Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming: zpátky na koni
Seznam kapitol
Když jsem viděl první highendový chladič Gigabyte nové generace použitý u řady Xtreme Gaming, tak mi spadla čelist. Gigabyte totiž dokázal na 28cm kartu nacpat hned tři „10cm“ ventilátory. Pomohl si k tomu zajímavým konstrukčním řešením. A výsledek je skutečně mnohem lepší než u starších WindForce 3X.
Nedlouho po uvedení GTX 1080 jsme otestovali levnější model GTX 1080 G1 Gaming od Gigabyte. Díky vyšším taktům a přívětivé ceně nabízel (alespoň v rámci GTX 1080) přívětivý poměr cena/výkon. Nižší cenu mohl nabídnout i díky jednoduššímu, levnějšímu a menšímu chladiči, pochopitelně se to ale podepsalo na vyšší hlučností karty v zátěži.
Dnes se podíváme na model z opačného konce nabídky od téhož výrobce – špičkový model GTX 1080 Xtreme Gaming Premium Pack 8G, kartu, která má extrémní chladič i extrémní výbavu a příslušenství.
Karta je už od výrobce výrazně přetaktovaná, na standardně nastaveném profilu je základní takt GPU navýšený z referenčních 1607 MHz na 1759 MHz a typický takt s boost ze 1733 na 1898 MHz (a jak se přesvědčíte v kapitolách s provozními vlastnostmi, reálné pracovní takty jsou ještě o 100 MHz vyšší). I paměti jsou přetaktované o 200 MHz efektivně na 10,2 GHz.
Přes aplikaci Xtreme engine pak můžete ještě přepnout na rychlejší profil OC, kde je základní takt navýšený na 1784 MHz, typický takt s boost na 1936 MHz a takt pamětí na 10,4 GHz.
Označení Xtreme Cooling u chladiče tentokrát opravdu nepřehání. U výkonnějších karet nemíváte při konstrukci chladiče moc na výběr – buď dáte na chladič dva velké ventilátory a bude kratší a širší, nebo tři ventilátory s menším průměrem a z karty je užší dlouhá nudle. MSI ještě kdysi zkoušelo u řady Lightning dva velké a jeden menší ventilátor.
Gigabyte zvolil originální uspořádání ventilátorů. Vzal trojici ventilátorů a na chladič je naskládal tak, že se vzájemně překrývají.
Výrobce tak dosáhl vyššího a vyrovnanějšího průtoku vzduchu skrz žebrování.
Ventilátory jsou navíc protiběžné, lopatky dvou ventilátorů se v místech, kde se potkávají, pohybují stejným směrem a tak netlačí vzduch proti sobě. Chladič má díky tomu i vyrovnanější zvukový projev a hluk ventilátorů nekolísá tak jako u klasické koncepce, kde se sousední ventilátory otáčejí stejným směrem.