Test GeForce GTX 1080 Ti: extrémní výkon a slušná cena | Kapitola 26
Seznam kapitol
Nvidia před nedávnem oficiálně představila GeForce GTX 1080 Ti. Dostala největší herní čip Nvidie s architekturou Pascal, který byl dosud k mání jen na děsivě drahém Titanu X, a nabízí prakticky stejný výkon za cenu, ve kterou by před měsícem nikdo ani nedoufal, Dnešním dnem padá i informační embargo na výsledky testů, takže hurá na to...
Taktovat jsem začal se standardním nastavením v Crysis s rozlišením 2560 × 1440. Takt GPU v něm spadl po zahřátí k 1480 MHz, kartu brzdila hlavně teplota GPU (to je v tabulce označeno jako krok 0). Jako první jsem teda přidal u ventilátoru na 70% a čekal, co se bude dít (krok 1). Teplota klesla k 81 °C, takt GPU šel na 1680 MHz a kartu začal brzdit power limit. Zkusil jsem jej tedy zvednout na 110 % (2), kde už karta při taktech kolem 1708–1730 MHz opět balancovala na hranici power limitu i temperature limitu. V dalším kroku (3) jsem teda přepnul na režim turbovysavač se 4800 ot./min, teplota sletěla o 12 °C a vrátil jsem se k souboji s power limitem.
Rovnou už jsem nastavil (řádek 4) maximálních 120 %, takt se zvedl na 1797 Mhz, příkon na 436 W, a opět došlo na power limit. Takt se každopádně zvedl ze základních 1480 na 1784, výkon v Crysis ale nijak výrazně nepovyskočil. A v tomto bodě už se o moc dál nepohnete, dá se říct, že výsledek přetaktování bude záviset spíš na tom, jak moc kartě zatopíte – čím míň, tím vyšší budou pracovní takty, ale povětšinou ji dál nepustí maximální spotřeba. Teoreticky by ještě mohlo pomoci snížit napětí, v afterburneru to ale nešlo (ještě to chce zkusit EVGA precision z press kitu, který by měl být novější).
krok | nastavení | hodnoty z monitoringu | ||||||||||
power | core clock | memory clock | fan speed | takt GPU [MHz] | power [%] | memory clock [MHz] | fps | fan speed [%] | otáčky ventilátoru [ot/min] | Teplota GPU | spotřeba PC [W] | |
0 | 100 | 0 | 0 | auto | 1480 | 77 | 5508 | 125 | 50 | 2399 | 84 | 349 |
1 | 100 | 0 | 0 | 70 | 1670 | 98 | 5508 | 127,3 | 70 | 2840 | 81 | 392 |
2 | 110 | 0 | 0 | 70 | 1734 | 98 | 5508 | 126,4 | 70 | 2840 | 84 | 419 |
3 | 110 | 0 | 0 | 100 | 1746 | 109 | 5508 | 125 | 100 | 4800 | 71 | 436 |
4 | 120 | 0 | 0 | 100 | 1772 | 118 | 5508 | 126,7 | 100 | 100 | 72 | 436 |
Úplně tím ale nekončíme, díval jsem se, že se velice nic moc neděje s výkonem i přesto, že jsem zvedl takty o 300 MHz, a uvědomil jsem si, že s výrazným přetaktováním GPU se do hry přidal ještě limit ze strany CPU, který se po zvýšení taktů projevil už i v rozlišení 2560 × 1440. Vytížení GPU se zvedáním taktů spadlo někam k 88 %. První grafika, u které už je 1440p opravdu málo. No nic, jdeme do 4K.
V pětce tedy nastavuji 4K a nastavení vracím na standardní hodnoty. Takt padá na base clock, teploty se poté drží na 83 °C, diagnostika hlásí temp limit. Snímková frekvence 59,5 fps. Šestý krok – limity i chlazení nadoraz, takt se zvedá z 1480 na hodnoty kolem 1746 MHz, GPU usage je stále na 100% a je znát výrazný skok ve výkonu – 67,4. I ve spotřebě – karta opět visí na power limitu.
nastavení | hodnoty z monitoringu | |||||||||||
power | core clock | memory clock | fan speed | takt GPU [MHz] | power [%] | memory clock [MHz] | fps | fan speed [%] | otáčky ventilátoru [ot/min] | Teplota GPU | spotřeba PC [W] | |
5 | 100 | 0 | 0 | auto | 1480 | 77 | 5508 | 59,5 | 50 | 2399 | 84 | 336 |
6 | 120 | 0 | 0 | 100 | 1746 | 118 | 5508 | 67,4 | 100 | 4800 | 72 | 431 |
7 | 120 | 100 | 0 | 100 | 1810 | 118 | 5508 | 69,9 | 100 | 4800 | 72 | 431 |
8 | 120 | 200 | 0 | 100 | 1898 | 118 | 5508 | 72,1 | 100 | 4800 | 72 | 431 |
9 | 120 | 240 | 0 | 100 | pád Crysis | 118 | 5508 | 100 | 4800 | 72 | 431 |
V této fázi už zbývá jen přetahovat se s řízením spotřeby o výsledné takty a stabilita karty je závislá spíš na tom, co na ní pustíte. Když navýšíte offset taktů pro GPU, pár desítek MHz vybojujete, ale když přidáte příliš, při slabší zátěži automatika takty GPU přepálí moc vysoko, grafika to neustojí a hra spadne. Za běhu Crysis jsem pro začátek u offsetu taktu GPU přidával 60, 80, 100 MHz (krok 7). Takt se zvedl na 1822 MHz, tedy zhruba o 76 MHz. V dalším kroku (8) jdu postupně na 200 MHz, takt se drží na 1898 MHz. Při zvednutí offsetu na 240 MHz hra spadla.
Po restartu jsem zkusil hru nastartovat s offsetem 160 MHz – a vyhořel jsem na tom, co jsem psal výše. Při takto vysokém offsetu skočil u studené karty při spouštění na GPU takt 2050 MHz a hra sletěla ještě dřív, než se objevila obrazovka s načítáním. Karta tedy podle všeho ustojí takty někde kolem 1900 MHz (a v závislosti na titulu a jeho náročnosti více či méně). Kritická je fáze spuštění zátěže, při taktování za pochodu se dostanete na vyšší takty, ale je to dost nepraktické.
U pamětí jsem vyzkoušel přidat 400 MHz, 500 MHz, při 600 MHz už mě čekal zátuh a artefakty, při 550 MHz to ještě karta s artefakty chvíli ustála, ale nevydržela. Crysis paměti moc zabrat nedává, výsledné taktování bude někde kolem 12 GHz efektivně, možná méně, a s určitostí ne víc než 12,2 GHz. Není to zase tak důležité, vliv taktu pamětí na výkon je minimální.
GTX 1080 Ti půjde nejspíš taktovat i výše. Ruku v ruce s tím půjde ale hodně nahoru i spotřeba. Bude to teda chtít posílené napájení a modifikovaný bios, který vám dovolí do karty pustit víc proudu.