GeForce Now: cloud s „RTX 2080“ zdarma či za 139 na měsíc | Kapitola 2
Seznam kapitol
Nvidia spustila ostrý provoz služby GeForce Now pro streamování her. Můžete vyzkoušet variantu zdarma, u níž je každé připojení k herním PC v cloudu omezené na hodinu (můžete se ale připojovat opakovaně) anebo placenou službu s tříměsíční zkušební dobou zdarma. Podíváme se na funkce, výhody, nevýhody a jak je na tom s kvalitou a odezvou.
Podporované platformy a ekosystém
GeForce Now už funguje na nejpoužívanějších zařízeních – existuje klient pro PC s Windows, Mac OC, mobilní Android a vlastní Nvidia Shield, připravuje se klient pro Android TV a Chromebook. Platforma je otevřená pro všechna zařízení a Nvidia nevylučuje ani klienty pro herní konzole, s jednotlivými výrobci jedná, ale záleží to spíše na nich a na jejich politice a strategii, jestli budou o něco takového stát. Vše je ale v jednání, takže další podrobnosti Nvidia nechtěla uvádět.
Velký zájem o službu je ze strany uživatelů Maců i majitelů notebooků. A v plánu je i klient pro Chromebook, který by se měl objevit v průběhu prvního čtvrtletí.
Všechny podporované tituly jsou distribuované napříč všemi datacentry Nvidie, kterých je v současnosti více než patnáct. Devět v Americe, šest v Evropě (v Paříži, Frankfurtu, Amsterdamu, Londýně, Stockholmu a Moskvě). Podle Nvidie má díky tomu 80 % domácností připojených širokopásmovým připojením k dispozici přístup na servery se zpožděním kolem 20 ms. Na stránkách Nvidie je jejich seznam i se stavem, v jakém se nacházejí (a nějaká partnerská datacentra).
Takto vypadá mapa pokrytí herními servery Nvidie. Ve vyšrafovaných oblastech spolupracuje Nvidia s telekomunikačními operátory. Tím, že se servery RTX zařadí přímo do jejich infrastruktury, lze odezvu stáhnout i na 10 ms (Nvidia mluvila přímo o Tokiu, Soulu a Moskvě, takže se dá předpokládat, že k dosažení takové odezvy nesmíte být daleko od serverů). A společnost LG U+ ve spolupráci s Nvidií už v Koreji testuje i provoz na sítích 5G.
Mapka s umístěním všech serverů by byla asi lepší, protože by člověk věděl, kam to má nejblíž, ale v některých případech asi zavádějící, protože ne vždy putují data přímou cestou. Z označení serverů se dá vytušit, kde se nacházejí. Další věc je, že u multiplayeru pro dosažení co nejkratší odezvy nezáleží jen na tom, kde je server Nvidie, ale i jak daleko je od něj server pro multiplayer u dané hry. Ve World of Tanks jsem třeba díky tomu měl jednou pingy, o kterých si většina lidí u nás může nechat zdát (pohybovaly se mezi 5–15 ms).
Rychlejší přístup k herním serverům tak může do jisté míry kompenzovat zpoždění dané streamováním obrazu. A tady je prostor pro zlepšení – v podstatě stačí centra pro streamování a servery pro hru sestěhovat dohromady a lagy mohou jít o něco dolů. Ale u hry jako World of Tanks je to stejně jedno, protože tam můžete předsazovat a mířit sebepřesněji a střílet s dokonalým načasováním a dvě ze tří střel stejně poletí úplně jinam, než jste chtěli. Kreativní způsob, jak se vypořádat s aimboty.