historie-spolecnosti-vyrabejicich-3d-cipy-dil-ii
Hardware Článek Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II. | Kapitola 5

Souček Jiří

Souček Jiří

2. 8. 2005 01:00 47

Seznam kapitol

1. Quantum 3D 2. Alliance 3. GigaPixel 4. Chromatic 5. Oak 6. Rendition

V prvním díle našeho seriálu jste se mohli dočíst o historii 3Dfx včetně informací, které se dosud na českém webu neobjevily. Dnešní díl se bude skládat ze dvou základních částí - v první se pokusím navázat na první článek a proberu výrobce, kteří měli s 3Dfx něco společného. Druhá část článku bude z jiného soudku - bude určitým souhrnem méně známých firem, které navrhly různá nekonvenční řešení, ale dnes jsou již zapomenuty.

Reklama
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl II.
i Zdroj: PCTuning.cz

Oak Technology možná znáte jako výrobce čipsetů CD/DVD mechanik (Microsoft také používal drivery od Oak), případně DVD dekodérů. V roce 2003 byl Oak odkoupen Zoranem, o rok později přestala doména http://www.oaktech.com fungovat.

Vraťmě se ale do roku 1987 (založení společnosti), kdy bylo cílem tohoto výrobce nabídnout nenáročným zákazníkům levné SVGA čipsety, později i s podporou 2D akcelerace.

Oak WARP 5

Deset let po svém založení, roku 1997, byl uveden první čip této společnosti s podporou 3D akcelerace, WARP 5. Z první prezentace byli všichni unešeni, kvalita 3D obrazu byla na velice vysoké úrovni, údajně vyšší, než na Voodoo Graphics (tehdy synonymum kvality a výkonu).

Výroba ve velkém měla začít v druhé polovině roku 97 a prodejní cena čipu (pro výrobce karet) byla stanovena na $35. Po technologické stránce byl čip doslova trhák - zakládal na regionálním konceptu, který byl tehdy spojován především s projektem Microsoftu nazvaným Talisman (Microsoft chtěl původně prosadit tile-based rendering, ale než se podařilo tento cíl realizovat, existovaly a prodávaly se už výkonné 3D akcelerátory, které by s tímto projektem nebyly kompatibilní. Proto došlo k jeho zrušení a protlačení D3D).

Zmíněná regionální/tile-based architektura ale zdaleka nebyla jedinou zajímavou technologií. Krom ní (a souvisejících výhod jako on-chip Z-sorting, 24bit FP Z-Buffer) byl implementován i plně funkční a pravděpodobně poměrně rychlý sub-pixel antialiasing (bohužel nikde není uvedeno, o jakou formu se jednalo), bilineární/trilineární filtrace textur + mipmapping. Následují komplexnější specifikace:

  • 50m pixels/sec (all features turned on)
  • EDO and SGRAM Memory Supported - up-to 8MB (na prvních kartách 4MB)
  • On-chip Texture Cache
  • 2D GUI acceleration
  • Video Scaling in Y
  • VBI support Including Intercast
  • 220MHz RAMDAC
  • Resolutions to 1600 X 1200
  • Direct 3D and Brender APIs supported
  • OS support Windows 95 and Windows NT
  • region concept
  • 24 bit floating point Z
  • sub-pixel anti-aliasing
  • order independent translucency, non-linear fogging and atmospheric effects

Za povšimnutí stojí poměrně jednoduchý scaler pro video. Zatímco 3D jádro bylo více než povedené, podpora pro video byla už na rok 1997 celkem podprůměrná. WARP 5 se ale nikdy do prodeje nedostal (maximálně menší množství kusů), jeho návrh byl prodán společnosti ATi. Přesto ale existují asi dva testy, podle nichž by s prvními (a pravděpodobně ještě nedokončenými) ovladači nabízel výkon mezi Voodoo Graphics a RIVA 128.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama