radeon-x1800-architektura-cipu-r520
Hardware Článek Radeon X1800 - architektura čipu R520

Radeon X1800 - architektura čipu R520 | Kapitola 7

Petr Štefek a Jiří Souček

Petr Štefek a Jiří Souček

7. 10. 2005 01:00 51

Seznam kapitol

1. Radeon X1800 alias R520 2. Vertex shaders 3. Pixel Shadery 4. Řadič pamětí - ring-bus
5. Anizotropní filtrace 6. Full-Scene AntiAliasing 7. HDR - High Dynamic Range, AVIVO, CrossFire a závěr

Společnost ATi konenčně uvedla dlouho očekávanou sérii Radeonů X1000 a my se na ni dnes podíváme trošku blíže a vysvětlíme si některé její výhody a nevýhody oproti konkurenční architektuře nVidie a jejímu čipu G70. Na recenzi výkonu nového Radeonu si ještě budete muset nějaký ten den počkat, protože naměření tak velkého kvanta dat trvá delší dobu než u běžné recenze. Ale již dnes mohu prozradit, že se je opravdu na co těšit.

Reklama

HDR není na ATi kartách žádnou novinkou, protože jeden formát podporovaly už karty série Radeon 9700/9800 a Radeon Xx00. Bohužel se vývojáři her na rozvíjející se formát příliš nedívali, ať už to bylo způsobeno neschopnosti minulých čipů zajistit plynulý chod při tomto typu renderování či jen nezájmem, tak se HDR formát použil v praxi až na kartách GeForce 6x00, kde byl přítomen jediný formát s přesností FP16 (floating-point 16-bit) a mohli jste ho vidět v praxi ve FarCry nebo Splinter Cell Chaos Theory. Problémem HDR u nVdidie a její GeForce 7800 je to, že stále podporuje pouze jeden formát HDR (FP16) bez možností tzv. "custom" formátů. R520 jde v tomto ohledu mnohem dál a nabízí množství OpenEXR formátů HDR včetně zmiňovaných "custom" fromátů, které si vývojáři mohou přizpůsobit vlastním potřebám.

Radeon X1800 - architektura čipu R520
i Zdroj: PCTuning.cz


Princip HDRR

Velmi důležitým novátorským krokem ATi je možnost použití FSAA spolu s HDR, což ja absolutně nemožné pro starší typy Radeonů i novou vlajkovou loď Nvidie. Otázkou zůstává nakolik bude po výkonové stránce použitelné vyhlazování (jen multi-sampling) s HDR po výkonné stránce. Dopad HDR známe již z FarCry a víme, že jeho zapnutí má naprosto drastický dopad na FPS. Díky bohu je však FarCry příkladem hry, která s HDR  nepočítala od začátku e je velmi pravděpodobné, že v nových enginech je dopad HDR na na výkon mnohem menší. Toto tvrzení opírám například o fakt, že hra Serious Sam 2 se při zapnutí HDR chová na GeForce 7800 i Radeonu X1800 velmi dobře a FPS neklesá pod úroveň hratelnosti.

Pokud je někdo ovšem opravdu nadšenec a investuje do ATI CrossFire a pořídí si dva Radeony X1800 může s klidným svědomím používat HDR a vyhlazováním a má zaručenu vizuální kvalitu na kterou GeForce 7800GTX ve SLI dosáhnout nemohou. Každá z platforem má své mouchy, které si rozebereme v samostatném článku s přímým výkonovým srovnáním CrossFire s SLI.

AVIVO

Tuto technologii si rozebereme opět v samostatném článku, který bude na řadě až po samotné recenzi Radeonu X1800. Nemůžeme ji však nezmínit, a tak pouze pár větami sdělím co AVIVO umožňuje. Novinkou je možnost využít HDR rovněž u videa, které by tak mělo být daleko kontrastnější a výraznější.

  • Zachytávání videa -

    p

    řevod analogového signálu na digitální s 12-bitovou přesností, redukce šumu a 3D Comb filtr
  • Enkódóvání videa - umožněno pro formáty H.264 , MPEG-2, MPEG-4, VC-1, WMV9, DivX
  • Dekódování videa - hardwarové DTTO
  • Deinterlacing - adaptivní metoda a možná změna velikosti přehrávaného videa
Radeon X1800 - architektura čipu R520
i Zdroj: PCTuning.cz

Velmi zajímavé jsou metody adaptivního deinterlacingu nebo nového formátu enkodování s názvem H.264, který nemá v v poměru kvalita vs. velikost konkurenci. Některé testy technologie ATi AVIVO již na webech proběhly, ale je lépe počkat na oficiální ovladače (nyní pouze beta verze) a následný článek.

CrossFire

Tato technologie je odpovědí na SLI společnosti nVidia, což je technologie umožňující propojení dvou karet v jednom systému. Navýšení výkonu je u obou karet teoreticky dvojnásobné,  ale v praxi je výkon nižší. CrossFire je podle specifikací o něco technologicky vyspělejší, ale SLI má výhodu odladěných ovladačů a docela pestré palety podporovaných her. Uvidíme jak si ATi poradí s touto výzvou. Ještě je třeba doplnit, že CrossFire lze využít i se staršími Radeony X800/X850, ale pravá zábava začne až za použití karet nové generace (X1000), které nemají tolik omezení jako starší řada Radeonů (Například TSMD na 165MHz, který neumožňuje více než 60Hz v rozlišení 1600x1200. Toto omezení odstraňuje nová generace Radeonů X1000.).

 SLI 1.
(NV45)
SLI 2.
(G70)
CF 1.
(R480)
CF 2.
(R520)
 dostupnost do 2 měsíců od uvedení neanone?
 potřeba specifické základní deskyanoanoanoano
 režim SFR (fixní)anoanoanoano
 režim SFR (dynamický)anoanone?
 režim AFRano*anoanoano
 režim SuperTileneneanoano
 rozšíření FSAAneanoanoano
 optimalizace rozložení AA vzorkůnečást.anoano
 propojkanutnámožnámožná°možná
 funkčnost ve všech aplikacíchneanoanoano
 spojení karet od různých výrobcůneanoanoano
 spojení karet s různým množstvím pamětineanoanoano
 spojení karet s odlišným PCB (tvar)nene**anoano
 (de)aktivace multi-GPU režimu za běhuneanoanoano
 vysoká rozlišení >1600*1200část.°°anočást.^ano
 možnost spojení více než 2 čipůnenene ^^ano??

Závěr

Po technologické stránce je jádro R520 a tím i Radeony X1800 opravdu velmi zajímavým počinem ATi, která ukázala, že opět dovede být technologickým leaderem. Soupeř nové série ATi, řada GeForce 7800, který má také co nabídnout, je na trhu už delší dobu a získal si poměrně hodně zastánců pro svůj velmi dobrý výkon.

ATi se ubírá cestou technologie a efektivity a nVidia nyní sází spíše na hrubou sílu a počet pipelines. Nezanedbatelná je u ATi ovšem široká podpora HDR formátů a rovněž to, že umožňuje použití vyhlazování v kombinaci s HDR, což nVidia nabídnout nemůže.

Radeon X1800 - architektura čipu R520
i Zdroj: PCTuning.cz

Oba soupeři podporují tentýž standard v podobě Shader Modelu 3.0, ale je otázkou, které řešení bude efektivnější nastupujících hrách typu F.E.A.R. či připravovaném Unreal Tournamentu 2007. Samotné srovnání výkonu nás teprve čeká, ale již teď mohu prozradit, že ani jedna strana po stránce výkonu jednoznačně nevítězí. Technologický vítěz je ovšem jasný, je jím ATi a R520.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama