Hlavní stránka Hardware Grafické karty Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu
Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu
autor: Adam Vágner , publikováno 17.1.2020
Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

Nitro+ navazuje na tradici prémiových modelů Sapphire a v diskuzích i v řadě recenzí všichni hýří superlativy. Je to takový trumf v rukou příznivců Radeonů. Má nadstandardní výbavu zahrnující i velký tříslotový chladič s trojicí ventilátorů, který konkurenčním modelům zatápí. A k tomu všemu i celkem zajímavou cenu.


Radeon Pulse RX 5700 XT, který jsme testovali loni, seženete za 10 700 korun. Testovaný model Nitro+ se prodává od zhruba 11 600 korun – a tu bezmála tisícovku navíc oproti Pulse na Nitro+ nějak nevidím. Ano, je tu o třetinu větší chladič a tři větráky místo dvou a jsou tu adresovatelné barevné RGB LED a o pár desítek megahertz vyšší takty, jenže přidaná hodnota té tisícovce navíc neodpovídá. Ale to je asi zbytečné řešit, je celkem běžné, že za tři stovky na součástkách navíc si výrobce na produkt přirazí tisícovku, Sapphire je v tomto ohledu vlastně ještě celkem skromný.

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

Pak je tu ještě výše taktované Nitro+ Special Edition s označením 11293-05. A tomu už se raději vyhněte u tohoto modelu už bych příplatek za skromný určitě neoznačil. Jeho cena začíná u nás na nějakých 12 150 korunách. Rovnou vám řeknu, že pokud chcete pořádný Radeon RX 5700 XT a jste ochotní proti referenční RX 5700 XT připlatit dva tiscíce s vidinou, že za to dostanete pořádnou kartu, měli byste řaději přidat ještě o pět stovek víc na nedávno testovaného Strixe od Asusu.

Navenek jsou obě karty zhruba stejně velké a vypadají podobně, ale Strix má podstatně větší pasiv, a pokud výrobce vysloveně nezpacká odvod tepla od GPU nebo nepoužije mizerné větráky, právě plocha žebrování rozhoduje o tom, jak bude karta hlučná.

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenuSapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

Nejlépe to jde demonstrovat asi na pohledu zezadu – u Nitro+ žebrování pasivu začíná až pod úrovní plastového krytu, zatímco u Asusu jde žebrování ještě jeden centimetr pod kryt (to je vidět na pohledu zboku) a také je o něco širší. Znát je to, už když obě karty vezmete do ruky a potvrdila mi to i váha – Strix je těžší o víc než čtvrt kila. A má i kvalitnější ventilátory, ze kterých se neozývají žádné pazvuky, takže pokud budete chtít opravdu tichý Radeon, nejspíš vám nezbude než připlatit.

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenuSapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

Ale ne každý je taková fajnovka. Do běžných sestav s nějakým mainstreamovým chladičem procesoru a levnějšími ventilátory nemá smysl na Strixe přeplácet, protože systémové chlazení a chlazení procesoru bude ve špičkách možná i hlučnější než testovaná karta. Ale pokud máte odhlučněnou skříň za tři tisíce s ventilátory na 600 ot./min, monstrózní chladič procesoru a zdroj s certifikací 80 plus gold, zkrátka investovali jste několik tisíc navíc, aby to byl počítač co nejtišší, sáhněte už raději po tom předraženém Strixu.

Ale zpět k testovanému levnějšímu modelu Nitro+ RX 5700 XT (11293-03). Nedá se říct, že bych byl z této karty vysloveně nadšený podobně jako z nedávno testované Pulse RX 5500 XT. Čekal jsem přinejmenším podstatně nižší hlučnost. Ta mi vychází jen lehce nadprůměrně, takže vážně přemýšlím, jestli jsem někde při měření hlučností neudělal chybu.

Kartu jsem si půjčoval s tím, že je to asi jediná RX 5700 XT, které to zlaté ocenění můžu dát, a chtěl jsem jí ho dát. Měl jsem jej už v závěru pod článkem, jenomže když jsem to chtěl nějak zdůvodnit, zamotával jsem se do toho a čím víc jsem se nořil do naměřených výsledků a srovnával s jinými modely, tím méně důvodů, proč Nitro+ to ocenění dát, jsem viděl a tím hůře jsem to dokázal obhájit. Ale třeba mě ještě v diskuzi přesvědčíte a výjimečně to dodatečně změním.

Poměr cena/výkon je o poznání horší než u řady jiných karet s obdobným výkonem. V podstatě stejný výkon můžete na o něco horším Pulse pořídit o tisícovku levněji. Po stránce hlučnosti mi Nitro+ vychází spíše jako mírný nadprůměr (byť to kazí spíš software AMD než hardware Sapphire). V grafech s hlučností ale máme řadu výkonnějších karet, které jsou na tom podstatně lépe.

