radeon-x800gt-vs-geforce-6600gt-tvrdy-souboj-ve-stredni-tride
Hardware Článek Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě

Radeon X800GT vs. GeForce 6600GT - tvrdý souboj ve střední třídě | Kapitola 3

Štefek Petr

Štefek Petr

12. 9. 2005 01:00 74

Seznam kapitol

1. Radeon X800GT - starý známý v novém kabátě 2. Architektura použitých čipů 3. Specifikace a srovnání obou soupeřů 4. Vizuální kvalita - vyhlazování a filtrovaní 5. Průběhy FPS obou soupeřů 6. Sestava a syntetické testy
7. Battlefield 2 8. Doom 3 9. FarCry 10. Unreal Tournament 2004 11. Half-Life 2 12. Splinter Cell : Chaos Theory a závěr

GeForce 6600GT je už nějaký ten měsíc naprostým a dosud neporazitelným králem mainstreamových karet. Dnes byla však GeForce 6600GT vyzvána na první pohled nenápadným nově příchozím, který si říká Radeon X800GT. Jak si poradí nový vyzyvatel s veteránem mainstremového trhu grafických karet se zatím můžeme jen dohadovat, ale předem upozorňuji, že dnes si projdou obě karty opravdu těžkou zkouškou.

Reklama

Specifikace R423, R430 a R480 alias RX800GT

SmartShader HD

  • Hardwarová podpora DirectX 9.0b
  • Vertex Shader 2.0
    • 65 280 instrukcí s řízením toku
    • Trigonometrické operace během 1 cyklu
  • Pixel Shader 2.0+
    • Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
    • F-Bufferu druhé generace
    • 32 dočasných a pevných registrů
    • Multiple Render Target (MRT)
SmoothVision HD

  • 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
  • Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
  • Temporal Anti-Aliasing
  • Centroid Sampling
  • Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
  • 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
  • Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
  • 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
HyperZ HD

  • 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
  • Bezztrátová komprese Z-bufferu
  • Fast-Z-Clear


VideoShader HD

  • Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
  • FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
  • VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
  • HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
  • Motion Compensation, iDCT, DCT
  • Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence

ATi sice ve svých jádrech ještě podporu Shader Modelu 3.0 nenabízí, ale s výkonem jaký tyto karty mají je tato technologická vymoženost zatím jen pozlátkem a v nových enginech jako je Unreal Engine 3 se naplno ukáže, která karta je hodna nosit označení s podporou Shader Modelu 3.0. Starší generace GeForce 6x00 to určitě nebude, ale čest určitě zachraní povedená GeForce 7800GT/GTX.

U čipů R4x0 se však můžeme setkat s technologiemi jako je Geometry Instancig či 3Dc komprese normálových map, což by mělo napomoci k vyšším výkonům v těch nejnáročnějších hrách. Bohužel je zatím přinos Geometry Instancingu jen teoretický, neboť ho žádná hra nedokáže efektivně využít a ani k tomu není nucena nedostatkem výkonu v oblasti vertex shaderů, který by způsobil extrémně náročný geometrický model některého z enginů. Například FarCry vykazuje naopak snížení výkonu v jednotkách procent při zapnutí Geometry Instancingu.

Stejně tak 3Dc, které dokáží využít jen některá technologická dema založená na FarCry enginu (Crytech - The Project), tak aby byl viditelný výkonový nárust. Teoreticky 3Dc představuje bezztrátovou kompresi normálových map v poměru 4:1, ale v praxi se spíše mluví o reálnějším poměru 2:1, což ale také není k zahození. Větší podpora se dá očekávat i v nových hrách (Serious Sam 2, Unreal Tournament 2007), takže tato technologie ATi nezůstane zapomenuta v propadlišti dějin.

 Radeon X800GTRadeon X800GTRadeon X800GTGeForce 6600GT
VPUR423R480R430NV43
Výrobní proces0.13 µm TSMC0.13 µm TSMC0.13 µm TSMC0.11 µm TSMC
Technologie čipu256-bit256-bit256-bit256-bit
Počet transistorů160 milionů160 milionů160 milionů146 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR
(I - III)
256-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
128-bit DDR
(I - III)
Paměť256 MB256 MB128-256 MB128-256 MB
Takt čipu475 MHz475 MHz400 MHz500 MHz
Takt pamětí500 MHz
(1000 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
350 MHz
(700 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Paměťová propustnost32. 0GB/s32. 0GB/s11.2 GB/s16.0 GB/s
Fill-rate (single-texturing)3800 Mpixel/s3800 Mpixel/s3200 Mpixel/s2000 Mpixel/s
Fill-rate (multi-texturing)3800 Mtexel/s3800 Mtexel/s3200 Mtexel/s4000 Mtexel/s
Vertex Shader6663
Maximální počet transformací Troj./s780M 780M780M375M
Počet Pixel Pipelines8 (z16)8 (z16)8 (z16)8
Počet TMU/pipeline1111
Vertex Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)3.0
Pixel Shader verze2.0 (b)2.0 (b)2.0 (b)3.0
DirectX9.0 b9.0 b9.0 b9.0 c
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
AA specialityTemporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
Temporal AA,
Centroid Sampling
kombinace SS+MS
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc Compression
Temporal AA
3Dc Compression
Temporal AA
3Dc Compression
Temporal AA
UltraShadow

Pokud jste si pozorně prostudovali tabulku, tak vaší pozornosti nemohlo uniknout, že existují tři verze Radeonu X800GT, z nichž každá je osazena jiným čipem. Pokud se týká čipů R423 (Radeon X800XT/Pro) a R480 (Radeon X850XT/Pro), tak po nich bez obav šáhněte, protože mají vše co má Radeon X800GT mít, aby porazil GeForce 6600GT. Naneštěstí se na trhu vyskytuje (zatím jsem v ČR neviděl) Radeon X800GT s čipem R430, který má nižší takt než kolegové, což je způsobeno samotným čipem R430, který je dobře znám z Radeonu X800XL a nedosahuje příliš vysokých taktů i přes svůj 110nm výrobní proces. Další nevýhodou této verze je pouze 128-bit paměťový řadič a 128MB paměti, takže se jedná v podstatě o Radeon X700, který na GeForce 6600GT vskutku výkonem nedosahuje.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama