Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx |
autor: Souček Jiří , publikováno 21.7.2005 |
Seznam kapitol |
---|
1. Úvod |
2. Voodoo Graphics |
3. Voodoo2 a Banshee |
4. Voodoo 3 - Avenger (Banshee 2) |
5. VSA-100, Voodoo 4 a Voodoo 5 |
6. Projekt Rampage |
7. Neuskutečněná budoucnost 3Dfx a závěr |
V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci.
Velice populární téma, již mnohokrát zpracované na zahraničních webech, je: co by se stalo, kdyby 3Dfx dokázalo vydržet o pár měsíců déle a překlenulo problémy pomocí nových čipů Daytona a Rampage. Společnost plánovala co nejdříve vytěsnit výrobně drahá řešení založená na čipsetech VSA-100.
Voodoo 5 - 5200 / 2x 3Dfx Daytona
V nižším cenovém segmentu by je nahradila Daytona: dvou-čipová V5 založená na jádře Daytona by měla čipy umístěné vedle sebe, postačovalo by pasivní chlazení a nepotřebovala by přídavné napájení. Tato karta by (podle taktovacích frekvencí) mohla konkurovat buďto GeForce 2 MX, případně GeForce 2 GTS. V případě komplikací s projektem Rampage by byla připravena i 4-čipová verze Daytony. Ta by podle taktovacích frekvencí byla určena jako konkurent pro GeForce 2 Ultra/Ti/PRO.
Samotná Rampage by byla vydána ve třech výše zmíněných provedeních, která by mohla být podle požadavků trhu a aktuálních her snadno upravována. Nástupcem série Spectre (t.j. karta s Rampage/SAGE čipsetem) by byla série Fear, která by zakládala na rasterizéru s příhodným názvem Fusion. Ten by principielně vycházel z Rampage (4 klasické pixel pipeline), ale byl by obohacen o velkou porci technologií společnosti Gigapixel (lepší HSR - možná deferred rendering (?), vylepšený FSAA, vyšší frekvence). Čipset by byl opět doplněn externím geometrickým procesorem SAGE II (očekávaný dvojnásobek výkonu SAGE I). Zmiňována je i main-streamová verze, která by obsahovala geometrickou část i rasterizér integrovaný do jednoho menšího čipu.
Vzdálenější budoucností a vizí 3Dfx byl projekt Mojo. Počítalo s více než dvaceti pixel pipelines, geometrickým procesorem integrovaným v jádře a tile-based architekturou společnosti Gigapixel, což by umožňovalo Full-Scene AntiAliasing bez ztráty výkonu (podobně jako dnes u ATi Xenos). Toto VPU mělo znamenat definitivní sloučení technologií obou společností a technologicky i výkonnostně nejvyspělejší řešení trhu.
Speciální poděkování bych chtěl věnovat následujícím osobám a webům, bez nichž by tento článek nevznikl, případně neměl stávající rozsah (bez určitého pořadí):
ps47
Vykupitel
gekko
Jindra Semenec
Gary Donovan (http://www.thedodgegarage.com/)
Petr Štefek
ghost
http://www.3dfxzone.it/
Rashly Productions
Pokud jste ve článku našli méně informací o Rush, než jste čekali, nezoufejte. Té se budu z jistých důvodů věnovat v jednom z následujících dílů.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Kdo vi jak by to ted vypadalo... radsi nemyslet.
Kolikrat si vzpomenu na zlaty dobry casy Voodoo
Diky za skvelej clanek, uz se tesim na dalsi!
zustat tady, kdo vi, kde bychom dneska s grafikama byli...! :o)
vsak je to stale vylepseny Quake 3 engine
a no tie karty boli a kde su tie casi ked za 4000 sa kupila karta a isli hry na plhych detailoch AJ TAK WOODOO FOREVER BOLA TO POTREBNA KONKURENCIA
Vlastne tu kartu jeste mam v kancelarskem pc
Skvelej clanek = )
Jj, clanek je to peknej a je mi lito, ze sem nikdy zadnou 3Dfx nemel
Na jednu nepresnost ale upozornit musim. Pokud mam k dispozici 16bit/pixel tak z toho 22bit/pixel beze zmeny entropie nelze udelat. Muzu data "naredit" jak to dela treba zip pri rozbalovani souboru. Stoupne entropie ale informacni obsah je porad stejny.
Jinymi slovy rikat, ze na vystupu je obraz v 22bit hloubce je pravdive jen do omezene miry. Dokazu udelat algoritmus, ktery udela z 1bit obrazku 24bit treba tak, ze sectu pro kazdy pixel suma pres vsechny svitici body(1/(vzdalenost^2)) a dle toho priradim barvu. Ovsem rikat tomu 24bit obraz bych se jaksi neodvazil.
http://games.tiscali.cz/hardware/tema/3dfxhistorie1/
http://games.tiscali.cz/hardware/tema/3dfxhistorie2
http://games.tiscali.cz/hardware/tema/nvidianadpropasti/
chjo mam jednu Voodoo 2 (byla doba i SLI)stale doma v kompiku a stale je neprekonatelna v grafice zadny kostrbaty neco 3D
doma znovu voodoo1, 2 a banshee o)
to se to paril Q3 a UT:o(
rozjel jsem na tom jeste flashpoint ale ten se uz kousal a tak jsem buynul ati
Jinak já měl Woodoo3 i 5 a byly slušný ale že bych na ně vzpomínal
Taky doma opatruju Voodoo 3 3000 a Voodooo 4 4500 a občas je i proženu.
Neoficialni ceske stranky. Je tam toho spousta.
a tupost.Mindraky jsou hold mindraky no.
bo jsem koupil V5
opravdu když se jedná o hardwarovou historii vývoj je strašný . před pár okamžiky jsme byli ponořeni do blaha když jsme instalovali DOS na nějakej Cyrix ..a k uložení bordu do PC skříně potřebovali vrtačku...
Achjo ty časy jsou pryč ale tydle články můžu číst pořád.Děkuju za to opravdu paráda
Ovladače:
http://www.3dfxzone.it/monitor/am/go.asp?url=88
http://www.hwsetup.it/articoli/index.php?action=get& hws_article_id=1&hws_article_page_id=1
Schopnosti to nove spravne a rozumne vyrobit se rika engineering.
Tomu to zamknout vcas do trezoru se rika management.
Tomu draho prodat neco zastaraleho se rika marketing.
A tomu pokryt zisk akcionaru a nehledet na zakazniky se rika kapitalismus.
to boli casy ked ma nik nemohol odtrhnut od monitora a s otvorenou papulou som kukal na Forsaken a nehovoriac o Unreale. Ved len taky QuakeGL bol ... narez. pamata si niekto este na take delovice ako Hexen 2, Carmageddon, Descent Freespace, G-Police, Incoming, Incubation, Shipwreckers, Terracide, Turok, Wing Commander Prophecy, .... a vela dalsich pri ktorych som zaspaval do skoly. rad spominam na stare casy len skoda ze su uz nenavratne prec. radsej uz prestanem lebo ...
VDAKA za SUPER clanok (respect)
Dikes
Tajne vsak ale doufam a udrzuje me to pri zivote, ze je nekde na svete tajne vyzkumne stredisko 3Dfx (podobne jako Area 51) a neustale se tam pracuje na dalsim vyvoji grafickych karet, ktere smetou nVidii z povrchu zemskeho a vrati ji vsechno i s uroky.. 3Dfx pak koupi ATI a spolecne dobudou nase PC a vse bude tak jak by melo byt.. a vsechny kdo se o jmeno 3Dfx otreli vcetne cele nVidie, budou za trest pracovat na dobrocinnych akcich v Africe a v jinych zemich, popr se zucastni jako figuriny pri zpracovavani superrealistickeho modelu cloveka do brutalnich 3D akcnich her
Nechapu jak ta hnusna! nVidie mohla tohle udelat.. nahradit super grafickou budoucnost svymi nehoraznymi a prisernymi kartickami.. Ale tak to chodi a realita je kruta.. a proto stale doufam ze se na necem takovem tajne pracuje
A proto si taky NIKDY nekoupim nVidii a po napsani uchylneho prispevku si pujdu umyt ruce a vycistit zuby, ze sem vzal slovo Nvidia do ust. Fuj, stydte se!
Jinak mooooooooooooooooc pekny clanek, paradne napsany ze vsech.. mozna by mohl autor zauvazovat nad nejakym scenarem a udelat film o 3Dfx. Mate moji plnou dusevni podporu
Jeden môj kamarát mal PC zostavu a v nej ATi Radeon 9550 (128Mb). Nebolo toho čerta nainštalovať na ňu ovládače pod W98 a ani pod ME. Dokonca ani pod XP nebehala. Keď som tu zostavu "kúpil" (skôr dostal zadara ako kúpil) tak som hneď Radeonku vymenil s ďalším kamošom za jeho 3Dfx VooDoo 3, lebo som vedel, že by som pri ATine prišiel o nervy.
:-D