Radeon Software Adrenalin Edition a Vega 64 do hloubky | Kapitola 25
Seznam kapitol
AMD v tomto týdnu uvedlo novou generaci ovladačů. Přináší vyšší uživatelský komfort, velké množství nových funkcí a hromadu zlepšení u těch starších. V nastavení karty se už můžete vrtat přímo ve hře přes OSD a ještě přitom sledovat monitoring v mobilu. Mrkneme se i na to, jestli a jak se u Radeonu RX Vega 64 změnil výkon ve hrách.
Na Adrenalin Edition je znát, že AMD na ovladačích intenzivně maká. Nedá se jim upřít moderní koncepce i design (i když místy – třeba u Wattmana – mám pocit, že je to na úkor ergonomie ovládání a přehlednosti). U češtiny zamrzí některé přešlapy v překladech, ale to je u lokalizace ve vztahu ke grafickým kartám a jejich technologiím bohužel nepsaný standard.
OSD s možností upravit nastavení přímo ze hry a vzdálené sledování a ovládání karty přes mobil je něco, co člověku hodně zpříjemní život, pokud si zvykne jejich prostřednictvím pracovat s nastavením a monitoringem. Možnost nahrávat a snímat obraz prostřednictvím softwaru napříč rozličnými API člověk také občas využije – a nemusí si lámat hlavu s tím, proč ten zatracený FRAPS neukládá screenshoty z Dooma a hledat, čím by se to dalo nasnímat.
Majitelé Radeonů, kteří chtějí žít streamováním a sdílením svých dobrodružství a ještě neinvestovali do samostatného hardwaru pro grabování a streamování obrazu, budou z novinek v sedmém nebi.
Zkrátka každá funkce, která přináší něco smysluplného navíc a nic nás nestojí, je vítaným rozšířením.
O to víc zabolí, že se ani po těch čtyřech měsících od uvedení RX Vega 64 nic nezměnilo na faktu, že má Fallout 4 na maximálních detailech se zapnutým vyhlazováním na RX Vega 64 výkon na úrovní přetaktovaného Radeonu RX 480 a Dirt na maximálních detailech stále při pokusu o změření výkonu vestavěným benchmarkem ve full HD do minuty po spuštění testu zmizí a není šance celý benchmark dokončit. Navíc se do toho přidaly problémy se spouštěním Ashes of The Singularity v DX12, které na několika posledních verzích ovladačů extrémně často padá na všech Radeonech při spouštění, což je mimořádně otravné s ohledem na skutečnost, že je hru potřeba s každou změnou nastavení restartovat. Problém řeší jen instalace starších verzí ovladačů (ale tam je otázka, jestli je to vina AMD, nebo spíš vina vývojářů AoTS, a taky bych to ještě rád ověřil na jiné sestavě). A to jsou potíže, které trápí víc než nemožnost poslat nahrané video na YouTube přímo z ovladačů grafiky jedním klepnutím.
Výkon zůstává
Rozdíly ve výkonu nemá smysl komentovat – povětšinou jsou na úrovni chyby měření, a paradoxně jsem až na výjimky naměřil spíš zhoršení než zlepšení. Výsledky jsem procházel až před pár minutami a zatím jsem nestihl zkoumat, co by za tím mohlo být – třeba zopakovat pár testů na původních ovladačích, jestli je příčinou software, nebo karta.
Vím jenom, že v testech na provozní vlastnosti se karta chovala trochu jinak; po zahřátí výrazněji snižovala takty. Může za tím být hromada věcí, třeba také unavenější teplovodivá pasta zcestovalého veterána, nebo nějaká změna u regulace taktů a chladiče v ovladačích, může za tím být i nějaký problém s přepínáním profilů mezi balanced a turbo (protože mi to trochu případá, jako by se ovladače tvářily, že je aktivní balanced a přitom běželo turbo), zkusím to ještě zjistit. Každopádně se i z těchto výsledků dá říct, že se jakékoliv pozorovatelné zlepšení výkonu nekoná – snad až na Dooma, jenže ten se (bohužel) často updatuje, starší verzi už nevyzkoušíme, a tak nemůžeme vyloučit, že je za tím spíš optimalizace hry než optimalizace v ovladačích.
Na úplný závěr tu máte ještě kompletní prezentaci včetně závěrečných „poznámek pod čarou“ (tedy kompletní, když půjdete podle čísel, zjistíte, že pár stránek chybí, ale vězte, že je nenajdete ani v samotné prezentaci, kterou jsme dostali k dispozici na konferenční hovor.