ticho-pred-bouri-graficky-trh-pred-vydanim-r520
Hardware Článek Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520 | Kapitola 9

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 10. 2005 01:00 38

Seznam kapitol

1. nVidia - současný hardware 2. nVidia - výhledy a software 3. nVidia - partneři 4. ATi - CrossFire, odpověď na SLI 5. ATi a Transparentní AA na Radeonech
6. ATi - nový hardware 7. ATi - nová generace 8. ATi - co přijde po R520... 9. ATi: hardware pro SM3.0 10. Ostatní výrobci, závěr

V posledních týdnech se událo mnoho nového, a protože ze všech stran přicházejí více i méně důvěryhodné zprávy o plánech nVidie a ATi, pokusím se v tom udělat trochu jasno a "oddělit zrno od plev". V dnešním článku dále najdete přehled nového hardware a technologií, které nVidia a ATi uvedly, návod pro zprovoznění transparentního anti-aliasingu na současných Radeonech, dvě schémata čipu R520, informace o aktuálních ovladačích nVidie a mnoho dalších zajímavostí.

Reklama

Radeon X1300: low-end

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz


MSI Radeon X1300

Radeon X1300 je založen na malém jádru RV515, které disponuje čtyřmi fragment pipelines a s pamětí jej spojuje 128bit sběrnice. Takty se budou pohybovat od 450-550MHz, záleží na modelu. X1300 by se měl vyznačovat nízkou spotřebou a zajímavým poměrem cena výkon. Dostupnost po vydání by měla být okamžitá. Očekávána je i AGP verze, otázka je kdy.

X1300 HyperMemory
Zatím nejslabší model celé série, parametry se budou lišit podle výrobce, paměťová sběrnice bude 64bitová, podporována je však i 32bitová.

X1300 LE
Levnější verze (taky nazývaná X1300 - prostě bez "LE") bude taktována na 450MHz jádro, přičemž 128MB 2,5ns pamětí poběží na 350(700)-400(800)MHz.

X1300 PRO
Rychlejší varianta s 550MHz jádrem a 500(1000)MHz 2ns pamětmi.

X1300 měli k dispozici na webu coaler.com, který zveřejnil tyto výsledky:

3DMark 2001: 19064
3DMark 2003: 6375
3DMark 2005: 2894

Na čip o čtyřech fragment-shader jednotkách to nejsou špatné výsledky. Web HKEPC zveřejnil vlastní výsledek X1300LE z 3DMarku 2005 (2882 bodů), což odpovídá výsledku z karty testované na coaler.com a výrazně zvyšuje důvěryhodnost těchto čísel.

Radeon X1600: mainstream

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon X1600

X1600 je založen na jádru RV530, frekvence se pohybují v rozmezí 500-600MHz a sběrnice zůstala na typicky mainstreamových 128bitech. Spotřeba karet by měla být akceptovatelná, podle modelu: 25-60W. RV530 by měl být mainstreamem nové generace, ale dostupnost se údajně posune až na 30.listopadu - kvůli současné X800GTO, se kterou by novinka cenově kolidovala. Podle jiných zdrojů však mají někteří výrobci X1600 již hotové na skladech a pokud jsou obě zprávy pravdivé, je docela možné, že se vyrobené karty budou snažit prodat i tak (způsob se vždycky najde) a na trh se nakonec v omezené míře dostanou i dřív.

Osobně si nejsem jistý, jestli jádro RV530 trochu nepředběhlo dobu. Stále totiž existuje nezanedbatelné množství starších her (UT2003, 2004 atp.), jejichž enginy nejsou limitovány výkonem shaderů (kterých má RV530 celkem 12), ale ovlivní je spíše hrubý fillrate (texturovacích jednotek má RV530 méně než pixel shaderů). RV530 si ve srovnání s předchozími čipy po teoretické stránce paradoxně povede lépe v novějších hrách náročnějších na pixel shadery, než ve starých hrách, jejichž nejnáročnější operace jsou např. multitexturing nebo trilineární/trilineárně-anizotropní filtrace.

X1600 PRO
Očekávané parametry: 500MHz jádro a 400(800)MHz paměti, ale pokud jsou podporovány moduly DDR1, DDR2 i DDR3, bude cenové i výkonnostní rozpětí modelů jistě širší.

X1600 XT
Draží varianta se jako obvykle bude lišit pouze frekvencemi. Zmiňováno je kolem 600MHz pro jádro a 700(1400) pro paměti (GDDR3), čekal bych variantu s pomalejšími pamětmi a lepším poměrem cena/výkon.

