Hlavní stránka Hardware Grafické karty Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla!
Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla!
autor: Adam Vágner , publikováno 12.12.2019
Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla!

AMD dnes uvádí do prodeje předlouho očekávaný model pro nižší střední třídu – Radeon RX 5500 XT. Dnes otestujeme 4GB variantu z modelové řady Pulse, která je oblíbená pro výborný poměr cena/výkon. A rovnou vám prozradím, že Sapphire její chladič tentokrát hodně přepískl. Těžko budete hledat důvod, proč pořídit něco dražšího.


Doporučená cena Radeonů RX 5500 XT je stanovená na 169 dolarů za 4GB variantu a 199 dolarů za 8GB verzi. To prostým přepočtem s DPH znamená 4800 korun za základní 4GB varianty a zhruba 5700 korun za 8GB verze. Obojí bude asi trochu zklamáním – levnější 4GB karta není o nic výhodnější než GTX 1650 Super, a dražší 8GB varianta je dokonce méně výhodná než konkurenční GeForce. Spíše než na poměr cena/výkon to AMD u 8GB verze hraje na atraktivnější výbavu.

Kromě 2 GB paměti navíc je zejména v tomto segmentu výhodou podpora pro FreeSync přes HDMI. A to je také asi jediný rozumný důvod, proč by člověk mohl chtít za současné situace upřednostnit 8GB variantu RX 5500 XT před výkonnější GTX 1660 nebo GTX 1660 Super – pokud máte nějaký lepší monitor s podporou FreeSync a trochu větším pracovním rozsahem taktů, který ale nemá DisplayPort (ale moc monitorů, které nemají DisplayPort a zároveň zvládají 120Hz nebo 144Hz asi nebude), jistě ten trochu horší poměr cena/výkon akceptujete.

AMD nám ještě před vydáním v mailu připomnělo, že v ceně je ještě zdarma hra Monster Hunter World: Iceborne Master Edition a tříměsíční Xbox Game Pass pro PC – pokud je to pro vás zajímavé, můžete si z cenovky ještě pár stovek odmyslet. A zmiňovalo i to, že jejich karty „vydrží déle než konkurenční“. To je bezpochyby pravda, majitelé RX 470, kteří ji koupili někdy v srpnu 2016, mají v podstatě ještě dnes aktuální grafiku, zatímco Nvidia konkurenční GTX 1060 nahradila lepší kartou v podobě GTX 1660 Ti v podstatě o rok dříve. A když budeme předpokládat, že i čip použitý v RX 5500 XT AMD párkrát zrecykluje...

Reálná cena?

Nové karty najdete zatím jen v doslova pár obchodech. V reálu má v nabídce více modelů zatím asi jenom Alza. A dost mě děsí, že je v její nabídce jen jediný 4GB model a jinak už jen výrazně dražší a nevýhodné 8GB verze. Mám obavy, že výrobci udělají totéž, co teď předváděli při uvedení některých GeForce – totiž že levnější modely „pozdrží“, aby ti největší nedočkavci nakoupili před Vánoci ty prémiové 8GB karty.

Ale kupovat ani 8GB RX 5500 XT s cenou přes šest tisíc bych vám rozhodně neradil. Za 5800 korun už pořídíte GTX 1660, která má sice „jenom“ 6 GB paměti, ale vyšší výkon a z hlediska poměru cena/výkon je výhodnější. A pokud jde o prémiové RX 5500 XT s cenovkou kolem sedmi tisíc, za stejné peníze už pořídíte GTX 1660 Super, která je o 20 % výkonnější.

Úplně jednoduché to není ani s 4GB variantou – zatím ji vidím jenom v Alze, kde je testovaná karta od Sapphire za 5300 korun. Budu doufat, že si Alza jako tradičně jenom přirazila pár stovek navrch a kartu nemá zalistovanou za cenu doporučenou výrobcem. Pokud by ji nebylo možné sehnat levněji, znamenalo by to, že za výkon srovnatelný s nejlevnější GTX 1650 Super (cca 4500 korun) připlatíte osm stovek a poměr cena/výkon půjde do háje.

Když už jsme u těch čtyřgigových karet, nedá mi to nevzpomenout RX 570, kterou ještě dnes pořídíte za tři a půl tisíce. A nespletl jsem se, když jsem v dubnu na konto zlevněné RX 570 psal, že tato karta za takovou cenu bude ještě dělat AMD při uvedení nových grafik problémy. Výkon RX 570 je zhruba o 15 % nižší, ale je o 28 % levnější. A pokud jste chytli variantu ITX od Sapphire v dobách, kdy stála (kvůli nižšímu kurzu dolaru) 3200 korun, tak už si musíte nad RX 5500 XT, která vám dnes, o tři čtvrtě roku později, přinese navíc v podstatě jen nižší spotřebu a 15 % výkonu při příplatku 50 % ťukat na čelo.

Když to shrnu jednou větou – novinka AMD přináší obdobný výkon a obdobný poměr cena/výkon jako konkurenční GeForce – a to je něco, co ani příznivci AMD asi slyšet nechtěli.

Sapphire Pulse RX 5500 XT

Pozitivní je, že zatímco u GeForce jsou nejlevnější modely vykradené a jejich chladiče zrovna nenadchnou, protože výrobci si už dobře hlídají, aby neparazitovaly na vyšších modelech, u Radeonů máme přinejmenším dnes testovaný Pulse RX 5500 XT, kterému po stránce provozních vlastností není co vyčítat, lze jen chválit.

Výbava karty odpovídá spíše modelům někde uprostřed nabídky (a právě na to konto se bojím, že za 4800 neuvidíme tuto kartu, ale nějakou jednoduchou 17cm verzi s kusem hliníku na čipu a jedním ventilátorem, jako je RX 570 Pulse ITX).

Když kartu přepnete do tichého režimu, nabídne naprosto stejný výkon jako v tom standardním a ventilátory běží jen na 750 ot./min, při kterých je uslyšíte jen s uchem na jejich slabě vrnícím motorku. A to vše při nízkých teplotách a přívětivé spotřebě, která je srovnatelná se „zelenými“ GeForce.

Grafiku, která by byla v zátěži tak tichá, už jsem v testu hodně dlouho neměl. Obdobně je na tom třeba Asus ROG Strix GTX 1660 Ti, jenže to je karta s výkonem dnešních grafik za šest a půl tisíce, a prodává se za devět. U některých úspornějších karet s velkým chladičem by se k tomu asi dalo dopracovat s ručním nastavením regulace, ale už ani nepamatuju kartu, která by podobně fungovala už od výrobce (a dvojnásob to platí u Radeonů). A to při ceně nejlevnějších modelů!

Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla!

Poměr cena/výkon není lepší než to, co můžete pořídit, ale nenajdete moc karet, které při podobné ceně a při podobném poměru cena/výkon nabídnou i podobné provozní vlastnosti. Proto kartě od Sapphire s předpokladem, že půjde v dohledné době sehnat i za méně než pět tisíc, udělím zlaté ocenění.

Sapphire Pulse RX 5500 XT
KLADY Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla! Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla! ZÁPORY
teploty čipu i komponent 4 GB paměti
kvalitní chladič s vysokým výkonem při manuální regulaci ventilátorů se nelze dostat na nízké otáčky
bez zátěže neslyšná, v zátěži v tichém režimu téměř neslyšná  
FreeSync i na HDMI  
atraktivní poměr cena/výkon  
nadstandardní vlastnosti karty za vynikající cenu  
Orientační cena s DPH: 4 900 Kč

Za špičkové provozní vlastnosti při atraktivním poměru
cena/výkon udělujeme Pulse Radeon RX 5500 XT od Sapphire zlaté ocenění.

Sapphire Pulse RX 5500 XT: Karta, jaká tu dlouho nebyla!



Tagy: sapphire  navi  rx 5500 xt  pulse  radeon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.12.2019 19:51:36   85.163.26.xxx 10810
Tak teda teď už musím něco napsat. Karta která nepřináší nic nového, stejný výkon za stejnou cenu se dá koupit už bůhvíjak dlouho, akorát to míň žere a topí (což hráče nezajímá) dostane zlatou hvězdu. Ale ryzen 3950X, což je něco co tu nikdy nebylo kterej rozdrtí HEDT intelu si neodnese hvězdu žádnou. Jako wtf
12.12.2019 20:23:48   89.190.46.xxx 245
Stejný výkon za stejnou cenu se kupuje dva roky (teda ne doslova, ale to je na delší povídání). To by podle téhle logiky neměla žádná grafika za poslední dva roky dostat ocenění?

Za pět tisíc grafiku s podobným mixem vlastností asi jen tak nekoupíte. Já vím, že všichni jdou hlavně po poměru cena/výkon, ale to bych musel vzít Gainward 1650 Super s jejím vykleštěným chladičem za 4400 a dát tu zlatou placku jí. To by se vám asi nelíbilo, co?
12.12.2019 20:28:58   85.163.26.xxx 236
Můj komentář měla být spíš stížnost na objektivnost hodnocení vašeho kolegy. Každopádně i tak si myslím, že za to že má karta dobrý chladič je zlato docela dost
12.12.2019 20:57:24   89.190.46.xxx 244
To není jen dobrý chladič. Člověk málokdy potká grafiku, která má ve standardním nastavení v zátěži větráky pod 800 ot./min. při 70 °C na GPU (a není proti jiným modelům přepálená o dva tisíce).
13.12.2019 19:56:20   86.49.3.xxx 116
adame a co tovje troleni na diit? to ti pripada normalni? takhle se nechova ani redaktor jakehokoli media, natoz sefredaktor


bud je tvuj platek lepsi nez ten druhej, ale systematicky trolit diskuse, to je nad ramec a hnus. zajimavy je, ze diit to tady nedela, asi te maj u zadele, jsi nula.

tenhle web se bud zmeni nebo by ho meli majitele zavrit, je to ostuda.
13.12.2019 23:02:01   89.190.46.xxx 104
Ale no... Tím, že mu napíšu, že by se mohl podívat na ceny do Alzy místo toho, aby se tvářil, že se české ceny nedají zjistit a radši se odvolával na to, za kolik se ty karty prodávají v Německu, trolím jak?

Že tam prostě nenapíšu jenom „Ty karty jsou už v Alze, stojí tolik a tolik?“

On to ví, že tam jsou. A ví, za kolik. Proto se tváří, že české ceny jsou zatím ve hvězdách.

Každý diskutující, který ceny těch karet včera řešil, si byl schopný zjistit, za kolik se ty karty u nás reálně prodávají. Jenom novinář, který se grafikama zabývá už desítky let, o té kartě píše a hodnotí ji, to prostě nikde nedokáže vypátrat?
13.12.2019 19:59:39   159.253.109.xxx 39
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
13.12.2019 20:40:24   213.226.209.xxx 122
10980xe předobjednávce
je:
- v předobjednávce
- HEDT
- výrazně dražší
- s větší spotřebou
- srovnatelným i menším výkonem v produktivní činnosti
- horší herní výkon

není to ThreadRipper, který ho rozcupuje

z mého pohledu ho ta "mainstreamová" 3950x rozdrtila v poměru výkon/cena/spotřeba
13.12.2019 21:55:35   159.253.109.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
12.12.2019 19:56:21   89.103.214.xxx 2034
Je vas uz hodne fanousku AMD a redakce na to proste musi reagovat, takze grafika uplne o nicem dostala teda to zlaty hodnoceni,ac by nezaslouzila ani bronz.
Vzdyt je to naprosto o nicem, NVidia uz ma na trhu lepsi a levnejsi karty.

A souhlasim s predchozim komentarem, jestli se neco od AMD zaslouzil zlato, tak je to ten RyZen 3950X!
12.12.2019 20:12:34   89.190.46.xxx 203
Tu placku tam měl dát především Obr. V tom ajfru, co jsem měl, jsem ji tam před vydáním nedolepil, a dávat ji tam teď, ex post tři dny po vydání a po tom, co je v diskuzi, to už by bylo blbý, ne?
13.12.2019 19:59:10   86.49.3.xxx 91
dej ji tam, bude to symbol
12.12.2019 21:16:23   95.82.170.xxx 364
Dobry vecer,
Dekuji za recenzi. Doplnim informace z ostatnich webu, ktere tuto kartu testovali (SAPPHIRE PULSE 4GB). Celkem jsem prosel 18 webu, kde bylo testovano 15 her ve full hd a QHD a dal do tabulky. Vsechny weby krome jednoho (nezjistil jsem) testovany na verzi 19.2.2.
Prumer ze vsech webu a her:
FullHD DX11: 1650S je presne stejne vykonna jako RX5500 XT
FullHD DX12: RX 5500 XT je o 1% rychlejsi
QHD: DX11: RX 5500 XT je o 2% rychlejsi
QHD: DX12 RX 5500 XT je o 3% rychlejsi
Spotreba: 10% lepsi pro 1650S. Zalezi na konkretnim modelu.
Hlucnost: 8% lepsi pro RX5500. Zalezi na konkretnim modelu. Vyhodnost za predpokladu 1650S za 159 USD a RX 5500XT 169 USD, Je 2% procenta pro 1650S.
Hodnoceni: RX5500 XT 79% ze 100% (pouze z webu, kde hodnoti systemem hvezd (1-5) nebo procentami)
1650S 83% ze 100% (pouze z webu, kde hodnoti systemem hvezd (1-5) nebo procentami)

Celkove dojmy recenzentu z RX 5500 XT: Bohuzel zklamani. Zbytecna karta, ktera jiz neprinasi nic noveho. Vykon a spotreba na urovni Nvidie (kladne hodnoceno), bohuzel cena je min o 15$ vyssi nez by mela byt. Jinak karta Sapphire Pulse RX 5500 XT ma velice dobre provzn
Osobni pocit: Cekal jsem bohuzel cenu o min 10$ nizsi. Osobne si myslim ze tuhle bitku vyhrala Nvidia, ktera hlavne dokazala vydat 1650S drive a tak ziskat nesmirnou vyhodu. Protoze jinak by stala RX 5500XT proti 1650 no super a tu by rozdrtila a recenze by vypadaly uplne jinak. Co mne osobne nejvic mrzi je celkovy posun grafickeho trhu za posledni roky. Bohuzel naklady jsou asi vyssi a vyssi. A take si myslim ze 5600 nebude tak vyhodne jak jsem doufal. Ackoliv bych si pral opak. Preji AMD a Nvidii hodne uspechu a poradny konkurencni boj.
Pekny vecer
15.12.2019 15:38:26   46.150.193.xxx 62
Môj názor je, že je to dobrá karta, cenu teraz španujú obchodníci, ale ak klesne na svoju úroveň niekde okolo 160e -170e tak pre mňa no problem. Ide o to, že tá karta nie je asi určená prioritne pre ľudí, ktorí majú 480 alebo 580 alebo 1060 ale asi pre ľudí ktorí majú 280 a 380 alebo ako ja 290X. Síce výkonom by som bol asi na tom istom, ale oproti súčasným 300W a helikoptére v case, mať 130W a ticho, by bol sakra rozdiel. Samozrejme tiež je tak trochu pre ľudí, ktorí chcú AMD alebo ktorí vidia veľký benefit vo freesync. Tí ktorí majú radšej NV nemôžu zúfať, lebo zoberú 1650S a hotovo.
13.12.2019 06:57:57   185.47.220.xxx 206
Akorát nevím kdo si tu kartu koupí, protože rudí pod 8GB nejdou

Jinak ocenění také nechápu, karta si to nezaslouží. Kdežto některé CPU od AMD ano.
Ač nerad musím souhlasit s tím, že web upadá a nemá pro mě takovou hodnotu jako dřív.
13.12.2019 07:19:27   89.190.46.xxx 350
To je jednoduché. Mezi kartami za pět tisíc tato vyniká. Jakkoliv nepřináší o dvacet procent lepší poměr cena/výkon, ostatními vlastnostmi vyniká. Je to levný model s vlastnostmi prémiových karet. Dnes už máte obvykle na výběr v podstatě jen mezi levnými a snad i záměrně zmrzačenými kartami, nebo dobrými, ale předraženými. Pro tento Pulse to neplatí.

Není osekaný na kost jako MSI GTX 1650 Super Ventus XS, který za podobnou cenu nemá ani monitoring otáček na větrácích a v idle je hlučnější než ten Sapphire v zátěži.
13.12.2019 11:52:26   89.24.109.xxx 51
No, a to má prý AMD přijít s 6GB kartami.
13.12.2019 07:16:57   148.64.27.xxx 64
Dle zahraničních recenzí i AMD je podstatný výkonový rozdíl mezi 4 a 8GB variantami, i přes 10%. Bohužel je tam i podstatný rozdíl cenový..
Je to ale zajímavé, zvlášť když si člověk uvědomí, že počet aktivních jednotek i takty jsou jinak úplně stejné..
13.12.2019 09:56:23   193.85.233.xxx 163
Psal jsem to už jedné z minulých recenzí. Proč máte v grafech tolik stejných karet a jíné vůbec?
Jako 4 různé 1660 Ti, pět různých 5700X a 2060, které se, překvapivě liší, jedním fps, ale žádná GTX 1070?
Upřímně, kolik lidí se 1660 (Ti, S) nebo 5700X bude zajímat výkon této karty? Ten bude zajímat lidi s kartami GTX760/780, 960/980 a 1060/1070. A věřte, že je stále spousta lidí, co tyto karty používá.
13.12.2019 10:20:14   89.190.46.xxx 58
Protože se jednotlivé grafiky netestují kvůli tomu, aby se zjistilo, jaké dávají FPS, na to by stačilo otestovat jednu kartu od modelu.

Proč tam nejsou jiné staré karty... to je jednoduché, dotestovat cokoliv, na co se nedá udělat recenze, znamená dva dny nezaplacené práce. A ty ostatní recky nesypou tolik, abych si něco takového mohl dovolit.
16.12.2019 11:11:28   194.213.41.xxx 41
Tohle dycky miluju, stěžovat si že někdo něco neudělal, když to dělá zadarmo.. přečti si to na zahraničních webech, kde jsou ty redakce placené... tam to jistě najdeš... a nepruď
13.12.2019 13:34:34   78.45.114.xxx 151
Myslim, ze Adams zaslouzi za tuto recenzi pochvalit. Jestli je to na zlato nevim, ale ocenil hodne dobre provozni vlastnosti, coz je pri vyberu z nekolika modelu dulezitejsi, nez jestli karta ma o 2fps vic nebo min nez druha.
13.12.2019 15:06:35   83.208.253.xxx 1130
Potvrzuje to jen leta znamy fakt, AMD pro socky, INTEL a NVIDIA pro lidi kteri potrebuji comp spolehlivy a vykonny a kteri nejsou az takovi kolenovrti.
13.12.2019 15:33:16   109.107.210.xxx 306
Léta známý fakt je, že tohle o AMD, Intelu a nvidii píšou volové.
13.12.2019 19:44:34   46.167.234.xxx 1315
Přesně tak, výrobky AMD mají jedinečný slogan.
Kup si a dodělej si sám. Pokud nad těmi šroty nestráví člověk hodiny laborování, tak se to prostě nerozjede,a co se týče životnosti, tak do konce záruky to ani nevydrží. Co se týče software , tak Radeon Software Adrenalin 2020 Edition, je zdárný příklad, na zabugovaný systém kde nic nefunguje už si stěžují tisíce uživatelů. Takto k vynikající zručnosti pracovníků AMD.
13.12.2019 20:43:19   213.226.209.xxx 1411
jj zato kdysi NV drivery likvidovaly i HW okolo nejen kartu AMD taky mělo problémy s SW, ale nikdy se snad nestalo, že by vadné drivery zničily HW prostě NV je jiný LVL ti jsou vždy krok napřed ;)
16.12.2019 11:14:32   194.213.41.xxx 90
Jak to jen dělám, že mě výrobek AMD funguje.. asi nějaký úkaz.. měl bych to někde vystavovat... a nebo jsi jen dementní troll ?
13.12.2019 20:02:01   86.49.3.xxx 158
ja souhlasim, my socky jsme za ty leta od AMD 486 vytahli cena/vykon tolik navic , ze se musime stydet jak ten vykon krademe

Spolehlivy intel, s milionem der, doporucuje svym, nepratelum jako hlavni platformu pro jejich podnikani. Pak si tam dojdu pro hesla a data
14.12.2019 07:24:32   93.99.200.xxx 41
jestli jsem se koupí RX 570 Saphire Nitro+ za cenu lehce přes 3t neunáhlil. Ale asi nee.
14.12.2019 14:56:01   78.102.70.xxx 24

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

53 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.