GeForce Pascal dostanou podporu pro DirectX Raytracing
Seznam kapitol
Když Nvidia uváděla GeForce RTX, tvářila se, že jde o první grafiky, které mají přinést použítelný ray tracing ve hrách. V noci oznámila, že podporu pro ray tracing DXR, který je novou součástí DirectX, dostanou i starší karty. Co bychom od toho měli čekat? A proč Nvidia věnuje takové úsilí GeForce RTX, když to funguje i na starších kartách?
Včera odpoledne Nvidia v rychlosti svolala konferenční hovor k jedné, pro většinu lidí asi překvapivé, novince, jejíž oznámení si připravila na půlnoc – totiž k přidání podpory pro DirectX 12 Raytracing (DXR) pro GeForce s architekturou Pascal a GeForce GTX s architekturou Turing (tedy pro nové modely GeForce bez specializovaných jednotek RT cores a tensor cores).
Informace, které by vás zajímaly asi nejvíc – co všechno a jak to na kterých Pascalech poběží – zatím k dispozici nejsou, a nejsou ani ovladače, se kterými byste si to mohli aspoň něco málo vyzkoušet. Ale na právě probíhající Game Developers Conference můžeme čekat další oznámení související s DXR a ray tracingem a jeho implementací do stávajích anebo nových her.
V jistém ohledu tedy včerejší oznámení připomíná první prezentaci Nvidia RTX, po níž jsme dlouho čekali na první praktické využití ve hrách a zatím jsme se ani tak nedočkali nějakého širšího nasazení. A umím si celkem živě představit, jak kvůli tomu bude vypadat diskuze pod tímto článkem.
Protože ani dnes nemůžeme ještě implementaci ray tracingu na Pascalech a Turingu GTX vyzkoušet, zatím vám můžu jenom převyprávět, co Nvidia k ray tracingu na GeForce GTX bez RT Cores a tensor cores řekla.
Jako většina marketingových prezentací začala seznamem úspěchů a inovací v oblasti herní grafiky v posledních letech, nepřeskakuju to hlavně kvůli tomu, co Nvidia považuje za největší inovaci v posledních letech:
S DirectX 9 to byly programovatelné shadery, s DX10 geometry shadery, DirectX 11 přidalo teselaci a compute shadery, DirectX 12 možnost programovat „Close to Metal“, tedy blíže k hardwaru přímo na tělo daným grafickým kartám a tou poslední, podle Nvidie nejvýznamější novinkou za posledních 15 let, má být DXR – DirectX 12 Raytracing.
Podporu pro DirectX Raytracing už avizovaly dva největší herní enginy – Unreal Engine a Unity. S implementací ray tracingu do herních enginů by měl být DXR mnohem dostupnější většině herních vývojářů, nemusejí se starat o jeho implementaci, bude prostě podporovaný přímo enginem.
V současnosti už je k dispozici preview Uneral Engine 4.22, finální verze by měla být uvedena už ve středu na keynote Epicu na právě probíhajícím GDC.
Unity nabídne podporu v upraveném experimentálním buildu na GitHubu od 4. dubna všem uživatelům, kteří mají plný přístup k preview ve verzi 2019.03.
Mezi dalšími AAA herními enginy, které ray tracing podporují, je Frostbite Engine od DICE/EA, Northlight Engine od Remedy Entertainment a enginy od Crystal Dynamics, Kingsoft, Netease a další.