Kompletní rodina ATi Radeonů X1000 v recenzi
Seznam kapitol
ATi vydala před několika dny svou novou sérii Radeonů, která mají zaujmout pozice vůči konkurenčním kartám nVidie, které měli delší dobu high-endový segment samy pro sebe. V dnešní recenzi se podíváme na dva Radeony z nejvyšších pozic, ale také na dva z těch nižších vrstev. Celá nová série je tedy pěkně na hromádce v jediném testu. Že se jedná o srovnání velmi zajímavé vás jistě přesvědčí samotné výsledky.
Radeony X1000 představují zcela novou produktovou řadu společnosti ATi a má konkurovat velmi povedeným kartám GeForce 7800 společnosti nVidia ale také starší produktové řadě GeForce 6800 a GeForce 6600. Nvidia si s GeForce 7800GT/GTX pospíšila s my se s ní setkáváme v recenzích prakticky již dobrého čtvrt roku. Jelikož nVidia jen mírně poupravila architekturu svých minulých grafických čipů a přešla na již vyzkoušený 110nm výrobní proces, mohla nabídnout zákazníkům výkon karet nové generace dříve než společnost ATI.
ATi sužována problémy s výtěžností svých nových čipů hledala řešení z prekérní situace, kterou jí uchystal moderní 90nm výrobní proces, zatím co nVidia zvesela začala ukrajovat z tržního koláče ATi ve všech segmentech trhu. V táboře společnosti ATi to tou dobou velmi vřelo a zamračení inženýři urputně pracovali na tom, aby jejich nová architektura spatřila světlo světa co možná nejdříve. Společnost si byla dobře vědoma toho, že v žádném ohledu nesmí zůstat pozadu, a proto dala vzniknout páru nových technologií a vylepšení, které provázejí celou řadu nových Radeonů.
Prvním a zásadním vylepšením je nová architektura celé řady. Teorii předcházející samotné recenzi si můžete přečíst ve článku Radeon X1800 - architektura čipu R520. Čipy rodiny Rx5x00 umožňují velmi efektivní nakládaní s daty při použití metody Dynamic branching alias Dynamic Flow Control, což je základ pro vysoký výkon v nových DirectX 9 hrách. Nvidia díky své architektuře použité u čipu G70 (GeForce 7800), která až na pár detailů (přibyly tzv.- mini-AL jednotky) kopíruje starší čip NV45 nemá při použití zmiňovaného dynamického řízení přidělovaní dat efektivitu nové architektury ATi. To ovšem neznamená, že ATi je v nějaké výrazně výhodné pozici, protože čip nVidia má díky počtu pipelines síly na rozdávání a ve starších hrách, které těží především z fill-rate - zde tyto karty mají nejlepší předpoklady překonat nové Radeony.
Dalším vylepšením v rukávu ATi je technologie AVIVO, která představuje alternativu k nVidii a její technologii nazvané PureVideo. Žádná z těchto technologií nemá výkonnostní nebo kvalitativní převahu nad tou druhou. Solidních testů je zatím poskrovnu, což se z příchodem certifikovaných ovladačů Catalyst 5.11 jistě změní.
Jelikož by to snad nebyla ATi, aby něco nevydala se zpožděním, tak i teď přichází s utilitou AA X1K Memory Mapping Fix, která má za úkol vylepšit skóre Radeonů X1000 při použití vyhlazování pod rozhraním OpenGL (Doom3). Jelikož jsem jsem měl takto trochu v tomto případě štěstí v neštěstí, tak se mi povedlo díky opožděné recenzi celé rodiny Radeonů zavést i výsledky naměřené ve hře Doom 3 s tímto fixem, kde jsou uvedeny jak výsledky staré (nepříliš povzbudivé) tak i ty nové a velmi překvapivé.
Radeon X1800XT a RadeonX1800XL jsou zástupci high-endu ATi, kteří mají za úkol porazit ve výkonovém klání své soupeře v podobě GeForce 7800GTX a GeForce 7800GT. K dispozici mají obě karty 512MB paměti, což bude pro hry nové generace nutnost pokud budete chtít hrát s vysokými detaily. GeForce 7800GTX a GeForce 7800GT mají k dispozici pouze 256MB paměti (512MB varianty jsou ovšem na cestě). Obě soupeřící strany mají k dispozici podporu DirectX 9.0c, což je pro ATi premiéra a dotáhla tak nVidii konečně i v této oblasti. Jak si poradí hrubá síla Nvidie a efektivita ATi uvidíme v samotném testu.
Dalším pánem na holení je karta Radeon X1600XT, která je směrovaná proti kartám GeForce 6600GT a GeForce 6800, které výrazně zlevnily a ucházejí se opět o své místo na slunci (hlavně v případě GeForce 6800). Karta je ovšem zvláštní tím, že je ve své podstatě vyspělejší než její kolegové a hned vysvětlím proč. Architektura čipu RV530 (4-1-3-1) je podobna předpokládané architektuře R580 (16-1-3-1). Jedná se ve své podstatě o jednu čtvrtinu jádra R580, což naznačuje mnohé. Karta má k dispozici 256MB paměti GDDR3 s časováním 1.2ns, a to je poměrně důležité jelikož mají paměti oproti svému základnímu taktu 1.38GHz ještě 220MHz rezervu. Jádro běží na 590MHz a prostor pro přetaktování zde určitě také bude.
Posledním dnes testovaným kouskem je Radeon X1300Pro, který by měl být drtičem v segmentu low-endu, kde ovšem za dobu své existence spadla i GeForce 6600, takže nový Radeon bude mít co dělat, aby si zajistil své místo na slunci. Dvojnásobný takt jádra Radeonu X1300Pro (RV515) vyrovnává dvojnásobný počet pipelines u GeForce 6600. Obě karty mají 128-bitovou sběrnici, ale Radeon má díky vyššímu taktu pamětí také vyšší propustnost paměťového subsystému. Podporuje stejné technologie jako jeho dražší kolegové a není tedy v ničem krom počtu pipelines ochuzen.
Celá rodinka Radeonů X1000
V tabulce jsou uvedeny všechny dnes testované karty se svými parametry. Jasně je vidět, že přítomny jsou 4 karty ale jen 3 jádra. Teoretické hodnoty fill-rate nejsou nijak vysoké, takže bude záležet jen na tom, do jaké míry zvládlo ATi novou architekturu svých grafických čipů.
Radeon X1800XT | Radeon X1800XL | Radeon X1600XT | Radeon X1300Pro | |
VPU | R520 | R520 | RV530 | RV515 |
Výrobní proces | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC | 0.09 µm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 321 milionů | 321 milionů | 157 milionů | 102 milionů |
Paměťová sběrnice (ring-bus) | 256-bit DDR (I - IV) | 256-bit DDR (I - IV) | 128-bit DDR (I - IV) | 128-bit DDR (I -IV) |
Paměť | 512 MB | 512 MB | 256 MB | 128 MB |
Takt čipu | 625 MHz | 500 MHz | 590 MHz | 600 MHz |
Takt pamětí | 750 MHz (1500 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 690 MHz (1380 DDR) | 400 MHz (800 DDR) |
Paměťová propustnost | 48. 0GB/s | 32. 0GB/s | 22.4 GB/s | 12.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 10000 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s | 2360 Mpixel/s | 2360 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 10000 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s | 2360 Mtexel/s | 2360 Mtexel/s |
Vertex Shader | 8 | 8 | 5 | 2 |
Texturovací jednotky | 16 | 16 | 4 | 4 |
Pixel Shadery | 16 | 16 | 12 | 4 |
Počet ROP (RBE) | 16 | 16 | 8 | 4 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA | Temporal AA, Centroid Sampling Adaptive AA |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Avivo | 3Dc Compression Avivo | 3Dc Compression Avivo | 3Dc Compression Avivo |
Cena | 549-599$ | 399-449$ | 199-249$ | 149$ |