ASUS Radeon X800 - soupeř pro GeForce 6600GT
Seznam kapitol
Dnes se konečně podíváme na kartu, která má svým poměrem cena/výkon rozdrtit svou konkurenci a stát se hlavním soupeřem pro nVidia GeForce 6600GT, která nemá v současné době právě díky poměru ceny ku výkonu žádného důstojného konkurenta. ATi Radeon X800 má velké předpoklady k tomu, aby tento stav změnil, ale jak vše dopadne, uvidíme v samotném testu.
R430 ve svém designu vychází z většího brášky R423 určeného kartám Radeon X800XT (PE), tedy přesněji řečeno se jedná o ten stejný čip na jiné výrobní technologii. ATi se v rámci ušetření prostředků rozhodlo pro 110nm technologii u TSMC, která bez použití Low-K dielektrika (TSMC nenabízí 110nm s Low-K) představuje ideální volbu pro levnější čipy. Kdo by čekal, že tento čipy poběží na vyšších frekvencích, než je tomu u čipu R423 (130nm Low-K) bude zklamán, protože právě absence Low-k se zde naplno projeví.
Radeon X800 má stejně jako jeho high-endový kolega Radeon X800XL všechny vymoženosti řady X850, ale jádra obou karet používajících čipy R430 běží o poznání pomaleji než u karet s čipem R480 (RX850Pro/XT) nebo starším kolegou R423 (RX800Pro/XT).
Důležité je ovšem to, že zůstala zachována 256-bitová paměťová sběrnice, což umožní vychutnat si FSAA na Radeonu X800 i ve vyšších rozlišeních než je tomu u GeForce 6600GT. Stejně tak je tomu u všech technologií, které provází vyšší řady Radeonů (3Dc, Geometry Instancing, Temporal AA). Výčet technologií a možností čipu R430 ukazují následující specifikace.
SmartShader HD
- Hardwarová podpora DirectX 9.0b
- Vertex Shader 2.0
- 65 280 instrukcí s řízením toku
- Trigonometrické operace během 1 cyklu
- Pixel Shader 2.0+
- Až 1536 instrukcí a 16 textur (single-pass)
- F-Bufferu druhé generace
- 32 dočasných a pevných registrů
- Multiple Render Target (MRT)
- 2 - 6x Sparse / Rotated-Grid Multi-Sample Anti-Aliasing
- Programovatelný MultiSampling s gamma korekcí afektovaných pixelů
- Temporal Anti-Aliasing
- Centroid Sampling
- Bezztrátová barevná komprese v poměru 6:1
- 2 - 16x adaptivní anizotropní filtrování (~128-tap)
- Adaptivní bilineární a trilineární filtrace
- 3Dc komprese normálových map (poměr 4:1, reálně ~2:1)
- 3-úrovňový Hierarchal Z-buffer
- Bezztrátová komprese Z-bufferu
- Fast-Z-Clear
VideoShader HD
- Integrace Pixel Shaderů pro akceleraci videa
- FullStream pro PostProcessing (MPEG4 formáty podle podpory )
- VideoSoap pro úpravu struktury obrazu videa (denoise, smoother...)
- HW akcelerace všech MPEG formátů pro video (encoding, decoding)
- Motion Compensation, iDCT, DCT
- Adaptivní De-Interlacing (na úrovni pixelu) a úprava snímkové frekvence
- design čipu R430 -
V tabulce vidíte srovnání dvou hlavních konkurentů (Radeon X800 vs. GeForce 6600GT), ale pro ilustraci jsou přítomny ještě karty ATi Radeon X800XL a nVidia GeForce 6600. Z tabulky jasně vyplývá, že Radeon X800 je papírově o dost silnější.
Nevýhoda jader ATi je v absenci podpory Shader Modelu 3.0, který je ovšem ještě hudbou budoucnosti a na trhu není žádná hra, která by jej dokázala naplno využít. Objevují se snahy o zapracování do stávajících enginů (FarCry a PainKiller), což ovšem neznamená, že hry s touto podporou vypadají lépe nebo se v nich dosahuje vyššího "framerate".
