ticho-pred-bouri-graficky-trh-pred-vydanim-r520
Hardware Článek Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520 | Kapitola 2

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 10. 2005 01:00 38

Seznam kapitol

1. nVidia - současný hardware 2. nVidia - výhledy a software 3. nVidia - partneři 4. ATi - CrossFire, odpověď na SLI 5. ATi a Transparentní AA na Radeonech
6. ATi - nový hardware 7. ATi - nová generace 8. ATi - co přijde po R520... 9. ATi: hardware pro SM3.0 10. Ostatní výrobci, závěr

V posledních týdnech se událo mnoho nového, a protože ze všech stran přicházejí více i méně důvěryhodné zprávy o plánech nVidie a ATi, pokusím se v tom udělat trochu jasno a "oddělit zrno od plev". V dnešním článku dále najdete přehled nového hardware a technologií, které nVidia a ATi uvedly, návod pro zprovoznění transparentního anti-aliasingu na současných Radeonech, dvě schémata čipu R520, informace o aktuálních ovladačích nVidie a mnoho dalších zajímavostí.

Reklama

G71, G72 a G73?

Krátce po uvedení G70 (GF7800) se objevily zmínky o čipu, který by měl nahradit GeForce 6600/6600GT. Každý ho nazýval jinak a jediná informace, která o něm kolovala, se týkala výkonu, který by měl být minimálně dvojnásobný oproti GeForce 6600GT. Už podle tohoto čísla je třeba brát onu informaci s rezervou. Zhruba takový výkon totiž má GeForce 6800Ultra, a pokud nVidia v současné době vydala GeForce 7800 non-GT (náhrada 6800Ultra), je nelogické se domnívat, že by zároveň vydala další kartu, která dosahuje identického výkonu.

V podstatě jsou možné dvě cesty:

1) 110nm G70 bylo jakési "dočasné řešení" a dalšími 110nm čipy doplňována nebude, což znamená, že nVidia chystá plné spektrum nových 90nm čipů (tzn. low-end, main-stream i hi-end).

2) G70 bude doplněna dalšími čipy, nejprve 110nm, později i 90nm

Odborníci se domnívají, že první možnost - pokud nastane - nebude letos, ale až začátkem roku 2006, neboť by nebyl důvod vydávat GeForce 6500, 6800XT a 7800. Samozřejmě se mohou mýlit - už jednou nás nVidie vypekla tvrzením, že žádný produkt s názvem NV47 nechystá, což mnozí považovali za zrušení vývoje čipu, ale skutečnost byla taková, že pouze došlo k přejmenování na G70. Nezbývá, než si počkat a doufat, že se příjemné překvapení znovu zopakuje.

Poslední "specifikace" nových čipů z řad G7x se objevily na diskusním fóru serveru gzeasy.com, ale údajně nejsou pravdivé, minimálně z části:

G72 - main-stream
G72 GTX 16PS 550/1200 128BIT 256m 4VS
G72 12 PS 450/1000 128BIT 128m (256m) 4VS

G73 - low-end
G73 8PS 450/900 128/128 4VS
G73 LE 4PS 400/800 128/128 4VS

G71 - hi-end
G71 ULTRA 32p 525/1500 256/512 10VS
G71 GT 28p 475/1300 256/512 9VS
G71 24p 425/1200 256/256 (512) 8VS

Nejpodezřelejší se jeví označení "Ultra" v případě G71 a "GTX" na G72, ale možné je samozřejmě všechno. Pokud by specifikace nakonec byly pravdivé, nabídla by G71 Ultra o 60% vyšší fillrate, a o 25% vyšší propustnost pamětí, než 7800GTX. Pokud by zároveň nedošlo i k dalším změnám architektury, byl by problém s limitem paměťové sběrnice ještě zhoršen. Na druhou stranu by to znamenalo nižší relativní ztráty výkonu při anizotropní filtraci a transparentním super-samplingu. 

ForceWare 78.05 beta

Tyto ovladače zmiňuji jen zběžně - jejich zásluhou je oprava bugu, který se objevil v driverech 61.32 a je přítomen ve všech novějších verzí kromě 77.77. Jde o Doom 3 - zde je zmínka od ID:

On ATI and geforce 5xxx (and below) cards, ambient lights will light a surface evenly (because we use a solid blue normalization cube map), but on 6xxx cards, the ambient keyword is ignored (because nvidia replaces our cube map lookup with normalization through math).
The 6800 has a zero cost normalize function which they are probably substituting for our normalize-with-a-cube-map method. That works on all surfaces except ambient ones where our cubemap isn't a normal cube map.

Tento problém se týká kombinace ambientního světla a použití cube-map, který na GF6 a 7 v kombinaci se jmenovanými drivery vedl k vynechání některých operací - v praxi viditelné jako nevykreslené černé plochy (levá část obrazu):

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

kliknutím zvětšíte
- zdroj: Demigod/B3D (fórum) -

Jak jsem již zmínil, ovladače FW77.77 tímto problémem netrpí, ale novější verze až do 78.05 beta ano. Pokud rádi hrajete Doom 3, doporučuji volit mezi jmenovanými dvěma verzemi.

ForceWare 81.26 beta

Osmdesátková řada ovladačů má přinášet především optimalizace pro dvoujádrové procesory.

rovnoměrnější vytížení obou jader při použití FW 81.26 oproti 78.03- zdroj: http://gathering.tweakers.net (fórum) -
i Zdroj: PCTuning.cz
rovnoměrnější vytížení obou jader při použití FW 81.26 oproti 78.03- zdroj: http://gathering.tweakers.net (fórum) -

Kromě toho se ve verzi 81.26 beta objevily další novinky - vylepšená podpora pro SLI (vertikální synchronizace, podpora stejných karet od různých výrobců a experimentální možnosti kombinace karet s nestejným množstvím paměti) a vylepšené výkonnostní optimalizace pro konkrétní aplikace nezávislé na dual-core (Doom 3, F.E.A.R.)

Zatímco v některých aplikacích výkon jednoznačně vzrostl, v jiných citelně poklesl. Tyto ovladače nebyly vydány oficiálně, ale jde o uniklou verzi, která se do oběhu dostala přes společnost AsRock. nVidia jednoznačně doporučila zůstat u oficiální verze, neboť osmdesátkové bety nebyly testovány QA týmem. To potvrzují i zkušenosti samotných uživatelů, kteří v některých hrách zaznamenali nízkou stabilitu, případně vizuální artefakty. Test ovladačů včetně 81.26 najdete na serveru hardwareoc.at.

Link pro stažení a další informace (en) jsou k dispozici na diskusním fóru nvnews.net

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama