historie-spolecnosti-vyrabejicich-3d-cipy-dil-i-3dfx
Hardware Článek Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx | Kapitola 7

Souček Jiří

Souček Jiří

21. 7. 2005 01:00 101

Seznam kapitol

1. Úvod 2. Voodoo Graphics 3. Voodoo2 a Banshee 4. Voodoo 3 - Avenger (Banshee 2)
5. VSA-100, Voodoo 4 a Voodoo 5 6. Projekt Rampage 7. Neuskutečněná budoucnost 3Dfx a závěr

V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci.

Reklama

Velice populární téma, již mnohokrát zpracované na zahraničních webech, je: co by se stalo, kdyby 3Dfx dokázalo vydržet o pár měsíců déle a překlenulo problémy pomocí nových čipů Daytona a Rampage. Společnost plánovala co nejdříve vytěsnit výrobně drahá řešení založená na čipsetech VSA-100.

Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
i Zdroj: PCTuning.cz


Voodoo 5 - 5200 / 2x 3Dfx Daytona

V nižším cenovém segmentu by je nahradila Daytona: dvou-čipová V5 založená na jádře Daytona by měla čipy umístěné vedle sebe, postačovalo by pasivní chlazení a nepotřebovala by přídavné napájení. Tato karta by (podle taktovacích frekvencí) mohla konkurovat buďto GeForce 2 MX, případně GeForce 2 GTS. V případě komplikací s projektem Rampage by byla připravena i 4-čipová verze Daytony. Ta by podle taktovacích frekvencí byla určena jako konkurent pro GeForce 2 Ultra/Ti/PRO.

Samotná Rampage by byla vydána ve třech výše zmíněných provedeních, která by mohla být podle požadavků trhu a aktuálních her snadno upravována. Nástupcem série Spectre (t.j. karta s Rampage/SAGE čipsetem) by byla série Fear, která by zakládala na rasterizéru s příhodným názvem Fusion. Ten by principielně vycházel z Rampage (4 klasické pixel pipeline), ale byl by obohacen o velkou porci technologií společnosti Gigapixel (lepší HSR - možná deferred rendering (?), vylepšený FSAA, vyšší frekvence). Čipset by byl opět doplněn externím geometrickým procesorem SAGE II (očekávaný dvojnásobek výkonu SAGE I). Zmiňována je i main-streamová verze, která by obsahovala geometrickou část i rasterizér integrovaný do jednoho menšího čipu.

Vzdálenější budoucností a vizí 3Dfx byl projekt Mojo. Počítalo s více než dvaceti pixel pipelines, geometrickým procesorem integrovaným v jádře a tile-based architekturou společnosti Gigapixel, což by umožňovalo Full-Scene AntiAliasing bez ztráty výkonu (podobně jako dnes u ATi Xenos). Toto VPU mělo znamenat definitivní sloučení technologií obou společností a technologicky i výkonnostně nejvyspělejší řešení trhu.

Speciální poděkování bych chtěl věnovat následujícím osobám a webům, bez nichž by tento článek nevznikl, případně neměl stávající rozsah (bez určitého pořadí):

ps47
Vykupitel
gekko
Jindra Semenec
Gary Donovan (http://www.thedodgegarage.com/)
Petr Štefek
ghost
http://www.3dfxzone.it/
Rashly Productions

Pokud jste ve článku našli méně informací o Rush, než jste čekali, nezoufejte. Té se budu z jistých důvodů věnovat v jednom z následujících dílů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama