kompletni-rodina-ati-radeonu-x1000-v-recenzi
Hardware Článek Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi

Štefek Petr

Štefek Petr

16. 10. 2005 01:00 86

Seznam kapitol

1. Nová série Radeonů X1000 - Úvod 2. Radeon X1800XT 3. Radeon X1800XL 4. Radeon X1600XT 5. Radeon X1300Pro 6. Vizuální kvalita - vyhlazování a filtrovaní 7. Sestava a syntetické testy 8. Benchmarky
9. Battlefield 2 10. Doom 3 11. FarCry 12. Unreal Tournament 2004 13. Half-Life 2 14. Splinter Cell: Chaos Theory 15. F.E.A.R. Demo SP 16. Závěr

ATi vydala před několika dny svou novou sérii Radeonů, která mají zaujmout pozice vůči konkurenčním kartám nVidie, které měli delší dobu high-endový segment samy pro sebe. V dnešní recenzi se podíváme na dva Radeony z nejvyšších pozic, ale také na dva z těch nižších vrstev. Celá nová série je tedy pěkně na hromádce v jediném testu. Že se jedná o srovnání velmi zajímavé vás jistě přesvědčí samotné výsledky.

Reklama

Radeony X1000 představují zcela novou produktovou řadu společnosti ATi a má konkurovat velmi povedeným kartám GeForce 7800 společnosti nVidia ale také starší produktové řadě GeForce 6800 a GeForce 6600. Nvidia si s GeForce 7800GT/GTX pospíšila s my se s ní setkáváme v recenzích  prakticky již dobrého čtvrt roku.  Jelikož nVidia jen mírně poupravila architekturu svých minulých grafických čipů a přešla na již vyzkoušený 110nm výrobní proces, mohla nabídnout zákazníkům výkon karet nové generace dříve než společnost ATI.

ATi sužována problémy s výtěžností svých nových čipů hledala řešení z prekérní situace, kterou jí uchystal moderní 90nm výrobní proces, zatím co nVidia zvesela začala ukrajovat z tržního koláče ATi ve všech segmentech trhu. V táboře společnosti ATi to tou dobou velmi vřelo a zamračení inženýři urputně pracovali na tom, aby jejich nová architektura spatřila světlo světa co možná nejdříve. Společnost si byla dobře vědoma toho, že v žádném ohledu nesmí zůstat pozadu, a proto dala vzniknout páru nových technologií a vylepšení, které provázejí celou řadu nových Radeonů.

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
i Zdroj: PCTuning.cz

Prvním a zásadním vylepšením je nová architektura celé řady. Teorii předcházející samotné recenzi si můžete přečíst ve článku Radeon X1800 - architektura čipu R520. Čipy rodiny Rx5x00 umožňují velmi efektivní nakládaní s daty při použití metody Dynamic branching alias Dynamic Flow Control, což je základ pro vysoký výkon v nových DirectX 9 hrách. Nvidia díky své architektuře použité u čipu G70 (GeForce 7800), která až na pár detailů (přibyly tzv.- mini-AL jednotky) kopíruje starší čip NV45 nemá při použití zmiňovaného dynamického řízení přidělovaní dat efektivitu nové architektury ATi. To ovšem neznamená, že ATi je v nějaké výrazně výhodné pozici, protože čip nVidia má díky počtu pipelines síly na rozdávání a ve starších hrách, které těží především z fill-rate - zde tyto karty mají nejlepší předpoklady překonat nové Radeony.

Dalším vylepšením v rukávu ATi je technologie AVIVO, která představuje alternativu k nVidii a její technologii nazvané PureVideo. Žádná z těchto technologií nemá výkonnostní nebo kvalitativní převahu nad tou druhou. Solidních testů je zatím poskrovnu, což se z příchodem certifikovaných ovladačů Catalyst 5.11 jistě změní.

Jelikož by to snad nebyla ATi, aby něco nevydala se zpožděním, tak i teď přichází s utilitou AA X1K Memory Mapping Fix, která má za úkol vylepšit skóre Radeonů X1000 při použití vyhlazování pod rozhraním OpenGL (Doom3). Jelikož jsem jsem měl takto trochu v tomto případě štěstí v neštěstí, tak se mi povedlo díky opožděné recenzi celé rodiny Radeonů zavést i výsledky naměřené ve hře Doom 3  s tímto fixem, kde jsou uvedeny jak výsledky staré (nepříliš povzbudivé) tak i ty nové a velmi překvapivé.

Poznámka: ATi AAMemMapSwitch je zatím pouze jednoduchá utilita (pouhá změna v registrech), kterou můžete zapnout přeprogramování paměťového řadiče na kartách série X1000 a dosáhnout pod rozhraním OpenGL s FSAA až 36% nárůstu FPS. Toto číslo není nijak nadnesené, což dokazují i naměřené hodnoty pro každou z karet série X1000. Protože májí nová jádra ATi programovatelný řadič můžou programátoři zajistit optimalizaci vyřizovaní požadavků od klientských jednotek, a tak docílit větší efektivity. Podle slov Erica Demerse (inženýr společnosti ATi a autor tohoto fixu) bude na tomto principu společnost dále pracovat, aby v Catalystech 5.11 byla tato vylepšení ještě efektivnější. Tato úprava nemá nic společného s renderingem scény, a tak jsou spekulace na téma nekorektních optimalizací vyloučeny.
i Zdroj: PCTuning.cz
Poznámka: ATi AAMemMapSwitch je zatím pouze jednoduchá utilita (pouhá změna v registrech), kterou můžete zapnout přeprogramování paměťového řadiče na kartách série X1000 a dosáhnout pod rozhraním OpenGL s FSAA až 36% nárůstu FPS. Toto číslo není nijak nadnesené, což dokazují i naměřené hodnoty pro každou z karet série X1000. Protože májí nová jádra ATi programovatelný řadič můžou programátoři zajistit optimalizaci vyřizovaní požadavků od klientských jednotek, a tak docílit větší efektivity. Podle slov Erica Demerse (inženýr společnosti ATi a autor tohoto fixu) bude na tomto principu společnost dále pracovat, aby v Catalystech 5.11 byla tato vylepšení ještě efektivnější. Tato úprava nemá nic společného s renderingem scény, a tak jsou spekulace na téma nekorektních optimalizací vyloučeny.

Radeon X1800XT a RadeonX1800XL jsou zástupci high-endu ATi, kteří mají za úkol porazit ve výkonovém klání své soupeře v podobě GeForce 7800GTX a GeForce 7800GT. K dispozici mají obě karty 512MB paměti, což bude pro hry nové generace nutnost pokud budete chtít hrát s vysokými detaily. GeForce 7800GTX a GeForce 7800GT mají k dispozici pouze 256MB paměti (512MB varianty jsou ovšem na cestě). Obě soupeřící strany mají k dispozici podporu DirectX 9.0c, což je pro ATi premiéra a dotáhla tak nVidii konečně i v této oblasti. Jak si poradí hrubá síla Nvidie a efektivita ATi uvidíme v samotném testu.

Dalším pánem na holení je karta Radeon X1600XT, která je směrovaná proti kartám GeForce 6600GT a GeForce 6800, které výrazně zlevnily a ucházejí se opět o své místo na slunci (hlavně v případě GeForce 6800). Karta je ovšem zvláštní tím, že je ve své podstatě vyspělejší než její kolegové a hned vysvětlím proč. Architektura čipu RV530 (4-1-3-1) je podobna předpokládané architektuře R580 (16-1-3-1). Jedná se ve své podstatě o jednu čtvrtinu jádra R580, což naznačuje mnohé. Karta má k dispozici 256MB paměti GDDR3 s časováním 1.2ns, a to je poměrně důležité jelikož mají paměti oproti svému základnímu taktu 1.38GHz ještě 220MHz rezervu. Jádro běží na 590MHz a prostor pro přetaktování zde určitě také bude.

Posledním dnes testovaným kouskem je Radeon X1300Pro, který by měl být drtičem v segmentu low-endu, kde ovšem za dobu své existence spadla i GeForce 6600, takže nový Radeon bude mít co dělat, aby si zajistil své místo na slunci. Dvojnásobný takt jádra Radeonu X1300Pro (RV515) vyrovnává dvojnásobný počet pipelines u GeForce 6600. Obě karty mají 128-bitovou sběrnici, ale Radeon má díky vyššímu taktu pamětí také vyšší propustnost paměťového subsystému. Podporuje stejné technologie jako jeho dražší kolegové a není tedy v ničem krom počtu pipelines ochuzen.

Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
i Zdroj: PCTuning.cz


Celá rodinka Radeonů X1000

V tabulce jsou uvedeny všechny dnes testované karty se svými parametry. Jasně je vidět, že přítomny jsou 4 karty ale jen 3 jádra. Teoretické hodnoty fill-rate nejsou nijak vysoké, takže bude záležet jen na tom, do jaké míry zvládlo ATi novou architekturu svých grafických čipů.

 Radeon X1800XTRadeon X1800XLRadeon X1600XTRadeon X1300Pro
VPUR520R520RV530RV515
Výrobní proces0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC0.09 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů321 milionů321 milionů157 milionů102 milionů
Paměťová sběrnice (ring-bus)256-bit DDR
(I - IV)
256-bit DDR
(I - IV)
128-bit DDR
(I - IV)
128-bit DDR
(I -IV)
Paměť512 MB512 MB256 MB128 MB
Takt čipu625 MHz500 MHz590 MHz600 MHz
Takt pamětí750 MHz
(1500 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
690 MHz
(1380 DDR)
400 MHz
(800 DDR)
Paměťová propustnost48. 0GB/s32. 0GB/s22.4 GB/s12.8 GB/s
Fill-rate (single-texturing)10000 Mpixel/s8000 Mpixel/s2360 Mpixel/s2360 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)10000 Mtexel/s8000 Mtexel/s2360 Mtexel/s2360 Mtexel/s
Vertex Shader8852
Texturovací jednotky161644
Pixel Shadery1616124
Počet ROP (RBE)161684
Vertex Shader verze3.03.03.03.0
Pixel Shader verze3.03.03.03.0
DirectX9.0 c9.0 c9.0 c9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling Adaptive AA
Temporal AA,
Centroid Sampling Adaptive AA
Temporal AA,
Centroid Sampling Adaptive AA
Temporal AA,
Centroid Sampling Adaptive AA
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
  Avivo
3Dc Compression
    Avivo
3Dc Compression
   Avivo
3Dc Compression
   Avivo
Cena 549-599$399-449$199-249$149$
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama