Výkonové srovnání ovladačů Catalyst 5.6 |
autor: Archiv PCT , publikováno 14.6.2005 |
Poslední ovladače ATi Catalyst podporují celou, dnes už velmi početnou, rodinu karet ATi Radeon, což zahrnuje modely od Radeonu 7000 a až po současnou vlajkovou loď společnosti Radeon X850XT Platinum Edition, na kterém si celé srovnání nových a starých ovladačů odbudeme.
Součásti balíku ATi Catalyst 5.6:
-
RadeonŽ display driver 8.14
-
Multimedia Center 9.08
-
HydraVision 3.25.0006
-
HydraVision Basic Edition 3.25.9006
-
Remote Wonder 3.02
-
WDM Driver Install Bundle
-
Southbridge/IXP Driver
-
Catalyst Control Center Version 5.6
Před instalací nových ovladačů s Catalyst Control Center nesmíte opomenout nainstalovat Microsoft .NET Framework Version 1.1, který v systému nemáte nainstalován, pokud jste používali verzi ovladačů Catalyst s Control Panelem, a to není nic jiného než mírně okleštěná verze ovladačů s ne tak okázalým ovládacím rozhraním, což může někomu vyhovovat lépe.
Výkon nových ovladačů je podle "release notes" o dost za očekáváním, které vytvořily spekulace na internetu, které slibovaly až 20% nárůst v některých hrách pod OpenGL, ale i tak sedá prohlásit, že nějaké přilepšení tady bude.
-
Chronicles of Riddick - výkon + 10%
-
Doom 3 - výkon + 7% v nižších rozlišeních
-
Halo - až + 20% díky optimalizaci "Z" operací
-
3DMark05 - výkon + 5%
CATALYST Release Note Version 5.6.
Dále lze očekávat menší vytížení při přehrávaní Microsoft Windows Media Video (WMV) za použití DirectX 9. Přítomna je krom pár maličkostí také jedna větší kosmetická změna v podobě video preview, na kterém si můžete odladit nastavení přehrávání včetně metod de-interlacingu a nastavení barev. Bohužel jsou okna s přehrávaným úsekem příliš malá na solidní použití.
Jak už bylo řečeno, tak pro srovnání byla použita vlajková loď společnosti ATi Radeon X850XT Platinum Edition, který se vyznačuje přítomností čipu R480 se 16 pixel pipelines a 6 vertex pipelines a podporou DirectX 9.0b. Takt jádra je pěkných 540MHz a paměti tikají na 1180MHz. Než spatří světlo světa nové čipy ATi a nVidie, tak se jedná o nejvýkonnější samostatnou standardní grafickou kartu pro PC.
{mospagebreak title=Testovací sestava a teoretické testy}Testovací je klasicky založena na Athlonu 64 3800+ a základní desce s čipsetem nForce 4, což představuje hlavně pro hry velmi solidní základ. Pro benchmarky a hry byly použity poslední dostupné verze patchů.
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | MSI K8N Diamond 54G (nForce 4 SLI) |
Grafická karta | ATi Radeon X850XT PE |
Software | |
Operační systém |
Windows XP Professional SP2 |
DirectX |
Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty |
Catalyst 5.5 (oficiální) |
Teoretické testy |
3Dmark03 patch 360 |
Herní testy |
Aquamark 3 |
3DMark03
Verze | 3DMark 2003, patch 360 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Wings of Fury - DX7, multi-texturing (4 layers) Battle of Proxycon - DX8, vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), particles Troll´s Lair - vertex a pixel shader, dynamic shadows (stencil buffer), anisotropical lit (vlasy) Mother Nature - DX9, vertex shader (stromy, tráva), pixel shader (voda, obloha), color precision (odrazy jasu, osvětlení) |
Nastavení | Default, 1024x768x32bit, Max. Anisotropy 4, no FSAA |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download/?3dmark03.shtml |
Catalyst 5.6 |
Catalyst 5.5 |
Ve 3D Marku03 vykazují nové ovladače přírůstek přibližně 200 bodů, což je příjemný bonus k už tak velmi dobrému skóre.
3DMark05
Verze | 3DMark 2005, patch 1.20 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | Return to Proxycon - DX9, dynamic shahows (2048x2048 depth map), point lights (512x512x6 cube depth map), 8 light sources Firefly Forest - DX9, diffuse / normal maps, specular maps, diffuse cube maps, procedural light scattering (obloha), masked point light (světluška) Canyon Flight - DX9, pxl shader 2.0 (velmi výrazně, skály), water shader (reflection+refraction maps, per pxl Fresnel), depth fog (R32F depth map) |
Nastavení | Default |
Stažení benchmarku | http://www.futuremark.com/download |
Catalyst 5.6 |
Catalyst 5.5 |
V 3DMarku05 se Catalysty 5.6 projevily jako velmi dobré, což můžete vyčíst i z detailního výpisu skóre. Nárůst představuje cca 250 bodů a pro zajímavost dodám, že s Radeonem X800XT PE se mi při taktech 590/1210 podařilo pokořit hranici 7 000 bodů.
SPECViewperf 8
Test byl proveden při standardním rozlišení 1280x1024, aby bylo možno porovnat výkony této karty s mnohonásobně dražšími grafickými kartami určenými speciálně pro profesionální práci. Přes tento odkaz si můžete prohlédnout skóre mnoha profi karet a porovnat je s právě recenzovanými kartami.
Aquamark 3
Verze | Aquamark 3 |
Rozhraní | DirectX 9 |
Heslovitý popis | pixel a vertex shader 2.0, overdraw a high polygon count testy |
Nastavení | 1024x768x32bit, max. anisotropy 4, FSAA off |
Stažení benchmarku | http://www.aquamark3.com/am3-mirrors.htm |
Catalyst 5.6 |
Catalyst 5.5 |
Aquamark 3 ukazuje zanedbatelný nárůst, což je dáno tím, že tento test je velmi limitován výkonem CPU.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.3 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Doom 3 v nízkých rozlišeních vykazuje jistý počet FPS navíc, ale ve výsledku je to nula bodů, protože na high-end kartě typu Radeon X850XT v rozlišení 1024x768 nikdo tuto hru asi nehraje.
{mospagebreak title=FarCry}Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
FarCry zůstává s výkonem stále na stejné (velmi dobré) úrovni a výchylky +-1FPS se dají považovat za chybu měření.
{mospagebreak title=Unreal Tournament 2004}Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Unreal Tournament 2004 je stejná písnička jako předešlá hra, jen v rozlišení 1280x1024 je pokles FPS, který je způsoben tím, že toto rozlišení nerespektuje nativní poměr stran pro tento engine.
{mospagebreak title=Half-Life 2}Verze | Half-Life 2 (Steam) |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HOC Half-Life 2 Benchmark |
Half-Life 2 ovšem s novými ovladači zabodoval (až + 10FPS), což je velmi překvapivé, neboť toto demo a celá hra je limitována spíše procesorem. Pro jistotu jsem měření provedl dvakrát, ale výsledek byl naprosto shodný.
{mospagebreak title=Chronicles of Riddick }Verze | Chronicles of Riddick |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Soft Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | BenchEmAll |
Chronicles of Riddick zaznamenal navýšení FPS pouze v rozlišeni 1024x768, což opět docela nepodstatné. Se zapnutým FSAA se toto demo skoro nehýbe, ale v obyčejné herní situaci je vyhlazovaní použitelné do rozlišení 1024x768.
{mospagebreak title=Závěr}Nové ovladače ATi Catalyst verze 5.6 nabízejí drobný výkonnostní nárůst, který se projeví především v benchmarcích 3DMark05 či 3DMark03, ale i hra Half-Life 2 vykázala solidní nárůst počtu snímků za sekundu. Zklamáním jsou hry pod OpenGL, které neprofitují z nových ovladačů, tak jak jsem očekával, což je asi jediná výtka, kterou proti novým ovladačů lze mít.
Celkově se upgrade z verze 5.5 či starší rozhodně vyplatí, takže s ním příliš neotálejte a stahujte přes odkazy pod článkem. V dalších verzích Catalystů nás čekají další kosmetické a snad i výkonnostní změny k lepšímu, které jsou v určitých ohledech velmi potřebné. Na závěr ještě jednu perličku, ovladače ATi Catalyst 5.6 byly vyhodnoceny jako nejstabilnější ovladače pro grafické karty a s přehledem porazily i nVidii a její ForceWare, což jsem opravdu nečekal.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Dooma taky, ale to s tim UT je zajimavy, to jsem nevedel. Jak je mozny ze "moderni" hra nepodporuje poradne snad nejrozsirenejsi a v budoucnu urcite dominantni rozliseni 1280x1024 (diky LCD)??
Uprimne receno bych se obesel bez vsemoznych XXXmarku, dejte mi FPS v Doom III, HL2, Far Cry a to mi staci
To jen naokraj.
Jestli někdo víte víc...napište pls. link
Tady to psali například - dělala to nějaká "nezávislá" firma, rozdíl ve stabilitě byl cca 10%, ale podle všeho byly testy důkladné. No aspoň, že tak :-).
Takže Váš problém je asi jenom váš problém a máte smůlu. Se stabilitou jsem naprosto spokojen ... naprosto v pohodě.
A aby to nestálo tolik času, pryč s teoretickejma testama - skóre v 3D Marku asi nikoho moc nebere narozdíl od her.
Ale jinak díky, ovladače jsou to dobrý, žádný padání a ten Half-Life2 doopravdy neni chyba, u mě taky nárůst ve výkonu zaokrouhleně 15 %! (R9800PRO, Barton @ 2313 MHz, 1024x768x32, 2x FSAA, 4x AF) ... že by přece jen ty optimalizace, hlavně Z-bufferu, měly nějakej pozitivní vliv? :-)))))))
Ja osobne pouzivam 1920x1200
na to ze niekto pouziva 19" crt autori ankety asi pozabudli
A k tým rozdielom: je to zanedbateľné, len v HL2 je to výrazné, ale tá hra je optimalizovaná aj tak na ati.
Ale je fakt, že vypsat všechny kombinace asi není reálné, musely by se použít drop-down boxy nebo něco podobnýho.....
davidhruby@tiscali.cz
Zapomel jste dodat, ze to vyhodnoceni provedla "nezavisla" firma a ten test sponzorovala ATI
Vsadim se, ze kdyby to udelala stejne Nvidia byl by vysledek presne opacny.
samozrejme mas na to nejaky dokaz a ten aj napises, inac si obycajny nactiutrhac a chuj!
R9200 pokles o 200-400 3DMark01
S 5,3 som mal 1880.
bechmark sem bechmark tam ale potesi
Dukaz je jednoduchy chuju