dve-grafiky-v-systemu-ati-crossfire
Hardware Článek Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire

Petr Štefek a Jiří Souček

Petr Štefek a Jiří Souček

26. 10. 2005 01:00 45

Seznam kapitol

1. Trocha historie 2. Konkurence vs. ATi 3. ATi CrossFire - princip 4. CrossFire v podání MSI 5. Testovací sestava a metodika 6. Benchmarky 7. Battlefield 2 8. Doom 3
9. FarCry 10. Unreal Tournament 2004 11. Half-Life 2 12. Splinter Cell : Chaos Theory 13. F.E.A.R. 14. Quake IV 15. Závěr

Dnes se s mírným zpožděním podíváme na platformu ATi CrossFire, která by měla být konkurencí pro nVidii a její SLI. Obě technologie umožňují využití dvou grafických karet v jednom systému. SLI je na trhu již nějaký čas a společnost ATi musela taktéž přijít s podobným řešením. Jestli se nové řešení prosadí, ukáže jen čas. V článku se podíváme na výkon dvou Radeonů X850XT spřažených dohromady.

Reklama

ATi a multiprocesing

Grafický multiprocesing není nic nového, jako technologie k navýšení výkonu se používá velice dlouho. Nejdříve proberu, odkud se vzaly jednotlivé režimy grafického multiprocesingu a začnu tím, který pochází přímo od ATi. Jeho kořeny sahají někam do roku 1999, kdy byl vydán první čip schopný spolupracovat v párech. Šlo o Rage 128, první akcelerátor ATi kompatibilní s Microsoft DirectX 6. Konkrétně šlo o jeho vylepšenou verzi, Rage 128PRO. Ten byl koncem roku 1999 vydán v dvou-čipové verzi nazvané Rage Fury MAXX a znamenal první grafický systém ATi využívající více 3D akcelerátorů.

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire
i Zdroj: PCTuning.cz


ATi Rage Fury MAXX

Ve 3D karta fungovala na systému zvaném alternate-frame rendering - AFR (čipy se ve vykreslování střídaly po snímku), jehož implementaci měla ATi patentovanou. Design karty byl ale trochu uspěchán a prakticky znemožnil vydání ovladačů pro Windows 2000. Samotný koncept vykreslování byl ale velice efektivní, neboť škáloval nejen fillrate, ale také geometrii.

Uvedu část prezentace ATi, kde je srovnána technologie MAXX (AFR) s dvěma konkurenčními systémy:

3Dfx SLI (Voodoo 2)

3Dfx SLI - kliknutím zobrazíte celou stránku
i Zdroj: PCTuning.cz
3Dfx SLI - kliknutím zobrazíte celou stránku

3Dfx SLI (Voodoo 2) fungovalo na principu rozdělení sudých/lichých řádek obrazu mezi jednotlivé čipy/karty. To umožňovalo snadné použití většího množství grafických čipů (čipsetů), ale jak zmiňuje ATi, také bylo třeba, aby k tomu byly samotné čipy uzpůsobeny.

Hlavní rozdíl pro uživatele spočíval v tom, že SLI bylo ve výsledku servírováno jako technologie propojení dvou grafických karet (2x Voodoo 2), kdežto MAXX znamenala použití dvou čipů na jedné kartě - jak se systémy lišily technologicky bylo z hlediska uživatele téměř jedno.

Metabyte PGC (SFR)

Metabyte SFR - kliknutím zobrazíte celou stránku
i Zdroj: PCTuning.cz
Metabyte SFR - kliknutím zobrazíte celou stránku

Společnost Metabyte vyráběla hlavně grafické karty s čipsety 3Dfx, ale jelikož řešení pro hráčský trh vydaná po Voodoo 2 (Banshee, Voodoo 3) SLI nepodporovala, rozhodl se Metabyte nabídnout svým hráčům/zákazníků alternativu. Ta se sice na trh ani pořádně nedostala, ale samotný princip je zajímavý: Jde o technologii SFR (split-frame rendering). Obraz je rozdělen vodorovně na dvě poloviny a každou vykresluje jeden čip. Hlavní nevýhoda tohoto systému spočívá v ne příliš ideálním rozdělení zátěže mezi oba akcelerátory (obě poloviny obrazu mohou být odlišně náročné na vykreslení)

ATi MAXX / AFR

ATi AFR (MAXX) - kliknutím zobrazíte celou stránku
i Zdroj: PCTuning.cz
ATi AFR (MAXX) - kliknutím zobrazíte celou stránku

Vzhledem k situaci z roku 1999 byl systém AFR (střídání ve vykreslování po obrazovce) téměř bezchybný (samozřejmě pokud bereme v úvahu koncept jako takový, ne výsledné řešení). Nárůst výkonu byl velmi vysoký, rozdělení výpočtů mezi čipy optimální, nebyly téměř žádné limitující faktory... 

Další kroky

Po nevýrazném úspěchu s Rage Fury MAXX už nebyl vydán jediný vícečipový systém pro hráče. Konec vývoje se ale nekonal.

Prakticky na každém dalším čipu (Radeonu) postavila ATi minimálně prototyp běžící na dvou GPU.

Dvě grafiky v systému - ATi CrossFire
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon MAXX (R100) - prototyp

Profesionální sféra

Při prezentaci R300 na Cebitu (2002) bylo zároveň uvedeno, že ATi stále pracuje na multi-procesorových řešení a orientuje se na profi trhy.

Cae Tropos (4x R200, 256 MB)

Téhož roku předvedla společnost CAE na výstavě Siggraph grafickou kartu CAE Tropos osazenou čtyřmi R200 (Radeon 8500). Ta je určena pro vizuální simulace (na výstavě byla realtimově zobrazována - pod Linuxem). Karta je ale primárně určena pro simulátory (ukázkové video / 7.2MB, wmv)


E&S SimFusion 6000q - 4x R300 - se skládá ze dvou desek
(kliknutím zvětšíte)

Roku 2003 uvedla společnost Evans & Sutherland akcelerátor SimFusion 6000. "Lepší" varianta 6000q byla založena na čtyřech VPU R300 (R9700) a kromě jiného nabízela FSAA až 24x. Zajímavostí je přes 2500 bodů v 3DMark03 při aktivovaném FSAA 24x.

I o rok později přinesla spolupráce ATi a E&S ovoce; SimFusion 6500 ve variantě "q" disponuje výkonem čtyř R360 (Radeon 9800XT). Bohužel nejsou dostupné obrázky. Informace o dalších projektech zatím nejsou dostupné (vzhledem k tomu, že E&S prodává mnohá řešení armádě, je možné i záměrné utajení).

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama