GeForce Now: cloud s „RTX 2080“ zdarma či za 139 na měsíc
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek GeForce Now: cloud s „RTX 2080“ zdarma či za 139 na měsíc

GeForce Now: cloud s „RTX 2080“ zdarma či za 139 na měsíc | Kapitola 3

Adam Vágner

Adam Vágner

11. 2. 2020 03:00 83

Seznam kapitol

1. Herní PC jako služba 2. Podporované platformy a ekosystém 3. Jak to funguje 4. Seznam her podporovaných v GeForce Now pro PC
5. Hardware a nastavení 6. Kvalita streamu 7. Odezva 8. Závěrečné shrnutí

Nvidia spustila ostrý provoz služby GeForce Now pro streamování her. Můžete vyzkoušet variantu zdarma, u níž je každé připojení k herním PC v cloudu omezené na hodinu (můžete se ale připojovat opakovaně) anebo placenou službu s tříměsíční zkušební dobou zdarma. Podíváme se na funkce, výhody, nevýhody a jak je na tom s kvalitou a odezvou.

Reklama

S GeForce Now dostanete k dispozici cloudové herní PC, které funguje obdobně jako stolní počítač s Windows, jen s tím rozdílem, že nemáte přístup na pracovní plochu (ale přinejmenším v betě existovaly návody, jak z se takové herní seance dostat ven a pod virtualizovaným PC spouštět i jiné aplikace). Klient si umí i očenichat vaše připojení a otestovat datovou propustnost a odezvu.

GeForce Now: cloud s „RTX 2080“ zdarma či za 139 na měsíc
i Zdroj: PCTuning.cz

Server při každém připojení spustí nový virtuální počítač a do něj natáhne nainstalovanou hru a z uloženého profilu vaše uživatelská data. Rozhodně je dobré mít u her zapnutou synchronizaci uživatelského profilu s cloudem. Jednak je to jediná možnost, jak z virtuálního počítače vytáhnout uložené pozice, jednak je záloha uživatelských dat na serveru Steamu či Uplay dobrá pro případ, že by se z GeForce Now vaše data „vysypala“.

I při multiplayeru se hra chová jako na klasickém PC, takže se připojuje do velké komunity hráčů na PC (a nebude omezená na nějakou platformu). Když už jsme u toho multiplayeru, při prezentaci padl i dotaz, že někteří hráči mají v multiplaeyrových hrách problémy s tím, že je hraní přes VPN nebo stream považované za cheatování nebo porušování pravidel a bývají ze serverů odpojení. Nvidia k tomu jen řekla, že s vydavateli spolupracují na odstraňování potíží s anticheatovacími technikami a cloudovým hraním a obvykle se daří je vyřešit. S vydavateli pracuje na tom, jak rozpoznat servery GeForce Now a zabránit banování hráčů.

Běh hry ve virtuálním PC má ale i své nevýhody. Některé hry neukládají změny v nastavení – to se mi stávalo třeba v The Division 2. A to může být problém – třeba některé změny v nastavení grafiky vyžadují restart hry, po kterém hra najede... s původním nastavením. Ve hrách nezprovozníte ani mody, které vyžadují přidávat nebo upravovat soubory v adresáři s hrou. A je nutné opakované přihlášení při každém spuštění (a mimořádně otravné je to v případě, kdy máte aktivní steam guard, protože se mi stávalo, že se GeForce Now navíc dožadoval opisování kódů z e-mailu, protože „rozpoznal nové zařízení“).

Logicky je problém i s tím, že se řada her vyskytuje v různých distribučních systémech a musíte si hlídat, jestli spouštíte právě tu verzi, kterou máte koupenou. U některých her je ikonka služby, u jiných schází a až po spuštění zjistíte, ke kterému digitálnímu distributoru patří. Při launchi nešlo třeba spustit Metro Exodus z Epic Games, ale pouze ze Steamu (ale momentálně už fungují obě verze).

Minimálně zatím nezprovozníte ani hry, které máte pořízené přes distribuční systémy s exkluzivitou pro jiné cloudové platformy nebo přes menší distribuční systémy, jako je GOG (přes něj máme třeba Witcher 3, kterého jsem kvůli tomu nespustil) nebo Rockstar launcher (GTA V či Red Dead Redemption 2). Problém není ani tak u Nvidie, ta je dle svých slov otevřená všem distributorům, platformám i hrám, záleží spíše na vydavatelích, jak moc stojí o to, aby se jejich hry objevily na cloudu Nvidie.

Přidání hry mezi podporované je poměrně snadné – vývojáři nemusí nic řešit nebo něco speciálně upravovat, protože hra vidí systém jako běžné PC, v podstatě ji stačí jen nainstalovat a měla by fungovat. Vývojáři nemusí platit ani žádné speciální poplatky za zprovoznění dané hry nebo za používání platformy.

Koláče bez práce

Z pohledu hráče je oproti klasickému PC výhodou to, že je hra připravená a nemusíte nic instalovat, tedy čekat, až se stáhnou obvykle 60GB instalační soubory hry a hra má vždy aktuální patche. Ušetříte si teda i otravné čekání, které se opakuje pokaždé, když po nějakém čase spustíte klienta, který se nejdřív potřebuje sám aktualizovat a restartovat, aby mohl slavnostně stáhnout a nainstalovat 2GB záplatu pro hru a konečně ji spustil. Aktuální jsou i ovladače pro grafiku, u nových her tak nemusíte ani řešit instalaci ovladačů, které budou „game ready“.

Spuštění hry trvá zruba od půl do jedné minuty, není třeba čekat na to, než se hra stáhne z digitální distribuce a nainstaluje, instalace hry je připravená a zprovozněná. Občas se místo spuštění dočkáte jen oznámení, že se daná hra updatuje a není možné ji spustit, ale tomu se nevyhnete ani v případě, že ji instalujete na vlastní PC.

Pro majitele levných a mobilních počítačů a bude zajímavé i to, že na samotném zařízení už není potřeba moc diskového prostoru – klient zabírá „jen“ stovky megabajtů. U mě na PC má adresář s GeForce Now po pár dnech hraní 517 MB, z toho 200 MB je jakási cache. Soubory z her a uživatelské profily už se ukládají na cloud Nvidie. V době, kdy má AAA hra běžně něco mezi 60–80 GB, je to nesporná výhoda.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama