Hlavní stránka Hardware Grafické karty MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič
MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič
autor: Adam Vágner , publikováno 26.9.2019
MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič

Po první vlně nereferenčních RX 5700 a 5700 XT, které byly stavěné hlavně na to, aby se mohly rychle prodávat (třeba díky použití modifikovaného referenčního plošného spoje), se do prodeje dostávají už i propracovanější čistokrevné nereferenční modely. RX 5700 XT nabízí obdobný chladič jako RTX 2070 Super Gaming X a dobrou cenu.


Než jsem se pustil do přebírání výsledků, říkal jsem si, že jde o kartu, která má obdobnou konstrukci jako RTX 2070 Super Gaming X a nějaké vyšší ocenění ji nemine. Má opravdu velký chladič s velkou rezervou, který u výše uvedené GeForce zvládá uchladit čip při hlučnosti, o které si může řada karet nechat jen zdát.

Ale pak jsem zabřednul trochu víc do výsledků testů provozních vlastností a ta jistota se začala vytrácet. A je dost dobře možné, že za to do velké míry může neobvyklé chování regulace otáček u nových Radeonů. U konkurenčního Strixe od Asusu jsem zjistil, že u karty, jejíž ventilátory se s červencovými ovladači pohybovaly v zátěži někde okolo 1300–1550 ot./min, se s novou verzí ovladačů roztáčejí až ke 2000 ot./min.

A teď babo raď – můžou za to výrobci karet, nebo AMD? A kdo do jaké míry? Změní se to zase v příští verzi ovladačů?

MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič

Také u MSI byly otáčky ventilátorů docela divočina, i když si je karta držela stabilněji než zmíněný Strix od Asusu (který samozřejmě ještě uvidíte). Karta umí být minutu hlučnější a minutu tišší. Pojal jsem podezření, že je problém v tom, že testuji vždy v kuse několik zrhuba dvouminutových úseků a regulace má potřebu vždycky po spuštění zátěže ventilátory protočit a pak zase zpomalí. Ale není tomu tak, když jsem na kartě sledoval otáčky ventilátorů při trochu delším hraní, objevovaly se podobné výkyvy. Regulace není řízená čistě teplotou, ale bere v potaz i aktuální příkon a vytížení jádra. A tak se stává, že poté, co prudce naroste zátěž, se rychle zvednou otáčky ventilátorů, ale s tím, jak postupně rostou teploty čipu, otáčky ventilátorů naopak klesají. Když se pak ve hře mění výrazněji zátěž GPU (například při střídání hraní a cutscén), otáčky ventilátorů slyšitelně kolísají. Hodnoty kolem 1600 ot./min nevypadají nějak děsivě, ale jde o ventilátory Torx 3.0, které dosahují už při nižších otáčkách vysokého průtoku vzduchu a je to znát i na hlučnosti. Kolísající hlučnost je pak rušivější než monotónní hučení ventilátorů. A příliš vás nepotěší ani cívky, v tomto ohledu je karta průměr.

MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič

A je to vážně škoda, protože teploty z údajů z monitoringu nejsou nijak vysoké, i v okamžicích, kdy jsou ventilátory na nižších otáčkách, není čip (oproti ostatním RX 5700) nijak žhavý a teploty VRM nebo pamětí jsou také lepší než u většiny modelů.

MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič

Maximum ventilátorů je navíc o nějakých 1000 ot./min výše, takže chladič má obrovskou rezervu. Vysoké jsou i takty – a tady je možná další z příčin, proč je na tom karta s hlučností proti RTX 2070 Super Gaming X o tolik hůře. Příkon Radeonu je oproti RTX 2070 Super Gaming X s obdobným chladičem o nějakých 40–60 W vyšší.

Pro dvě procenta výkonu navíc proti referenční kartě tedy MSI obětovalo něco z provozních vlastností a poctivě navržená karta, která v tomto provedení u Nvidie excelovala, se kvůli nastavení regulace posunula u Radeonu spíše do druhé poloviny startovního pole.

Paradoxní je, že ani cena není na rozdíl od RTX 2070 Super Gaming X vedle ostatních RX 5700 XT nijak přehnaně vysoká, spíše naopak.

Vypadá to, že MSI vyrobilo kartu, která může nabídnout víc než většina konkurenčních modelů, které nemají pod krytem chladiče velkou hliníkovou cihlu, ale v praxi to při daném chování regulace není moc vidět.

Pokud ji dokážete sami doladit k obrazu svému, je Gaming X momentálně jeden z nejlépe vybavených Radeonů RX 5700 XT, které můžete pořídit a neváhal bych ho doporučit – z u nás prodávaných karet je na tom lépe možná jen nové Nitro+ od Sapphire a Strix od Asusu (ale i u něj provozní vlastnosti dopadly s aktuálními ovladači dost mizerně a stojí ještě o nějakých 1200 korun víc). Dost možná bude stačit i nějaké to „nastavení na jedno kliknutí“ přes MSI Dragon Center.

Ale pokud kartu vezmete, nainstalujete tak jak je bez dalších podpůrných aplikací a budete ji chtít provozovat jen se standardním nastavením, snad až na ten o trochu vyšší výkon a slušné teploty výrazně nevyniká nad ostatními nereferenčními modely, které nejsou úplně zpackané.

MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X, 8 GB
KLADY MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič MSI RX 5700 XT Gaming X: konečně pořádný chladič ZÁPORY
atraktivní cena a poměr cena/výkon při standardním nastavení v zátěži hlučnější
výrazně lepší chlazení než referenční karta vyšší takty za cenu výrazně vyšší spotřeby
bez zátěže neslyšná  
Freesync i na HDMI  
vysoký výkon  
   
Orientační cena s DPH: 12 700 Kč


Tagy: msi  rx 5700 xt  radeon  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.9.2019 22:09:52   37.188.187.xxx 446
Skromně prosím o navrácení GTX 1060 do testů. Moc jsem nepochopil její vyřazení.. a to z mnoha ohledů. Vždy to pro mě byl odrazový můstek pro srovnání výkonu s ostatními kartami ve Full HD. Děkuji
27.9.2019 04:46:11   84.245.120.xxx 173
Aj keď sa to nezda 1/3 hračov použiva prave GTX1060 a určite by ich zaujimalo o kolko by si polepšili (vykon), alebo pohoršili (hlučnosť, spotreba, cena)
Inak tie narazove otačky u AMD tiež nechapem chladič je tichy aj relaticne chladny, ale veltilator sa na kratku chvilku roztoči na max čo samozrejme vyruši a naštve, prečo to roby som nezistil.
27.9.2019 06:20:33   89.190.46.xxx 134
Sranda je, že jsem ji do těch grafů vrátil. Jenom ve většině z nich přetekla pod okraje iframe, který byl menší, takže nebyla vidět.
27.9.2019 09:31:01   37.188.187.xxx 81
Děkuji
26.9.2019 22:44:09   89.102.130.xxx 1112
plánováná RTX 2070, jenže ta pomalu mizí z trhu a kupodivu kvalitní nereference které drží vyšší takty jsou prakticky fifty-fifty s 5700XT. Je záhadou proč nV při uvedení dala tak nízké frekvence, zřejmě měli spoustu defektních jader s RTx 2080.
K samotné 5700XT - RDNA se mohutně vylepšila ta optimalizace je znát, přesto pořád 2304SP nV zdatně bojuje s 2560SP Radeonů. Smůla NAvi je že přišla proti nové specialitce konkurence. Těch her s RT modem není moc, ale i tak je to slušné lákadlo. Proti tomu je Navi takový fádní příbuzný který nemá čím překvapit. Stát proti Pascalu nebo jeho nějakému refreshi tak by excelovali, ale takto je to dost rozpačité, dost to připomíná začátky s jádrem Polaris
27.9.2019 09:16:27   51.15.117.xxx 43
Intel teď vyrukoval s oneAPI pro rt (dx11 včetně) s první vlaštovkou WoT. Tak konečně budeme moci brzy konkurenci přímo srovnat. Taky jsem marně hledal nějaký hlubší rozbor ai denoisingu; tam narozdíl od rt AMD nezaspalo a má vlastní rozhraní; ale zatím jsem narazil jen na rozbory řešení Intel Open Image vs Nvidia Optix. Intel si podporou vyšlapává cestičku k vlastním gpgpu velmi zajímavě.
27.9.2019 09:36:57   141.255.162.xxx 65
Teda fanoušci mě mohou kamenovat s nějakými RadeonRays, které ovšem doposud nebylo nikde v praxi, běžném sw, nasazeno, ani nebylo takové nasazení ohlášeno.
27.9.2019 06:29:06   194.228.11.xxx 119
Kdo chce dobrou kartu na Fhd za jakžtakž ještě akceptovatelné peníze, koupí tohle, můj názor. Já teď koupil a max spokojenost.
28.9.2019 16:13:05   89.234.157.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
27.9.2019 07:15:08   195.113.180.xxx 52
Karta vypadá dobře. Souhlasím, že je lepší se vykašlat na těch pár % výkonu navíc a radši to trochu poladit, čímž člověk získá lepší teploty, hlučnost i spotřebu. Trochu škoda
5700 XT se dá sice nataktovat přes 2GHz, ale AMD ví proč skončilo na 1,9GHz. Pak už spotřeba leze neúměrně ku výkonu.

Zajímavá může být 5700 Gaming X (pokud je tam stejný chladič). Bude test?

Tam se totiž taktování může vyplatit.
Ale když teď koukám na web MSI, tak u 5700 mají uvedenou spotřebu 225W což je jako ref. 5700XT a přitom má boost do 1750MHz, tedy jen 25MHz nad ref. Navíc u 5700XT Gaming X mají taky 225W, takže asi chybka na webu?
27.9.2019 08:01:47   178.17.10.xxx 76
Otáčky Radeonů RX 5700 jsou krom jiného (vytížení, odhad výkonu) řízeny nikoliv běžnou teplotou čipu ale hotspotem (Juntion).
Jinak přerušované testy jako tvůj AvP, kdy vytížení GPU klesá mezi loopy k nule Radonům opravdu nepomáhají, ale naopak škodí. Vždy totiž musí zpočátku najet na vysoké otáčky (throtteling) a postupně pak padají k běžným hodnotám (kolem nastaveného acustic limit), u kterých pak oscilují právě podle řídících hodnot (vytížení, předpokládaná spotřeba a hotspot).
Ty pak navíc z těchto testů bereš hlučnost odvozenou právě od těch maximálních otáček (throtteling), takže není divu, že ti pak všechny Radeony vycházejí oproti GeForce tak špatně (u Polaris jakbysmet).
27.9.2019 09:04:20   89.190.46.xxx 113
Prosimtě, ten hotspot tam v tom grafu je taky, když se pořádně podíváš. Není to řízené jenom hotspotem (anebo je to řízené nějakým tajným). Jaké máš vysvětlení pro to, že ačkoliv je hotspot na špici, otáčky jsou téměř nejníže a jdou dolů? Ta regulace se takto chovala i u karet, které ještě hotspot neměřily.

Dělá to na mě dojem, že se AMD snaží predikovat vývoj teploty a když má pocit, že poroste, tak přidává na otáčkách – a když po čase zjistí, že to není tak zlé, tak začne zpomalovat.

A znovu opakuju (je to i v textu), ty otáčky kolísají i při souvislém hraní.

Co se té hlučností týká, za mě je pitomost nechat to deset minut jet a pak teprve jakože odměřit hlučnost. Co mám zkušenosti s lidmi, co kladou velký důraz na hlučnost, tak je to většinou kvůli tomu, že mají počítač v ložnici, kde spí manželka, nebo na kolejích, kde je spolubydlící. A tu usínající manželku určitě nepotěší, že je ta karta povětšinou tichá, jenom si občas tak houkne.

Tady je log ze strixe a toho tomb raidera, a bylo to v Quiet mode!, někde v sedmé minutě jsem ho pouštěl. Hrál jsem to asi tři minuty, a ještě po té době ty otáčky lítají a točí to na 1900 rpm. Čip má přítom 53 °C, Junction je kolem 65 °C a regulace to ještě tůruje a zvedá výkon větráků. Ta regulace je prostě uplně vymletá. Pak jsem to myslím nechal chvíli stát na místě a otáčky se ustálily.

https://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/vagner/strix-5700-tomb-raider.hml

Proč musí ventilátory najet zpočátku vždy na vysoké otáčky?
27.9.2019 09:31:24   178.17.10.xxx 25
To že hospot měříš vím, jen komentuji graf a text na poslední straně, kde tvrdíš, že teploty jsou nízké. Ne nejsou nízké, hotspot ti tam leze nad hranici 90°C a karta má při tom nastaven limit na 87°C.

To, že je regulace Radeonů oproti GeForce podivná a tak trochu nepředvídatelná je pravda. Navíc, podle všeho jsou ovladače RSAE v současnosti rozbity. Nedávno jsem to řešil s XFX, kde mi poradili testovat jen na 19.8.2, ale problémy jsem našel i tam (u RX 5700 XT THICC). První spuštění Time Spy Stress Test si ventilátory držely po celou dobu testu příliš vysoké otáčky (na hodnotě Throtteling). Při druhém spuštění pak bylo již vše OK a otáčky slezly na rpm určené hodnotou Acustic limit (do dnes nedořešeno).

U Polaris byla regulace podobná, jen se nepoužíval hotspot. Fan Throtteling (najetí na rpm při prvním vytížení) je prostě fakt, tak to mají holt nastavené a neměl bys to brát jako hodnotu vhodnou pro určování hlučnosti karty. Toť vše
27.9.2019 09:49:10   89.190.46.xxx 61
Ne, ani to najetí na vyšších otáčkách při prvním vytížení nedává smysl – smysl by to dávalo v případě, že by ty hodnoty maximálních otáček byly stejné. Ale ony jsou s každým spuštěním vyšší jenom proto, že je čip o něco teplejší než předtím.

A já obecně neberu hodnoty z roztáčení větráků. Ostatně když se podíváš na to AvP – ty špičky nejsou při nájezdu větráků ani při spuštění zátěže – ty špičky tam jsou někde v pětadvacáté sekundě, co ten test běží. U druhého průběhu je peak někde uprostřed stosekundového testu.
27.9.2019 10:08:00   178.17.10.xxx 25
Jo, jenže někdy to trvá i déle:

https://www.gpureport.cz/recenze/220-asus-strix-rx-5700-o8g-gaming/images/asus-strix-rx-5700-o8g-gaming-stress-test-otacky.gif

Ale, dělej jak myslíš, ty jsi pánem svých recenzí
27.9.2019 10:20:29   89.190.46.xxx 61
A ty máš pocit, že je při takovém průběhu otáček dobré do grafů měřit hlučnost na 1200 ot./min?

Obecně nejsem zastáncem porovnávání extrémních hodnot, ale u hlučnosti to pro mě neplatí.
27.9.2019 10:46:25   198.98.58.xxx 53
Zajímala by mě životnost těch pamětí, protože jejich teploty jsou i tady imho děsivé, šílené.
27.9.2019 11:22:40   89.190.46.xxx 63
Taky si říkám, jestli to není důvod, proč na některých GeForce odcházely a proč tam vůbec jsou teplotní snímače, když se dosud chlazení pamětí nijak zvlášť neřešilo.
27.9.2019 11:44:25   176.10.99.xxx 32
Jako vysvětlení se to určitě nabízí i s ohledem na obecně často agresviní marketing Nvidie. Taky by to částečně vysvětlovalo, podněcovalo nový design Founders edice s příchodem RTX. Ale příjde mi, že u 5700 jsou ty teploty ještě znatelně horší, právě akcentované menším výběrem a povedeností nereferenčních provedení.
27.9.2019 11:50:00   176.10.99.xxx 37
Provozovat to na linuxu, kde je odladěnost u AMD už tak sázkou do loterie, tak bych měl hnědé trencle.
27.9.2019 11:57:36   195.113.180.xxx 62
Hmm, koukám na techpowerup a ty teploty jsou velké u všech 5700(XT).
U RTX 2800Ti FE vidím 80°C (podle infra na tomshardware). Neref tedy budou o chlup lepší.

Např. Micron u GDDR6 uvádí operační teplotu až 95°C a některé až 105°C.
Takže životnost může být zajímavou otázkou.
27.9.2019 12:36:01   185.220.101.xxx 23
Za dva roky dost možná bude zapékání karet žhavým tématem.
28.9.2019 10:21:22   193.165.96.xxx 02
Aby se grafy výkonu zobrazovali kompletní a ne jen horní půlka?
28.9.2019 11:39:33   86.49.226.xxx 412
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.9.2019 16:09:14   104.244.76.xxx 610
Přesně tak,ale bez digizombíků by byla světová populace o něco chytřejší. Aspoň starší generace má pořád uplatnění na trhu práce, když už mladý nechtějí se vzdělávat, ale trávit svůj drahocený volný čas hraním primitivních her. A ještě tomu nasadili korunu, že hraním digitálních her kategorizují jako sport, prostě primitivismus na entou.
29.9.2019 21:59:49   62.245.97.xxx 27
vagner chodi DENNE osirat na diit a jeste si mysli ze je to jako konkurencni boj ja tu nikdy nevidim ze by tu nekdo z jejich serveru bulel. naprosto neobjektivni informace, zkresleny za par kacek ve prospech intelu a k tomu ten chudak co si rika sefredaktor a a ani neumi drzet zobak kdy prohrava, jak ctennost tak nazory
29.9.2019 22:01:08   62.245.97.xxx 08
a do toho ten debil co se mu rika obr, ale jen pro obri ego kterey je ve skutecnosti velikosti mrkvicky co ma

recenze na nic, ostuda, lidi se tomu smejou.


ale mazejte dal ucty a hrajte si na server a pane Saroune - UTIKEJTE
29.9.2019 22:09:12   62.245.97.xxx 09
a rybka? z ceho ten clovek zije? z neceho driv asi? dyt jsou to slataaniny porad dokola- apple je lidr zla, nemuzu nikam odejit, nemuzu si nic opravit - a dalsi to jen kopirujou. a na to tema 100 clanku, UZ JE TO NUDA.
30.9.2019 03:10:36   89.190.46.xxx 30
Lež, lež, neprokazatelné, lež, pomluva (https://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/pravni-poradna-prace-internet-pomluva-zamestnani.A180304_191543_podnikani_kho), neinformovanost, ???, lež.

Příště bych prosil si to aspoň předem rozmyslet a vyblít do jednoho příspěvku (i na tom diit), už tak je to OT a ještě to dělá zbytečně další bordel v diskuzích. Je celkem smutné, že některé fans dokážou do nepříčetnosti vytočit i celkem neškodné příspěvky.
30.9.2019 23:55:46   86.49.226.xxx 00
je to spatne Adame, je to marne a satne,

prijdu po odpoledni, nebo po nocni a vidim tohle, ..

ja se takhle rozciloval v praci ve 2 rano, malem me kleplo, ..

dalsich par tydnu me videla uklizecka a rekla mi, ze looser(proste, to videla, ze sem si nevedel rady) a byla to pravda,


neni to u vas na tom PCT dobre, ty vis ocem mluvim
1.10.2019 00:02:10   86.49.226.xxx 00
jen k tvemu koment, nikdo te tu neodsuzuje, jen se te snazi nasrat, jeto pitomost co tu o DD a tobe rikaji.

Jsem rad za tvoje recenze!
6.10.2019 09:29:40   194.228.32.xxx 00
Koupij jsem sapphorku nitro+ a musím říct že se chová podobně jako tahle MSI-v zátěži je hlučná a trpí na kolísání otáček ventilátorů,což je dost otravné.Dále jsem si všiml u některých her skokové kolísání frekvence a spotřeby karty,skoky s 200 MHz na skoro 2000 MHz a spotřeby s 30W na 220+....hádám nedoladěné ovladače (mírně řečeno)
Abych kartu ztišil musel jsem ji podvoltovat,snížit frekvence a power limit,po pravdě čekal jsem od té Sapphirky daleko víc,vzhledem k mohutnosti chladiče a třem větrákům

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

33 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 11.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.