Zotac GTX 1080 Mini: „zabiják“ GTX 1070 Ti v testu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Zotac GTX 1080 Mini: „zabiják“ GTX 1070 Ti v testu

Zotac GTX 1080 Mini: „zabiják“ GTX 1070 Ti v testu | Kapitola 25

Adam Vágner

Adam Vágner

5. 12. 2017 03:00 13

Seznam kapitol

1. Zotac GTX 1080 Mini: parametry karty 2. Zotac GTX 1080 Mini: konstrukce karty 3. Testovací sestava 4. Ashes of the Singularity (Win 10, DX12) 5. Dirt Rally (Win 10) 6. Doom (Win 10, OGL+Vulkan) 7. Far Cry 4 (Win 10) 8. Far Cry Primal (Win 10) 9. Fallout 4 (Win 10) 10. GTA V (Win 10) 11. Metro 2033 Redux (Win 10) 12. Metro Last Light Redux (Win 10) 13. Rise of the Tomb Raider (DX12, Win 10)
14. Star Wars Battlefront (Win 10) 15. Tom Clancy´s The Division (Win 10, DX11 + DX12) 16. The Witcher 3: Wild Hunt 17. World of Tanks 9.15.1 (Win 10) 18. Chování boost v benchmarku AvP 19. Chování boost v Crysis 20. Teploty 21. Chování ventilátorů 22. Hlučnost 23. Spotřeba, poměr výkon/watt 24. Cena, průměrný výkon, poměr cena/výkon 25. Přetaktování 26. Závěrečné shrnutí

Když se v nabídkách obchodů objevily první špičkové modely GeForce GTX 1070 Ti za částky kolem čtrnácti tisíc, nedával tento model Nvidie smysl. Za stejné nebo i menší peníze se totiž daly pořídit i nejlevnější GTX 1080. Dnes jednu z těch cenově nejdostupnějších GTX 1080 s těmi nejlépe vybavenými GTX 1070 Ti porovnáme.

Reklama

Taktuji pomocí MSI Afterburner App, která ovládá server a Afterburner běžící na testovací sestavě. Nastavení karty měním při spuštěné zátěži (Crysis ve 4K) a zahřáté kartě. Hodnoty z monitoringu (a wattmetru), které vidíte v druhé části tabulky, berte spíš orientačně, protože se kvůli řízení spotřeby rychle mění v celkem velkém rozmezí.

Pro taktování je k dispozici i firemní utilitka Firestorm, ale oproti Afterburneru nenabízí nic zajímavého navíc, spíše naopak. Spectra pro ovládání podsvícení je v případě této karty, což je trochu škoda – i bez RGB LED by se hodila aspoň možnost měnit režim podsvícení nebo jej vypnout.

Zotac GTX 1080 Mini: „zabiják“ GTX 1070 Ti v testu
i Zdroj: PCTuning.cz

Ale už k taktování. V základním stavu karta narážela na power limit, při zvýšení na maximum taktéž. Půjde tedy zase o klasickou přetahovanou s řízením regulace, kde zvedáte offset o víc, než se pak zvednou takty, a musíte dosáhnout stavu, kdy karta bude mít dost vysoké takty při intenzivní zátěži, ale při nízké zátěži se takt nedostane tak vysoko, že aplikace sletí.

V prvním kroku vidíte, jak se chování karty změnilo, když jsem power limit zvedl na doraz. V druhém kroku jsem (pod zátěží) postupně zvedal offset u GPU až ke 200 MHz. Karta pak v maximech běžela někde kolem 1949 MHz, takže jsem si říkal, že má pořád rezervu a přidal jsem dalších 60 MHz. Chyba. Karta to neustála, a neustála ani 240 a ani 220 MHz. Přidávat na napětí bylo v tomto stavu také spíš kontraproduktivní, čím více předáte, tím víc GPU Boost kartu kvůli vyšší spotřebě přiškrtí. Další zvedání taktů GPU jsem tedy vzdal.

Zotac GTX 1080 Mini: „zabiják“ GTX 1070 Ti v testu
i Zdroj: PCTuning.cz

S navýšením offsetu o 200 MHz v druhém kroku jsem se teda dostal někam na 1950 MHZ v Crysis, jenže při nízké zátěži už se takty dostávaly ke 2100 MHz. Při vyšším offsetu, který by čip dostal k hodnotám kolem 2 GHz, už se karta při „použití“ daného nastavení dostávala na 2138 MHZ, což ji spolehlivě a okamžitě sestřelilo. Problémy se stabilitou tak byly vlastně už při offsetu, se kterým se takt GPU v Crysis pohyboval jen mezi 1886–1949 MHz, protože po spuštění méně náročného AvP se takt dostal přes 2100 MHz a AvP kolabovalo už pár sekund po spuštění.

S offsetem 200 MHZ už tedy neprocházel benchmark AvP, při offsetu 180 MHz u taktu GPU a 460 MHz u pamětí se takt v AvP pohyboval v rozmezí 2012–2100 MHz (to už karta nějaký čas ustála, ale pořád nešlo mluvit o stabilitě, při nějakém pátém průběhu hra spadla). Kombinace offsetu 180 MHz u GPU a 500 MHz u pamětí (tzn. 11 GHz efektivně) zvedla průměrné fps v AvP z 200,5 na 221,7 MHz, což je 10,5 % výkonu k dobru.

Dál už jsem v krocích 4–9 taktoval paměti. Proč jsem to rozepsal do více kroků? Spíš pro zajímavost – když se podíváte pozorněji na takty GPU s daným nastavením pamětí, všimnete si vedlejšího efektu jejich přetaktování – s rostoucím taktem pamětí roste spotřeba karty, a s rostoucí spotřebou karty zase regulace více škrtí takty GPU. Na pamětech uděláte tři kroky dopředu, ale řízení spotřeby vás vrátí o půl kroku zpět na taktu GPU.

U pamětí jsem se taktováním dostal někam k 11,2 GHz efektivně (aniž bych prověřoval stabilitu pamětí v případě, že je zaplníte), výš už byly potíže s artefakty a stabilitou. Bezproblémové přetaktování pamětí napříč různě náročnými tituly bude níže.

Je to otrava, ale výsledek ujde

Hlavně kvůli standardní hodnotě TDP a malé 20% rezervě taktování není moc příjemné – neustále vám do něj bude kecat power limit a karta ani není schopná dosahovat nějakých stabilnějších hodnot jako nereferenční modely s posíleným napájením a s větší rezervou u TDP – o reálném taktu rozhoduje spíš spotřeba GPU v dané hře než nastavení a v závislosti na ní takty skáčou ve velkém rozmezí 1860–2100 MHz. Hledání stabilního nastavení tedy bude zdlouhavější.

Čip se bude držet někde kolem 2 GHz, ale i níže – v závislosti na tom, jak moc velkou spotřebu bude karta mít. Samotný nárůst výkonu kolem 8–12 % za trochu experimentování stojí a hodnoty běžné u špičkových továrně přetaktovaných karet se celkem snadno dostanete. Jenom to nebude na poměřování... přetaktování jako s dražšími modely karet.

Mimochodem, všimněte si, že ani po tom přetaktování nejsou teploty nějak závratně vysoké, i když jsem do nastavení regulace nevrtal – ventilátory běží na 62 % výkonu a teploty jsou hluboko pod limitem 83 °C.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama