Hlavní stránka Hardware Grafické karty Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování
Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování
autor: Adam Vágner , publikováno 30.3.2020
Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování

Minulý týden Nvidia oficiálně představila druhou generaci technologie DLSS, která dělá něco, co zní až neuvěřitelně – zvedá výkon, přitom zároveň odstraňuje některé z neduhů renderingu a do jisté míry i vylepšuje obraz. Podíváme se na implementaci DLSS 2.0 ve hře Control, na to, co dělá nastavení DLSS s kvalitou a s výkonem.


S DLSS 2.0 v Control bych dokázal blbnout klidně další týden, ale nejde to. Chtěl jsem v článku mít ještě spoustu dalších věcí, chybí srovnání se starší verzí DLSS, schází nějaká měření výkonu ve vyšších rozlišeních a na výkonnějších kartách. A rozhodně schází srovnání s Radeon Image Sharpening. Další laborování s jednou hrou kvůli jednomu článku si už ale nemůžu dovolit.

Když budu mluvit za sebe, jako nejkontroverznější na DLSS 2.0 vnímám doostřování obrazu. Na předchozí stránce je ve videu vidět, že na kontrastních přechodech, kde jsou tmavé objekty v ostrém protisvětle, se kvůli tomu dělá kolem tmavých obrysů obvyklá světlá aura. V normálně nasvíceném prostředí to ale tolik netluče do očí. Někdo naopak ocení, že doostření do jisté míry eliminuje jiný nenáviděný „filmový“ efekt – totiž bloom a obraz částečně zbaví často nechtěného oparu. Celkově pak obraz působí tak nějak živěji. Občas se v něm ale objeví něco, co působí nepřirozeně – ale zrovna to je těžké zkoumat právě na Controlu, kde se rozličné a nečekané věci, nezvyklé šumy a nedokonalosti v obraze zjevují i bez aktivního DLSS.

Co se mi na DLSS naopak hodně líbí, je to, že omezuje jevy, která vám při hraní rychle připomenou, že monitory mají pořád ještě celkem nízké rozlišení a že na sebe jednotlivé snímky nenavazují zrovna dokonale – to je různé přeskakování objektů mezi pixely, pixely tančící na hranách objektů, poblikávající hrany nebo pixely hemžící se na texturách. A s tím se nové DLSS dokáže vypořádat podstatně lépe než jiné metody vyhlazování, které pro stabilizaci obrazu využívají více po sobě jdoucích snímků (přičemž ty, které nemají výrazný dopad na výkon, někdy obraz taky pěkně máznou). Dobře je to vidět na videích v minulé kapitole.

Moc mě neudivilo, že na RTX 2080 Ti se dá s DLSS 2.0 hrát ve 4K rozlišení i s ray tracingem a na tom monitoru s rozlišením 4K nebudete v obrazu vnímat nějaké velké rozdíly, a když už, spiše ty, které jsou v dobrém. Ale dostalo mě, když jsem před pár minutami zkusil spíše z legrace přepíchnout grafiku z full HD monitoru na 4K a i s aktivním ray tracingem na maximálních detailech jsem nastavil rozlišení 4K s DLSS v nejhorší kvalitě – v tomto případě v rozlišení 1920 × 1080 bodů. Ale ono to vypadalo jako nativní 4K a hýbalo se to na hodnotách kolem 28 fps. Na RTX 2060, ve 4K a s aktivním ray tracingem!

Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování

Ale takovou kombinaci bude provozovat asi jen masochista, protože ve vypjatých situacích půjde snímková frekvence dolů a připomenete si doby, kdy bylo hraní na 20 fps považováno za plynulé.

Co je zajímavější, když na té RTX 2060 ray tracing vypnete, nastavíte maximální detaily a přepnete do nativního 4K, dopracujete se k takovému výsledku:

Při maximálních detailech v nativním 4K budete na 8 fps...

Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování

ale s DLSS 2.0 se vzorkováním na 1920 × 1080 se na RTX 2060 dopracujete ve stejné scéně k následujícímu výsledku při 38 fps:

Nvidia DLSS 2.0: Tak má vypadat chytré vyhlazování

Čím vyšší rozlišení (a větší nároky na výkon), tím méně dramatický dopad na kvalitu obrazu DLSS má a tím lépe vypadá výsledek.

A je to dost luxusní alternativa oproti obrazu interpolovanému z nižšího rozlišení nějakou jednoduchou transformací. Snad se DLSS 2.0 bude i vývojářům líbit víc než první generace.



Tagy: nvidia  rtx  dlss  tensor cores  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.3.2020 21:15:20   86.49.3.xxx 496
Tak má vypadat chytré vyhlazování --- tak jako palec nahoru, takovej nazev v dobe COVID-19, to cchce naturu
30.3.2020 21:53:32   89.190.46.xxx 83
No taky jsem si už říkal, že to skoro vypadá, jak by se nějaký magor rozhodl zredukovat populaci a šel společensky nejpřijatelnější cestou s virem, který je primárně cílený na staré a těžce chronicky nemocné lidi.
4.4.2020 22:06:16   178.20.142.xxx 33
Spíš bych se být vámi zamyslel nad sebou, že vás ta asociace vůbec napadla.
30.3.2020 22:56:57   185.159.92.xxx 128
Yperit, Birkenau, Auschwitz, Dachau, SARS, MERS, COVID, DLSS 2.0

Ve své době tomu vždy říkali účinné vyhlazování. Až historie ukázala, jaká to je sračka.
30.3.2020 23:17:38   89.190.46.xxx 24
No on je ten nadpis možná i lehce zdupaný a zavádějící, ono to už není ani tak vyhlazování obrazu (to by platilo spíš DLSS 2X), jako spíš jeho převzorkování na vyšší rozlišení (byť je to vyhlazování hran i snímků mezi sebou pořád významnou součástí celé té technologie).
30.3.2020 23:27:14   185.159.92.xxx 218
To, že je DLSS upscale víme prakticky od druhého týdne od uvedení DLSS (1.0) otázka jestli to bude v praxi využitelné.

Co si budeme povídat vy všichni recenzenti (nevím jestli i konkrétně vy, beru to obecně) jste vychvalovali DLSS do nebes, jak to bylo úžasné a dokonalé, nakonec i sama NVIDIA přiznala, že to má chyby, to jste se najednou ozvali, že to teda má chyby, ALE UŽ JE TO OPRAVENO, TAKŽE JE TO ZASE STRAŠNĚ ÚŽASNÉ. Realita je, že na to většina lidí nadává.

Já osobně mám RTX 2080 a vždycky když jsem to zapl, tak mě to akorát sralo. Paradoxně, tam kde bych to potřeboval u her jako RDR2 nebo AC: Odyssey, prostě tam, kde mi i s RTX 2080 při mém rozlišení klesají FPS pod 60, tak tam DLSS není, u her které mám a které podporují DLSS je mi u prdele jestli na svém GSYNC monitoru mám 90 nebo 100 nebo 105 FPS. Tudíž, pro mě je zatím o ničem a jen zklamání.

Pokud se DLSS 2.0 ukáže jako technologie, která konečně využije tu část jádra, za kterou jsem si u RTX připravil a bude konečně k užitku ve smyslu, nehorší viditělně obraz, ale zvedne FPS u hry, kde to FPS mám nízky... super, budu rád.

Zatím se jen přidávám do řad těch, co píší, jaká je to zbytečná blbost.
30.3.2020 23:47:37   89.190.46.xxx 810
Paradoxně jsem zkoušel dohledat, kde jsem o tom něco psal, a spíš jsem se tomu v úvodu při uvedení Turingu elegantně vyhýbal s tím, že o tom těžko něco psát a chválit to, když si to člověk nemůže ani vyzkoušet. Tehdy se k tomu dalo maximálně napsat něco v tom smyslu, že na papíře to vypadá dobře, v praxi by to mohlo být lepší než prostý upscaling, ale uvidíme, co z toho bude.

V dobách, kdy se to začínalo ve hrách objevovat, mi nezbýval čas na to, abych s tím blbnul, takže... Chtěl jsem to zkusit v F1 2019... a to jsem si vybral asi nejhorší titul, ve kterém to bylo rozbité totálně. Proto jsem se komentářům k DLSS spíš opět vyhýbal.

Takže... já to nebyl!
31.3.2020 08:10:44   176.102.118.xxx 1315
nj, objektivita. ak je nieco sprasene od nvidie, tak sa tomu treba vyhybat
31.3.2020 09:28:16   89.190.46.xxx 198
Hm... a že tu bylo v poslední době článků na zprasené ovladače AMD, které dokázalo poslat do kolen i přehrávání videa, co?

Objektivně se vyhýbám tomu, co nestíhám sám vyzkoušet.

A pak jsou lidi, co prostě přepapouškují, co si přečetli jinde (to v lepším případě, v horším si z toho ještě vybírají jen to, co podporuje jejich světonázor).
31.3.2020 10:48:49   89.102.5.xxx 1811
Je zajímavé, že o chybách v procesorech Intel se zde nikdy nepíše, ale stačí jedny špatné ovladače od AMD je z toho několik článků. Navíc ignorujete novinky od AMD na poli procesorů. Např. mobilní procesory Ryzen 4000.
31.3.2020 13:01:16   89.190.46.xxx 164
Můžete mi ukázat mých několik článků o chybách v ovladačích AMD?

Ad nepíšete o... Nejsou prachy, takže nejsou lidi na to, aby se pokrylo všechno. S tím já nic nenadělám.

Samozřejmě že bych teď chtěl na PC Tuningu vidět dvacetistránkový test s notebookem s čtyřtisícovým Ryzenem a pojednání o tom, v čem a jak to cupuje mobilní Intely, ale o tom si můžu nechat jen zdát. Intel nemám zase tak rád, pifku na ně mám od té doby, co jsem zjistil, že něco jako slevy procesorů s EOL jsou pro něj sprosté slovo (což efektivně znemožňuje levný upgrade starého stroje), všem na sílu začal cpát integrovanou grafiku, o kterou hráč nestojí, a co mainstream zabetonoval na čtyřjádrech.

Kdyby mě zajímaly notebooky a měl bych sampl, byl by tu teď test. Nezajímají mě, nepoužívám je, netestuju je, nepíši o nich. Nemůžu testovat ani všechno, co bych testovat chtěl, ne tak testovat něco, co jde mimo mě.
31.3.2020 14:25:03   89.102.5.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.3.2020 14:33:08   89.190.46.xxx 101
No právě nebylo.
31.3.2020 21:04:17   94.113.243.xxx 111
Klid
Článek super, technologie se mi líbí.

Nezdrzujte se tady v komentech, radši pracujte na něčem dalším ;-)
Vaše články jsou jedny z mála, co se dají číst, tak prosím něco dalšího. :-)
31.3.2020 10:50:45   176.102.118.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.3.2020 10:53:59   176.102.118.xxx 610
nj, skontroloval som vase recky na rx 5600 pulse a rx 57000xt pulse, a ani tuk o tom ze vam pri testovani tie " zprasené ovladače AMD" robili neplechu (zaverecne zrekapitulovanie). takze?
Kolumbova zena?
31.3.2020 13:43:38   89.190.46.xxx 132
OK, omlouvám se. S ovladači Radeonů nebyly, nejsou a nebudou žádné problémy, protože jsem na ně nenarazil, když jsem při testování s grafikou dělal něco jiného.

Spletl jsem se.

Stává se, že někdy hra sletí nebo se kousne. Stává se to u Radeonů i u GeForce. Nedělám si poznámky, že se to stalo, nedělám si poznámky, kolikrát se to stalo. Nemám čas na to analyzovat, proč se to stalo, nemám čas zkoušet různé verze ovladačů, nemám možnost vyzkoušet, jestli za to nemůže nová verze hry, konkrétní kus grafické karty, nový patch ve Windows, procesor, deska, paměti, platforma. Nemám čas na vytváření postupů, jak tu chybu zreplikovat, nemám možnost zkusit jiný kus téže karty, čas vyšetřovat, v čem je problém a co konkrétně za to může.

Každou hru můžu pustit na každé kartě na 10–40 minut, takže těžko narazím na chybu jako člověk, který na té grafice měsíc mastí hry a občas mu po třech hodinách hraní sletí hra do black screenu. Video na ní ani nepustím, takže těžko můžu narazit na chybu vágně popsanou jako:

"Some video content in Chrome may appear as a black screen or be unresponsive on Radeon RX 5000 series graphics products when hardware acceleration is enabled.", o jejíž existenci se asi nedá pochybovat, když ji samotné AMD v ovladačích opravuje.

Když se to občas stane, tak se to stane třeba jednom z deseti průběhů testu jedné z dvanácti her. Takže nemůžu napsat do plusů a mínusů, že tahle grafika je na pytel, protože se mi s ní kousla hra, pokud si nejsem stopro jistý, proč se ta hra kousla a v čem konkrétně je problém.

Takové věci v recenzích prostě nejsou.
31.3.2020 12:04:36   185.159.92.xxx 133
Je naprosto pozoruhodné jak se o mém příspěvku o mých dojmech o DLSS dokáže rozpoutat debata o Intel procesorech a AMD ovladačích, vy lidi jste blázni, připomínáte mi ty retardy na novinkách co u každého příspěvku byť je to zpráva o cyklistech, pivě nebo rybách v norsku, rozpoutají kritiku naší vlády.



Až se vám pane Vágner divím, že se na to reagujete
31.3.2020 12:22:20   176.102.118.xxx 312
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
2.4.2020 12:17:09   46.226.16.xxx 41
RE: asdf - skaven321 31.3.2020 08:10:44
nj, objektivita. ak je nieco sprasene od nvidie, tak sa tomu treba vyhybat
RE: asdf - Adam Vágner 31.3.2020 09:28:16
Hm... a že tu bylo v poslední době článků na zprasené ovladače AMD, které dokázalo poslat do kolen i přehrávání videa, co?
-------
Pro skaven - jako první vypustit srágoru a pak se s ní ještě s blaženým úsměvem mazat ;)
3.4.2020 07:22:16   176.102.118.xxx 07
pisal som o sragore DLSS verzie 1.0.
si sa nenaucil citat s pochopenim, ale to je bezne u dnesnych deciek
31.3.2020 21:09:41   94.113.243.xxx 82
Mimochodem, jakožto vlastník několika pc s kartami jako furyx, 570, 5700x postavených na dvojkovych a trojkovych ryzenech jsem se s těmi pády ovladačů setkal. Hojně.
Víte kdy to preslato? Když jsem deaktivoval ve Windows Game Mode - herní režim.
Od té doby klid.
Tolik k ovladačům amd. Jo, taky jsem to na ně sváděl, ale kurvitko bylo jinde.
2.4.2020 12:21:09   46.226.16.xxx 20
Bohužel jsou případy, kde ani toto nepomůže. Rozhodně s Polariskami jsou nyní daleko menší potíže než s Navi, holt to asi ještě potřebuje nějaký čas.
31.3.2020 02:21:51   185.99.176.xxx 619
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
31.3.2020 07:41:27   89.190.46.xxx 102
Boha jeho, taky jsou to ale čísla z v podstatě mainstreamové RTX 2060.

U onlajnovek, které musí člověk hrát na 150 fps, pro těch 150 fps stejně každý stahuje detaily na minimum, takže je celkem bezpředmětné řešit, že s ray tracingem, detaily napranými na max a s DLSS v nejvyšší kvalitě to s výkonnější grafikou pojede jen na 90 fps.
31.3.2020 07:15:53   78.102.88.xxx 617
GPU má obraz počítat a ne domýšlet, je to jeden z důvodů proč si držet herní mašinu - nekompromisní obraz.
Může to ale být cesta pro notebooky, kde se počítá každý FPS a DLSS zjevně pomůže.
31.3.2020 09:08:43   89.190.46.xxx 231
Hm... když to vezmu kolem a kolem, GPU už od nepaměti obraz jen domýšlí a fejkuje na tolika úrovních, až to pěkné není.

Teď k tomu jen přidali čarování s upscalingem.

Funkční upscaling ve vyšší kvalitě člověk musí vítat, protože když byl donucený kvůli nízkému výkonu snížit rozlišení, zjistil, že kvalita upscalingu zamrzla na dvacet let na stejné úrovni a jejím vrcholem byla nějaká rychlá bilineární transformace, která se používala v dobách Windows 95 a 3DFX.

Než se objevilo DLSS, i ty blbé televize za pět tisíc dokázaly u filmů v reálném čase zvládat upscaling líp než grafiky s řádově vyšším výkonem za pětadvacet tisíc.

Teď ještě čekám, koho z výrobců GPU napadne začít používat i nějakou interpolaci snímků k tomu, aby byl obraz plynulejší... jako to běžně dělají televize deset, patnáct let.
31.3.2020 08:44:47   78.102.88.xxx 73
To se shodneme, pro notebooky to je cesta k lepšímu obrazu a tam může být i přínosná interpolace obrazu. Ale nekupoval jsem si 4K proto abych sledoval domýšlený upscaling, to nedává smysl, holt si musím připlatit na odpovídající GPU. Připomíná mi to diskuze optický versus digitální zoom u fotoaparátů
31.3.2020 09:29:11   89.190.46.xxx 82
Digitální zoom je tupá interpolace. DLSS 2.0 je spíš obdoba pixel shiftu, a zatím jsem neregistroval, že by proti tomu někdo něco namítal. 

https://www.youtube.com/watch?v=lwwzM81k5VE
31.3.2020 13:04:32   131.117.213.xxx 31
Interpolaci snimku u filmu na 60fps pouzivam uz 8 let pres SVP a stale cekam az k tomu nebude potreba dodatecny software..
31.3.2020 17:11:03   178.255.168.xxx 10
TV to umí. Akorát mi přišlo, že kvalitní SW řešení je lepší.
31.3.2020 12:58:48   89.103.215.xxx 1521
Byl jsem odpurce DLSS, ale druha verze se NVidii opravdu povedla. Jsou to borci. Chapu proc zase fanatici vytahujou tech 5 her ve Vulkanu, kde vede AMD, protoze jinde uz nema vubec zadnou sanci.
1.4.2020 19:54:42   217.119.114.xxx 11
Bude mať niečo podobné aj prichádzajúca nová generácia konzol?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

29 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 10.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.