2v1: ASUS GeForce 6800GT - monstrum v akci
Seznam kapitol
I když všichni žijeme uvedením grafických karet s čipem GeForce 7800GTX (právě teď je intenzivně testujeme), rozhodli jsme se uveřejnit testy jiné, poněkud starší ale výkonnější karty z dílen ASUSu, která se pyšní dvěma čipy řady GeForce 6800GT/Ultra na jednom plošném spoji. Jak uvidíte v galerii fotek, tato karta je vskutku obrovitá a připomíná spíše počin šíleného vědce než grafickou kartu do normálního PC. Velikost odpovídá výkonu, takže asi nikoho nepřekvapí, že výkonově je na úrovni dvou samostatných karet GeForce 6800Ultra zapojených do SLI. Více už v samotném článku...
Nápad na duální SLI kartu je jednouchý - na jednu základnu umístíme hned obě karty...
Když nVidia oživila technologii SLI nebo spíše využila starého názvu, tak se jako houby po dešti vyrojily výrobky různých společností, které se tuto technologii snažily využít. První SLI řešení byly založeny na dvou samostatných kartách GeForce 6x00, což přineslo v průměru asi 1.7 násobek výkonu jediné karty. Nvidia měla co oslavavovat, neboť jí všechny výkonové rekordy spadly rovnou do klína. Na stejném principu je řešena i tato grafická z dílen ASUSu, která ma na jediném PCB přítomny dvě jádra NV45.
SLI je v tomto případě zkratka pro Scalable Link Interface, což je rozdíl oproti 3dfx (Scan-Line Interleaving) a její a princip spočívá v horizontálním rozdělení renderovaného obrazu pomocí ovladačů karty, které v tomto případě zastávají funkci balančního software. Ten každé kartě dynamicky přiřadí (podle právě renderované scény) takovou část obrazu, aby výkon obou karet byl co nejefektivněji využit. SLI používá dva módy vykreslovaní.
Prvním módem je AFR (Alternate Frame Rendering), který pracuje na principu rozdělení sudých a lichých snímků mezi jednotlivé karty, takže každá vlastně zpracovává jiný obraz. Tato možnost může být využita jen v případě, že nejsou použity efekty, které způsobí to, že jednotlivé snímky (framy) jsou na sobě závislé (např. Alpha Blending, Slow Motion, Motion Blur). Tato technologie byla poprvé použita v praxi společností ATi na grafické kartě ATi Fury MAXX, kde byly přítomny dva čipy Rage 128. Nvidia nad tímto řešením ohrnovala nos a různě ho haněla, ale světe div se, najednou se jí tato technologie hodí.
Druhým módem je SFR (Split Frame Rendering někdy též Single Frame Rendering), který funguje na principu dynamického rozdělení scény podle její komplexnosti tak, aby obě karty byly vytěžovány stejně, tedy aby výsledný výkon byl optimální. Obraz je rozdělen na dvě části s proměnnou velikostí a pokud chcete vidět, jak se SLI v jednotlivých situacích chová, máte možnost zapnout si zobrazení této funkce přímo ve hře nebo benchmarku.
GeForce 6800 Ultra | ASUS Dual GPU GeForce 6800Ultra | Gigabyte Dual GeForce 6600GT | |
VPU | NV45 | 2xNV45 | 2x NV43 |
Výrobní proces | 0.13 ľm IBM | 0.13 ľm IBM | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 222 milionů | 2x222 milionů | 2x147 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 2x256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 400 MHz | 2x400 MHz | 2x500 MHz |
Takt pamětí | 550 MHz (1100 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) | 560 MHz (1120DDR) |
Paměťová propustnost | 32.8 GB/s | 32.8 GB/s | 35.8 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 6400 Mpixel/s | 12 800 Mpixel/s | 8000 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 6400 Mtexel/s | 12 800 Mtexel/s | 8000 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 2x6 | 2x3 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 2x16 | 2x8 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Výhody a nevýhody ASUS Dual GPU řešení
Tato karta funguje jen s motherboardy ASUS založených na čipsetu nForce 4 SLI, což znamená A8N-SLI a také na P5ND2-SLI Deluxe (nForce 4 SLI Intel). Toto omezení známe už od Gigabytu a jeho dual GPU kartě na čipech NV43, kterou jsme v redakci testovali před nějakou dobou. Na fórech se obvjevily zprávy o tom, že tento kousek od ASUSu by měl fungovat i deskách jiných výrobců (a také na čipsetech nForce 4 Ultra), ale bohužel se mi kartu na základní desce MSI K8N Diamond zprovoznit nepodařilo.
Mezi nevýhody patří obrovité rozměry karty, které se do menšího casu ani nevejde, takže člověk musí počítat se skříní typu tower. Jako nesporná výhoda se jeví výkon, který je totožný s klasických SLI řešením, což překvapením. je velmi pravděpodobné, že se karta do bežného prodeje ani nedostane, neboť se jedná spíše o inženýrský kousek, který demonstruje možnosti duálního řešení.
S příchodem nové karty nVidie GeForce 7800GTX, kterou momentálně testujeme ztrácí investice do SLI systému postaveném na starší sérii GeForce 6800GT/Ultra smysl, neboť za stejnou cenu lze pořídit dvě karty série GeForce 7800 s mnohem větším výkonem. Pokud plánujete upgrade, tak chvíli vydržte a investujte do jednoho ze dvou GPU nové generace, ať už se bude jednat o nVidi a její GeForce 7800GTX či ATi a Radeon X900.