Radeon X1800: hi-end

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz


Radeon X1800XT

O jádru R520 jsem toho napsal dost, ale pořád málo na to, abychom z toho mohli odhadnout jeho reálný výkon. Z jedné strany přicházejí zprávy, že bude sotva rychlejší, než X850XT-PE (např. testy serveru HardwareAnalysis, které se ale ukázaly jako podvod), na straně druhé je to ATi, která je skálopevně přesvědčena o tom, že její produkt bude jednoznačně nejrychlejší a technologicky nejvyspělejší řešení. Ani přehled modelů není jednoznačný - některé zdroje uvádějí, že budou k dispozici pouze veze se 16ti fragment shadery, jiné připouštějí i verze s jedním deaktivovaným quadem. Další zmatek do situace vnáší web HKEPC, podle jehož informací nese X1800XL jednoslotové chlazení a je pomalejší, než GeForce 7800GT, zatímco Anandtech tvrdí, že chlazení modelu XL je stejné jako na XTéčku. A pánové z marketingu ATi si mnou ruce, protože i když je pravda již dávno venku, hromada hoaxu ji zakryje lépe, než kouřová clona. A teď modely - tentokrát od nejvýkonnějšího:

X1800 XT
Pod chladičem přes dva sloty se nachází rozměrné jádro s 16ti fragment shadery, 256bit. sběrnicí a frekvencí 625MHz. Původně se uvádělo 600MHz, ale the Inquirer je skálopevně přesvědčen o minimálně 625MHz pro nejvýkonnější model. 25MHz nehraje roli. Paměti by měly běžet na 700(1400)MHz, podle Inquireru je frekvence opět vyšší, konkrétně 750(1500)MHz. O tom, zda bude i Platinum Edition, se taktně mlčí. A výkon? Hovoří se o 7500-9700 bodech v posledním 3D Marku a herním výkonu v rozmezí 80-180% GeForce 7800 GTX. Vyberte si ;-)

X1800XT bude doplněna 512MB paměti, novější zprávy hovoří i o novější 256MB kartě.

X1800 XL
Zhruba 550/625(1300)MHz, na ničem jiném (ani na kapacitě paměti) se zatím většina zdrojů neshodla. Verze X1800, která bude mít jednoslotové chlazení, bude vypadat takto (obrázek níže). HKEPC tvrdí, že jde o X1800XL, podle specifikací Anandtechu by mělo jít o X1800PRO nebo LE.

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

X1800 PRO
Nejpomalejší z verzí se 16ti fragment shadery má být X1800 PRO - 500/500(1000)MHz, 256MB.

X1800 LE
Anandtech zmiňoval "LE" verzi s jedním deaktivovaným quadem, podle jiných zdrojů žádná LE verze neexistuje. Při frekvencích 450/450(900)MHz by mohla používat levné 2ns GDDR3 moduly, což by se kladně promítlo na ceně karty.

Oficiální roadmaps

Odkud odjinud získat spolehlivé informace, než z oficiálních materiálů (s jejichž pomocí ATi svým partnerům maže med kolem úst :-) Prezentace je dostatečně názorná, stručný komentář postačí:

> kliknutím zvětšíte <
i Zdroj: PCTuning.cz
> kliknutím zvětšíte <

Zde se dozvídám především, že RV530 (X1600) bude podporovat CrossFire. To je celkem významný rozdíl oproti předchozí generaci; mainstreamová X700 CF nepodporovala.

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

ATi tvrdí, že budou vydány pouze dvě verze (XL a XT).

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

i Zdroj: PCTuning.cz

> kliknutím zvětšíte <

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

Nejzajímavější nakonec - podle ATi je R580 hotová a může být vydána ještě na podzim. Vzhledem k tomu, že další generace (R600) nebude dříve než za rok, se mi zdá silně nepravděpodobné, že by ATi minimálně rok nevydala nějaký refresh. Zde se nabízí výše zmíněná možnost - tzn. R580 třeba může být vydána, ale nebude mít aktivní všechny pipelines (pouze tolik, kolik bude třeba pro dostatečnou konkurenceschopnost). "Plnou verzi" R580 bych čekal někdy na jaře.

AVIVO

Ticho před bouří - grafický trh před vydáním R520
i Zdroj: PCTuning.cz

AVIVO, neboli Advanced VIVO je nový soubor všech možných technologií, které se týkají vstupů a výstupů pro video grafické karty, digitální zpracování obrazu, hardwarové filtry a akcelerace komprese/dekomprese různých formátů videa, možnosti digitálních i analogových výstupů grafické karty, podpora pro velmi vysoká rozlišení, HDTV atp., zkrátka vše, co se týká videa a 2D obrazu. Podporu technologií AVIVO mají přinést všechny karty založené na generaci čipů R5xx. V dnešním článku se tomuto tématu nebudu dál věnovat - jednak je natolik rozsáhlé, že by bylo na samostatný článek a za druhé bude lepší, když si počkáme na výsledky na reálném hardwaru.

Pokud máte zájem o další informace, najdete je například ve vynikajícím článku serveru Beyond 3D.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama