Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek | Kapitola 7

Adam Vágner

Adam Vágner

4. 9. 2020 16:00 52

Seznam kapitol

1. Ampere oficiálně 2. Pro kreativce a tvůrce obsahu 3. Umělá inteligence posouvá 3D grafiku dál 4. Nvidia Ampere: Všechno dvakrát 5. Výkon, s ray tracingem i bez 6. Poměr výkon/watt
7. Rychlejší paměti, rychlejší načítání her s RTX IO 8. Chladič, na který jsme nevěřícně zírali 9. První karta stavěná na hraní v 8K 10. Nvidia Reflex: výhoda v souboji s protihráči 11. Opravdový titán coby RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070

V úterý večer Nvidia představila prostřednictvím živě vysílané prezentace novou architekturu karet Ampere a první tři modely GeForce – RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070, jejichž cena většinu lidí příjemně překvapila. S nimi i řadu nových technologií, z nichž některé využijí i majitelé stávajících grafických karet. Pojďme se na ně podívat.

Reklama

Nvidii se dařilo dlouho tajit, že spolu s Micronem připravila novou generaci grafických pamětí G6X. Leakeři sice naznačili, že by nejvyšší modely měly dostat novou generaci pamětí, ale tuto informaci brali všichni s rezervou, protože se výrobci pamětí nepochlubili, že by na nějaké nové generaci videopamětí pracovali – obvykle o přípravě nových videopamětí víme dlouho dopředu. Potvrzení jsme se dočkali až nedávno, kdy zmínka o pamětech utekla ven v oficiálních dokumentech od Micronu.

Jde o první paměti využívající pulzně-amplitudovou modulaci (PAM4) – signál nemá jen dva, ale rovnou čtyři stavy v závislosti na použitém napětí (přičemž každý krok se liší o 250 mV). V jednom cyklu tak lze přenášet rovnou čtyři hodnoty, tedy dva bity – 00, 01, 10 nebo 11.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
i Zdroj: PCTuning.cz

Efektivní rychlost je tak při stejném taktu dvojnásobná než u GDDR6. Paměti běží rychlostí 19 Gb/s, celková propustnost pamětí je 760 GB/s.

Z disku přímo do grafiky s akcelerací přes GPU

Moderní hry už mají i přes 200 GB a jejich velikost stále roste. A většinu z těchto dat tvoří podklady pro rendering, které je potřeba dostat do paměti grafické karty. O to se dosud obvykle staral procesor. Vyhovovalo to v době, kdy do paměti stačilo přesouvat data rychlostí kolem 50–100 MB/s. Se SSD pro PCIe 4.0 je možné data načítat rychlostí až 7 GB/s a s využitím komprese může jejich rozbalování plně zaměstnat až 24 procesorových jader. Proto Nvidia připravila nové API RTX IO, které umožňuje přenosy dat z úložiště do paměti grafické karty. Má tři výhody – umožňuje načítání a streamování textur přímo do paměti grafické karty, zvládá bezztrátovou dekompresi dat přímo na grafickém čipu a jako plugin spolupracuje s Microsoft DirectStorage.

Data tedy není třeba dekomprimovat na procesoru a teprve poté posílat do grafické karty, ale lze je do paměti grafické karty nahrát v původní podobě komprimovaná a dekomprimovat je až v ní pomocí GPU, což má celý proces výrazně urychlit a také výrazně ulevit procesoru.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
i Zdroj: PCTuning.cz

Výsledkem by mělo být výrazně rychlejší načítání her. Preview DirectStorage pro vývojáře Microsoft uvolní v průběhu příštího roku. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama