geforce-7800gt-x-alias-g70-problemy-s-anizotropnim-filtrovanim
Hardware Článek GeForce 7800GT(X) alias G70 - problémy s anizotropním filtrováním

GeForce 7800GT(X) alias G70 - problémy s anizotropním filtrováním | Kapitola 2

Štefek Petr

Štefek Petr

22. 8. 2005 01:00 142

Seznam kapitol

1. Vlajková loď nVidie a trhlina v jejím trupu 2. Testy 3. Závěr

Po uvedení nejrychlejšího současného herního akcelerátoru může být nVidia velmi spokojená a může v klidu očekávat příchod nových čipů ATi, které nabraly značného zpoždění díky problémům s pokrokovým 90nm výrobním procesem. Bohužel pro nVidii má nové jádro GeForce 7800GT(X) jeden nedostatek, o kterém se příliš často nemluví a je zde přítomen už od série GeForce 6x00. Řeč je o anizotropním filtrování.

Reklama
16xAF GeForce 6/7 a 8xAF GeForce 3/4/FX (najeďte myší na obrázek - java script)
i Zdroj: PCTuning.cz
16xAF GeForce 6/7 a 8xAF GeForce 3/4/FX (najeďte myší na obrázek - java script)

Obrazec je složen z 200 částí, které tvoří testovací tunel, kde každá barva znamená novou MIP úroveň (level). Barvy nejblíže středu ukazují nejvyšší level anizotropního filtrování, což znamená také nejdetailnější textury. Jak vidět na vytvořené růžici, tak všude není úroveň anizotropního filtrování stejná. Po úhlem 22.5° (nejblíže okraji obrazce) je krásně vidět velmi nízký level anizotropního filtrování (2x). Druhý obrázek vám ukazuje obraz filtrovaný starými sériemi GeForce 3/4/FX, který vykazují snížení úrovně anizotropního filtrování pouze pod úhlem 45° a nesmíme zapomenout, že obraz produkovaný staršími sériemi GeForce je zaznamenám při použití 8xAF, přesto však nabízí mnohem vyšší vizuální kvalitu.

Obraz filtrovaný GeForce 3/4/FX má téměř celou scénu filtrovanou 8xAF, pouze pod úhlem 45° dochází k poklesu levelu anizotropního filtrovaní na 4x. Naproti tomu GeForce 6/7 používá maximální úroveň anizotropního filtrování (16xAF) pouze pro plochy pod úhly 45° a 90° a celkově je tedy vizuální kvalita nižší než při 8xAF na starých kartách nVidie. To je způsobeno tím, že pro většinu ploch se používá 2xAF a 4xAF (viz. ilustrační obrázek).

Abychom nekritizovali jen nVidiu, tak se můžeme prohlásit, že ATi Radeony nedosahují stejné vizuální kvality s AF jako starší série nVidie GeForce 3/4/FX, ale díky bohu je kvalita mnohem lepší než u stávající produktové řady nVidie. Dále je třeba podotknout, že pokud vypnete Catalyst A.I., tak byste měli dostat obraz bez optimalizací (alespoň plný trilineární filtr). Máte tedy na výběr, což se o GeForce 7800 říci nedá. Nvidia o tomto faktu mlčí a uživatel, tak samozřejmě nabude dojmu, že kvalita 16xAF musí být mnohem vyšší než 8xAF (i ve srovnání se staršími kartami nVidie).

Nvidia tedy není schopna dodat vyšší obrazovou kvalitu se svým topmodelem GF7800GTX než měla již dávno nepoužívaná GeForce 3 z roku 2001 a to je velká ostuda.

Poznámka: Testovací scéna (tunel) není schopna postihnout rozdíly mezi AF při "underfilteringu" (podfiltrování), ukazuje pouze MIP level pro každou část scény. Normálně bychom měli být schopni říci jaký level AF je použit pro scénu porovnáním scén s LOD-biased scénou. Co se týká undersamplingu, tak tam je použito menší množství texelů než je skutečně potřeba, a proto undersampled (podvzorkované) AF není rovno pravému AF. Použita sice je správná MIP mapa, ale zároveň je použito nesprávné množství texelů. Testovací tunel tedy ukazuje pouze kde a jaký level MIP je použit, ale není schopen zachytit, jestli je použito korektní anizotropní filtrování. 

Testovací videa byly udělány Damien Trioletem z Hardware.fr a web 3DCenter.de dostal povolení autora publikovat je, tudíž si tyto videa můžete stáhnout pouze přes linky vedoucí na tyto stránky. Videa byly pořízeny v enginu Unreal Tournament 2003, kde bylo vytvořeno speciální demo pouze s jednou texturou. Pro každou kartu byly pořízeny dvě videa, jedno se zapnutými optimalizacemi (nVidia - Quality a ATi - A.I. on) a druhé s vypnutými (zdánlivě) optimalizacemi (nVidia - High Quality a ATi - A.I. off). 

Pro ilustraci opět dobře poslouží obrázky, kde je na prvním vidět scéna filtrovaná plným trilineárním anizotropním filtrováním a druhá za pomoci brilinearního anizotropního filtrování (kombinace bilineáního a anizotropního filtrování). Celkově to vypadá tak, že GeForce 6/7 používá při multitexturingu plné trilineární AF pouze u první vrstvy (rozuměj textury) a ty další jsou filtrovány pomocí brilineárního, což se na první pohled jeví jako podvod, protože většina testovacích utilit používá pouze jednu texturu. Obrázek je opět mouse over (1. Trilinear a 2. Brilinear).

Obrázek je opět mouse over (1. Trilinear a 2. Brilinear)
i Zdroj: PCTuning.cz
Obrázek je opět mouse over (1. Trilinear a 2. Brilinear)

 



Volba "Quality" na GeForce 6800 vykazuje poblikávání a stejně tak ošizený trilineární filtr. Tato volba tedy podle nVidiu představuje obraz vysoké kvality.

 



Volba "High Quality" na GeForce 6800 vypadá podstatně lépe než v předchozím případě, ale textury mají stejně náběh na poblikávání. Stejně jako GeForce 7800 vykazuje i GeForce 6800 úhlovou optimalizaci pro AF.

 



Nová vlajková loď nVidia nabízí výkon blížící se dvěma kartám předchozí generace zapojených do SLI, ale bohužel co se týká kvality textur, tak je na tom ještě podstatně hůře. Tomu co nVidia nazývá obrazem bez kompromisů se dá jen těžko uvěřit.



Volba "High Quality" na GeForce 7800 vypadá o něcco lépe než volba "High" na GeForce 6800, ale bohužel stále je zde poblikávání textur a šizený trilineární filtr, takže se to dá jen těžko označit za obraz vysoké kvality. Obraz bez poblikávaní textur je tedy pro GeForce 7800 s aplikovaným anizotropním filtrováním zatím nedosažitelný.

 



ATI Radeon X800 je v kvalitě zobrazování daleko před GeForce 6800 a GeForce 7800 i při svém standardním nastavení. Některé oblasti mají tendenci slabě poblikávat, ale ve srovnání s kartami nVidie to je téměř zanedbatelné.



Vypnutá volba Catalyst A.I. se výsledném obraze téměř neprojeví, takže zde máme stále úhlovou optimalizaci AF a neblikající textury.

 



Jako referenční karta byla vybrána GeForce FX s volbou "High Quality" Podle videa jsou textury se zapnutým anizotropním filtrováním naprosto stabilní a úhlová optimalizace je minimální. což dokazuje i testovací tunel, kde je jediné slabé místo na 45°. Stará GeForce FX je tedy co se týče kvality obrazu s AF naprosto nedostižná pro dnešní moderní karty nVidie.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama