Hlavní stránka Hardware Grafické karty Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...
Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...
autor: Adam Vágner , publikováno 24.5.2019
Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...

Co se stane, když skoro zastavíte ventilátory a karta se začne přehřívat? Když power limit snížíte o 50 % a RX 580 bude žrát jen 70 W? Co udělá se spotřebou, když podvoltujete GPU 0,1 V? Podíváme se na limity, taktování GPU i pamětí, časování pamětí, podvoltování, podtaktování a na podobné skopičiny, které vám RX 580 a ovládací panel WattMan dovolí.


Nastavení pamětí najdete je až ve spodní části ovládacího panelu. Na obrázku níže je standardní nastavení u Dual RX 580. První dlaždice vlevo pod „budíkem“ s aktuální frekvencí slouží pro nastavení časování pamětí, na to se podíváme v další kapitole. Následuje dlaždice Frequency (MHz) s přepínačem a s posuvníkem.

Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...

Tím můžete měnit takt napětí v povoleném rozsahu. Se standardním nastavením rozsahů pro taktování můžete narazit na to, že nastavíte maximum a karta běží, a potom budete mít pocit, že by paměti šly i přes limit, ale dá se říct, že jsou nastavené rozumně. Posunutí limitů rozsahu taktů (viz. kapitola taktování GPU) mi už většinou nepomohlo, karta šla při vyšších taktech pamětí rychle do kolen.

Přepínač přepíná mezi nastavením pomocí posuvníku (2000 MHz Max.) a pomocí vepsané hodnoty (Dynamická) – u RX 580 jde upravit jen ta třetí, maximální takt. Hodnoty STAV 0 a STAV 1, u nichž je 1750 (což je standardní spodní limit pro podtaktování), měnit nelze.

Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když... Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...

Neznamená to, že by v „Dynamickém“ režimu paměti běžely na 1750 MHz. Ať už se standardním nastavením, úpravou pomocí posuvníku nebo v dynamickém režimu s ručně vypsanou hodnotou znají paměti tři stavy – minimální takt 300 MHz, zvýšený takt 1000 MHz a maximální takt, který je buď standardních 2000 MHz, nebo ta jediná nastavená hodnota, kterou můžete měnit.

Bez ohledu na zvolený režim a nastavení taktu přepínají paměti při nižší zátěži stále do nižších stavů s taktem 300 nebo 1000 MHz. Níže jsou snímky s grafem taktů v GPU-Z při 3D zátěži v prohlížeči Edge (kde chvílemi paměti přepínají na 1000 MHz) a při přehrávání 8K videa se 60 snímky za sekundu (kdy setrvale běží na 1000 MHz).

Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...

Taktování pamětí není zrovna příjemné. Je celkem nevypočitatelné – že v jedné hře paměti nevykazují chyby, ještě neznamená, že v jiné, která jí obsadí víc, tomu bude stejně.

Když si s nastavením pamětí ve WattManu hrajete dlouho, může se chovat divně. Stalo se mi třeba, že při změně časování pamětí počítač natvrdo zkolaboval už na 1900 MHz okamžitě po spuštění hry, po restartu a resetu nastavení ale ustál i 2050 MHz. Také mi jednou při jejich „podvoltování“ zmizela polovina obrazu, když jsem to ale po restartu zkoušel znova, už k tomu nedošlo.

Občas se mi stalo, že jsem při stejném nastavení a obdobných údajích z monitoringu naměřil jiný výkon než půl hodiny předtím. Potom pomohl reset nastavení WattMana a restart (nebo raději zapnutí a vypnutí) počítače.

S hledáním stabilního maxima pamětí vám pomůže i hwinfo. Když si zobrazíte údaje ze senzorů, najdete v sekci grafické karty položku „GPU Memory Errors“. V ní vidíte, jestli se u pamětí objevily nějaké chyby.

Taktování RX 580 a AMD WattMan: Co se stane, když...

Netuším, do jaké míry se dá na tento ukazatel spoléhat. Nebudu vám tvrdit, že se chyby nemůžou objevit i na základních taktech. Zkoušel jsem ale opakovaně měřit počty chyb s navyšováním taktů pamětí a dá se říct, že na stejném nastavení vykazoval tento údaj obdobné hodnoty. Vidíte to shrnuté v následující tabulce, kde je počet chyb zaznamenaný při jednom průběhu benchmarku AvP (který si rezervuje cca 1100 MB paměti).

takt pamětí [MHz] 1850 1900 1950 2000 2025 2050 2075 2100 2150 2200
efektivní takt [MHz] 7400 7600 7800 8000 8100 8200 8300 8400 8600 8800
automatické
1. průběh
0 0 0 0 0 0 0 5 336 4097
automatické
2. průběh
0 0 0 0 0 0 0 4 219 4013
automatické
3. průběh
0 0 0 0 0 0 0 3 273 3936
časování 1
1. průběh
0 0 0 0 2 91986 112001545 - - -
časování 1
2. průběh
0 0 0 0 1 222846 - - - -
časování 2
1. průběh
0 0 655409 - - - - - - -

Při letmém testování ale bylo zřejmé, že jakmile se blížíte ke hranici nastavení, které hra ještě ve hrách ustojí, začne počet chyb prudce narůstat. Ani při tisícich chyb nebyly na RX 580 v obraze artefakty. Ale ne že by se neobjevily vůbec, v jednom okamžiku se mi povedlo, že s časováním 2 na 2000 MHz počítadlo zaznamenalo 2 359 755 119 chyb a většina obrazu už pak vypadala jako černo-šedá šachovnice.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
68 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 31.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.