a potom si poplacu, mi sme chceli, fakt, cestne pionierske no... nedalo sa. ;-)
18.9.2020 07:19:11   109.81.211.xxx 21
Včera Jay vydal porovnání FE vs EVGA XC3 a co se do výkonu týče byly na tom +- stejně ale EVGA byla tišší, neměla teda 12 pin a nvidiáckej fancy vzhled, ale to by mě třeba osobně nevadilo a ty 2k bych si za to připlatil.
17.9.2020 18:19:16   217.30.66.xxx 23
V popisu sestavy se píše:

"Operační systém, hry
Stará testovací sestava doznala vylepšení, s ním přibyly i nové hry. A další ještě přibudou. Kvůli tomu jsem začal testovat vše zgruntu znova, takže grafy jsou prozatím celkem prázdné a až postupně budeme doplňovat další karty.

Pozitivní na tom je, že všechny grafiky, které vidíte v grafu, jsou testované na nových ovladačích a s aktuálními patchi ve hrách."

Já tu ale pořád vidím ty stejné hry jako předtím. Takový Alien vs. Predator je dneska úplně mimo mísu, stejně jako starý WoT, testoval bych poslední verzi. Kde jsou nějaké ty nové hry, o kterých se mluví? Představoval bych si třeba KCD, Hitman 2, Red Dead Redemption 2, Control, Battlefield V?

Hlavně bych i inovoval sestavu, 6 let starý Core i7-5960X není zrovna moderní herní procesor, byť přetaktovaný...
17.9.2020 21:17:58   89.176.219.xxx 21
Adame, mas uz nejake konkretni plany na dalsi karty RTX 3080 od ruznych vyrobcu?

Ja studoval zatim jen obrazky a Asus/Gigabyte maji chlazeni velmi podobne castecne vychazejici z referencniho. Mne se to ohrivani procesoru tim druhym vetrakem (u NVidie) a tretim vetrakem (u Asusu a Gigabyte) vubec nelibi.

Prosim teda o otestovani o kolik jde do "nekam" i teplota procesoru pri grafice v plne zatezi.

Jinak Ganward/Palit jsem vubec jejich chlazeni nepochopil, podle me to nebude funkcni a bude se to leda prehrejvat.

Nejlepe mi vychazi MSI (Gaming), ktera ma tradicni system chlazeni, ale cena je zase napalena tak, ze pokud pujde sehnat ta FE karta, tak si za mene penez myslim dokazu chlazeni poladit sam.

Jo a dekuju za test FE hned takhle rychle pri vydani.
18.9.2020 19:09:46   89.190.46.xxx 90
MSI Trio v průběhu zítřka, zbývá tam pár doměřit pár her + texty, zítra by měla dorazit TUF 3080, jestli se něco nepokazilo.

edit: dnes už to zřejmě nezvládnu dodělat, takže během zítřka, pokud u toho teď neusnu.
17.9.2020 21:48:28   78.80.187.xxx 11
Presne, ten dira skrz pcb je napytel. Kdyby tam nebyla, tak to teplo z bedny kouzelne zmizi.
18.9.2020 09:46:20   5.102.48.xxx 21
Recenze fajn, ale jaksi, pro mne osobně, bez informací, protože co mne na té kartě zajímá je výpočet, tedy RedShift, případně Octane, Resolve, klidně komparace v Cycles, Vray (na GPU), případně Arnold tamtéž... Prostě nějaký praktický test. Chápu že jsem s dalšími atyp, ale v mém prostředí, nice (samozřejmě), se karty kupují kvůli tomuto...
18.9.2020 12:19:04   159.253.109.xxx 30
To by si vela chcel.

Neviem ako dnes, ale v den, ked vysli recenzie, bola len jedna jedina na celom blbom nete, co riesila tieto veci a nie hry. Takze ked to maju v pake anglicky hovoriace weby s potencialne omnoho vascim poctom navstevnikov, sanca, ze to bude robit cesky web, je asi nulova.

V kazdom pripade:

https://techgage.com/article/nvidia-geforce-rtx-3080-rendering-performance/

Je tam Octane, Redshift, Vray a Arnold.
18.9.2020 13:32:55   83.168.175.xxx 33
Veľká časť tej zlatej medaile určite patrí generácii Turing. Bez nej by Ampér celkom určite nebol taký oslňujúci.
18.9.2020 21:45:27   89.203.160.xxx 48
Karta má docela divný výkon. Ve FHD a QHD jen pár fps nad 2080Ti. V Battlefieldu tam se ji nechce vůbec a ještě se propadla. 25000kč a skoro 400W za tohle??? V nVidii mají obavy z AMD takové, že moc spěchali až architekturu nevychytali. Teď je řada na AMD.
19.9.2020 10:06:26   89.177.163.xxx 31
Pripadne ti ze tohle je karta pro FHD a QHD?To je karta pro 4K kde jasne dominuje.V nizsim rozliseni to nenakrmi CPU.Je to asi to same jako kdyby ses rozciloval ze s Lamborghiny se blbe jezdi po okrskach v CZ na ktere neni urceno.Lambo-GPU Okrska-CPU
19.9.2020 08:06:33   78.45.150.xxx 30
za me ma být aktuální cena a dostupnost jednoznačně -
cena 27K vis alza mi v poho fakt nepřijde s FE byly dostupné , byly vůbec dostupné ? asi sem se připojil příliš pozdě
24.9.2020 13:24:25   193.165.237.xxx 00
dík za test, i když trochu nechápu to testování ve FHD, protože koho to může zajímat? Naopak pro mne, jako majitele VR HP Reverb s 4K rozlišením zůstane její přínos ve hrách jako je Alyx tajemstvím. Přitom pro tohle, pro nové hry jako třeba nový Flight Simulator je (podle mého) tahle karta určena.
A k těm debatám o pamětech, moje GTX 1080 8GB na Alyx každou chvilku produkovala hlášky "GPU memory low", takže na ten FS jsem fakt zvědavej :-)

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

81 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 33.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.