Hlavní stránka Hardware Grafické karty Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
autor: Souček Jiří , publikováno 21.7.2005
Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci.


Velice populární téma, již mnohokrát zpracované na zahraničních webech, je: co by se stalo, kdyby 3Dfx dokázalo vydržet o pár měsíců déle a překlenulo problémy pomocí nových čipů Daytona a Rampage. Společnost plánovala co nejdříve vytěsnit výrobně drahá řešení založená na čipsetech VSA-100.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
Voodoo 5 - 5200 / 2x 3Dfx Daytona

V nižším cenovém segmentu by je nahradila Daytona: dvou-čipová V5 založená na jádře Daytona by měla čipy umístěné vedle sebe, postačovalo by pasivní chlazení a nepotřebovala by přídavné napájení. Tato karta by (podle taktovacích frekvencí) mohla konkurovat buďto GeForce 2 MX, případně GeForce 2 GTS. V případě komplikací s projektem Rampage by byla připravena i 4-čipová verze Daytony. Ta by podle taktovacích frekvencí byla určena jako konkurent pro GeForce 2 Ultra/Ti/PRO.

Samotná Rampage by byla vydána ve třech výše zmíněných provedeních, která by mohla být podle požadavků trhu a aktuálních her snadno upravována. Nástupcem série Spectre (t.j. karta s Rampage/SAGE čipsetem) by byla série Fear, která by zakládala na rasterizéru s příhodným názvem Fusion. Ten by principielně vycházel z Rampage (4 klasické pixel pipeline), ale byl by obohacen o velkou porci technologií společnosti Gigapixel (lepší HSR - možná deferred rendering (?), vylepšený FSAA, vyšší frekvence). Čipset by byl opět doplněn externím geometrickým procesorem SAGE II (očekávaný dvojnásobek výkonu SAGE I). Zmiňována je i main-streamová verze, která by obsahovala geometrickou část i rasterizér integrovaný do jednoho menšího čipu.

Vzdálenější budoucností a vizí 3Dfx byl projekt Mojo. Počítalo s více než dvaceti pixel pipelines, geometrickým procesorem integrovaným v jádře a tile-based architekturou společnosti Gigapixel, což by umožňovalo Full-Scene AntiAliasing bez ztráty výkonu (podobně jako dnes u ATi Xenos). Toto VPU mělo znamenat definitivní sloučení technologií obou společností a technologicky i výkonnostně nejvyspělejší řešení trhu.

Speciální poděkování bych chtěl věnovat následujícím osobám a webům, bez nichž by tento článek nevznikl, případně neměl stávající rozsah (bez určitého pořadí):

ps47
Vykupitel
gekko
Jindra Semenec
Gary Donovan (http://www.thedodgegarage.com/)
Petr Štefek
ghost
http://www.3dfxzone.it/
Rashly Productions

Pokud jste ve článku našli méně informací o Rush, než jste čekali, nezoufejte. Té se budu z jistých důvodů věnovat v jednom z následujících dílů.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.7.2005 01:39:10   82.100.11.xxx 2610
Po precteni clanku se mi chtelo brecet ...
22.7.2005 08:59:42   80.188.24.xxx 1413
jj je jich moc velka skoda...
Kdo vi jak by to ted vypadalo... radsi nemyslet.
Kolikrat si vzpomenu na zlaty dobry casy Voodoo

Diky za skvelej clanek, uz se tesim na dalsi!
22.7.2005 09:42:56   194.228.205.xxx 1613
Mi taky,
zustat tady, kdo vi, kde bychom dneska s grafikama byli...! :o)
20.8.2005 21:22:14   62.177.106.xxx 1216
Tam, kde jsme, jelikoz nVidia prebrala vyvojare 3DFX
20.8.2005 21:22:15   62.177.106.xxx 1413
Tam, kde jsme, jelikoz nVidia prebrala vyvojare 3DFX
22.7.2005 10:14:59   194.228.201.xxx 1513
Nemuzu nic nez souhlasit!!Tak trochu mi to pripomelo stare casy kdy sem mel V3 3000. Byla to parada! 3Dfx je skoda a budu na ne vdycky vzpominat!!
25.7.2005 00:06:37   213.220.253.xxx 1614
Tak to asi moc starej nejseš, když je pro tebe Voodoo 3 starej čas. Můj první 3D akcelerátor byl Voodoo 1. To byli staré časy. Staré časy byli taky, když vyšel Unreal a každý věděl, že jediná karta kterou si koupit a hrát na ní Unreal je Voodoo 2. Tehdy prostě byla jedna karta a byla nejlepší. Každej věděl co si koupit. Ale dnes? Dnes jsou na trhu 3 generace grafických karet nVidia od množství různých výrobců. Proč to tak je? Proč když vyjde přelomová hra, jako třeba Far Cry, nemůžu zase vesele koupit něco jistého? Já mám například FX 5900 Ultra a dodnes nevím, jestli to byla lepší koupě, než kdybych si koupil Radeon 9800 XT. Ale asi ne, jsem totiž přesvědčen, že na sérii FX si nVidia testovala technologie vykradené z 3Dfx. Vypadá to na to, protože je to nedomrlé, jako všechno s čím 3Dfx po Voodoo 2 přišlo. Ale já toho nelituju, jsem rád že mám sérii FX, protože mám rád experimentální věci. Věřím, že v některé z těch Voodoo karet jsou technologie, které dodnes nikde nejsou používané. Už jdu spát. Takže Ty, si uvědom, že pokud jsi neprošel od páskového počítače, přes 286, 386, atd., tak nemůžeš říkat, že jsi zažil staré časy. Na to mám nárok, třeba Já :o)
28.7.2005 10:06:26   193.165.223.xxx 1514
Nezbyva nez s tebou souhlasit, kdo nezazil eru glidu, vi prdlacku jake tenkrat bylo
20.8.2005 21:33:40   194.108.187.xxx 1614
Kdo nezna eru 8bit tak vi prdlacku jake to doopravdy bylo
28.8.2005 11:49:03   213.194.199.xxx 1312
No tak s tím bych souhlasil 8bit forever!
22.7.2005 10:59:59   141.89.66.xxx 1413
JJ, jeste si vzpominam na svuj Monster, jeden z prvnich prodanych v CR Ani mi ten pocitac s nim nechteli dat z obchodu Porad ho chteli "testovat" a parit Descent To byli casy ...
22.7.2005 11:21:09   213.220.247.xxx 1312
To mas teda naprostou pravdu. Kde jsou ty casy.Ach jo
27.7.2005 18:00:38   83.240.1.xxx 1412
Ano, i já musím pochválit za článek a i já jsem si vzpomněl na staré časy. Dodnes mám schované Voodoo Rush, Voodoo 1 a Voodoo 3 (2000). Jelikož to jsou již historické kousky neprodal bych je i kdyby bylo nejhůř. 3dfx Roxxx
3.8.2005 05:26:39   84.47.53.xxx 1412
ja som skoro tiez oplakal hned som si spomenul na stare casi co by som dal za to keby bola teraz najaka Woodoo 7 gold kurva do pici kde su tie casi ked bolo glide....3DFfx ja mam dodnes woodoo3 a rozbehal som aj na nej Doom3
vsak je to stale vylepseny Quake 3 engine
a no tie karty boli a kde su tie casi ked za 4000 sa kupila karta a isli hry na plhych detailoch AJ TAK WOODOO FOREVER BOLA TO POTREBNA KONKURENCIA
17.8.2005 13:54:28   213.151.246.xxx 1414
tak tomu ver, podla mna to bola najodvaznejsia firma v oblasti IT...
22.7.2005 01:45:45   84.47.48.xxx 1613
jo.. perfektny clanok.. 90's
22.7.2005 02:29:56   85.160.86.xxx 1412
Mel sem kdysi Voodoo Banshee a byla to sqela karta. UT i Quake 3 na ni bezel dobre. To byly casy )

Vlastne tu kartu jeste mam v kancelarskem pc )
22.7.2005 02:57:04   65.50.17.xxx 1313
To tenkrat bejvavaly casy mam doma jeste schovanou Voodoo 2 a obcas odejdu od sveho neveho pocitace a pustim svoji PI 133 S touhle kartou a hraju stary hry.
Skvelej clanek = )
18.8.2005 20:33:03   81.19.34.xxx 1414
Taky jsem mel Voodoo Banshee 16MB ale mela problemy s drivery ve hrach, tak jsem ji vymenil za G2 MX400 a ta fakt stala za CENZURA po 2 reklamacich jsem ji mymenil za Radeona 9100.
22.7.2005 08:51:38   83.208.237.xxx 1413
pěkně napsané
22.7.2005 09:12:52   62.4.98.xxx 1414
Výborný článek takový jsem na pctuningu už dlouho neviděl.ve svém starém pc(Pentium II 500MHZ 128MB ram 5 GB disk mam voodo 5) propojene s druhym compem po lanu a hraju v poho CS-ko
22.7.2005 09:17:40   82.119.110.xxx 1213
Najlepsi clanok za velmi dlhu dobu. Parada!
22.7.2005 09:32:37   85.160.90.xxx 1613
ano, krásný článek! Vhání sice slzu do oka, ale co se dá dělat...život jde dál a podobných srdcervoucích události se jistě ještě dočkáme....třeba na poli procesorů :o)
22.7.2005 12:35:53   212.80.64.xxx 1513


Jj, clanek je to peknej a je mi lito, ze sem nikdy zadnou 3Dfx nemel
22.7.2005 21:09:14   83.208.237.xxx 1314
to nevadí teď si to vynahradíš
22.7.2005 09:33:33   213.210.175.xxx 1314
Ejj, to zas bude flame ;-)

Na jednu nepresnost ale upozornit musim. Pokud mam k dispozici 16bit/pixel tak z toho 22bit/pixel beze zmeny entropie nelze udelat. Muzu data "naredit" jak to dela treba zip pri rozbalovani souboru. Stoupne entropie ale informacni obsah je porad stejny.

Jinymi slovy rikat, ze na vystupu je obraz v 22bit hloubce je pravdive jen do omezene miry. Dokazu udelat algoritmus, ktery udela z 1bit obrazku 24bit treba tak, ze sectu pro kazdy pixel suma pres vsechny svitici body(1/(vzdalenost^2)) a dle toho priradim barvu. Ovsem rikat tomu 24bit obraz bych se jaksi neodvazil.
22.7.2005 10:01:16   82.113.54.xxx 1414
Jde především o to, že je použitý 24bit rendering + 2x2 dithering na 16bit. 22bit výstupu je dosaženo adaptivní filtrací, pracuje se se čtyřmi pixely (buď 2x2 nebo 4x1 - v případě V3 je primární 2x2) a je vzájemně porovnávána barva těchto 4 pixelů. Pokud se RGB hodnoty liší pouze o jeden stupeň v 16bit spektru, je zřejmé, že v původním obraze byl nějaký jemný barevný přechod a je provedena filtrace (barva pixelu nahrazena průměrem barvy zmíněných okolních pixelů). Druhá možnost je, že se barva těchto čtyřech pixelů vzájemně výrazně liší, což znamená, že se nachází pravděpodobně na hraně nějakého objektu, takže v zájmu zachování ostrosti obrazu filtrace provedena není. 22bit je logický výsledek - z každé R-G-B hodnoty získáváme interpolací mezi sousedními odstíny 16bit spektra další tři odstíny (tzn. čtyřnásobek odstínů oproti původnímu spektru), což znamená R: 128, G: 256, B: 128, tedy celkem až 4,2 miliónu barev, což odpovídá 22bit spektru ;-) Samozřejmě jiná věc je, kdybych měl 16bit obraz bez ditheringu. S tím už se toho moc udělat nedá :-)

22.7.2005 10:42:42   83.208.51.xxx 1313
Zrovna pred par dnama sem oprasil svou starickou 4MB Woodoo1 a jen tak ze zajimavosti sem ju hodil do noviho komplu s A64 3200+@2800MHz 1GB RAM spolecne s S3V 2MB to by ste se divili co tadle kombinace dokaze za divy!!! Bud ji kremikova zem lehka navzdy.
22.7.2005 10:49:44   193.179.187.xxx 1314
hmm
http://games.tiscali.cz/hardware/tema/3dfxhistorie1/
http://games.tiscali.cz/hardware/tema/3dfxhistorie2

http://games.tiscali.cz/hardware/tema/nvidianadpropasti/
22.7.2005 10:53:52   147.229.205.xxx 1414
velice kvalitní článek, až člověk zamáčkne slzu:-)
22.7.2005 10:58:59   82.202.125.xxx 1513
tak jsem si otrel ocicka zhluboka povzdechl a jen smutne poznamenal proc nevydrzely o 5 mesicu dele
chjo mam jednu Voodoo 2 (byla doba i SLI)stale doma v kompiku a stale je neprekonatelna v grafice zadny kostrbaty neco 3D
22.7.2005 11:18:13   82.100.11.xxx 1413
jojo mel sem Voodoo 2 Banschee 12MB a este v supliku mam funkcni Voodoo 2 8MB aspon myslim ze to tak je nejsem si ted jisty
22.7.2005 11:33:24   194.213.41.xxx 1314
"neprekonatelna v grafice zadny kostrbaty neco 3d" ..co tim chtel basnik rict?

doma znovu voodoo1, 2 a banshee o)
22.7.2005 12:18:49   82.202.125.xxx 1513
:-) proste jsem propad 3Dfx Glide no a OGL a D3D me za srdce nevzalo a nebere asi tak
22.7.2005 11:22:20   212.67.92.xxx 1412
Taky jsem zamackl slzu a podival se do knihovnicky, kde mam vystavene sve voodoo 3.
22.7.2005 11:23:04   82.209.25.xxx 1413
Na CZ netu urcite nejlepsi, a to beru i ten od Cappyho z tiscali.games.. Taky jsem mel na konci myslenky na slzu ale takhle funguje odchod a konkurence celkove. 3Dfx udelala ohromnou spoustu obchdnich a marketingovych chyb. Samozdrejme meli i obrovskou smulu, hlavne treba s tim radicem Intelu. Ten konec 3mes. pred vydanim Rampage si myslim nebyla nahoda, nVidia si byla vedoma jeho sily a na posledni chvili se rozhodla s konkurenci velmi tvrde skoncovat dokud byla jeste slaba.
22.7.2005 11:34:30   193.165.5.xxx 1318
riva tnt2 32bit + quake3 rulez !!!
22.7.2005 11:49:25   82.209.25.xxx 1412
TnT jeste v Q3 zas tak rulez nebyla. Treba GF2mx mela diky TnL asi 3x fps.
22.7.2005 12:01:43   213.194.210.xxx 1413
Kdepak, zlata Voodoo 3 2000 ( AGP verze ) ta prezije snad uplne vsechno... Nedal bych ji z ruky ani za posledni kousek chleba na svete...
22.7.2005 12:07:05   82.209.25.xxx 1415
No vidis to, a me byl V3 duvod k prechodu na TNT2pro. Hry pro DX7,8 na ni bezely pomerne hrozne. Navic pozdeji tech 16MB prestavalo stacit.
22.7.2005 17:00:21   213.194.210.xxx 1212
No jo, taky sem v roce 2001 kupoval GF2, ale do ty doby to byla fajn karta, vse co sem hral behalo jak na dratkach. A ted je to dobra diagnosticka karta do starsich ( rozumej AGP 2x ) stroju, je proste k nezabiti...
22.7.2005 17:23:21   85.160.5.xxx 1413
jj taky jsem mne na Celeronu 333Mhz, 64 SDR
to se to paril Q3 a UT:o(
rozjel jsem na tom jeste flashpoint ale ten se uz kousal a tak jsem buynul ati
22.7.2005 12:35:15   83.208.239.xxx 1314
Dobrej článek ale nechápu co je na něm tak melancholického mě osbně není vůbec líto 3DFX zvrzaly co mohly a těch pár dobrejch věcí je prostě nad vodou udržet nemohlo ... trochu mám v současnosti stejné obavy a ATI taky natom není finančně nejlíp a v mainstreamu jí NV válcuje

Jinak já měl Woodoo3 i 5 a byly slušný ale že bych na ně vzpomínal ) to se říci opravdu nedá
22.7.2005 13:29:03   80.188.24.xxx 1514
No to je prave mozna tim, ze jsi nemel Voodoo 1/2. Kdyz jsem poprve videl glide v akci na NFS III tak jsem neveril tomu, ze je neco takovyho vubec mozny... proste nejvetsi skok v grafice co jsem zazil.
22.7.2005 14:24:12   82.209.25.xxx 1312
Tak nejhustejsi grafika co V1 vytlacila byla v Unreal 1,to bylo srovnatelne s hrami o 4roky mladsima..
25.7.2005 11:26:49   195.47.40.xxx 1413
Nic proti U1, ale prvni hry, na kterych se Voodoo1 a jeste lepe Voodoo2 vyradilo, byly Quake 2 a Turok1...
26.8.2005 03:25:01   207.34.160.xxx 1413
Opravdu se slzou v oku vzpominam na doby,kdy jsme s kamosem obdivovali co predvadel Unreal ve spojeni s Voodoo2.BTW Unreal byla pro mne osobne prvni hra se strhujici atmosferou a nebylo to jenom uchvatnou grafikou.A Voodoo1 jsem si kdysi koupil za penize z tridniho fondu,ktery sem pak horkotezko vracel Ale stalo to za to.
22.7.2005 13:22:35   213.194.242.xxx 1513
po dlouhy dobe zas fakt super clanek kterej sem hltal od zacatku az do konce....fakt skodaz e 3Dfx zkoncilo:o( taky si pamatuju na svy voodoo2:o(( byly to krasny casy..a ty karty byly zlaty!
22.7.2005 13:52:19   195.212.29.xxx 1412
moc hezky clanek, jen tak dal :]
22.7.2005 14:30:21   194.108.39.xxx 1413
Taky se mi tenhle článek moc líbil. Jojo, NFS III byl na mym voodooI zážitek, hrál jsem na Pentiu 233MMX i UT, to už taková sláva nebyla, ale voodoo bylo fakt super taky ho mám stále doma (koukám každej se s nim těžko loučí). Sqjelej článek.
22.7.2005 15:12:56   194.108.140.xxx 1413
Pamatuju, jak jsem hral HL1 na S3Trio 1MB v 320x240 a pak jsem dokoupil Voodoo2 - to byl rozdil v 1024x768 - paráda, az mi oci prechazely.
24.7.2005 19:50:34   62.240.169.xxx 1513
1024*768 na voodoo2?? to asi ne, to uměly až dvě ve sli! jelikož na každý čip bylo jen 4MB paměti, ať už to byly 2čipové či 3čipové karty. A 800*600*16bit je právě tak akorát omezení na 3,75MB (zhruba). Jenom si teď nevzpomenu jak to bylo stím 1024 ve sli, to určitě šlo...MBty se počítaly dohromady (16,20,24)MB (dali se kombinovat i různé karty...
22.7.2005 15:56:38   195.47.30.xxx 1512
Taky vzpomínám na ty doby kdy jsem pařil Unreal na svojí Voodoo3 2000 a nemohl jsem se od něj odtrhnout a Unreal Tournament a Quake III na Voodoo 3 3000 prostě paráda.
Taky doma opatruju Voodoo 3 3000 a Voodooo 4 4500 a občas je i proženu.
22.7.2005 18:17:43   82.142.80.xxx 1313
www.3dfx.cz
Neoficialni ceske stranky. Je tam toho spousta.
22.7.2005 19:17:12   193.165.13.xxx 1218
3dfx je nejubozejsi firma v historii pocitacovyho prumyslu jeji intelektualni ubohost je hluboce pod urovni m$ jediny co jeji ubohosti muze konkurovat je omezenost jejich priznivcu nebot 3dfx neni nic jinyho nez particka zlodeju ktera krachla ihned po tom co vycerpala znalosti ktere nakradla.
22.7.2005 19:36:22   85.135.161.xxx 1413
..a jejich ubohost dokaze tromfnout iba ubohost uboheho ubozaka kt je dostatecne ubohy aby takovou ubohost postol kde ho prave napadne,len aby tym dokazal svoju nekonecnu ubohost.amen s tebou,ubozaku..

22.7.2005 20:08:26   193.165.13.xxx 1415
super,fakt ted jsem to dostal
22.7.2005 20:19:50   85.135.161.xxx 1413
ked vravis..ja nikomu nazor neberiem,kazdy nemusi mat rad 3dfx (aj ked svoju minulost nikto nezapre),ale nejaka zakladna uroven by mala byt zachovana,tj vyjadrim svoj nazor (napr. 3dfx som nemal rad pretoze sa kazdemu snazili navraviet ze 16bit staci na uplne vsetko),ale pokusim sa to urobit tak aby som nevyzeral ako uplny hlupak.viz ten tvoj prvy prispevok-je ako z materskej skolky..
22.7.2005 21:23:50   193.165.13.xxx 1216
ale jejich problemem neni 16bit color jejich problemem je ze ONI jsou zlodeji a jsou intelektualni ubozaci kterejm to shodou okolnosti proslo ale to bylo spis stesti jak cokoliv jinyho
22.7.2005 21:31:44   85.135.161.xxx 1514
hmmm,mozes to aj niecim podlozit alebo si si to prave vymyslel..? pokial viem tak to bola prave nvidia kt ukradla multitexturing..
25.7.2005 12:03:34   212.20.77.xxx 1513
Jak ti tu píše ještě jeden kolik - můžeš to něčím podložit? Nemůžeš, akorát máš plnou hubu keců ...
23.7.2005 11:20:52   83.69.62.xxx 1414
Mám rád lidi co choděj po různých článcích a foréch,každýmu tam nadávaj,všechno tam stojí za nic,všechno je špatně,každej je debil.Přitom něvěděj nic,(viz.tento příspěvek)a všude prezentují svojí omezenost
a tupost.Mindraky jsou hold mindraky no.
23.7.2005 12:15:22   85.135.161.xxx 1515
taktak,naprosty souhlas..
8.8.2005 12:37:25   85.160.75.xxx 1313
drz hubu ty zasranej NVidiote
22.7.2005 23:34:02   194.108.130.xxx 1313
Tak jsem taky zatlačil sluzu. Měli jsme V3 2000 a teď se mi doma valí V2, kterou jsem onehdá koupil za 250,-. Nikdy ji nedám a budu litovat, že jsme prodali V3
23.7.2005 09:42:59   213.194.246.xxx 1512
...se přidám. Měl jsem doma Voodoo Rush, naprosto pohodová karta, taky jsem po přečtení článku zamáčknul slzu. Spíš než že 3Dfx skončila mi vadí že ji koupila nVidia a teď uvádí původní technologie od 3Dfx jako svoje, akorát že pořádně zmršené, i když chápu že SLI na PCI je něco jiného než na PCI Express.
23.7.2005 10:33:50   85.160.82.xxx 1614
člověče, to mi nedělej, bulit se mi chce.....
23.7.2005 10:40:38   217.196.214.xxx 1514
moc se mi clanek libil, diky
23.7.2005 11:08:19   83.69.62.xxx 1412
Měl jsem tu čest mít Voodoo1,Voodoo2(7500Kč :-) ),Voodoo3 2000(OC/3500) a nechtěl jsem o nvidii ani slyšet.Hádali jsme se s klukama jestli nvdia nebo 3Dfx.Děkuji, že mi autor připomněl tuhle dobu kdy,podle mého názoru končila doba hratelnosti a začla doba vzhledu a bodů v 3DMarku.Ale jak řikám můj názor.
24.7.2005 22:19:56   85.70.131.xxx 1312
myslím že termín "doba konce hratelnosti" je silně subjektivní, spíš je to věkem, od určité hranice věku přestanou většinou hry člověka bavit tak jako když byl dítě, možná dnešní hry ty děti taky baví jako bavila nás duna2 tad...)
25.7.2005 17:31:17   85.193.24.xxx 1413
Mam kluka,je mu 14.Vidim jak je to bavi.1 hra 10min,kravina,ukaz dalsi...to je graficky hnusny taky nechci.Za cele dva roky co ma svuj pocitac jsem nezazil,ze by neco dohral do konce.Ale asi mas pravdu.Mozna se na to koukam jinak,nemam cas sedet u her jako drive.Drive jsem tak nejak vdechnul tu atmosferu hry,dneska to uz nejak nejde.Jak rikas mozna vekem,mozna ale tema hrama.
26.7.2005 18:22:09   85.70.131.xxx 1412
Přesně tak, taky už se málokdy dokážu vžít do atmosféry hry, jenže už mi to dělá potíže i u oldschoolovek který jsme dříve pařili týdny. Asi je to věkem, jediný co ještě zkousnu je cs po netu. Moc dobře si pamatuju jak jsem se nemohl odtrhnout od system shock a doslova hltal atmosféru, dneska by se na tu grafiku nedalo divat.
18.8.2005 20:13:43   81.19.34.xxx 1512
Taky jsem z hrama skoncil, ale nevim jestli je to vekem nebo tim ze ty hry jsou furt stejny. Tenkrat v dobat 3Dfx hry teprv zacinaly a kazda hra byla necim originalni.
23.7.2005 11:12:38   83.240.1.xxx 1313
To byly časy, šmudlení na Pentiu 166 s grafikou S3. Potom jsem z dovolené dovezl demo hry Test drive 5, pustil a ono to nešlo ... shánění informací ... a koupě Voodoo 2. A už to frčelo. A tím to začalo - nyní si stavím nové plechovky.
23.7.2005 12:20:13   194.228.161.xxx 1414
Pokud dobře pamatuju (a koukám do tehdejších papírových časáků) první 3d akcelerátor bylo Creative 3dBlaster (opravte mě, jestli se pletu, už si to nepamatuju) a mastilo na tom akorát Nascar racing od Papyrusu a ještě tuším něco. Kámoš o tom básnil, jako že 3d karta je bomba, no já ho poslal s nějakou 3d kartou do háje... :-)))
23.7.2005 13:19:59   85.160.69.xxx 1514
Pravda je taková že jsem taky na své Trio S3 virge(nebo jak se to jmenovalo) jel dlooouho, pote jsem si chtel zahrad NFS3 ale neslo to. tak jsem koupil voodoo2 z druhé roky a měl jsem ji do nedávné doby(nyní je ve SLI na slovensku)
bo jsem koupil V5 Takový skok jsem nikdy nezažil - ani při přechodu z Voodoo2 na GF2MX ani při přechodu z FX5800 na GF6600GT. Nikdy to nebyl takový rozdíl. GF2MX bylo pro mne poměrně zklamáním - výkonostní rozdíl nebyl takový jak jsem si myslel, a ovladače nebyly taky vždycky vychytané.
23.7.2005 18:17:51   84.242.95.xxx 1412
super článek taky jsem měl voodoo2 a byla to paráda, před ní jsem měl jen jakousi integrovanou sis 620 na které nic nejelo a ta voodoo2 byla pro mě jako zázrak.
23.7.2005 22:55:56   193.179.148.xxx 1312
Já jsem taky z těch řad lidí co vzpomínají na starý kompy.Osobně se doma starám o Pentium Pro 180Mhz a S3 Virge od diamondu.A řeknu vám to když zapnu tak je to jinej pocit..Nikoho nezajímají nějaký testy nikdo to nehoní jen to jede a všechno se na tom dá. já to P Pro používám jako server na internet a lan router a jsem maximálně spokojen.. Taky se mi chtělo brečet když sem si četl o Pci 4megovejch Voodoo když vedle mě hučí přetaktovanej 3,2@4Ghz intel spolu s X800XL Radeonem... mi je opravdu do breku .. ale to ještě není to praví. Pamatuje tady ještě někdo z přítomných na ATARI 520ST ?? to mám doma taky a nedal bych ho pro nic na světě. Takový hry který zapnete tam , to je kouzlo když hledíte na žluto-červej monitor při 320*280 a drtítě test Drive 1 na joisticku kterej měl páku a jako snímače 4 tlačítka po stranách.To pak nikoho nezajímá antialiasing nebo takový prkotiny.To je pak jinej požitek.Opravdu kdo se k těmto zařízením sem tam vrátí ví o čem mluvím a kdo ne.. nechť si skusí si zahrát Duke 1 na Cyrixu 486Dx ... nebo kopírovat filmy přez 1Gb Quantumm disk starej 10let..
opravdu když se jedná o hardwarovou historii vývoj je strašný . před pár okamžiky jsme byli ponořeni do blaha když jsme instalovali DOS na nějakej Cyrix ..a k uložení bordu do PC skříně potřebovali vrtačku...
Achjo ty časy jsou pryč ale tydle články můžu číst pořád.Děkuju za to opravdu paráda
24.7.2005 22:22:52   85.70.131.xxx 1414
jojo mam doma atari800xl s kazeťákem, to byly hry panečku, diamonds, faraon, arkanoid atd..
3.8.2005 11:19:03   213.235.157.xxx 1513
Jo jo,.... ATARI 520ST jsem měl taky. Žel, někdo mi ho asi před rokem vyhodil a to mě štve ještě teď. Takové Lemmings, to byla bomba. Kde se hrabe hranatá verze pro PC... Nebo Lotus II: Turbo Challenge, to taky bylo super.... atd. atd. atd....
24.7.2005 00:53:28   84.47.109.xxx 1412
Ja som si kupil new Voodoo5 5500 vtedy to bola pecka vysla ma 16000sk len ked som sa dopocul ze krachuje spolocnost skoro som umrel....Ta karta bola na tu dobu velmi dobra ale potom sa zacali pre moju graficku kriticke dni ked uz som ani na Windows XP ovladace nanu zohnat nemohol...SKODA
24.7.2005 08:48:07   83.208.237.xxx 1312
pokud jí máš tak napiš ovladače nejsou pod XP problem mam jak V5 5500 tak 6000 a obě provozuji pd XP
Ovladače:
http://www.3dfxzone.it/monitor/am/go.asp?url=88
24.7.2005 09:06:10   85.160.77.xxx 1313
ovladace na XP jsou neoficialni
24.7.2005 10:49:38   85.135.9.xxx 1414
Na 3Dfx nikdy nezapomenu, byl to muj prvni akcelerator. Kdyz jsem si ho dotahl domu, tak tu noc jsem nesel spat a projel jsem vsechny dema co jsem mel a podporovaly voodoo. Jinak jeste ted mam ve svem Athlonu 3200+ 2x voodoo2 12MB ve SLI a s timhle zasadne parim po gamezone Unreal Tournament. Jo a v praci mam v kompu voodoo1 a s kolegy po pracovni dobe parime taky semtam UT a musim rict, ze i kdyz oni maji Radeona a GF, tak je v pohode mastim
24.7.2005 13:58:13   83.69.62.xxx 1513
ATI Radeon 9800 vs. Voodoo 5 6000,docela jsem cumel...
http://www.hwsetup.it/articoli/index.php?action=get& hws_article_id=1&hws_article_page_id=1
24.7.2005 15:43:54   212.71.184.xxx 1312
Kdyz jsem si donesl VOODOO 1 (1500 Kc) domu, tak to byla bomba, ale za nedlouho ji vystridala TNT2M64... ktere stezi konkurovalo SLI VOODOO 2... Kdybych vedel jak to s 3DFX dopadne, tak si koupim V3 2000... treba bych je podrzel Stejne jako jsem si kdysi koupil A XP misto P4 NW (1,6 bezely i na 2,66), ale AMD musel nekdo pomoct a tim nekym jsem byl JA
24.7.2005 17:11:26   217.75.208.xxx 1414
Dodnes tu V3 3000 jeste proháním v práci na Tualatinu 1,2GHz. Kde jsou ty časy když jsem s tím byl slavnej na LAN párty.
24.7.2005 18:46:21   213.220.253.xxx 1313
Proč teda dneska ATI a nVidia předstírá, že něco vyvíjí, když ty věci už dávno vivinuté jsou. Proč by měla dnes existovat graf. karta, kde by se dali vyměňovat GPU i paměti, když koupě celé karty pustí zákazníkovi žilou mnohem víc? (Grázlové zlodějský!!!) Proč nějaká Ageia představuje v podstatě to, co mělo být na grafických kartách dávno, jako bonusová funkce? Co to je tohle za trh? Proč Intel váhá s uvedením Pentium 5? Kde je pořádná revoluce? Víte, vždycky si při tomhle vzpomenu na to, co mi povídal můj táta někdy v roce 93, po komunismu. Říkal mi, že firma Kodak už má 30. let v trezoru zamknutou takovou věc - digitální fotoaparát. Některé první modely zaznamenávaly dokonce asi i na gramofonové desky, ale to je vedlejší. Proč to neuvedli už v roce 1970? Protože prodej filmů přece sype ne??? Chci vidět, jak skončí technologie Iomegy, její 800 GB DVD disk, který svou kapacitou drtí projekty Sony a Toshiby. Jde jim jenom o prachy, zákazník je až na posledním místě. Dříve platilo heslo: Náš zákazník, náš pán. Bijme se tedy za jeho obnovu.
25.7.2005 10:59:17   194.235.127.xxx 1314
tak to by te jiste potesilo, kdybys vedel, co maj v trezorech zamceny farmaceuticky firmy...
25.7.2005 12:09:05   212.20.77.xxx 1414
Divíš se? Musí se vytřískat z jednoho co nejvíc co jde a nové až když je staré opravdu staré a když už to nikdo nechce. Kdyby jsi byl obchodník, nebo výrobce nebo něco tak, tak budeš jednat uplně stejně. Každý chce vydělat, tak se nediv je to naprosto normální. Ano, je to sviňárna a na zákazníky dosti podraz, ale zákazník v dnešní době musí být obezřetný a inteligentní a nekupovat každou kravinu co vyleze jako novinka na trh za maximální prachy ...
27.7.2005 22:39:57   85.160.30.xxx 1513
No tomu neco nove vyvinout se rika development.
Schopnosti to nove spravne a rozumne vyrobit se rika engineering.
Tomu to zamknout vcas do trezoru se rika management.
Tomu draho prodat neco zastaraleho se rika marketing.
A tomu pokryt zisk akcionaru a nehledet na zakazniky se rika kapitalismus.
26.7.2005 14:55:50   212.47.18.xxx 1513
Tak sem si to přečetl a jako mnozí z vás vzpomněl. Pamatuji se, jak jsem měl doma první počítač P133 a S3 2MB. Předtím jsem hrál na PSX nebo Amize.Potom si známej přivezl z ciziny Nintendo64 a ukazoval nám Turoka.Málem to se mnou seklo - byl tam už funkční texture-filtering.Síla.V tu chvíli mi došlo,že nastává velká změna.Pak si objednal(byl totiž a je, jak se říká "za vodou") do kompu Voodooo1 4MB a pustil nám HexenII a Turoka na PC.Z toho skoku jsme se všichni hodně dlouho vzpamatovávali.A pak přišla doslova tsunami her "powered by 3DFx".Descent,Quake I a II.Zajímavý bylo, že tím upgradem hry vypadaly o dvě genarace dál(pamatuji si na rozdíl mezi akcelerovaným a neakcelrovaným Quakem II), ale rychlost byla na stejném hardwaru dvojnásobná. A asi nedůležitější bylo, že se s tou kartou dalo poměrně dlouho vydržet.Specifické rozhraní Glide prostě ukázalo, že je konec čtverečkům.Jak v té době neměla nějaká 3D akce na krabici obří logo 3DFx, tak byla ztracená(zároveň to bylo lákadlo, protože všichni chtěli pařit už jenom v nový grafice).Tenkrát mě ta Voodoo1 stála asi 5000,- nelitoval jsem ani den, že jsem si ji pořídil.Po nějaké době následovala Voodoo3, ale tam už bylo znát, že Glide je v podstatě na ústupu a v Direct3D už byly lepší karty(TNT2).Ale co se týče ovladačů, tak Voodoo byly jak jsme mezi sebou s oblibou říkali "držáky" a všechno, co v té době vyšlo prostě chodilo bez problémů(alespoň nám).Díky za super článek a jsem rád, že nejsem sám, koho tahle v té době revoluční technologie nepřestává udivovat ani dodneška.P.S. - mám podobný názor jako někteří přede mnou tady - 3DFx asi opravdu tenkrát představovala pro nVidii velkou hrozbu a tak musela být "koupena".Jak to s oblibou provozuje jedna kalifornská nejmenovaná firma.
26.7.2005 19:52:57   85.160.67.xxx 1313
taky vzpominam na stare casy stravene u novinky NFS3 akcelerovane, to jsem se jeste divil proc to je tak hezke no nevim jestli to uz tady nekdo psal, ale na Voodoo2 v SLI jede i Doom 3 a to celkem solidne, kouknete -> http://www.3dfxzone.it/enboard/topic.asp?TOPIC_ID=1462
26.7.2005 22:27:09   213.81.133.xxx 1413
voodoo-bol to malý zázrak keď som ho vložil do pc,166 p1 bolo to o niečom inom,potom cel400-voodoo 3-2000,stačilo tak málo a bola z nej 3-3000,šlapala dlho a vela zniesla,ďalej c-667 gf 2 mx prvé menšie sklamanie,šlapala to áno ale len v 16bit-v 32bit to nebolo vždy to pravé (to vymývanie mozgou v časákoch bolo hrozné-kto ich zato platí?!)-potom, c tualin 1200-kyroII 4500,ach to bolo páni,(do riti s celou gf2)nebolo treba žiadne ddr ani iné hlúposti ako T@L šlapala ako divá.A potom tie řahy s gf 4 ..a pod.A dnes samý chaos: donedávna ati 8500-šlapala-chcel som trochu viac efektou kúpil som si 9550-vcelku super beží na 395/250 čiže na úrovni 9600pro a body v 2001se o 2000 viac ako 8500 ale reálne to v hrách cítiť len málo! Tak ako to vlasne je? Tý čo tomu trochu rozumieme vieme že to nieje len oskóre. Apropó-chcem kvalitnú grafiku do AGP,kto má aké také skúsenosti poradte! Zdravím staré krásne časy keď sme vedely kto je kto. good bye voodoo..
29.7.2005 22:09:27   213.151.217.xxx 1512
Aj sa pridavam ku vsetkym ktori nemozu zabudnut na eru 3Dfx. Moj prvy Diamond Monster s plnymi 4MB za cca 5500 Sk... (dokonca mi jeden zhorel, nemohol som vydrzat kym mi ho vymenia . Ked som na nom prvyrat spustil Tomb Raider I, tak som ostal v nemom uzase, sanka na zemi. Nezabudnem na animovane logo 3Dfx pred kazdou poriadnou gamesou. Nech ziju stare dobre casy!!!
29.7.2005 11:30:56   85.160.181.xxx 1412
Ahoj, normalne me clanky nechavaji chladnymi a komentare nepisu, ale tento je vyjimkou. Vodoo Rush (4 i 6 MB), Banshee PCI i AGP 1x, Voodoo 3 (2000, 3000, Velocity)a na zaver V5 5500 dotazena z Nemecka. Vsechny jsem je mel. Potesilo me, ze je tolik pametniku, kteri vi o cem je rec a nezapomneli, jake to bylo, kdyz se na monitoru poprve otocilo logo 3dfx a pak vstoupili do uplne jineho pocitacoveho sveta nez znali, do sveta svetla a stinu, pruhledne vody a odlesku ....
25.8.2005 02:33:25   195.78.44.xxx 1513
super clanok, na 3Dfx sa tazko zabuda (Voodoo2 SLI rullez).
to boli casy ked ma nik nemohol odtrhnut od monitora a s otvorenou papulou som kukal na Forsaken a nehovoriac o Unreale. Ved len taky QuakeGL bol ... narez. pamata si niekto este na take delovice ako Hexen 2, Carmageddon, Descent Freespace, G-Police, Incoming, Incubation, Shipwreckers, Terracide, Turok, Wing Commander Prophecy, .... a vela dalsich pri ktorych som zaspaval do skoly. rad spominam na stare casy len skoda ze su uz nenavratne prec. radsej uz prestanem lebo ...
VDAKA za SUPER clanok (respect)
28.8.2005 12:52:28   81.27.192.xxx 1413
Jsem rad za tento clanek tez mi to pripomenulo dobre casi sV3 3000 a kdyz vidim ze tu jsou i ze to nepripomenulo jen me tak jsem jeste radsi.
Dikes
31.1.2006 12:28:11   194.228.96.xxx 117
Achjoo.. chce se mi po trecteni tohoto claknu skocit z okna s myslenkou na moje byvale karty Voodoo 1 a Voodoo 3 2000..
Tajne vsak ale doufam a udrzuje me to pri zivote, ze je nekde na svete tajne vyzkumne stredisko 3Dfx (podobne jako Area 51) a neustale se tam pracuje na dalsim vyvoji grafickych karet, ktere smetou nVidii z povrchu zemskeho a vrati ji vsechno i s uroky.. 3Dfx pak koupi ATI a spolecne dobudou nase PC a vse bude tak jak by melo byt.. a vsechny kdo se o jmeno 3Dfx otreli vcetne cele nVidie, budou za trest pracovat na dobrocinnych akcich v Africe a v jinych zemich, popr se zucastni jako figuriny pri zpracovavani superrealistickeho modelu cloveka do brutalnich 3D akcnich her
Nechapu jak ta hnusna! nVidie mohla tohle udelat.. nahradit super grafickou budoucnost svymi nehoraznymi a prisernymi kartickami.. Ale tak to chodi a realita je kruta.. a proto stale doufam ze se na necem takovem tajne pracuje )
A proto si taky NIKDY nekoupim nVidii a po napsani uchylneho prispevku si pujdu umyt ruce a vycistit zuby, ze sem vzal slovo Nvidia do ust. Fuj, stydte se!
Jinak mooooooooooooooooc pekny clanek, paradne napsany ze vsech.. mozna by mohl autor zauvazovat nad nejakym scenarem a udelat film o 3Dfx. Mate moji plnou dusevni podporu
29.5.2006 20:55:20   213.151.218.xxx 35
3DFx Voodoo1 som mal ešte v mojom P200MMX, a mám tú krásnu výkonnú kartičku odloženú v krabici na poličke. Mám semprona 2300+ a v ňom grafickú kartu 3DFx VooDoo 5 6000, a musím povedať, že som s ňou nadmieru spokojný. NVidia je banda debilov, a ATi ani nehovorím. Hamba žgrlavým spoločnostiam ako je ATi a NVidia.
Jeden môj kamarát mal PC zostavu a v nej ATi Radeon 9550 (128Mb). Nebolo toho čerta nainštalovať na ňu ovládače pod W98 a ani pod ME. Dokonca ani pod XP nebehala. Keď som tu zostavu "kúpil" (skôr dostal zadara ako kúpil) tak som hneď Radeonku vymenil s ďalším kamošom za jeho 3Dfx VooDoo 3, lebo som vedel, že by som pri ATine prišiel o nervy.
29.5.2006 20:59:21   213.151.218.xxx 34
Mám v texte malú chybičku :-) (stane sa) Nie 3Dfx VooDoo 5 6000 (tá predsa nikdy nevyšla :-D) ale VooDoo 5 5500

:-D

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

726 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 351Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.