AMD Radeon RX Vega 56: výhodnější Vega v testu
Seznam kapitol
Po testu vzduchem chlazeného Radeonu RX Vega 64 se podíváme i na výhodnější RX Vega 56. Zatímco výkonnější Vega 64 obětovala dobré provozní vlastnosti na oltář výkonu, Vega 56 elektroměr nestrhá a s výkonem na tom není o mnoho hůře. Pro konkurenční GTX 1070 je vyrovnaným soupeřem.
S uvedením prvních dvou modelů Radeonů s architekturou Vega jsme otestovali výkonnější RX Vega 64. K němu teď doplníme výhodnější model RX Vega 56, který AMD uvedlo jako přímého konkurenta pro GeForce GTX 1070. Oproti RX Vega 64 nabízí především lepší poměr cena/výkon a přívětivější spotřebu.
AMD nabízí trojici základních modelů RX Vega. Všechny mají grafický čip Vega 10 vyráběný 14nm procesem, který má 12,5 miliardy tranzistorů a plochu 486 mm². Nejvýkonnější je Radeon RX Vega 64 s vodním chlazením, následuje Radeon RX Vega 64 se vzduchovým chladičem a nejslabší a nejlevnější model je Vega 56 s mírně ořezanou variantou GPU. Časem by se k nim měla přidat i zkrácená verze Nano.
Radeony RX Vega 64 mají plnohodnotný čip. U RX Vega 56 je počet Compute Units snížený z 64 na 56. S tím klesl počet stream procesorů ze 4096 na 3584, ale 64 rasterizačních jednotek i 256 texturovacích jednotek zůstalo zachováno. Vzduchem chlazená Vega 64 má základní takt 1247 MHz, u Vegy 56 je snížený na 1156 MHz. Udávaný takt s boost pak klesl z 1546 na 1471 MHz. S horšími parametry klesl ale i udávaný příkon z 295 W na 210 W.
Spolu s grafikým čipem jsou v jednom pouzdře i paměti HBM2. U Radeonů R9 Fury byly na interposeru čtyři 1GB čipy HBM, Radeony RX Vega mají jen dva čipy, ale se čtyřnásobnou kapacitou.
Stejně jako Vega 64 dostala i Vega 56 paměti HBM2 o celkové kapacitě 8 GB připojené přes 2048b paměťovou sběrnici. Takt pamětí je ale snížený a s tím klesla jejich propustnost ze 484 na 410 GB/s.
Takto se testovaná karta hlásí v GPU-Z:
Ještě připomenu klíčové technologie, kterými se chlubí marketing AMD:
Až 13 TFLOPS špičkového výkonu ve operacích se single–precision floating-point
- 64 Next-Generation Compute Units s podporou Rapid Packed Math – nové výpočetní jednotky, které mají dvojnásobný výkon při práci se 16bitovými datovými typy, což lze využít při výpočtu širokého množství efektů v dostatečné kvalitě, pro zpracování obrazu a videa, ray tracing a umělou inteligenci.
Next-Generation Geometry Engine
- Až dvojnásobné zvýšení propustnosti geometrické pipe při obdobném taktu díky efektivnějšímu rozkládáním zátěže a díky nové technologii primitive shader.
Enhanced Pixel Engine
- Zahrnuje nový Draw Stream Binning Rasterizer redukující overdraw (překreslování) a zvyšující efektivitu renderingu
High-Bandwidth Cache Controller (HBCC)
- Režim, ve kterém Vega obchází tradiční limity dané kapacitou videopaměti. HBCC se má postarat o inteligentní správu paměti a automatické přesouvání bloků paměti tak, aby mohli vývojáři pracovat s většími objemy dat a detailnějšími objekty
8 GB High-Bandwidth Cache
- Nové paměti HBM2 mohou sloužit jako extrémně velká a rychlá hardwarově spravovaná cache pro externí paměť. Díky ní lze efektivně přistupovat až k terabajtům paměti, což z ní činí ideální řešení pro obrovských textur a datasetů.
FreeSync coby konurenta pro G-Sync od Nvidie už je dnes asi zbytečné představovat (viz třeba článek Test FreeSync na BenQ XL2730Z: dosáhne na G-Sync?). I když mají obě konkurenční rešení své výhody i nevýhody, jednoznačnou výhodu má AMD na straně ceny – karty AMD podporují toto jednodušší a levnější řešení adaptivní vertikální synchronizace, díky kterému mohou majitelé Radeonů vybírat ze širší nabídky monitorů za nižší ceny.