GeForce 6500 - méně výkonu, více marketingu
Seznam kapitol
Poslední dobou se hlavní výrobci grafických čipů ATi a nVidia rozhodli, že budou uživatele trýznit bezpočtem různých variací karet založených na jejich čipech. Prim v této maškarádě zatím hrála ATi s absolutně největším množstvím různých "pod-" a "nad-" typů. Nvidia nechtěla zůstat pozadu, a proto se rozhodla, že do světa vypustí kartu GeForce 6500. Co tento typ představuje a hlavně jak je silný se už podíváme v samotné recenzi.
Základ celého problému je nastíněn již v úvodu článku. V dnešní době je pro většinu uživatelů skutečně problém vyznat se v různých modelech grafických karet (především v low-endu), protože obě společnosti vybavily své modely množstvím označením, které toho samy o sobě moc neřeknou a pokud ano, tak se stává, že samotné označení neodpovídá možnostem a výkonu karty.
Podívejme se tedy, co bychom čekali od GeForce 6500. Logicky by podle názvu měla spadat výkonem mezi GeForce 6200 a GeForce 6600, které se liší navzájem počtem pixel pipelines. Bohužel tomu tak není a dovedu si představit nejednoho nešťastného majitele nové karty, který byl přesvědčen, že kupuje kartu výkonnější než GeForce 6200. Není tomu tak, protože nová GeForce 6500 má blíže k GeForce 6200 s technologií TurboCache, což není nic jiného než sdílení systémové paměti grafickou kartou. Tato technologie je na low-endových kartách uplatňována hlavně kvůli snížení nákladů na výrobu.
Výrobní náklady jedné karty jsou totiž převážně určeny velikostí a typem použité paměti. Karty s technologií TurboCache (u ATi HyperMemory) jsou tedy méně nákladné, protože mají od 16 do 64MB integrované paměti na samotné kartě a zbytek obstará systémová paměť. Těmto kartám jsme věnovali samostatnou recenzi a pro herní nebo domácí počítače je opravdu nemohu doporučit, protože výsledným výkonem i ve starších hrách byste byli přinejmenším zklamáni. GeForce 6500 je někde na půl cesty mezi GeForce 6200 s technologií TurboCache a klasickou GeForce 6200.
Je velmi chvályhodné, že nVidia osadila kartu 128MB paměti DDR2 a zvýšila takt jádra na 400MHz, ale bohužel se už nějak zapomněla ve specifikacích zmínit, že karta je pouze 64-bitová respektive její přístup k pamětem. Tento fakt je pro výkon karty velmi určující, o čemž se přesvědčíme v samotných grafech. Uváděná propustnost 13.44GB/s paměťového subsystému je slušně řečeno podvod, protože nVidia velmi kulantně sečetla propustnost paměťového subsystému samotné karty a propustnost paměti systémové zapojené v dual-channel (čili dva moduly DDR400 ve 128-bitovém módu). Sečteme si tedy propustnosti. Paměti karty na 666MHz při 64-bitovém přístupu mají cca 5.33GB/s a teď se pokusíme dopočítat kýženého výsledku 13.44GB/s. Pokud přičteme 6.4GB/s za dual-channel paměti například u Athlonu 64, tak se nedopočítáme. Pokud přičteme propustnost pamětí u Pentia 4 s DDR2 pamětmi, tak se již můžeme podle logiky nVidie dopočítat. Karta dokáže zároveň ukousnout 128MB s paměti systémové, což je nepříjemné zvláště pro low-endové počítače. V zásadě lze, ale označit takovéto počítání za zcela scestné a výkon karty je ovlivněn nejslabším článkem, což je v našem případě propustnost pamětí grafické karty.
V tabulce vidíme srovnání s ostatními kartami segmentu low-end. Zastoupeny nejsou karty GeForce 6600 a Radeon X1300Pro, které jsou výkonnostně poněkud jinde a balancují někde mezi low-nedem a mainstreamem. Do výkonnostního srovnání však zařazeny jsou, protože jejich cena je jen o několik stokorun vyšší než u GeForce 6500 a přesně ukáží, jestli se v tomto případě vyplatí šetřit.
Karta | Radeon X300 | Radeon X550 | GeForce 6500 | GeForce 6200 |
GPU | RV370 | RV370 | NV44 | NV43 |
Výrobní proces | 0.13 µm TSMC | 0.11 µm TSMC | 0.11 µm TSMC | 0.11 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 75 milionů | 75 milionů | 75 milionů | 147 milionů |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR-I | 128-bit DDR-I | 64-bit DDR-II | 128-bit DDR-I |
Paměť | 128-256 MB | 128-256 MB | 128MB (256MB) | 128-256 MB |
Takt čipu | 300 MHz | 400 MHz | 400MHz | 300 MHz |
Takt pamětí | 200 MHz (400 DDR) | 250 MHz (500 DDR) | 666MHz | 275 MHz (550 DDR) |
Paměťová propustnost | 6.4 GB/s | 8.0 GB/s | 5.33 GB/s | 8.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 1200 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 1600 Mpixel/s | 1200 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 1200 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1600 Mtexel/s | 1200 Mtexel/s |
Vertex Shader | 2 | 2 | 3 | 3 |
Počet Pixel Pipelines | 4 | 4 | 4 | 4 (8) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 | 2.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA | RG (2x, 4x) Sparse (6x) Temporal AA | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | MultiSampling | MultiSampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Cena(přibližná) s DPH | 1900,- | 2200,- | 2350,- | 2500.- |