ocekavany-graficky-cip-ati-r520-spekulativni-spekulace-zalozene-na-spekulacich
Hardware Článek Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích

Štefek Petr

Štefek Petr

20. 4. 2005 00:00 20

Čip R520 společnosti ATi je už delší dobu velmi diskutovaným tématem, ale nikdo nemůže s jistotou říci, co nás čeká. Spekuluje se na webech renomovaných serverů, spekuluje se rovněž na fórech, kde se spojují střípky informací a vytváří se relativně pravděpodobné specifikace tohoto čipu. Z minulosti je známo, že právě takovéto spekulace byly vždy většinou velmi blízko samotnému výsledku.

Reklama

ATi R520 je zatím dosti utajovaný čip, ale přesto se můžeme podívat na některá fakta a taky jeden výsledek benchmarku, konkrétně se jedná o 3DMark05. Rekord v tomto marku je zatím něco málo přes 10 000 bodů. Tento výsledek je dosažen za použití SLI systému s grafickými kartami GeForce 6800Ultra.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
i Zdroj: PCTuning.cz

Na screenshotu je výsledek (ovšem není to jisté) karty s čipem R520, kde toto řešení atakuje hranici 15 000 bodů, což je nesporně vynikající výsledek pro samostatnou kartu. Podle tohoto skóre lze vyzvědět, že práce s Pixel Shadery bude skutečně vynikající, a to především díky velmi vysoké frekvenci samotného jádra.

Známá fakta

  • frekvence jádra 700-800MHz
  • 300-350 miliónů tranzistorů
  • 90nm výrobní technologie
  • paměti Samsung GDDR3 1.6-1.8GHz
  • Shader Model 3.0 + WGF 1.0
  • počet pixel pipelines a vertex pipelines je neznámý
  • design samotného čipu je rovněž neznámý

U R520 a jeho derivátu nesmíme zapomenout na podporu Windows Graphic Foundation (WGF 1.0), což je v podstatě DirectX 10, ale Microsoft v zájmu osvěžení prohlašuje, že to bude naprostý přelom v chápaní tohoto API. V zásadě nic nezmění a WGF 1.0 bude dostupné jak u Longhornu tak u Windows XP.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
i Zdroj: PCTuning.cz

R520 bude mít podporu Shader Modelu 3.0, což se u karty s takovým surovým výkonem opravdu vyplatí. Enginy typu Unreal Engine 3 a Serious Engine 2 budou potřebovat jak tuto podporu, tak i podporu zmiňovaného Shader Modelu 3.0, kterou opravdu využijí. Problémem současných karet s touto "featurou" je jejich nedostatečný surový výkon a podle ohlasů vývojářů těchto enginů budou tyto karty jen stěží dostačující pro plynulé hraní her založených na těchto enginech. Toto se samozřejmě týká jen nVidie a jejích karet GeForce 6x00, které oproti současné generaci karet ATi touto podporou již disponují.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
i Zdroj: PCTuning.cz

U současné generace karet ATi lze považovat podporu Shader Modelu 2.0 (potažmo DirectX 9.0b) za jakýsi mezi stupeň, protože technologie jako Geometry Instacing či

Virtual Displacement Mapping

vychází ze Shader Modelu 3.0, který díky absenci Dynamic Flow Control  (dynamickému řízení datového toku) tyto čipy nepodporují. V podstatě se dá říci, že to co lze udělat s pomocí Shader Modelu 3.0, lze udělat i se Shader Modelem 2.0 (krom Vertex Texturingu), ovšem je třeba počítat s daleko větším dopadem na výkon.

Produktová mapa roku 2005 společnosti ATi vypadá opravdu nadějně, protože můžeme očekávat deriváty R520 i v mainstreamové kategorii, která je pro většinu z nás nejpodstatnější. Nebude se tedy konat onen úspěšně zaběhnutý zvyk, kdy se dnešní high-end přesune do mainstreamu. GeForce 6600GT si dokázala hravě poradit s hardwarem minulé generace v podobě Radeonu 9800XT či GeForce 5950Ultra a je pravděpodobné, že by se celá story opakovala i tentokrát.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
i Zdroj: PCTuning.cz


- pro zvětšení klikněte -

Díky bohu jsou v plánech ATi i čipy RV530 a RV515, které nahradí současné ne moc povedené řešení mainstreamu a low-endu ATi (Radeon X700 a Radeony X600/X300). Oba čipy budou mít podporu Shader Modelu 3.0, ale očekávám, že použitelný bude pouze pro R520 a RV530, kde bude pravděpodobně výkon postačující. RV515 bude představovat low-end a výkonově by se mohl pohybovat na úrovni Radeonu X800 či GeForce 6600GT. Nemám pochyb o tom, že příchod RV530 bude znamenat i konec existence celé řady X800 a X850, které se nebudou moci s technologicky vyspělejším čipem za nižší cenu rovnat.

Všechny tyto vymoženosti najdou uplatnění v Unreal Enginu 3, který vzbuzuje stejné dojmy jako engine Doomu 3 v roce 2003, což znamená, že vypadá opravdu úžasně. Tento engine využije namísto těžkopádných obyčejných normálových map (Doom3)Virtual Displacement Mapping, který má menší nároky na paměť grafického akcelerátoru, z čehož vyplývá možnost použití vyššího rozlišení pro samotné normálové mapy a texturové mapy (vývojáři slibují až 2048x2048 pro 512MB karty nové generace).

Další podstatnou věcí je použití až 5 světel na scénu (per-pixel lighting + shadowing pipeline), což dodá pocit ještě větší reality a zároveň posune hry směrem k fotorealistické grafice. Výčet všech technologií tohoto enginu dělat nebudu, protože jsou přítomny takové technologie, které opravdu vysvětlit neumím (např. Spherical Harmonic Maps). Prozatím postačí obrázek modelu z UE 3.0, který mluví za vše. Pokud se hry budou ubírat tímto směrem dále, tak se lehce mohu dočkat při nočním hraní nečekaného selhání srdce, když na mě nečekaně "houkne" ze tmy takovéto monstrum.

Očekávaný grafický čip ATi R520 - Spekulativní spekulace založené na spekulacích
i Zdroj: PCTuning.cz

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama