Hlavní stránka Hardware Grafické karty GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing
GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing
autor: Adam Vágner , publikováno 19.3.2019
GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing

Když Nvidia uváděla GeForce RTX, tvářila se, že jde o první grafiky, které mají přinést použítelný ray tracing ve hrách. V noci oznámila, že podporu pro ray tracing DXR, který je novou součástí DirectX, dostanou i starší karty. Co bychom od toho měli čekat? A proč Nvidia věnuje takové úsilí GeForce RTX, když to funguje i na starších kartách?


Nvidia v dubnu uvede ovladače, s nimiž rozšíří podporu DirectX Raytracing i na starší grafické karty GeForce s architekturou Pascal a nové GeForce GTX s architekturou Turing. Díky tomu bude možné počítat efekty jako odrazy, global illumination, stíny a kaustiku pomocí hybridního renderingu. Jejich kvalitu bude možné škálovat v závislosti na výkonu hardwaru a tom, jestli je grafická karta vybavená dedikovanými jednotkami pro akceleraci DXR.

GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing

Pro vývojáře to znamená, že pro DXR existuje infrastruktura a ekosystém a mezi zákazníky jsou už teď desítky milionů grafických karet, které DXR podporují. Celá řada enginů už má podporu pro DXR implementovanou. V letošním roce přijdou i rozšíření pro API Vulkan.

GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing

Velmi brzo má přijít podpora DXR pro Shadow of the Tomb Raider (ale konkrétní datum je pod embargem).

Po prezentaci se objevilo pár dotazů a narážek na to, co momentálně hýbe světem příznivců a odpůrců ray tracingu

Na otázku, zda byla zpětná kompatibilita pro DXR plánovaná od počátku Nvidia odpověděla:

Všichni vědí, že ray tracing je možné využívat i na starším hardwaru a prvotní ukázky využití ray tracingu z GDC samozřejmě běžely na starších kartách bez hardwarové akcelerace RT. Staré karty ale neměly dostatečný výkon na to, aby dokázaly efety zobrazit v požadované kvalitě. Pro některé z efektů ale i výkon starších karet bez RT stačí. A to je i důvod, proč je Turing navržený tak jak je – i nové GeForce bez RT cores a tensor cores zvládají ray tracing lépe než starší karty a mají optimalizace, které se u RT využijí. GTX 1660 a 1660 Ti jsou tak jakousi ekonomickou variantou pro základní efekty.

Na další dotaz ohledně podpory DLSS Nvidia odpověděla, že podpora ray tracingu pro Pascal ale neznamená podporu DLSS. Vzhledem k tomu, že nejsou vybavené specializovanými tensor cores, není důvod DLSS na Pascalu používat, nebylo by to praktické.

Padla i otázka na to, jestli může Nvidia nějak komentovat nové demo od Cryteku, které má zjevně dokázat, že pro efekty využívající ray tracing není zapotřebí GeForce RTX nebo lepší hardware a funguje i na Radeonech – demo běželo na RX Vega 56.

Nvidia odpověděla, že to vítá a že předpokládala, že se ray tracing objeví v každém důležitém herním enginu. Lze jej počítat na GPU, lze jej počítat na procesoru, ale s implementací pomocí RTX lze díky specializovanému hardwaru dosahovat nejlepších výsledků a vše běží mnohem rychleji. (tady jenom dodám, že podle informací, které Crytek zveřejnil, to vypadá, že v demu se ray tracing používá jen pro výpočty odrazů a lomu světla).

Na dotaz, jakou úroveň kvality efektů mohou uživatelé od ray tracingu očekávat u GeForce GTX, Nvidia odpovídá, že některé z nich nejsou tak náročné, ale jiné, jako global illumination (globální osvětlení, kdy všechny prvky ve scéně dynamicky ovlivňují chování světla), vyžadují výpočty s vysokým počtem paprsků a jejich počet nelze dostatečně zredukovat. U jiných efektů to ale lze – například v Battlefield V při výpočtu odrazů lze snížit počet paprsků a některé objekty z ray tracingu vynechat, takže lze scénu zoptimalizovat natolik, aby stačil výkonem i slabší hardware. S využitím hybridního ray tracingu je RT jen jakousi vrstvou nad scénou, u níž lze upravovat kvalitu.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
41 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 16.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.