Radeon Software Adrenalin Edition a Vega 64 do hloubky | Kapitola 4
Seznam kapitol
AMD v tomto týdnu uvedlo novou generaci ovladačů. Přináší vyšší uživatelský komfort, velké množství nových funkcí a hromadu zlepšení u těch starších. V nastavení karty se už můžete vrtat přímo ve hře přes OSD a ještě přitom sledovat monitoring v mobilu. Mrkneme se i na to, jestli a jak se u Radeonu RX Vega 64 změnil výkon ve hrách.
Další klíčovou technologií v ovladačích AMD je Chill. Ten známe už z dřívějška – ve zkratce jde o technologii, která dynamicky mění (snižuje) snímkovou frekvenci v případě, že se obraz (příliš) nepohybuje – prostě když se zastavíte a koukáte „do blba“, není nutné, aby to nicnedělání běželo na 150 fps. Ovladače poznají, že se ve hře nic moc neděje, snímková frekvence se sníží, a s tím mohou klesnout takty i spotřeba.
U této funkce jsem byl dříve spíš skeptický, jednak kvůli tomu, že jen málokdo dobrovolně snižuje ve hrách snímkovou frekvenci a s tím i zvedá input lag (zajímavé to tak bylo spíš pro majitele notebooků kvůli lepší výdrži na baterie), ale hlavně kvůli tomu, že aby ve hře Chill fungoval, bylo nutné, aby jej AMD vyzkoušelo, vytvořilo pro něj profily a když vše správně fungovalo, zařadilo jej na whitelist podporovaných her. A to není dobré hned ze dvou důvodů, jednak nemáte jistotu, že se na něm vaše hra někdy ocitne, jednak se hry do podobných seznamů obvykle dostávají se zpožděním (a kolikrát až v době, kdy už máte dohráno).
Ostatně i pro samotné vývojáře z AMD bylo prý překvapením, že je Chill natolik populární, že se v žebříčku požadavků, který znáte z předchozí stránky, dostala lepší podpora Chill ve hrách na druhou příčku.
Seznam podporovaných her se sice od uvedení Chill utěšeně rozrůstal a k dnešnímu dni čítá přes čtyřicítku titulů, ale i tak to bylo jako nic ve srovnání s množstvím her, které již vyšly a vycházejí.
A v tomto ohledu přichází s Adrenalinem obrovská změna – AMD se podařilo vylepšit algoritmy pro Chill tak, že vše ve hrách funguje mnohem lépe. Díky tomu mohli vývojáři přejít z konceptu whitelistu na koncepci black listu – Chill teď lze využívat ve všech hrách, a až když u nějaké hry narazí na nepřekonatelné problémy, Chill u ní zakážou a zařadí ji na blacklist nepodporovaných her.
Mimochodem,. momentálně na tom blacklistu není jediná, všechny, které AMD zatím vyzkoušelo, se chovají dle předpokladů a blacklist existuje pro případ, že by někdo přece jen na potíže narazil, až Chill začnou zkoušet miliony lidí.
Konkrétní úspory, které v některých hrách Chill přináší, vidíte na dalším snímku.
Chill je prý mimořádně populární v některých internetových kavárnách v Číně, pro jejichž majitele jsou klíčové dvě věci – platby za pronájem prostor a platby za elektřinu. Chill pro ně znamenal ohromné úspory za elektřinu, je populární dokonce natolik, že AMD speciálně kvůli nim připravilo další edici ovladačů, které mají na rozdíl od běžné distribuce pro koncové uživatele Chill standardně zapnutý.
Další snímek je v prezentaci hlavně kvůli tomu, aby zdůraznil, že se na Chill nedívají přes prsty ani progameři.