nVidia GeForce 7800GTX - podrobný pohled na výkon |
autor: Štefek Petr , publikováno 1.7.2005 |
GeForce 7800GTX je přímým nástupcem řady GeForce 6xxx, kterou nVidia před časem smazala fiasko s předchozí architekturou GeForce FX 5xxx (5200 až 5950, čipy NV30 a NV35 - Achillova pata FX paradoxně spočívala ve velmi flexibilní architektuře, která potřebovala značné úsilí ze strany programátorů). Nvidia, přes všechny pochybnosti a spekulace o neschopnosti vydat solidní grafickou kartu se stejnou nebo menší spotřebou a vysokým výkonem, řadou 6xxx velmi mile překvapila (mnozí dnes máte v počítači grafiku GeForce 6600GT).
Nové označení čipu (od NVxx k Gxx) má znamenat jakýsi symbol přechodu na zcela novou technologii a také (joro: a to především) změnu marketingového stereotypu. Proč si nVidia zvolila právě označení G70 zatím zůstává utajeno, ale pravděpodobně se jedná jen o změnu zaběhnutého stereotypu. Samotné kódové označení G70 se objevilo již před mnoha týdny v ovladačích ForceWare, což zavdalo internetové komunitě k poměrně slušným spekulacím, které ale v většině případu vedly k zbrusu novému grafickému jádru, které pomůže nVidii opět na výkonnostní trůn, který ztratila v souboji minulé generace čipů (NV45 vs. ATi R480).
- GeForce 7800GTX -
Veškerá teorie byla popsána v předchozím článku a nám se tedy zbývá podrobněji podívat na výkon GeForce 7800GTX ve hrách a aktuálních benchmarcích. Pro srovnání byly použity karty GeForce 6800Ultra (512MB a 256MB) a také Radeon X800XT PE, který je výkonově podoben současné špičce ATi Radeonu X850XT PE (vyšší takty 540/1180MHz vs 520/1120MHz u RX800XT PE).
Radeon X800XT PE | GeForce 7800GTX | GeForce 6800Ultra | |
VPU | R480 | G70 | NV45 |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.13 ľm TSMC low-k |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Počet transistorů | 160 milionů | 302 milionů | 222 milionů |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 520 MHz | 430 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 560 MHz (1120 DDR) | 600 MHz (1200 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Paměťová propustnost | 35. 8GB/s | 38.4 GB/s | 35.2 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 8250Mpixel/s | 6900 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 8250 Mtexel/s | 10300 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 8 | 6 |
Počet Pixel Pipelines | 16 | 24 | 16 |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 3.0 | 3.0 |
DirectX | 9.0 b | 9.0 c | 9.0 c |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compression Temporal AA | UltraShadow Transparent AA Intelli Sample 4.0 | 3Dc Compression Temporal AA |
Metodika je opět jasná a průhledná. Dnes jsme se soustředili na výkon ve hrách a hlavně na vyhlazování, které najdete v grafech v požehnaném množství. GeForce 7800GTX byla naměřena v včech možných módech vyhlazovaní, což znamená jak transparentní vyhlazovaní na základě MS a SS tak i obyčejný MS a SS. Výčet zkratek v grafech je v následujících vysvětlivkách.
Nově přidané hry měly problém s FSAA, a tak byly naměřeny pouze bez vyhlazování, což nijak nesnižuje výpovědní hodnotu. Splinter Cell Chaos Theory má FSAA vypnuto pravděpodobně kvůli HDR, kde dochází k artefaktům. Na jiných serverech (ne na všech) se jim podařilo s FSAA tuto hru naměřit. Je pravděpodobné, že testovali bez HDR.
GeForce 7800GTX - T MS = Transparent Multi-Sampling
GeForce 7800GTX - T SS = Transparent Super-Sampling
GeForce 7800GTX = non Transparent Anti-Aliasing
Výkon pixel shaderů dobře ilustrují benchmarky jako ShadeMark 2.1 a přítomny jsou i celkové testy (D3D RightMark a 3DMark05).
Hardware | |
Procesor | AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache) |
Chladič CPU | BOX |
Paměť | 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6) |
Čipset, MotherBoard | Gigabyte GA-K8NXP-SLI |
Ovladače | ForceWare 77.72 |
Software | |
Operační systém | Windows XP Professional SP2 |
DirectX | Microsoft DX9.0c |
Ovladače grafické karty | nVidia ForceWare 77.72 WHQL |
Teoretické testy | 3Dmark 2003 patch 340 |
Herní testy | Aquamark 3 |
3DMark 2005
Výkonová tabulka GF7800GTX se základními takty | Výkonová tabulka přetaktované GF7800GTX s takty 480/1240MHz |
![]() | |
Výkonová tabulka podtaktované GF7800GTX s takty 400/1100MHz pro srovnání s GF6800Ultra | Výkonová tabulka GF6800Ultra 256MB se základními takty |
Výkonová tabulka GF6800Ultra 512MB se základními takty | Výkonová tabulka Radeonu X800XT PE 256MB se základními takty |
D3D RightMark ukazuje, žen nová architektura s upravenými pixel shader jednotkami má sil na rozdávání. Místy až trojnásobný výkon oproti GeForce 6800Ultra, a to je vynikající výsledek pro nVidii.
{mospagebreak title=ShaderMark 2.1}ShaderMark 2.1 je DirectX 9.0 benchmark pro měření výkonu Pixel Shaderů a používá High Level Shading Language, který vyvinula společnost Microsoft a příští grafické hody v nových hrách se budou řídit právě tímto výtvorem Microsoftu.
BenchMark ukazuje dost podstatnou převahu nad minulou generací karet, které mají proti GF7800GTX značný výkonový schodek. Nová karta nVidie vyhrává o celých 65%, což je velmi pěkné. Po mírném přetaktování vyhrává až o 85%.
{mospagebreak title=Prince of Persia: Warrior Within}*GF7800GTX byla podtaktována na 400/1100MHz pro srovnání se stejně taktovanou GF6800Ultra
V porovnání obou čipů na shodných frekvencích vítězí s přehledem G70. Hra nevyužívá pokročilých shaderů ani HDR, takže výkonový náskok není příliš velký. Zelená barva v tabulce značí + procenta a červená logicky - procenta.
**GF7800GTX byla na svých základních frekvencích 430/1200MHz pro přímé srovnání s GF6800Ultra
**GF7800GTX byla na svých základních frekvencích 430/1200MHz pro přímé srovnání s GF6800Ultra SLI
V celkovém hodnocení je GF7800GTX je lepší než o hodně dražší řešení v podobě dvou GF6800Ultra ve SLI. Tato hra není příliš náročná, ale dobře ilustruje výkon nové karty. Z prapodivného důvodu nefungovalo FSAA, pravděpodobně nějaký bug driverů.
{mospagebreak title=Splinter Cell: Chaos Theory}*GF7800GTX byla podtaktována na 400/1100MHz pro srovnání se stejně taktovanou GF6800Ultra
Zelená barva v tabulce značí + procenta a červená logicky - procenta. Tabulky mají oproti grafům výhodu přímého procentuálního srovnání obou řešení a jednotlivých frekvencí.
**GF7800GTX byla na svých základních frekvencích 430/1200MHz pro přímé srovnání s GF6800Ultra
**GF7800GTX byla na svých základních frekvencích 430/1200MHz pro přímé srovnání s GF6800Ultra SLI
Splinter Cell: Chaos Theory dobře ilustruje náskok GF7800GTX se zapnutým HDR, které tuto kartu na kolena rozhodně nedostane. Jedině kombinace dvou GF6800Ultra předčí tuto kartu, avšak pouze co se týká průměrného FPS. Důležitější minimální FPS ukazuje, že SLI nemá šanci a GF7800GTX se tak stává vynikající volbou pro nové hry, kde bude HDR na denním pořádku.
{mospagebreak title=Doom 3}Verze | 1.3 |
Rozhraní | OpenGL |
Heslovitý popis | Cube Maps, Stencil Shadows, Normal Mapping |
Nastavení | 1024*768, 1280*1024, 1600x1200 ~ high-detail (s/bez FSAA) |
Návod jak testovat | [ctrl]+[alt]+[~] com_preloadDemos 1[enter] timedemo demo1.demo[enter] |
Verze | FarCry 1.3 |
Rozhraní | DirectX 8/9 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 a 3.0, Vertex Shader |
Nastavení | max. quality 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All |
Verze | UT2004 3355 |
Rozhraní | DirectX 8 |
Heslovitý popis | multi-texturing, bump mapping - vylepšený engine, při nastavení téže kvality (x UT2003) nabízí vyšší výkon |
Nastavení | 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 Max Det. (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Návod jak testovat | Bench Em All, mapy primeval a bench3 |
Verze | Half-Life |
Rozhraní | DirectX 9/8/7 |
Heslovitý popis | Pixel Shader 1.x / 2.0 , vertex shader, physical engine |
Nastavení | max. detail, 1024x768, 1280x1024, 1600x1200 (s/bez FSAA 4x a 8AF) |
Stažení benchmarku | HL2 timedemos |
Po shlédnutí všech testů budou jistě všichni suhlasit s tím, že se jedná o velmi povedený kousek hardware, který má potenciál na to, aby zvládl příští generaci s dobrý FPS a kvalitním zážitkem ze hry, protože zvládne i většinu grafických lahůdek, které budou nové enginy nabízet.
GeForce 7800GTX je jist lepší volbou než karty předchozí generace, tedy pokud je řeč o high-endu a překonává i GeForce 6800Ultra ve SLI, které sice mají vtší surový výkon, ale neobsahují vylepšení pixel shaderů (Multiply Add), což bude v budoucnu znamenat ješt větší výkonový propad.
Pokud ATi přijde s výkonnější kartou (za předpokladu, že zvládne 90nm technologii), tak bude tato karta nejspíše výkonově poražena, ale pravděpodobně jen o malý kousek. Souboj G70 vs. R520 bude pravděpodobně ještě velmi zajímavý a nVidia má pro případ nouze v záloze ještě čip G80, bohužel jeho specifikace jsou zastřeny hromadou spekulací.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Tak uz by ale mohla zacit padat cena
Konečně někdo ukázal, že G70 má tajná esa v rukávech.
I s ohledem na to jak tu kartu někdo hrozně zatracoval :-))
Ne Vážně. Super článek!
Odborný, pěkně udělaný.
Kdybych víc takových článků našel v Computeru a podobně,
nebylo by mi ani líto těch vyhozených peněz.
Pokud mate jeste nejake navrhy, tak se vyjadrete.
Poslední dobou jdete jako odborně zaměřený web hodně k zemi, a ještě si takto zametáte cestičku??? Děte do prdele, nestojí mi za to, tady chodit a nechat sebou manipulovat.
Len dve pripomienky:
1.V tabulke porovnávajúcej parametre X850, GF6800U a GF7800GTX si autor zle vypočítal fillrate pri NV 50.Ako nás učili už na základke,24 pipelines x 430 MHz sa rovná 10320 Mpixelov a nie to, čo je uvedené v tabuľke.A kedže majú všetky porovnávané karty len 1 text. jednotku na 1 pipeline, ostáva výkon rovnaký aj v megatexeloch.
2.V závere článku som narazil na citujem "...GeForce 7800GTX je jistě lepší volbou než karty předchozí generace, tedy pokud je řeč o high-endu a překonává i GeForce 6800Ultra, které sice mají větší surový výkon, ale neobsahují vylepšení pixel shaderů (Multiply Add), což bude v budoucnu znamenat ještě větší výkonový propad...." koniec citácie. Odkiaľ autor zobral že GF 6800 Ultra má väčší surový výkon ako nová GF7800 GTX ? Asi je to tým piatkom, tak Vám prajem pekný víkend a dopísania...a držím palec
No v zaveru jsem vynechal dulezity dovetek SLI...jist nemusim vysvetlovat, ze 2*16 pixel pipelines se svym fill-rate ma vetsi surovy vykon. opravim.
Tak ten nový radeon-ten tu zatím neni. Takže, nikoho te'd nevydrtí a G70 se ted ujímá vlády. Až příjde ATI s FUDO, tak si ještej počkej na cenu- a myslím, že poměl cena-výkon bude hrát do ruky nVidii. Ono 32pipek na FUDO se dost projeví na ceně.
Strašne me dostává, že ATI fandové se tu ohánějí nečím, co de facto ještě není. To je jako bych říkal: "Za 5 let přijde taková a taková karta a ta nVidii vydrtí!!!"
Uvidíme, posečkáme, ale zatím G70 A't žije královna!!!
Zajímalo by mě, kolik je minimální FPS, aby se mi zdála hra plynulá... :-)
S tim mixem MSAA a SSAA je to tak...pouzol jsem nevyssi mozny level AA pro kazdou kartu...nehlede na to, ze Temporal AA u ATi je pri nastaveni 6x kvalitnejsi nez 8x u nVidie. To smazala az GF7800GTX se svym transparentnim supersamplingem. Ale pravda je, ze je nutne vzit v uvahu, ze ne kazdy vi, co znamena 8(6)xFSAA v grafech..priste tam bude popisek pod grafem.Diky
Jinak je smutne, ze nVidia zablokovala SS pro HDR...ten muze fungovat, byt s obrovskym propadem FPS (MSAA s HDR nefunguje).
Držím palce nVIDII, lebo Ati už veľa krát sklamala a vôbec si nevzala ponaučenie, najmä v ovládačoch a pod.
Asi si 7800GTX kúpim...
j.
myslim ten maly cerny pasiv u napajeni
muzete mi napsat co toje za model na fotce
diky
hlavne jestli to je gt nebo gtx verze
ramka?
a vyrobce karty
diky,odpoved prosim na e-mail ci
icq:218-154-182
na foru budu az za tyden
tady je ta fotka co jsem nasel,a nevim co to je za verze
diky