GeForce 6600 | GeForce 6600GT T | Radeon X800 XL | Radeon X800 | |
Výrobní proces | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 128-bit | 128-bit | 256-bit | 256-bit |
Název čipu | NV43 | NV43 | R430 | R430 |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR (I - III) | 128-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 128-256 MB | 128MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 300 MHz | 500 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 275 MHz (550 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 8.8 GB/s | 16.0 GB/s | 32.0 GB/s | 22,4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 2400 Mpixel/s | 4000 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 4800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 2400 Mtexel/s | 4000 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 4800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 3 | 3 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 375M | 375M | 780M | 780M |
Počet Pixel Pipelines | 8 | 8 | 16 | 12 (z 16ti) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 3.0 | 3.0 | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 c | 9.0 c | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 2x OGSS | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | kombinace SS+MS | kombinace SS+MS | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | UltraShadow 2 | UltraShadow 2 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Specifikace karet Radeon X700 jsou opomenuty schválně, protože pokud je ATi nezačne prodávat výrazně levněji, tak o nich nemá smysl uvažovat. Takový Radeon X700Pro je důstojným konkurentem maximálně pro GeForce 6600 a pokud by tedy společnost snížila ceny na úroveň těchto karet, tak bychom zde měli opět zajímavý produkt.
Radeon X800 PRO | Radeon X850 PRO | Radeon X800 XL | Radeon X800 | |
Výrobní proces | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.13 ľm TSMC low-k | 0.11 ľm TSMC | 0.11 ľm TSMC |
Technologie čipu | 256-bit | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Název čipu | R420 | R480 | R430 | R430 |
Paměťová sběrnice | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) | 256-bit DDR (I - III) |
Paměť | 256 MB | 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Takt čipu | 475 MHz | 520 MHz | 400 MHz | 400 MHz |
Takt pamětí | 450 MHz (900 DDR) | 540 MHz (1080 DDR) | 500 MHz (1000 DDR) | 350 MHz (700 DDR) |
Paměťová propustnost | 28.8 GB/s | 34.6 GB/s | 32.0 GB/s | 22,4 GB/s |
Fill-rate (single-texturing) | 5700 Mpixel/s | 6240 Mpixel/s | 6400 Mpixel/s | 4800 Mpixel/s |
Fill-rate (multi-texturing) | 5700 Mtexel/s | 6240 Mtexel/s | 6400 Mtexel/s | 4800 Mtexel/s |
Vertex Shader | 6 | 6 | 6 | 6 |
Maximální počet transformací Troj./s | 713M | 780M | 780M | 780M |
Počet Pixel Pipelines | 12 (z 16ti) | 12 (z 16ti) | 16 | 12 (z 16ti) |
Počet TMU/pipeline | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vertex Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
Pixel Shader verze | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) | 2.0 (b) |
DirectX | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b | 9.0 b |
AntiAliasing | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse | 2-4x RGMS 6x Sparse |
AA speciality | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling | Temporal AA, Centroid Sampling |
Integrované RAMDACy | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz | 2x 400MHz |
Další technologie | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compression Temporal AA OverDrive 3 (?) | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 | 3Dc Compress. Temporal AA OverDrive 3 |
Výhody a nevýhody Radeonu X800
Radeon X800 má ovšem jeden nevyužitý potenciál, a tím je možnost otevření zbývajících pipelines. Bohužel zatím nikdo nepřišel s fungujícím návrhem, který by umožnil plné využití čipu R430. ATi si zřejmě poučena z Radeonu 9500 256-bit toto tajemství pečlivě hlídá.
Dalším menším nedostatkem je přetaktování, které u jader R430 činí v průměru 40-50MHz a bohužel ani přídavné napájení přítomné na některých kartách nepomáhá. Teplota tohoto čipu se jen málokdy vyšplhá k 70 stupňům, takže zrada může být ještě někde jinde. Je pravděpodobné, že ATi nechce, aby karty s čipy R430 jakkoli konkurovali dražší sérii s čipem R480.
Radeon X800 má také jednu výhodu, kterou mu zajišťují použité 2.0ns čipy Samsung, které bez větších problémů přetaktujete na hranici jednoho 1GHz a dostanete tak propustnost dražšího modelu Radeon X800XL. Oba modely mají stejný přístup k pamětem (256-bit), a to je také hlavní výhoda Radeonu X800.
Smutné ovšem je, že se u nás tento Radeon prodává za nesrovnatelně vyšší cenu oproti GeForce 6600GT, a to mu veškeré jeho výhody smazává. Ceny stanovené pro Evropu jsou poněkud jiné než ceny na dolarových trzích, kde GeForce 6600GT stojí naprosto stejně jako Radeon X800. Bohužel můžeme jen tiše závidět.