Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti ve 23 (4K) hrách a testech | Kapitola 4
Seznam kapitol
Dnes otestujeme jednu z nejnadupanějších GeForce GTX 1080 Ti, kterou lze chladit vzduchem i vodou bez další investice do vodního bloku. Obhájí svou vyšší cenu možnostmi taktování a tichým chodem? Uspěje vedle konkurence, když ji budete provozovat jen „na vzduchu“, nebo je určená výhradně pro vodu?
Představení karty
Výrobce kartu osadil dvou a půlslotovým chladičem. Karta není ani nijak extrémně dlouhá, právě naopak – je stejně dlouhá jako každá referenční GeForce. Vzhled karty je povedený, designově se karta povedla, vše je podřízeno vzhledu karet ROG. Grafika je velice těžká a masivní, vodní blok zvyšuje její hmotnost opravdu razantně.
Na zadní straně karty je několik zajímavých konektorů. V prvním zleva je připojen chladič s jeho osvětlením, ten k ničemu jinému použít nejde. Následuje červené rozhraní pro externí RGB osvětlení. Další dva konektory ventilátorů slouží k řízení ventilátorů skříně grafickou kartou. Tuto funkci už Asus nabízí celkem dlouho.
Světelný tunel, a to doslova. Není to displej, ale po stranách osvětlená „díra“, která je krytá víkem s logem ROG. Může svítit, blikat a ukazovat také teplotu GPU změnou své barvy. Dle mého skromného názoru, naprostá zhůvěřilost a zbytečnost. Možná si ale své příznivce najde.
O napájení karty se starají dva konektory, 8+8 pin. Minimální požadavek na zdroj je 600 W. Tento údaj je ale nadsazený, pokud máte kvalitní zdroj, bude stačit i s nižším výkonem. V zátěži si tato karta řekne maximálně o nějakých 250 W na základním nastavení (naše celá sestava max 450 W). Podle tohoto údaje tedy vybírejte také zdroj.
Kartu lze samozřejmě spárovat s další. Můžete si dokoupit druhou, třetí a čtvrtou a zapojit je v 4-Way SLI, ovšem nezapomeňte, že Pascal ve hrách funguje pouze ve dvojici, tři a čtyři karty jsou určené jen tvůrcům rekordů pod dusíkem (fungují jen v 3D Marcích).
Průměr ventilátoru je 8 cm, zvukový projev je překvapení. Asus dlouhá léta nabízel chladiče DirectCu s přímým kontaktem heatpipe s GPU. Tentokrát je ale karta vybavená novinkou – chladičem s technologií MaxContact.
Mezi heatpipe a čip se vrátila kovová destička coby základna. Kontakt základny a grafického čipu ale má být prý až dvakrát lepší díky vyšší kvalitě obrábění základny, která je podle Asusu desetkrát plošší než tradiční řešení (možná si vzpomenete na éru lapování chladičů, mohlo by to fungovat na obdobném principu).
Změna chladiči prospěla. Je výborný, výkonnější a tišší než minulé chladiče Asus.
Výstupů je na kartě pět. Pascal proti Maxwellu nijak nevylepšil portfolio výstupů a dostáváme na co jsme zvyklí už nějaký čas, pochopitelně s podporou novějších standardů. Jeden DVI-D doplňuje dvojice portů DP a HDMI. Možnosti připojení monitorů se nezměnily, současně lze připojit stále jen čtyři zařízení.
Chlazení karty
Karta má zcela unikátní systém chlazení, tedy hlavně jeho vrstvení. Zcela vzadu je krycí plech, jež plní jen estetickou funkci. Na PCB, jádru a všech důležitých komponentách pak sedí vodní blok. Ten na obrázku zřetelně vidíme. Tato část je poté pevně spojena s žebrovím, které chladí ventilátory. To v případě, že neužijete vodu.
Nejprve se podívejme na vodní blok, neboli mezikus mezi PCB a žebrovím. Celý jej tvoří měděná základna, kterou prochází heatpipe. Ta je ochlazována a odvádí tedy teplo z celého bloku. K tomuto měděnému kusu je poté pevně připojena část se žebry. Ta je na fotografii vidět vespod.
Na dalším obrázku je vidět samotný blok se žebry. Ve středové části je zřetelně vidět místo, kde se spojují měděný vodní blok a tato část. zajímavostí je, že tento blok se žebry nemá o 40 procent větší plochu, jako má MaxContact chladič na kartě Strix Gaming. Přesto je karta chlazená pouze vzduchem stejně tichá.