Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek
autor: Adam Vágner , publikováno 4.9.2020
Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

V úterý večer Nvidia představila prostřednictvím živě vysílané prezentace novou architekturu karet Ampere a první tři modely GeForce – RTX 3090, RTX 3080 a RTX 3070, jejichž cena většinu lidí příjemně překvapila. S nimi i řadu nových technologií, z nichž některé využijí i majitelé stávajících grafických karet. Pojďme se na ně podívat.


Nvidia Reflex SDK je nová sada API pro herní vývojáře, která umožňuje nejen snížit latence, tedy zrychlit reakci systému na vstup z ovladačů, ale také délku odezvy měřit. Celý ekosystém a problematika kolem odezvy je probraná na několika stránkách na nvidia.com a bylo by toho na samostatný článek, takže jen stručně.

Po integrování API přímo do hry lze doladit herní engine, aby rendering probíhal just-in-time (u zásobování se tomu říká právě včas). Díky API lze zkrátit odezvu výrazněji, než je tomu možné pomocí existujících technik přes ovladače. Přes ně může Nvidia upravovat časování u grafické karty, nemá ale možnost ovlivnit, v jakém okamžiku bude hra před vykreslením snímku odečítat pohyb myši a kdy se scénou začne pracovat procesor. Při integrování SDK Reflex to ale ovlivnit lze. Výsledkem je někdy i o třetinu kratší odezva.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

A čím vyšší je rozlišení (a tím pádem prodleva mezi vykreslovanými snímky, tím více času lze ušetřit).

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

SDK navíc nabízí funkci Low Latency Boost, která může přetlouct nastavení řízení spotřeby a deaktivovat úsporné funkce grafického čipu tak, aby zůstával na maximálních taktech i v případě, že běží na půl plynu kvůli tomu, že procesor nestíhá zásobovat grafickou kartu.

Nvidia Reflex zahrnuje Latency Analyzer – systém pro měření zpoždění integrovaný třeba do nových 360Hz monitorů s modulem G-Sync. Myš se zapojuje do průchozího konektoru přímo v monitoru.   Reflex Latency Analzyzer detekuje stisk myši a měří, jak dlouho trvá, než se rozsvítí pixely ve zvolené oblasti na obrazovce (například záblesk z hlavně pušky). může jít o jakoukoliv s výjimkou myší pro Bluetooth, s kompatibilními myšmi Asus, Logitech, Razer a SteelSeries ale budete moci do měření přidat i zpoždění samotné myši a zjistit tak odezvu celého řetězce.

Výsledky pak zobrazí GeForce Experience přes OSD Performance Overlay. Nvidia chce dát k dispozici i otevřenou databázi výsledků, kde budou naměřené referenční hodnoty pro jednotlivé modely myší a komunita do ní bude moci další myši doplnit. Ale to až v někdy v budoucnosti. Monitory s podporou 360 Hz a potřebnou elektronikou by pak měly přijít během podzimu, má jít o produkty Asus, Acer, Dell a MSI.

Zjednodušené měření by ale mělo být možné i bez nich, nezměříte sice odezvu celého systému, ale alespoň tu část probíhající při renderingu scény na grafické kartě.

Dělat podobná měření podle Nvidie dosud vyžadovalo speciální vybavení a vysokorychlostní kamery za více než sedm tisíc dolarů (tady si trochu zapřeháněli, ono by se to dalo změřit s přesností na pár tisícin sekundy i s trochou bastlení u myši a trochu dražším kompaktem od Sony, který nahrávání při 1000 snímcích za sekundu zvládá také. A na koleně by to šlo i levněji, ale kompakt Casio Exilim, který zvládal, byť s mizerným rozlišenim, 960 fps a stál jen pár tisíc, už byste dnes bohužel sháněli těžko). Ale za profi kamery, kde na obraze bude něco vidět lépe, už na ty tisíce dolarů vyjdou. Sestava, se kterou vše ladili v Nvidii, využívá kamery mnohonásobně dražší.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Ze snímkové frekvence si uděláte představu o výkonu systému, ale to, jak rychle reaguje celá sestava na pohyb myší, můžete jen odhadovat. S analyzérem hodnoty odezvy změříte a můžete hledat problémy a optimalizovat. Detailnější rozbor celé cesty z myší až na monitor pak najdete v druhé polovině popisu na stránkách Nvidie, je toho opravdu hodně, na čem se může vykreslení snímku zadrhnout.

Nvidia Ampere: vyšší výkon, skvělé ceny a spousta novinek

Majitelé špičkové výbavy pro esport, kteří hrají onlajnovky na vyšší úrovni, Reflex a možnost poladit a zkontrolovat odezvu ve hrách určitě ocení, jen si nejsem jistý, jestli z této nové technologie bude štěstím bez sebe i většina ostatních hráčů s běžnější výbavou. Ale s Reflexem by si měli o něco polepšit i oni.

Ovladače Game Ready s podporou Reflex mají přijít 17. září 2020 s tím že budou podporvat Apex Legends, Fortnite a Valorant a další tituly se přidají později. Podporovat má všechny GeForce až po řadu GTX 900, low latency boost má ale fungovat jenom na GeForce RTX 30.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.