Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
autor: Adam Vágner , publikováno 4.9.2020
Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

V úterý večer Nvidia představila prostřednictvím živě vysílané prezentace novou architekturu karet Ampere a první tři modely GeForce – RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070, jejichž cena většinu lidí příjemně překvapila. S nimi i řadu nových technologií, z nichž některé využijí i majitelé stávajících grafických karet. Pojďme se na ně podívat.


V dalším grafu je nástin nárůstu výkonu, který nová architektura přináší. V čím větší míře hra nebo aplikace ray tracing využívá, tím vyšší je nárůst výkonu. Graf opticky vylepšují poslední sloupečky, u kterých Nvidia do výsledků herních testů přimíchala i programy pro rendering a kde je nárůst výkonu dvojnásobný, A při využití pro rendering ve 3D aplikacích to může být ještě lepší, Ampere zvládá renderovat filmové sekvence s využitím pohybové neostrosti osmkrát rychleji než Turing.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Ale pro kreativce je na webu Nvidie i speciální graf:

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Nvidia porovnala i poměr cena výkon. Z grafu vynechala původní modely RTX 2070 a RTX 2080, které poměrem cena/výkon většinu lidí moc nenadchly. Ony by asi nevypadaly nic moc, na druhou stranu by o to víc vyzvedlo Ampere. Z původních Turingů zůstala jen RTX 2080 Ti, která má i vedle starších modelů poměr cena/výkon až děsivý. Srovnání s aktuálními a výhodnějšími RTX Super je však určitě zajímavější.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Další věc, která na GeForce RTX 2000 moc nenadchla, byl fakt, že se zapnutým ray tracingem výkon klesal na úroveň GeForce GTX 1000 bez ray tracingu. Zapnout jej znamenalo dostat se na obdobné snímkové frekvence jako u karet minulé generace. Řada lidí se rozčilovala, že si přece nebudou kupovat dražší a výkonnější kartu jen proto, aby pak používali něco, s čím budou mít nižší snímkové frekvence. To, že Pascal se zapnutým ray tracingem běží ještě mnohem pomaleji, byla jen slabá útěcha.

Všechny, kteří kvůli tomu raději pořídili zlevněné GTX 10 nebo se Turingům vyhnuli, teď chce Nvidia dalším grafem ujistit, že už mohou bezpečně přejít na Ampere, který i s aktivním ray tracingem a DLSS nabídne za stejnou cenu vyšší výkon (pozor u os grafů – na svislé není relativní výkon, ale rozlišení, které karty zvládnou při snímkové frekvenci 60 Hz)

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Path tracing ve 1440p

Co změny v architektuře a výrazné zvětšení čipu udělají s výkonem, je vidět na ukázkách s tech dema Marbles, které Nvidia pro Ampere notně vylepšila. Původní verze na highendovém Quadro RTX 8000 běžela v rozlišení 720p při 25 snímcích za sekundu, tady je pár měsíců stará ukázka:

Novější verze pro Ampere s přidanými efekty už běží v rozlišení 1440p při 30 fps:

Na snímku z prezentace v rozlišení 4K je porovnání první verze dema na Turingu a druhé verze s Ampere. Jenom připomenu, že v obou případech jde o zvětšeniny, které ještě youtube vylepšil o své kompresní algoritmy, originál by vypadal trochu jinak.

Na prvním je jsou pouze dvě světla a schází efekt hloubka ostrosti, na druhém už je 130 plošných světel a hloubka ostrosti ve vysoké kvalitě už nechybí.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

DigitalFoundry dostal možnost kartu otestovat a v předstihu zveřejnit alespoň nějaké informace o výkonu. Testování bylo omezené na pár titulů – důvodem není výběr titulů, ve kterých RTX 3080 vyniká, aby vypadala lépe než ve skutečnosti, ale to, že si Nvidia nedovolila dát jedinému magazínu na světě možnost vydat s velkým předstihem recenzi s rozsáhlými testy výkonu, skutečně mělo jít pouze o náhled.

Nejedná se ani o testy výhradně s aktivním ray tracingem a DLSS, autor testuje a srovnává různá nastavení. Nárůst výkonu proti RTX 2080 se většinou pohybuje někde v rozmezí 60–80 %, ať už jde o hry s ray tracingem, nebo bez a o nastavení využívající DLSS, nebo nikoliv. Výjimečně jsou ale i nárůsty vyšší.

Nejvýraznější nárůst výkonu je v „techdemu“ Quake II RTX využívajícím path tracing, kde se nárůst pohybovaln někde mezi 90–100 %.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.