Mezi Radeony RX 5700 XT je to bez u nás bez debat asi nejatraktivější volba, protože většina modelů je na tom s hlučností o poznání hůře, ale když se podíváte do grafů a srovnáte i s jinými modely než RX 5700 XT, tato karta mezi nimi nikde a ničím nevyniká.

Pokud budeme Nitro+ hodnotit s továrním nastavením tak, jak přišla od výrobce (na tichém BIOSu!), aniž byste si museli půl dne hrát s nastavením regulace, je to asi nejatraktivnější RX 5700 XT, kterou u nás můžete pořídit. Nabízí nejzajímavější kombinaci vlastností – má vysoký výkon, není ani moc hlučná, ani příliš drahá, má solidní výbavu, chladič s velkou rezervou, nemá nikterak vysoké teploty a má i pro někoho atraktivní blikátka. Jiné, i dražší RX 5700 XT, které pořídíte za podobnou cenu, jsou v továrním nastavení obvykle hlučnější, někdy i výrazně. Jediná karta, která byla v testech mnohem tišší a připadá mi výrazně lepší, tedy Strix RX 5700 XT, je zase nehorázně drahá – natolik, že si neumím představit, že ji koupí někdo jiný než fanoušek AMD a Asusu.

Pokud jste pevně rozhodlí koupit Radeon RX 5700 XT, Nitro+ by mělo být na prvním místě mezi kartami, ze kterých budete vybírat. Proto jí udělím hodnocení. Ale zlato to nebude.

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT (11293-03-40G)
KLADY Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu ZÁPORY
teploty čipu i komponent V zátěži není zrovna tichá
výkonný chladič výrazně dražší než RX 5700 XT v referenčním provedení
bez zátěže neslyšná, v zátěži nepříliš hlučná horší poměr cena/výkon
FreeSync i na HDMI  
výbava karty  
vynikající vlastnosti za dobrou cenu  
Orientační cena s DPH: 11 550 Kč

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT mezi ostatními modely RX 5700 XT vyniká tím, že nabízí kombinaci dobrých provozních vlastností a příznivé ceny, proto od nás dostává stříbrné ocenění.

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

Za zapůjčení Sapphire Nitro+ RX 5700 XT do testu děkujeme společnosti Alza.cz

Sapphire Nitro+ RX 5700 XT: jasná volba za dobrou cenu

 



Tagy: nitro+  sapphire  radeon  RX 5700 XT  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
17.1.2020 14:42:57   193.85.7.xxx 715
Proč je v seznamu kapitol uvedeno Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT 4GB stejně tak v řádku konstrukce ??? jedná se přeci o RX 5700XT
17.1.2020 14:54:32   89.190.46.xxx 280
Protože už toho mám plný kecky, díky, opravím.
17.1.2020 18:31:32   193.85.7.xxx 63
To věřím jinak díky za recenzi.
17.1.2020 20:55:18   193.85.7.xxx 514
Proč mám mínus už to opravil
17.1.2020 15:13:28   88.102.102.xxx 170
Asi jsem divnej, ale za kvalitní chladič si připlatím radši, než za přetaktování.
Takže "V zátěži není zrovna tichá" asi ani ne.
17.1.2020 20:52:07   217.30.75.xxx 70
Konec druhe stranky (konstrukce):
Na záslepce je klasická kombinace moderních výstupů – tři DisplayPorty, jedno HDMI.


Pripojeny obrazek - dva stejne porty oznacene HDMI, jine dva stejne porty s ikonkou ...
17.1.2020 22:10:36   89.190.46.xxx 40
Ano, samozřejmě, zůstal mi tam viset popisek z minulé karty.
18.1.2020 00:39:58   78.102.88.xxx 101
GDDR6 14 Ghz per pin mají quad data rate, 16-ti násobný prefetch a 32-bit rozhraní, tedy se jedná o paměť o rychlosti 875 MHz a šířce sloupce 512 bitů. Číslovka 14 udává "effective data-rate", to jest přenosová rychlost na jednom pinu.
Analogicky by se autobus jedoucí rychlostí 8,75 km/h s 16-ti pasažéry označoval pojmem autobus s efektivní rychlostí 140 km/h
18.1.2020 06:00:54   89.190.46.xxx 141
No bojujte dál. Já zase léta přesvědčuju lidi, že nemají psát 16-ti násobný, když se to ve skutečnosti píše správně česky 16násobný. Když někdo napíše 16-ti násobný, tak do jediného slova naseká tři chyby. A to už je celkem umění.

Bojím se, že obojí je marný boj. Ale když přesvědčíte dost lidí, třeba si to časem rozmyslím a přestanu to používat.
19.1.2020 11:03:41   78.102.88.xxx 20
Nepřesvědčuji, oznamuji. To s tím 16násobný si poznamenám, máte samozřejmě pravdu.
18.1.2020 10:09:43   212.79.110.xxx 54
Kartu mam a velka spokojenost, ma bohuzel i led podsviceni ale neni nijak rusive. hlucnost je podle me take vice nez dobra, mam vodnika na procesor a PC je ted krasne tiche a to i kdyz hraji RDR2.
18.1.2020 13:09:33   85.216.223.xxx 1120
A čo večné problémy s drivers od AMD ? Problémy majú aj youtuberi pri každej verzii kariet viď. nižššie, sú o tom aj ďalšie videa? Jayztwocent mal tento problém tiež pravidelne v amd mu vždy vysvetľovali, že chybu hľadajú ich čínsky programátori.Na nejmenovany web keď sa spýtate ako to opraviť, tak dostanete blok za flame

5600 XT Gamer nexushttps://youtu.be/pboDbxogSw4?t=76
480,580 jayztwocentshttps://youtu.be/kewhPs2jyO4?t=400
18.1.2020 13:11:13   85.216.223.xxx 813
O čiernej obrazovke, po ktorej nasleduje reštarte nehovoriac
18.1.2020 13:55:31   213.226.209.xxx 1915
- sám říká, že se to týka jen té jedné hry v DX12 v DX11 bez bugu a dokonce výrazně lepší výkon a všude jinde je to v pohodě
- chyby jsou v podstatě běžné nezávisle na značce (řekl bych, že AMD má historicky mnohem menší průsery s drivery než NV)
18.1.2020 16:35:52   88.100.110.xxx 179
Zvláštní. S ovladači AMD jsem měl za posledních 7 let problém 2x. V obou případech si Windows usmyslely, že generický ovladač je správná volba a přepsaly nesmyslně ten od AMD. Po ruční instalaci AMD ovladače bylo po problému.
24.1.2020 20:26:15   88.100.110.xxx 00
Jo, jo, to AMD má fakt nejhoší ovladače na světě, i karty to likviduje... https://thinkcomputers.org/latest-nvidia-driver-is-apparently-killing-gpus/
14.2.2020 10:25:07   88.100.110.xxx 00
https://www.youtube.com/watch?v=F1dQoJtkI-c
19.1.2020 09:44:26   86.49.10.xxx 105
K tom jenom poznamka:

https://www.youtube.com/watch?v=pboDbxogSw4&feature=youtu.be&t=76

To video ma 181 tisic shlednuti, 8,4 tisice lidi s tim jednoznacne souhlasi a pouhych 161 lidi ne. Tudiz se tady zase muzou fanATIci zblaznit, ale asi na tom neco bude, ze jo.
19.1.2020 10:14:18   213.226.209.xxx 49
a co tím chtěl básník říct >> nějaký vlastní názor na danou kauzu by nebyl ?
19.1.2020 17:31:59   85.216.223.xxx 50
Toto by si mi nepreložil ? Že mu tam vlastne poslali na testovanie nefunkčnú kartu
https://youtu.be/v7-pdoriQOg

Hento je pravidelne, nvidia ma nezaujíma tú nemám
19.1.2020 17:34:19   85.216.223.xxx 43
Toto by si mi nepreložil ? Že mu tam vlastne poslali na testovanie nefunkčnú kartu
čas 9:15
https://youtu.be/v7-pdoriQOg
19.1.2020 10:35:46   193.85.7.xxx 89
To samé ti můžeme najít i na nvidia ovladače je to pořád to samé a dokola jen vy z toho evidentně zase děláte něco co to není jako vždy.
24.1.2020 20:33:58   88.100.110.xxx 01
No jo, zato Nvidioti jsou naprosto v pohodě, když jim ovladač odpraví kartu. Jediný výrobce, který nikdy neměl problém s ovladačem, bylo S3. Tedy by se ti, co mají problém s ovladači, měli k těmto kartám vrátit a problémy budou minulostí.
22.1.2020 21:57:15   212.79.110.xxx 33
Nechci rypat ale nepamatuji u AMD ze by vydali ovladace ktere vam muzou znicit kartu. U NV to bylo 2x? AMD uz leta nema problem s ovladaci, nebo ma ale podobne jako NV (kdyz nepocitam tech par mega fail od NV). Takze za me je to 1:1 co se ovladacu tyka.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

37 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.