Radeon Software Adrenalin Edition a Vega 64 do hloubky | Kapitola 2
Seznam kapitol
AMD v tomto týdnu uvedlo novou generaci ovladačů. Přináší vyšší uživatelský komfort, velké množství nových funkcí a hromadu zlepšení u těch starších. V nastavení karty se už můžete vrtat přímo ve hře přes OSD a ještě přitom sledovat monitoring v mobilu. Mrkneme se i na to, jestli a jak se u Radeonu RX Vega 64 změnil výkon ve hrách.
Neznamená to samozřejmě, že by AMD na výkonnostní optimalizace zanevřelo, naopak.
Na dalším snímku AMD demonstruje nárůst výkonu RX 480 ve vybraných hrách od posledního velkého updatu ovladačů AMD Crimson ReLive před rokem – aby nedošlo k mýlce, AMD tím nemíní, že by se výkon takto zvedal teď díky Adrenalinu, ale jde o zmiňované průběžné vylepšování výkonu napříč všemi verzemi ovladačů uvedených v mezidobí.
Jedním dechem musím dodat, že čtyři z pěti níže uvedených her vyšly až několik měsíců po ovladačích Crimson ReLive Edition, takže se dá předpokládat, že v nich byly optimalizace pro dané hry nulové. Vůči Crimson Relive Edition je to teda trochu podpásovka.
Co ale AMD s Adrenalinem poladit zvládlo, je snížení latencí obecně napříč všemi tituly pro DirectX 11, příklady najdete v grafu.
Další novinkou je přidaná podpora pro multi-GPU v režimu Borderless Window v některých vybraných hrách (pokud nevíte, o čem je řeč, zjednodušeně se to snad dá popsat jako hra puštěná v okně bez rámečku a ovládacích prvků obvykle roztaženém přes celou obrazovku – od běžného fullscreenu se to liší v tom, že když na vás vybafne nějaké upozornění z příliš horlivé aplikace, hra nespadne zpátky do desktopu, ale upozornění se jen normálně zobrazí přes okno hry. Borderless Window mode často využívají i majitelé vícemonitorových konfigurací, protože je docela otravné když postranní monitory poblikávají nebo usínají jen kvůli tomu, že si na hlavním monitoru pustíte hru v klasickém fullscreenu).
Další novinkou je přidaná podpora frame rate target control (tedy omezovač snímkové frekvence) i pro hry běžící na API Vulkan. V Doomu v rozlišení 1920 × 1080 s detaily na Ultra klesá příkon RX Vega 64 při omezení snímkové frekvence na 60 fps až o 74 % (v poznámce se dočtete, že v praxi šlo o pokles příkonu ze 287,2 na 74,2 W).
Další novinkou, která se v tichosti objevila v posledních verzích ovladačů už před Adrenalinem, je přepínání mezi výpočetním a herním režimem. Není to poprvé, co se s tímto přepínačem můžete setkat, ale jde o první vydání ovladačů, u kterého se k němu AMD oficiálně hlásí a poprvé jej i aktivně propaguje.
Na 4GB Radeonu RX 570 AMD zaznamenalo až 15% nárůst výkonu při těžbě Etherea. Detailnější „poznámka pod čarou“ uvádí nárůst z 21,7 MH/s na 24,8 MH/s při využití Claymore Dual Miner ve verzi 9.8.
V nastavení Vegy jsem ale tuhle položku hledal marně.
Pár snímků je věnovaných i linuxu, na stránkách AMD si můžete vybrat mezi balíky obsahujícími open či closed source software a v závislosti na tom využívat příslušné komponenty. Poslední je zmínka o tom, že AMD vyvíjí open source ovladač pro Vulkan, vzniká kvůli tomu, aby bylo možné rychleji podporovat nový hardware, integrovat GPU Profiler a aby měly i třetí strany možnost do ovladačů přispívat.