Historie společností vyrábějících 3D čipy - díl I. : 3Dfx
Seznam kapitol
V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci.
V dnešní době dominují trhu s grafickými kartami dva výrobci, a protože je tato situace čím dál monotónnější, může se zdát, jako by tomu nikdy nebylo jinak. A přece. Zkusme se tedy na okamžik vrátit o deset let zpátky, zhruba do roku 1995, kdy se začínaly objevovat první karty pro hráčský trh, které podporovaly 3D akceleraci. Kdy byl 3D akcelerátor považován za něco jako zvuková karta či modem - buď v počítači byl, nebo ne. Kvalita byla vedlejší. Zapomeňme na to, že rozšíření těchto prvních karet bylo minimální (na rozdíl od jejich ceny) a zaměřme se na samotné výrobce.V této době (95/96) jich totiž bylo přes 10 a další rostli jako houby po dešti. Až bylo na trhu příliš těsno. Ale nebudu předbíhat; pojďme se postupně podívat na všechny významnější firmy, které se kdy pokusily výraznějším způsobem ovlivnit trh s hráčskou 3D grafikou.
V každém díle (očekávám zhruba tři) seriálu proberu několik společností, jejich nejvýznamnějších zásahů do vývoje a implementace nových technologií a přidám i pár slov o tom, co se s každou z firem za ty roky stalo. V dnešním prvním díle ale udělám výjimku a celý ho věnuji společnosti 3Dfx. Ne snad proto, že by její historie nebyla dostatečně známa, ale spíš kvůli tomu, že se díky opakovanému zpracování tohoto tématu vžily různé bludy a nesmysly, které mají od pravdy velice daleko, a které bych chtěl uvést na pravou míru. Navrch jsem se pokusil přidat ještě několik zajímavostí, které jsou poměrně neznámé.